Spolupráce mezi Českem a Čínskou lidovou republikou v oblasti letectví zažívá dynamický růst. Ten je dán mimo jiné současnou úrovní vzájemných vztahů a podporou nejvyšších představitelů a relevantních rezortů a agentur České republiky. Zároveň je dán ale také faktem, že Čína sama definuje letectví, a to včetně plánovaného rozvoje všeobecného letectví, jako jednu ze svých priorit ve 13. pětiletém plánu pro roky 2016 až 2020. Rozvíjí se nejen spolupráce v komerčním letectví, ale výrazně se také prohlubuje spolupráce v oblasti všeobecného letectví a souvisejících služeb.
Jedním z velkých českých úspěchů, který je sám o sobě předpokladem pro intenzivnější spolupráci obou zemí, je zahájení provozu tří přímých leteckých linek. Ta mezi Pekingem a Prahou funguje od loňského září. Spojení Šanghaj-Praha létá od letošního června. A linka Chengdu-Praha byla zprovozněna minulý měsíc. Jde o symbolicky první společný příspěvek do budování nové Hedvábné stezky, v tomto případě „leteckého mostu“ mezi Českem a Čínou, respektive mezi Čínou a střední a východní Evropou.
Po něm bude brzy následovat řada dalších projektů v oblasti letectví a samozřejmě i v dalších sektorech. I na základě těchto projektů lze se třemi čínskými aerolinkami S Čínou budujeme v letectví komplexní spolupráci oD A do z (Hainan Airlines, China Eastern a Sichuan Airlines) dále rozvíjet spolupráci, jako jsou například rozvoj cestovního ruchu nebo výcvik pilotů.
Řešení od A do Z
Za další velký úspěch a ukázku spolupráce rezortů, agentur, specializovaných komor a samotných českých firem v zahraničí je považován projekt propagace takzvaného „A-Z řešení pro Čínu“. Toto „A-Z řešení“ se však realizuje nejen na úrovni bilaterální, ale dochází také k propojení na relevantní projekty na úrovni Evropská unie – Čína. Přestože některé české firmy s čínskými partnery v letectví spolupracují už několik let, ve větším měřítku se o čínský trh začaly zajímat v roce 2012, kdy byla organizována společná účast České republiky na Zhuhai Airshow 2012.
Tehdy vznikl i zmíněný koncept, a to ve spolupráci s Leteckou amatérskou asociací ČR (LAA), agenturou CzechTrade a zastupitelským úřadem v Pekingu. Projekt je od roku 2014 koordinován ministerstvem zahraničních věcí pod názvem „Český letecký sektor – A-Z řešení pro Čínu“. Projekt se soustředí nejen na budování kontaktů, tvorbu legislativního rámce spolupráce a propagaci českého know-how a konkrétních produktů a firem, ale také na organizaci workshopů a cest čínských představitelů z oblasti letectví do České republiky. Ve spolupráci s LAA se podařilo v posledním roce dojednat technickou dohodu o usnadněné validaci ultralehkých letadel a firmám se tak otevírá nový prostor na čínském trhu.
Od roku 2012 se firmy představily na několika významných odvětvových veletrzích, zejména v městech Zhuhai a Xian, ale také v Chengdu či v Mianyangu, kde v rámci 3. vědecko-technologického veletrhu loni v září proběhla zatím historicky největší prezentace českého leteckého sektoru. Letos v listopadu bude také za podpory státu organizována česká účast na veletrhu Zhuhai Airshow 2016, na jejíž realizaci se bude významně podílet Čínsko-český letecký spolek. Agentura CzechTrade ve spolupráci se zastupitelským úřadem v Pekingu plánuje před veletrhem Zhuhai organizaci odborného semináře v Guangzhou. Na podzim příštího roku bude v rámci projektu NOVUM KET agentury CzechTrade organizován český stánek na Veletrhu všeobecného letectví ve městě Xian.
Letecké motory i výcvik pilotů
Jak již bylo řečeno, řada firem na čínském trhu působí několik let a má za sebou již několik úspěšných projektů. Jedná se zejména o oblast leteckých motorů (společnost PBS Velká Bíteš), radarů a radarových zařízení (firmy ERA, ELDIS) či oblast výcviku pilotů pro všeobecné letectví.
Připravuje se také spolupráce ve výcviku pilotů a leteckého personálu.
Někteří z českých výrobců ultralehkých letadel již nalezli své partnery pro specifický projekt či pro širší spolupráci v dodávkách, pro společnou výrobu či transfer technologií. Jde o projekty Direct Fly, Skyleader, Evektor. I o vícemístná letadla je v Číně zájem – jde o letouny L 410 (Aircraft Industries), EV-55 (Evektor) a chystají se první komerční kontrakty. Připravuje se také spolupráce v oblasti společného designu a výroby letadel stejně jako ve výcviku pilotů a leteckého personálu. Prosazování českého leteckého průmyslu se koordinuje i na evropské úrovni.
Česká zkušenost byla pozitivní už v roce 2014, kdy se čeští experti zapojili do již ukončeného projektu „EU-China Civil Aviation Project“. Proto Česko aktivně vystupuje i při realizaci navazujícího projektu „Aviation Partnership Project“, který by měl podporovat malé a střední evropské firmy a který byl odstartován v letošním roce.
Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy deníku E15 a týdeníku Euro, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Klára Jurčová, zástupkyně velvyslance, Velvyslanectví ČR v Pekingu, foto: LAA ČR.