Co firma nebo on-line agentura, to samostatný publikační systém pro internetové stránky. Taková situace panovala ještě před jedenácti lety na trhu. Petr Palas, který tehdy působil v softwarové společnosti Moravia IT jako produktový manažer, vycítil, že podobný postup je v delším časovém období neudržitelný.
„Firmy i agentury si uvědomovaly, že vývoj a údržba vlastních publikačních systémů není dlouhodobě efektivní, a hledaly proto produkt, který by vyvíjela a udržovala třetí strana,“ popisuje Petr Palas. Protože jeho tehdejší zaměstnavatel neměl zájem podobný produkt vyvíjet, založil v roce 2004 vlastní firmu Kentico Software, v níž byl jediným zaměstnancem.
„Náš software založený na platformě společnosti Microsoft představoval vhodnou alternativu k drahým a složitým publikačním systémům a podařilo se mu tak velmi rychle zaplnit mezeru na trhu,“ vzpomíná Petr Palas.
Od té doby se program dál vyvíjel. Z původně publikačního systému pro tvorbu webových stránek se z Kentica postupem času stalo kompletní, plně integrované řešení pro správu obsahu, e-commerce a online marketing. „To znamená, že si přes něj firmy mohou z jednoho místa spravovat veškeré své aktivity na internetu – od webu a e-shopu, přes správu online komunit a intranetových portálů až po řízení online marketingových kampaní. Podobně jednotné řešení nabízíme jako jeden z mála hráčů na globálním trhu,“ upozorňuje Petr Palas na hlavní konkurenční výhodu.
I díky ní dnes Kentico spolupracuje s více než tisíci digitálními agenturami po celém světě, které na jejím softwaru vytváří webové stránky pro střední a velké firmy. Software Kentica tak využívá 15 procent největších firem světa, které se letos na základě výše tržeb umístily v prestižním žebříčku Fortune 500. Aktuálně na produktech od Kentica běží 25 000 webových stránek ve 100 zemích po celém světě.
Čekání na prvního zákazníka
Rozjezd firmy byl přitom velmi náročný. „Nejtěžší byly první měsíce, kdy jsem pracoval od rána do noci, ale neměl jsem žádné prodeje. V jednu chvíli jsem už přemýšlel, že začnu dělat jiný produkt, ale v té době jsem naštěstí získal prvního zákazníka,“ vzpomíná Petr Palas.
Nejnáročnější bylo pro firmu vybudovat silnou značku – aby ji lidi znali a brali její software jako solidní produkt. „Původně jsme začínali s velmi jednoduchým řešením za pár stovek dolarů. Dneska se náš produkt používá pro náročné projekty v globálních firmách, kde se cena naší licence pohybuje i ve stovkách tisíc dolarů, což vyžaduje, aby nám zákazníci důvěřovali,“ porovnává zakladatel firmy.
Od začátku podnikání cílil na zahraniční trh. „Naším prvním zákazníkem byla firma Gibson Musical Instruments z USA, slavný výrobce hudebních nástrojů. Našel si nás v katalogu softwaru na internetu, což byl spolu s internetovými vyhledávači také náš první zdroj zákazníků. Tato první reference nám při zavádění na zahraničních trzích velmi pomohla,“ popisuje podnikatel. Gibson Musical přitom software od Kentica dodnes využívá.
Největším trhem je pro Kentico Severní Amerika, kde se nachází 60 procent jejích zákazníků. Dalšími důležitými trhy jsou Velká Británie s Irskem a Austrálie s Novým Zélandem. Obě tvoří patnáct procent firemního obratu. Oproti tomu na Česko připadá jen jedno procento zákazníků společnosti.
Většina firemního byznysu tedy míří do anglicky mluvících zemí. V zahraničí prodává Kentico přímo i přes lokální partnery, kteří znají místní jazyk i kulturu. Letos podnik založil první pobočku v neanglicky mluvící zemi – v Nizozemí – kde najal Holanďana s dobrou znalostí CMS trhu.
Na takto rozsáhlém trhu není právě snadné poskytovat zákaznickou podporu. O její zajištění se dělí brněnský support tým a jeho kolegové v americké pobočce. Oba týmy se vzájemně doplňují tak, aby byla firma schopná poskytovat podporu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. „Hodně amerických firem stěhuje support do Indie nebo na Filipíny, aby ušetřili – my jsme se vydali opačným směrem, protože kvalitní support je základem našeho úspěchu a bereme ho jako marketingovou investici, ne jako náklad,“ vysvětluje Petr Palas.
Nástup digitalizace
Základem úspěchu je podle něj soustředit se především na zdokonalování vlastního řešení. „Vždycky zaměstnancům říkám, že náš největší soupeř jsme my sami. Nesnažíme se dělat byznys primárně tak, abychom porazili nějakého konkurenta, ale tak abychom dodali co nejlepší řešení pro naše zákazníky – musíme se porovnávat s našimi nejlepšími nápady,“ zdůrazňuje Petr Palas.
Pro firmu se přitom do budoucna otevírá další široké pole působnosti. Petr Palas totiž očekává, že se do kontinentální Evropy posune trend, který už berou vážně podniky ze Severní Ameriky, Velké Británie a Austrálie – digitalizace podnikání. „Současně s tím se budou dostupné technologie demokratizovat – nebude to už záležitost jenom velkých, ale i malých a středních firem. Rádi bychom byli těmi, kdo těmto zákazníkům dodá řešení potřebné pro jejich podnikání,“ uzavírá Petr Palas.
Kromě vlastního byznysu se společnost od roku 2009 věnuje také unikátnímu dobročinnému projektu nazvanému Trees for bugs, tedy Stromy za chyby. Firma se totiž zavázala, že za každou chybu, kterou zákazníci v jejím softwaru objeví, vysadí jeden strom.
Zároveň slibuje, že danou chybu do 7 dnů opraví. Zaměstnanci Kentico se svými rodinami pak dvakrát do roka vysazují stromy v obcích na jižní Moravě. Celkem jich bylo bezmála patnáct stovek.
Dalibor Dostál