Menší firmy v zahraničí spoléhají na pomoc státu, Nafigate uspěla i díky ní

Česká firma Nafigate Corporation vyvinula z nanovláken síťku do oken, která má ambice proniknout na světové trhy. Prvně ohromila Číňany, kteří jí udělili prestižní cenu.



Ročně absolvuje firma Nafigate Corporation asi 10 zahraničních veletrhů. Kdyby neexistovala státní pomoc, tak by si to nemohla dovolit. „Spolupracujeme s CzechTradem, CzechInvestem a se zastupitelskými úřady v zahraničí. Pro malé a střední firmy má tato pomoc a ekonomická diplomacie neuvěřitelnou cenu,“ uvádí Lenka Mynářová, členka představenstva Nafigate Corporation. Firma se mimo jiné specializuje na nanotechnologie, na mladé odvětví, ve kterém je zvlášť důležité se prosadit na zahraničních trzích.

Na veletrzích se společné stánky vyplatí

I když v Česku existují dotace pro samostatnou prezentaci na výstavách, tak Mynářová tvrdí, že firma Nafigate Corporation upřednostňuje společné české expozice. A důvod? „Na veletrhu tak vysíláme případným obchodním partnerům jasný signál, že za firmou i jejími produkty stojí Česko.“

V případě samostatné prezentace firmy se bez dotací navíc účast prodraží. Za takový stánek na čínském veletrhu plastů Nafigate zaplatila se všemi poplatky půl milionu korun. Společná česká expozice v čínském Šen‐čenu ji vyšla na 30 tisíc korun. „Kdybychom museli hledat cestu k exportu sami, už bychom neměli takové možnosti, jako když nám pomáhá stát,“ míní Mynářová.

Ona či její kolegové z firmy Nafigate Corporation se zúčastňují vedle zahraničních veletrhů i podnikatelských misí či zahraničních oborových konferencí. Vybírají je uvážlivě, jezdí dobře připraveni, vymezený čas maximálně využívají k byznys jednáním. „Příprava musí být profesionální, aby od nás zájemci odcházeli maximálně informováni o tom, co jsme za rmu a co děláme. Na veletrhu se účastníme všeho, mapujeme si trh i jak uvažují případní partneři,“ dodává členka představenstva.

Koncem února se Lenka Mynářová zúčastnila například veletrhu Nanotech v japonském Tokiu. Tato výstava patří k nejvýznamnějším nanotechnologickým expozicím na světě, takže si Nafigate už předem domluvila obchodní schůzky. „Dohodli jsme se tam s evropskými partnery na vědecko‐výzkumné spolupráci a se dvěma partnery z Číny a Mexika jednali o případných dodávkách. Netvrdím, že od nás jistě něco odeberou, ale jednání dopadla slibně,“ uvádí.

Nafigate Corporation

Specializuje se na vývoj nové, energeticky úsporné generace nanovlákenných membrán pro technologie čištění vody a vzduchu, textilní průmysl či kosmetiku. Exportně nejdál je v kosmetice, kde vyváží nanovlákenné masky hlavně na evropské trhy. A úspěšná začíná být firma také v exportu nanovlákenných textilií nanocleaner, což jsou síťky do oken či dveří, které brání průniku pylů, alergenů nebo virů.

První dodávky tohoto produktu firma expedovala na čínský trh, ale potenciál vidí napříč světem. Majitelem a zakladatelem podniku je Ladislav Mareš, který je zároveň vlastníkem licence technologie Nanospider, která ve společnosti Elmarco vyrábí nanovlákenné materiály, mimo jiné i pro Nafigate. Tato rma má 20 zaměstnanců, většina pracuje ve výzkumu a vývoji. Roční tržby se pohybují kolem 25 milionů korun. Sesterská společnost Na gate Cosmetics zaměstnává 10 lidí a ročně utrží tak osm milionů korun.

Nanocleaner je určený pro světový trh

A co vlastně firma Nafigate Corporation v zahraničí nabízí? Specializuje se na dvě odvětví. Na technologii Hydal, která umí odpadní oleje přeměnit na biopolymery a posléze na bioplasty. Z nich pak lze vyrábět třeba zemědělské nebo potravinářské fólie. Vzhledem k tomu, že použitých fritovacích olejů jsou po celém světě kvanta, může nová technologie najít globální využití. V současné době firma jedná s prvními partnery, kteří by na základě jejího know‐how postavili fabriky na zpracování použitých olejů.

