Izrael dlouhodobě patří mezi nejdůležitější obchodní relace České republiky. Jsou české firmy schopny prosadit se v tak vysoce konkurenčním prostředí? Až překvapivě dobře. V letošním prvním pololetí vzrostl český vývoz do Izraele o 91,6 procenta na 12,8 miliardy korun. To je například víc než za celý rok 2013. Jedná se o třetí nejvýznamnější mimoevropský cíl pro české vývozce po Spojených státech a Číně. Pro představu − české firmy letos doposud vyvezly do Izraele objem zboží srovnatelný se souhrnem našeho exportu do Austrálie, Brazílie, Kanady a Indonésie. Obchodní bilance ČR vůči Izraeli je přitom dlouhodobě více než příznivá − hodnota exportu je aktuálně zhruba čtyřnásobkem celkového dovozu.
Jeden příklad za všechny – Škoda Auto. Zatímco v západní Evropě loni vzrostl prodej automobilů Škoda o 4,3 procenta, v Izraeli to ve stejném období bylo o 17,4 procenta. Se 17 800 prodanými vozy se jedná o nejúspěšnější evropskou značku. Izraelci kupují více škodovek než Italové či Indové. Náhoda, která se nebude opakovat? Nikoli, v prvním pololetí vzrostl vývoz silničních vozidel z ČR do Izraele o 215 procent! Co se velikosti exportního trhu pro Škodu Auto týče, Španělsko, Slovensko i Turecko letos z vrchních příček pravděpodobně odsune Izrael.
Roste vývoz cukrovinek a obilí
Úspěch českých automobilek není ojedinělý. Mezi již tradiční vývozní artikly patří produkty chemického, slévárenského a strojírenského průmyslu, v posledních pěti letech stabilně rostl vývoz čerpadel, elektronických a optických zařízení, například optických mikroskopů a osciloskopů.
Na celkovém dovozu potravinářských výrobků do Izraele se české firmy podílejí zatím jen 0,3 procenta.
V prvních šesti měsících se dále dařilo například vývozcům cukru a cukrovinek (+119 procent), obilovin a výrobků z nich (+79 procent), strojů a zařízení k výrobě energie (+58 procent), kovozpracujících strojů (+55 procent) a výzkumných přístrojů a zařízení (+48 procent). Dovozu z Izraele v letošním roce dominují léčiva a farmaceutické výrobky (+212 procent), zatímco loni to byly chemické prostředky, respektive elektrická zařízení a přístroje a spotřebiče.
O pětinu víc turistů
Dynamiku nepostrádá ani vývoz služeb, a to zejména v cestovním ruchu. Loni navštívilo Česko 142 tisíc Izraelců. Meziročně se jedná o nárůst o 22 procent. Počet přenocování (546 293) v ČR řadí Izrael do první desítky incomingových zemí (před Čínu a Jižní Koreu). Z mimoevropských zemí je Izrael za Spojenými státy na druhém místě. Nárůst izraelské klientely tak pro řadu lázeňských zařízení kompenzuje citelný úbytek ruských návštěvníků.
České firmy vyvezly letos do Izraele objem zboží srovnatelný
se souhrnem našeho exportu do Austrálie, Brazílie, Kanady a Indonésie.
Prohloubení spolupráce v obranném a bezpečnostním průmyslu, a to i na třetích trzích, je také příležitost, o kterou by čeští výrobci mohli více usilovat. I proto obchodně-ekonomický úsek velvyslanectví v Tel Avivu ve spolupráci s agenturou CzechTrade jednou za dva roky pořádá společnou účast na veletrhu ISDEF v Tel Avivu. Výborné jméno si i díky takto nabytým kontaktům vybudovaly v Izraeli společnosti Tatra Trucks a Česká zbrojovka. Neméně úspěšnými jsou na zdejším trhu i výrobky firmy MEOPTA, a to i v civilním sektoru (polovodičový průmysl).
Zatím spíše nevyužitou příležitostí je oblast veřejných zakázek v oblasti energetické a dopravní infrastruktury. Velvyslanectví ČR v Tel Avivu tyto příležitostí aktivně vyhledává a zájemce z Česka propojuje s izraelskými účastníky konsorcia.
Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy deníku E15 a týdeníku Euro, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Branislav Gál, Obchodní rada, velvyslanectví ČR v Tel Avivu. Foto: posztos / Shutterstock.com.