V pravém křídle Průmyslového paláce, kde se konal letošní ročník Designbloku, byla umístěna specializovaná stage, kde si návštěvníci mohli poslechnout novinky a zajímavosti nejen ze světa průmyslového designu. Letošní 21. ročník akce se nesl v duchu budoucnosti – mezi řadou probíraných témat nechyběla udržitelnost či měnící se podoba pracovního prostředí. V Superstudiu umístěném v pravém křídle paláce se nacházela expozice především českých výrobců a jejich produktů vzniklých ze spolupráce se špičkovými designéry.
Historicky poprvé se přehlídky účastnila i agentura CzechTrade, která se právě tomuto spojení věnuje již více než deset let. Díky internímu projektu Design pro konkurenceschopnost mají malé a střední firmy možnost spolupracovat s profesionály z Adresáře designérů CzechTrade a na tuto spolupráci získat finanční příspěvek ve výši 50 tisíc korun. Právě design totiž na zahraničních trzích často rozhoduje o jejich úspěchu či neúspěchu. Příklady úspěšné spolupráce mezi podnikem a designérem si návštěvníci mohli prohlédnout ve stánku CzechTrade, kde vystavovaly například společnosti Vulcanus, Vavex či Kiwi Walker.
Design neřeší pouze vzhled výrobků, ale reaguje i na aktuální trendy a výzvy.
Stále více se diskutuje o tématu udržitelnosti, proto se designéři musejí zabývat také tím,
jaké materiály a technologie použít.
Nejen vzhled, ale také udržitelnost
V rámci doprovodného programu byly pro zájemce připraveny přednášky například o byznysových trendech na italském trhu, o brexitu či o využití udržitelných materiálů. „Design neřeší pouze vzhled výrobků, ale reaguje i na aktuální trendy a výzvy. Stále více se diskutuje o tématu udržitelnosti, proto se designéři musejí zabývat také tím, jaké materiály a technologie použít. Považujeme za úspěch, když se firmy rozhodnou společně s designérem navrhnout produkt, který tyto aspekty bere v potaz,“ říká Zuzana Sedmerová z agentury CzechTrade, manažerka projektu Design pro konkurenceschopnost.
Přehlídku Designblok navštívil také ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, kterého po areálu provedli ředitelka festivalu Jana Zielinski a zástupci agentury CzechTrade. „Malé a střední firmy často nemají dostatečné prostředky, aby zajistily konkurenceschopnost svého produktu zejména v oblasti designu. Proto je podpora státu v tomto oboru klíčová,“ říká ministr Karel Havlíček.
CzechTrade exportérům pomáhá například prostřednictvím Adresáře designérů, který je propojuje s profesionály v tomto oboru. Dosud agentura registruje stovky exportně úspěšných produktů, na kterých firmy spolupracovaly s designéry z Adresáře designérů CzechTrade.
Gril Vulcanus připomíná sopku
Olomoucká firma Vulcanus se zaměřuje na kvalitní kovovýrobu speciálních grilů. Jeden takový byl k vidění v rámci letošního Designbloku v expozici CzechTrade. Majitel svou společnost pojmenoval po římském bohu ohně a patronovi kovářů, jelikož unikátnost grilů Vulcanus tkví ve využití centrálního ohně, který připomíná vulkanický kráter. Díky tomu je gril přístupný ze všech stran a do procesu se tak může zapojit celá rodina. Gril je možné využívat celoročně a nevadí mu ani nepříznivé venkovní podmínky.
Díky použití patinující oceli je gril odolný a trvanlivý – z tohoto materiálu se vyrábí například i zaoceánské lodě. „V zahraničí i u nás je tento typ oceli využíván na železniční mosty nebo pro vysokozátěžové konstrukce. Nepotřebuje žádnou nátěrovou hmotu a vydrží i dvě generace. Gril Vulcanus již máme patentovaný pro evropský, australský i americký trh. Agentura CzechTrade nám pomohla ho představit v zahraničí, kde jsme nové zákazníky oslovovali na několika veletrzích. Úspěch slavíme zejména v Itálii, kde se naše grily těší velké oblibě,“ říká majitel firmy Ondřej Kovář.
Gril z produkce české firmy Vulcanus je navržen jako „rodinné ohniště“
Vavex uspěl v Japonsku
Na Designbloku letos poprvé vystavoval i významný český výrobce a zároveň přední prodejce tapet, firma Vavex 1990. Společnost na trhu působí již téměř třicet let a její produkty slaví úspěch i v Asii, Africe či Austrálii. Velmi atraktivní je pro ni zejména japonský trh, protože v zemi panuje velký zájem o designové tapety, které česká společnost nabízí. Jedná se přitom o malý podnik s necelou padesátkou zaměstnanců.
S exportem do zahraničí firmě dlouhodobě pomáhá také CzechTrade. V rámci projektu Design pro konkurenceschopnost vznikly dvě nové kolekce tapet a Vavex využil podporu také na účast na veletrhu Heimtextil v Německu. I účast na Designbloku zástupci Vavexu hodnotí velmi pozitivně. „Jsme rádi, že jsme tu letos mohli vystavovat. Je to šance navázat nové vztahy jak s designéry, tak se širokou veřejností. Také nám to umožnilo rozšířit povědomí o značce,“ pochvaluje si Václav Velát z firmy Vavex 1990.
K vidění byly mimo jiné i stroje nebo auta netradičních tvarů
Lavička od českých designerů stojí před Evropským parlamentem
Vedle firem představil Designblok i talentované a úspěšné designéry. Nemohlo tedy chybět ani autorské duo Herrmann&Coufal. Jejich designové studio funguje pět let a za tu dobu získalo řadu ocenění. Pyšnit se může například druhým místem v letošním ročníku soutěže Czech Grand Design v kategorii Designér roku za kolekci nábytku Pixel. Mladí a nadějní designéři mají velmi široké spektrum, do jejich portfolia kromě nábytku patří například světla, instalace či malé budovy. Nechtějí se totiž na nic specializovat a naopak vítají rozmanitost práce.
Dvojici se podařilo prorazit i v zahraničí. Pro francouzské město Štrasburk navrhla lavičku, která nyní stojí před budovou Evropského parlamentu. O zahraniční zakázky má duo Herrmann&Coufal velký zájem, protože český trh podle nich není dostatečně velký. S tím se jim snaží pomáhat CzechTrade. „Spolupráce s agenturou si velmi vážíme. Myslíme si, že bez ní by nevznikl například úspěšný projekt Bend pro brněnskou firmu Duro,“ uvedl jeden z designérů Eduard Herrmann.
Londýňané dostlali české pivo ve stylovém baru
Další událostí, kde se představil český design, byla nedávná prestižní akce v Londýně nazvaná London Design Fair. Na ní mohli návštěvníci obdivovat mimo jiné společný český pavilon. Organizátorem české účasti byla britská pobočka agentury CzechTrade, které finančně pomohlo ministerstvo průmyslu a obchodu.
Exteriérové a zejména interiérové designově laděné vybavení totiž v Londýně představuje velmi zajímavý byznys, což výstava jednoznačně potvrdila. Tvůrčí záměr českého pavilonu vycházel ze snahy představit designový craft bar, kde se servírují piva z českých špičkových řemeslných a regionálních pivovarů. Na ten pak volně navázaly prostory k sezení, vstupní recepce i nevelké byznys centrum včetně promítací interaktivní obrazovky. Součástí bylo i stylové osvětlení a ručně foukané české sklo.
Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Agentura CzechTrade. Foto: Tomáš Stingl, Vulcanus.
Rubrika časopisu na euro.cz