V roce 2016 navštívilo jihoevropskou zemi téměř 830 tisíc krajanů, o desítky tisíc víc než druhé Slovensko.
Klenotem jadranského pobřeží je Makarská riviéra s přilehlými ostrovy. Tuzemští cestovatelé ji milují, nechtějí ale pouze polehávat na tamních plážích. Rok od roku přibývá těch, kteří v Dalmácii tráví aktivní dovolenou – na kánoích či raftech, horských kolech nebo s pohorkami na nohou.
Jenže cesty, které chorvatské mapy zobrazují, často neexistují, a naopak jsou v terénu takové, jež v plánech vůbec nenajdete.
Zkuste si do batohu přibalit české mapy
„Chcete-li se pohybovat v terénu mimo asfaltové cesty, potřebujete buď živého průvodce, který vás tam zavede, nebo dobrou mapu. Pro svobodné, nezávislé cestování spíše tu mapu,“ usmívá se majitel české cestovní kanceláře Geotour Zdeněk Kukal.
„V Česku jsme doslova zmlsáni skvělými turistickými mapami a výborným značením. Ve světě je to ale ojedinělé. V Chorvatsku je systém značení cyklotras nejednotný a mnohdy matoucí. Naše mapy jsou mnohde jediným vodítkem pro ty, kteří se chtějí v terénu nezávisle pohybovat,“ dodává.
CK Geotour vznikl jako rodinný podnik záhy po revoluci a dnes se specializuje na aktivní zájezdy k Jaderskému moři. I proto se jeho majitelé před lety rozhodli, že českým výletníkům, preferujícím Dalmácii, ulehčí život. Prvního vydání map se cestovatelé dočkali v roce 2010.
„Další, už rozšířené vydání zobrazuje většinu míst střední a jižní Dalmácie, která jsou zajímavá pro ježdění na kole, běh či pěší výlety. To znamená pobřeží od Omiše až k Dubrovníku a zejména pak všechny ostrovy,“ doplňuje Zdeněk Kukal.
Mapy mimo jiné zobrazují síť polních a lesních cest i stezek. Mimo asfaltových silnic najdete v jižním Chorvatsku především takzvané makadamy – tedy šotolinové cesty. Lesní a polní stezky jsou zde zobrazeny včetně úzkých single tracků, jež jsou určeny pro technicky vyspělé bikery a samozřejmě schůdné pro pěší.
Vzhledem k tomu, že je tu podle slov majitele CK Geotour „menší hustota liniových, plošných i bodových prvků“ v terénu než v Česku, měřítko map 1:100 000 považuje za optimální.
Průvodce do kapsy
Většinu turistů ale neuspokojí pouhé věrné zobrazení terénu. Od dobrých map očekávají víc.
„Oba mapové listy současného vydání našich map jsou vlastně zároveň malými, kompaktními turistickými průvodci – významná místa jsou zde vyznačena žlutě a pak popsána v širších souvislostech v textové části česky, anglicky a chorvatsky. Kromě toho tam najdete slovníček, prvky počasí, typy větrů a řadu dalších zajímavostí,“ říká Zdeněk Kukal.
I proto je o klíčový produkt CK Geotour zájem nejen v tuzemsku. Prodává se prostřednictvím zásilkových internetových obchodů a ve specializovaných mapových prodejnách po celé Evropě. V poslední době stoupá zájem i v zemi vzniku.
„Proto jsme také už od začátku mapy vybavili texty i v chorvatštině. Na Jadranu a cestou k němu je kupují místní i zahraniční turisté,“ dodává majitel CK Geotour.
Zmapované území zástupci cestovky postupně rozšiřují. Některé plány mají ale zatím k dispozici pouze jejich klienti. Do budoucna se zobrazené území rozšíří i v mapách veřejně vydaných, slibuje Zdeněk Kukal.
Populární kololodě
Kololoď je doslova vlajkovou lodí CK Geotour, a to už od roku 1999. Nápad na podrobné zmapování tamních terénů ostatně vznikl právě díky této turistické atrakci a potřebě milovníků cyklovýletů orientovat se v krajině.
„Naši kololodní průvodci jsou zároveň terénními průzkumníky, kteří během zájezdů systematicky ověřují změny stavu cest na ostrovech a pobřeží, digitálně je zaznamenávají a předávají k dalšímu zpracování. Zmapováním území totiž práce nekončí – vznikají cesty nové a ty staré zarůstají, vše je třeba stále aktualizovat,“ shrnuje Kukal.
