Dvacet let, někdy s větším, jindy s menším úspěchem pomáhá českým exportérům pronikat na zahraniční trhy agentura CzechTrade. Její generální ředitel Radomil Doležal by byl rád, kdyby zůstala první adresou, kam exportéři jdou, když potřebují pomoc státu.
Daří se s přispěním agentury CzechTrade zvyšovat podíl mimoevropského vývozu?
Naším cílem je zvyšovat veškerý export. Přestože se nyní podíl mimoevropského vývozu mírně zvyšuje, do Evropské unie stále směřuje kolem 80 procent českého exportu. Ale nehodnotím to jako negativní stav, protože jsme přece na společný unijní trh vstupovali s cílem maximálně využít jeho potenciál. Trh Evropské unie je výhodný také pro začínající exportéry, kteří musí vždy projít nějakým zráním, než si troufnou vypravit se dál. Souhlasím ovšem s tím, že z hlediska rizika souvisejícího se závislostí na ekonomickém cyklu určitého teritoria je dobré export diverzifikovat, prostě mít ta vajíčka ve více košících.
Od některých exportérů zaznělo, že je zbytečné vynakládat velké prostředky na síť evropských kanceláří, kde si pomohou sami. Nestálo by tedy za to posílit investice do mimoevropských zastoupení na úkor těch evropských?
Všechny kanceláře, které jsme v poslední době otevírali, jsou mimo Evropu. Navíc evropské kanceláře nesehrávají jen roli inkubátoru pro méně zkušené exportéry. V řadě zemí se pořádají velké mezinárodní veletrhy, kam přijíždějí firmy a obchodní zástupci z celého světa, s nimiž musíme pracovat, stále mapovat obchodní prostředí. Najít si obchodního partnera v evropské zemi je asi jednodušší než třeba v zámoří, ale najít si partnera, který bude také vhodný a bonitní, to vyžaduje znalost trhu. Chybami se člověk sice učí, ale někdyby to pro firmy mohlo být zbytečně drahé školné. Agentura CzechTrade poskytuje služby tam, kde je o ně zájem. A evropské kanceláře stále patří k nejvytíženějším.
Proč máme v současné době útlumu vzájemného obchodu tři kanceláře v Rusku?
Poptávka po Rusku ze strany vývozců se nezmenšuje. Celá řada firem dobře zná ruský trh, roky na něm pracovala, přizpůsobila mu svůj výrobní program. Teď nastalo omezení obchodu způsobené nejen sankcemi, ale podle mého názoru i cenou ropy a pozicí rublu. Došlo sice k omezení poptávky, ta ale stále existuje a kumuluje se. Firmy to vědí, a protože se orientují v dodavatelsko-odběratelských vztazích, které v Rusku stojí hodně na osobním kontaktu, nechtějí ten obrovský trh s velkým potenciálem opouštět. Do Ruska se vyváželo pořád, byť omezeně, a teď se mi zdá, že už se ten „sešup“ obchodu zastavil. Počkat si, než se zase začne zvedat, je dobrá investice.
Do vedení CzechTradu jste nastoupil na podzim roku 2014 s představou, že chcete otevřít kanceláře v některých ekonomicky zajímavých, ale obchodně složitých destinacích. Daří se to?
Za poslední zhruba dva roky jsme otevřeli čtyři zcela nové kanceláře a tři jsme významně posílili. Všechny jsou na mimoevropských trzích. V Asii jsme nově v Íránu. Je to jeden z posledních velkých trhů, který byl velmi složitý a uzavřený a teď se otevírá. Hledáme na něm především příležitosti prostřední a menší firmy.
Druhou kancelář máme čerstvě v Indii. Zatímco Bombaj, kde působíme už déle, se orientuje hlavně na tradiční průmysl, Bengalúru je centrum nových technologií, IT a biotechnologií. Už čtvrtou kancelář jsme otevřeli v Číně, abychom pokryli celou tuto obrovskou zemi. Zvláštní roli v obchodním světě má Singapur, kde jsme také otevřeli kancelář. Je to finanční centrum jihovýchodní Asie a zemí ASEAN, ale zároveň země s rozvinutou průmyslovou výrobou a silným elektrotechnickým průmyslem. A také je to zajímavá veletržní platforma, pořádá se tu například obrovský putovní veletrh zaměřený na vnitřní bezpečnost státu.
Otevírali jste i kancelář v Nigérii. Teprve čtvrtou na celém africkém kontinentě. Není to málo?
Afrika je podle mého názoru pokryta dostatečně, když zvážím kapacitu kanceláří a poptávku. Máme kancelář v JAR, v Egyptě, frankofonní část Afriky zajišťuje kancelář v Maroku. Nigérie je testovací kanceláří pro subsaharskou Afriku. Uvidíme, jaký bude apetit českých firem, ale jde o složité teritorium, kde nečekají fronty exportérů. Tam už se vrhají jen ti nejzkušenější.
Po kterých destinacích se rozhlížíte nyní?
V únoru budeme posilovat kancelář v USA. Byť jde o komplikovaný, náročný trh, je velký a liberální. Měli bychom se mu proto věnovat.
CzechTrade má letos výročí 20 let od svého založení. Oslavíte nějak tyto narozeniny?
Za 20 let prošla agentura dobrými i špatnými obdobími, zhruba před čtyřmi lety dokonce bojovala o přežití. To samozřejmě mělo vliv i na psychiku lidí. Jsem rád, že zůstali a že dnes máme vysoko motivované lidi a minimální fluktuaci. Nebudeme výročí oslavovat s žádnou pompou, ale určitě ho chceme připomenout. Studenti pro nás vytvořili logo 20 let, které v grafickém zpracování reprezentuje klíčová slova, jež jsou spojená s CzechTradem – finance, cesty, obchod a peníze – a v použitých barvách zobrazuje symboliku globální působnosti agentury. Zároveň budeme připravovat řadu akcí v průběhu celého roku. Chceme, aby agentura CzechTrade zůstala tou první adresou, kam exportéři jdou, když potřebují pomoc státu.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Ivana Gračková.