Druhým exportním produktem Nafigate jsou nanovlákna. Nejdál je s jejich využitím v kosmetice a při filtraci vzduchu. „Kosmetické masky z nanovlákna na vyhlazení pleti prodáváme jak v tuzemsku, tak také na Slovensku, Ukrajině, v Rusku a teď rozbíháme Saúdskou Arábii. Náš partner aktuálně otevřel distribuční kanál v Amazonu, takže je budeme vyvážet vlastně do celé západní Evropy,“ míní manažerka.

Kompozitní síťka do oken a dveří, nanocleaner,
dokáže zachytit smog či bakterie, přitom ale propouští vzduch.

Z nanovláken Nafigate ještě nabízí nanocleaner, což jsou kompozitní síťky do oken a dveří, které si nechává vyrábět v libereckém Elmarcu technologií Nanospider. Loni vědecký tým Nafigate ukončil produktový vývoj, aktuálně už česká společnost dodala první zakázku do Číny.

„Exportovali jsme našemu čínskému partnerovi 30 tisíc metrů čtverečních a dalších 20 tisíc je před dodáním,“ uvádí Mynářová s tím, že pro nanocleaner jsou potenciální trhy na celém světě. Dokáže zachytit prachové částice, alergeny, bakterie, viry, pachy a podobně, přitom síťka propouští vzduch.

Je určena pro jakékoliv teritorium, třeba v pouštních zemích dokáže zachytit prach, ve velkých aglomeracích smog, alergikům umožní větrat, aniž by je ohrožovaly pyly, a podobně. Nanocleaner se vyrábí ve 12 barevných modifikacích od černé po bílou, je omyvatelný a vydrží funkční tak tři roky ve všech klimatických podmínkách, tedy při různé vlhkosti, teplotě či míře znečištění.

Nafigate získala v Číně prestižní ocenění

Důvod, proč okenní síťka nanocleaner našla zatím největší odezvu v Číně, připisuje Mynářová mimo jiné i české kanceláři CzechTradu. „Je tam schopný ředitel Aleš Červinka, se kterým řešíme praktické věci, výběr firem, překlady, neumím si představit lepší spolupráci,“ chválí Mynářová s tím, že se jim podařilo v Číně získat i dvě prestižní ocenění Frost & Sullivan za nejlepší inovaci.

Jedno za technologii Hydal, přeměňující použitý fritovací olej na biopolymer, a druhé právě za síťky nanocleaner. „Na veletrh Hi‐Tech v Šen‐čenu se sjíždí celý svět, je tam 4,5 tisíce vystavovatelů. Loni a předloni jsme byli jediná nečínská oceněná technologie, to je bomba,“ tvrdí manažerka firmy. Přesto se nabízí otázka, zda se česká firma neobává známého čínského plagiátorství. „Dali světu střelný prach, hedvábí a nyní podle nich přišla doba, kdy si to mají vybrat zpět,“ dodává Mynářová s tím, že Číňané prohlašují, že nekopírují, ale vylepšují.

Lenka Mynářová
členka představenstva Nafigate Corporation a předsedkyně dozorčí rady Nafigate Cosmetics

Specializuje se na oblast marketingu vědy a výzkumu. Tvrdí o sobě, že ve společnosti zprostředkovává roli tlumočníka mezi vědou a byznysem. Je absolventka Filozofické fakulty UK v Praze, po škole přednášela o vědeckotechnickém a hospodářském rozvoji na Vysoké škole báňské v Ostravě. Po listopadu 1989 založila výzkumnou marketingovou agenturu, v roce 2006 začala spolupracovat s Ladislavem Marešem na propagaci technologie Nanospider ve společnosti Elmarco. Když v roce 2011 založil Mareš firmu Nafigate Corporation, nastoupila do ní jako marketingová a obchodní manažerka. Právě proto, že není ani technik, ani vědec, dokáže podle svého mínění obě oblasti funkčně propojovat.


Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marcela Honsová.

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme