Nabitý sál Bohemian National Hall v New Yorku aplauduje výkonu kytarového virtuoza Lukáše Sommera. New York je v lednu 2019 jednou ze zastávek na americkém turné mladé české hvězdy.
„Takový sukces jsem tu nezažil. V Big Apple je náročné publikum. Na našeho krajana jsme hrdí,“ říká mi po odeznění podmanivých tónů skladby Regina Coeli český emigrant Pavel Holub.
Lukáš Sommer cestuje po světě s kytarami české firmy Strunal Schönbach, stal se jejím ambasadorem. Ušlechtilými nástroji, vznikajícími na západě Čech pod rukama mistrů houslařů, se chlubí například Jaroslav Svěcený.
„Na naše housle hraje i výjimečně nadaný devítiletý Richard Kollert, kterému jsme v květnu předali nový nástroj, vyrobený speciálně pro něj,“ říká výkonný ředitel Strunal Schönbach Lukáš Mikeska.
Podnik vznikl pod názvem Cremona už před 73 lety a se svými výrobky s visačkou top kvality postupně dobyl svět.
Ušlechtilé dřevo z hor
„V současnosti vyrábíme housle, violy, violoncella, kontrabasy a klasické kytary. Sortiment je rozdělen do tří kategorií: Talent pro studenty, Academy pro koncertní hráče a Maestro pro profesionály,“ přibližuje Lukáš Mikeska.
Exkluzivní mistrovské kousky nezajímají jen profesionální umělce, ale také investory. „Z investičního hlediska je zajímavý fakt, že kvalitní mistrovské smyčcové nástroje nikdy neztrácely na své hodnotě, ani v období krizí či válek. Je to podobné jako u výtvarného umění,“ usmívá se ředitel společnosti.
Hráči na housle či kytaru oceňují na nástrojích ze Strunal Schönbach kvalitu zpracování a především jejich zvuk. Aby byl dokonalý, používá se k výrobě rezonanční dřevo.
„Jde o husté dřevo s pravidelnými letokruhy, které dobře přenáší zvuk. Pochází ze stromů rostoucích ve vybraných oblastech v nadmořských výškách nad 900 metrů. Důležité je dlouhodobé a kvalitní sušení dřeva. To u nás zraje mnoho let, u mistrovských nástrojů i třicet let,“ popisuje Lukáš Mikeska.
Smyčcové nástroje se vyrábějí z javoru a smrku, na hmatníky a kolíčky se používá eben. Produkce kytar má nádech exotiky. K jejich výrobě slouží kromě ořechu nebo smrku palisandr, tineo nebo cedr.
Nad propastí
Do 2. světové války dosahovala roční produkce houslí v Lubech (tehdy Schönbachu) až 150 000 kusů, což byl světový primát. Po vzniku Cremony se zase mohlo městečko na západě Čech za minulého režimu pochlubit dalším evropským prvenstvím.
„Společnost Cremona byla v té době v Evropě největším výrobcem kytar. Již za bývalého režimu dosahoval náš podnik nebývalých exportních výsledků, dokonce měl filiálku v USA,“ vzpomíná Lukáš Mikeska. Název Strunal dostala firma až po privatizaci.
Doba úspěchů skončila před patnácti lety a následné turbulentní období vyvrcholilo v roce 2016 prodejem v exekuci. Novým ředitelem se stal právě mladý právník Lukáš Mikeska a ocitl se v pozici krizového manažera.
„Na výsledcích firmy začaly postupně podepisovat léta bez investic a akcionářské spory. V roce 2016 došlo ke změně majitele a tím i názvu na Strunal Schönbach, vlastnictví firmy je však dodnes stoprocentně české,“ přibližuje ředitel.
Čínská tsunami
Stagnace měla ještě jednu zásadní příčinu. Kolem roku 2000 došlo ve světě k prudkému poklesu poptávky po evropských strunných smyčcových nástrojích, a to kvůli boomu asijských výrobců.
„Asijská konkurence zcela převálcovala Strunal a obdobné firmy v Evropě. Naše tržby jsou dnes ani ne na desetině objemu z roku 2004. Až 95 procent světové produkce hudebních nástrojů se přesunulo do Číny z důvodu vysokých nákladů v Evropě a špatné celní politiky evropských států,“ říká Mikeska.