Cesty plavidlem, dopravujícím účastníky zájezdů na pobřeží i ostrovy, které nabízejí ideální terény pro horská kola, jsou stále populárnější.
„Kololoď je originální program, který jsme poprvé představili před osmnácti lety. Tenkrát jsme připravili jeden termín pro 20 účastníků, letos s námi na čtyřech tradičních jadranských lodích vypluje a vyjede přes 1600 lidí ve více než padesáti plavebních termínech, převážně v květnu, červnu, září a říjnu. Z větší části jsou to Češi, ale pod brandem BIKEBOAT se zúčastňují i cyklisté z dalších zemí, nejvíce z Německa a Rakouska. I Slováci a Poláci mnohdy volí české kololodě,“ prozrazuje Zdeněk Kukal.
Co je kololoď?
CK Geotour je prvním organizátorem cyklistických zájezdů v kombinaci s plavbou lodí v chorvatské Dalmácii. Kololoď je vám nejen dopravním prostředkem, ale i základnou a útočištěm. Na lodi plujete a spíte, jíte, pijete – prostě žijete.
Když všichni dělají všechno
CK Geotour byla jednou z prvních soukromých cestovních kanceláří v Československu po roce 89. Rodinná firma vznikla už v roce 1990. Zdeněk Kukal, který v 80. letech pracoval brigádně jako průvodce v Čedoku, stál u jejího zrodu společně se svou matkou.
„Firmu jsme s mámou založili hned, jak to bylo možné. Já vystudoval geografii, což má k mapám i turistice blízko, a ještě během studia jsem pracoval v Čedoku. I tam jsem se učil, co by šlo dělat jinak, lépe a originálně. Když se podívám na seznam několika set cestovních kanceláří z konce roku 1990, ty existující dodnes lze spočítat na prstech,“ upozorňuje.
Rozhovor se Zdeňkem Kukalem o cestovním ruchu
Geotour se dnes specializuje na cesty k Jadranu, v 90. letech ovšem byla jiná doba. Všichni v cestovním ruchu dělali všechno, říká. Důvody byly prozaické.
„Tehdy byl velký hlad po cestování po Evropě, zejména západní. A také velký zájem mezi cizinci po poznávání Česka. My jsme si k tomu ještě přidali kongresy a konference. Pak, někdy kolem přelomu tisíciletí, bylo nutno se profilovat,“ vzpomíná.
Cestovní kanceláře měly tehdy dvě možnosti – snažit se vyrůst, mít širokou nabídku zájezdů a služeb a konkurovat cenami při velkých objemech, nebo zůstat nohama na zemi a jako menší firma se zaměřit na něco originálního, co velcí hráči nenabízejí. Kukalovi zvolili druhou cestu. A sázka na Chorvatsko a kololoď se vyplatila.
„Naše práce jsou z 90% plavby po Jadranu (včetně tvorby map, což spolu úzce souvisí) a z nich skoro 90% právě kololoď. Nyní rozvíjíme nový program – běholoď – běhání po ostrovech v kombinaci s plavbou. Zimní lyžařské zájezdy sice nabízíme také, ale jen v malém měřítku,“ doplňuje majitel CK Geotour.
Trnitá cesta na trh: Pomohl CzechTrade
Ačkoli jsou její mapy mezi cestovateli oblíbené, firma dlouho nemohla najít cestu na chorvatský trh. Rozhodla se proto využít pomoc státu.
„Prostřednictvím obchodně ekonomického úseku českého velvyslanectví v Záhřebu jsme se dostali k českému zastoupení agentury CzechTrade,“ říká Zdeněk Kukal.
Státní agentura na podporu exportu vyhledala pro CK Geotour místního zájemce o distribuci map chorvatským prodejcům. Pomocnou ruku jim podal CzechTrade i v době, kdy ještě neměli s distributorem podepsanou smlouvu.
„Za velký přínos považuju, že se zástupce CzechTrade v Záhřebu Zbyněk Peška osobně zúčastnil i úvodních jednání s vybraným distributorem a pomohl nám s dočasným uskladněním map v Záhřebu v době, kdy jsme ještě neměli podepsanou smlouvu. České mapy Chorvatska se tedy prodávají v Chorvatsku nejen zásluhou CK Geotour, ale i agentury CzechTrade,“ dodává Kukal.