Přesně po roce otevře podruhé své brány největší čínská akce svého druhu, veletrh CIIE neboli China International Import Expo. Potrvá od 5. do 10. listopadu a v Šanghaji se na něm sejdou ti, kteří nevidí v odhadovaném dovozu zboží a služeb na čínský trh ve výši 40 bilionů dolarů v následujících 15 letech jen statistiku, ale také obchodní příležitost.
Už vloni bylo v Číně datum 5. listopadu spojeno s hlavní událostí roku. Veletrh se otevíral za přítomnosti dvacítky hlav států, mezi nimiž nechyběli ani čínský prezident Si Ťin-pching a český prezident Miloš Zeman. Jednalo se o nový koncept výstavy zaměřený na zahraniční zboží a služby určené pro dovoz na čínský trh. Akce kolosálních rozměrů proběhla na celé ploše největšího výstaviště na světě (National Exhibition and Convention Center) a pokrývala veškeré oblasti od strojírenství přes spotřební zboží až po potraviny a zemědělské produkty.
Podle oficiálních statistik se loni šestidenního veletrhu zúčastnilo přes 3600 firem a přes milion návštěvníků ze 172 zemí světa, přičemž výsledkem by měly být uzavřené kontrakty v hodnotě 57,8 miliardy dolarů. CIIE je vhodným nástrojem, kterým se čínské politické vedení snaží demonstrovat světu, že se čínský trh otevírá mezinárodnímu obchodu a že Čína je připravená zaujmout roli lídra ekonomické globalizace.
Šanghajský areál je v současnosti největším výstavištěm na světě.
Bez růžových brýlí
Přestože veletrh navenek doprovází velkolepá prezentace, pro správné nastavení očekávání z pohledu účastníků je nutné použít realistickou optiku. Čína by k pořádání takto velké akce nepřistoupila, pokud by tím v první řadě nepodporovala své vlastní zájmy v oblasti zahraniční politiky. Kromě nich jde rovněž o budování dobrého image vládnoucí komunistické strany před domácím publikem. Na ekonomické úrovni je potom snahou stimulovat spotřebu dovozem nových a kvalitnějších druhů zboží a služeb s cílem posílit ekonomický růst.
Zároveň nelze popřít, že zkušenosti mnoha zahraničních firem, včetně těch českých, nereflektují onu deklarovanou otevřenost trhu a řada z nich v Číně stále naráží na strukturální překážky v dovozu i podnikání. CIIE má pomoct tento obraz Číny vylepšit. I s tímto vědomím však stále platí, že Čína je obrovským trhem, jehož možnosti a potřeby se do budoucna budou dále rozvíjet, čehož mohou využít exportéři napříč celým spektrem průmyslových oborů.
Podle statistik se v roce 2018 šestidenního veletrhu zúčastnilo
přes 3600 firem a přes milion návštěvníků ze 172 zemí světa.
Navíc Čína patří mezi země, kde byznys a politika nejsou dvě oddělené kategorie. Viditelná přítomnost na politicky exponovaném CIIE podnikatelům přináší bonusové body, které mohou sehrát významnou roli v klíčových momentech při navazování vztahů s čínskými partnery. Naopak úplná neúčast země může být vnímána jako politický nezájem o prohlubování spolupráce a takto se později negativně promítnout i do obchodních aktivit konkrétních firem.
Právě tento faktor otevírání a zavírání dveří na čínský trh bralo v potaz Ministerstvo průmyslu a obchodu, když se jako gestor české účasti rozhodlo získat pro ČR status partnerské země druhého ročníku CIIE a znovu vytvořit pro české firmy možnost bezplatné prezentace. Bylo by pochopitelně naivní předpokládat, že jedna či dvě účasti na nové dovozní výstavě samy o sobě zvrátí negativní bilanci česko-čínské obchodní výměny, kde v jednoduchém vyjádření dovozy z Číny převyšují český export zhruba desetinásobně a kde celkové saldo v roce 2018 činilo 512 miliard korun v neprospěch ČR. Pokud má však Česko zájem s touto nelichotivou situací něco dělat, ryze dovozně zaměřené CIIE se k tomu vysloveně nabízí.
Zeman zahrál na „prezidentský klavír“
Jedním z nejvýraznějších momentů prvního ročníku CIIE byla hra prezidenta Miloše Zemana na klavír Petrof s čínským prezidentem a ruským předsedou vlády za zády. Bohatě mediálně pokrytá událost přiváděla do české národní expozice i v dalších dnech zástupy zájemců a zvědavců dožadujících se „prezidentského klavíru“.
Úspěch firmy Petrof, u níž se čínský odbyt podílí na více než třetině celkových tržeb a jejíž značka je již v Číně dobře známá, však nevznikl ze dne na den šťastnou náhodou. Klíčem k proniknutí na čínský trh a vybudování si pevné pozice je v první řadě vytrvalé úsilí. Zúčastnit se jedné akce, vystavit tam své výrobky a rozdat vizitky nestačí, ani pokud to je na akci jako CIIE. Konkurence na čínském trhu je silná a výsledky se nedostaví bez důkladné přípravy, časté osobní přítomnosti, systematického budování vztahů s partnery a posilování povědomí o značce.
Petrof se již léta každoročně účastní jako největší český vystavovatel veletrhu hudebních nástrojů Music China v Šanghaji, v Číně má zřízenou svou lokální kancelář, zástupci vedení společnosti pravidelně cestují do Číny na jednání s obchodními partnery a firma organizuje napříč čínskými městy koncertní turné a další kulturní aktivity. První ročník CIIE ukázal, že i tohoto nového konceptu umějí zatím efektivně využívat spíše zavedené firmy, které již s čínským trhem mají zkušenosti jako Petrof nebo Škoda Auto. V řadě případů to jsou lokální čínští partneři, kteří s vědomím politického rozměru CIIE projevují zájem o prezentaci jako první, a české firmy se dávají do pohybu až na základě jejich impulzů.
Oficiálním maskotem čínského veletrhu se stala – jak jinak – panda.
Země pro budoucnost a její křišťálové skvosty
Jako jedna z partnerských zemí bude Česká republika na CIIE výrazně vidět. Národní expozice nabídne možnost představit ČR v novém světle jako zemi pro budoucnost s inovačním potenciálem a špičkovými technologiemi, po nichž v Číně s postupujícím časem roste poptávka.
Vedle tradičního českého národního stříbra proto letos dostanou prostor také biotechnologie, nanotechnologie, optické přístroje, lasery nebo ultralehké letadlo držící světový rychlostní rekord. Vzhledem k velkému zájmu čínského trhu o český křišťál Ministerstvo průmyslu a obchodu rovněž zrealizuje společnou expozici v komerční části výstavy, kde se představí přední zástupci českého sklářství a designu. Obě expozice připravuje ministerstvo stejně jako v loňském roce ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Čeští i místní zaměstnanci agentury budou na veletrhu přítomni a připraveni firmám asistovat. Případné dotazy týkající se čínského trhu lze adresovat na jednu ze čtyř kanceláři CzechTrade v Číně.
Přestože obě české expozice, v nichž dostane prostor pro prezentaci čtyřicítka firem, jsou pro letošek již naplněné, další firmy se zájmem o čínský trh stále mají šanci přihlásit se do podnikatelské mise organizované Svazem průmyslu a dopravy ČR, která bude doprovázet českou oficiální delegaci na zahájení CIIE.
Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Miroslav Scheiner, Odbor řízení exportní strategie a služeb, Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Rubrika časopisu na euro.cz