Management jako hašení požárů
„S hudební branží jsem měl společného pouze to, že jsem nadšený amatérský muzikant a posluchač. Moje první kytara v roce 1986 byla právě z Cremony. Po mém příchodu do podniku jsme se především snažili vytvořit novou strategii společnosti, respektive vůbec nějakou strategii. Firma byla ve velmi zanedbaném stavu, a tak velkou částí manažerské práce je dodnes hlavně „hašení požárů“,“ říká Lukáš Mikeska.
Podle jeho slov se už dominantní pozice evropské výroby hudebních nástrojů nikdy nevrátí: „Zůstali jen menší výrobci, specializovaní na kvalitu a opírající se o silnou značku, kteří bojují o cca 5 až 10 procent trhu, jenž z různých důvodů odmítá hrát na nástroje z Číny.“
Stabilizace podniku je během na dlouhou trať, tržby už ale opět pomalu rostou. Firma navíc investuje do marketingu i nových výrobků a chystá postupnou renovaci areálu, který vznikl v 70. letech a už nevyhovuje současným potřebám.
Klíčový je export
Až 85 procent produkce Strunal Schönbach se dnes vyváží do zahraničí. „Kromě Austrálie vyvážíme do všech světadílů. Aktuálně exportujeme do více než 30 zemí,“ připomíná Mikeska.
Klíčovými trhy jsou pro Strunal Schönbach Německo, Kanada, USA, Mexiko, Japonsko a Čína. Všude je hlavní devizou evropský původ zboží, dobrý zvuk českého řemesla a dlouhá životnost nástrojů.
„Zvláště v zemích s extrémním počasím, ať už zimou nebo suchem, se projeví kvalita použitého materiálu, jeho dlouhodobé zrání a samozřejmě kvalita zpracování,“ uvádí Mikeska. Kvalitní housle vám proto v mrazivé Kanadě, na poušti, nebo na Ruské Sibiři neprasknou, říkají mistři houslaři.
Aktuálním cílem Strunal Schönbach je posílení pozice v USA a etablování značky v Číně. „Chceme zároveň obsadit náš přirozený podíl na trhu v každé kulturní zemi. K dalším cílům tak v současnosti patří Austrálie, Chile, či Brazílie.“
Dokonce i v Číně, která zaplavuje svět miliony méně kvalitních nástrojů, našel výrobce perspektivní odbytiště. „Našli jsme partnera, který je velmi úspěšný v prodeji pian a pracuje na rozšíření své nabídky na všechny klasické nástroje. Je velmi ambiciózní a chápe význam moderního marketingu na čínském trhu,“ doplňuje majitel.
Mikeska si nemůže vynachválit spolupráci se státní agenturou na podporu obchodu CzechTrade, která jeho firmě v expanzi do zahraničí opakovaně pomohla.
„Spolupráce s CzechTrade je pro nás klíčová. Pomohla nám již v několika teritoriích, například právě v Číně, Mexiku, Polsku a Itálii. Dále spolupracujeme na navázání nových obchodních vztahů v Austrálii, Brazílii a Izraeli. Aktivně se také s CzechTrade účastníme veletrhů, díky čemuž se nám dostává významné podpory přinášející organizační i finanční úlevu, či další služby jako je tlumočení na místě, průzkum trhu apod.“ dodává Mikeska.
Strunal Schönbach v kostce
Firma Strunal Schönbach je tradičním výrobcem strunných nástrojů z rezonančního dřeva. Svou produkci dnes vyváží do třiceti zemí světa. V současnosti vyrábí housle, violy, violoncella, kontrabasy a kytary pro studenty, koncertní hráče i profesionály. Strunal (zkratka Strunné nástroje Luby) vznikl na počátku 90. let privatizací státního podniku Cremona, jenž v Lubech působil od 50. let. Po prodeji v exekuci se Strunalu v roce 2016 ujal právník Lukáš Mikeska, který na pozici ředitele nastoupil jako krizový manažer a pomohl firmu zachránit.