Stejně jako v předešlých ročnících i letos si úspěšné české podnikatelky odnesly ceny v kategoriích podle velikosti firmy i čtyři speciální ocenění. Cílem projektu OCP je od jeho samého začátku objevovat a zviditelňovat úspěchy českých žen – podnikatelek a nejen to. Jeho smyslem je také vytvořit platformu plnou inspirace, vzájemného respektu, spolupráce a přinášet příklady úspěšných českých lidí pro budoucí generace podnikatelů.
„Také v letošním roce platí, že doménou českých podnikatelek jsou především obchod a služby, kde působí hned 62 procent finalistek. Výrobě se věnuje 16,5 procenta podnikatelek, 13 procent podniká ve stavebnictví, 10 procent v dopravě či logistice, 8 % ve vzdělávání, 7,5 % pak shodně ve zdravotnictví a také v gastronomii a potravinářství. Zhruba 6 procent podnikatelek působí v oboru cestovního ruchu. Jsem velmi ráda, že i letos máme mezi vítězkami podnikatelky, které již v minulosti v Ocenění Českých Podnikatelek uspěly. Svědčí to o jejich stabilitě a usilovné práci na jejich růstu,“ říká zakladatelka projektu Ocenění Českých Podnikatelek, Helena Kohoutová.
Záštitu nad letošním ročníkem převzalo stejně jako v případě jubilejního ročníku Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Jako každý rok je nám ctí udělit záštitu právě tomuto projektu, který si váží a zviditelňuje úspěšné podnikatelky. Ženy si v podnikání zaslouží naši podporu a je pro mě jako vrcholovou manažerku potěšitelné, že jich v podnikání přibývá. Jsem přesvědčena, že právě takové projekty, jako je tento, dodávají ženám nejen vůli vše zvládnout, ale i radost a hrdost,“ říká ministryně průmyslu a obchodu České republiky, Marta Nováková.
Odborný garant soutěže, společnost CRIF – Czech Credit Bureau, vybírala z 28 535 potenciálních kandidátek.
Záštitu nad galavečerem Ocenění Českých Podnikatelek udělilo Ministerstvo práce a sociálních věcí. „Ženy v Evropské unii stále vydělávají v průměru o 16 % méně než muži. Avšak Česká republika má druhý nejvyšší rozdíl ve výdělcích žen a mužů v EU a to 21,8 procenta. Ženy totiž primárně zajišťují péči o děti, ale i starší členy rodiny a na delší období opouštějí trh práce. Nízké zastoupení mužů pečujících o děti pak souvisí s ekonomickou volbou rodiny o tom, kdo zůstane doma a kdo bude vydělávat. Proto jsem velice ráda, že svět podnikání je otevřený i ženám, a ty v něm dokáží být velmi úspěšné. Jak ukazují výsledky soutěže Ocenění Českých Podnikatelek z minulých let, některým se daří úspěšně podnikat i v oborech, které jsou považovány spíše za mužskou doménu. Stát by měl podnikatelkám vyjít vstříc hlavně při zjednodušování administrativní zátěže při komunikaci se státní správou a přizpůsobení rekvalifikací potřebám zaměstnanců a zaměstnavatelů,“ říká ministryně práce a sociálních věcí, Jana Maláčová.
Odborný garant soutěže, společnost CRIF – Czech Credit Bureau, vybírala z 28 535 potenciálních kandidátek, které odpovídaly kritériím soutěže. Z nich bylo na základě ratingu nominováno 1062 semifinalistek s nejlepšími ekonomickými výsledky. Ve finále se vybíralo ze 120 firem a 83 z nich splnilo všechna kritéria. „Z databáze Cribis vyplývá, že více než 70 procent finalistek OCP 2018 působí na trhu déle než 10 let. Je potěšující, že v ČR je mnoho dlouhodobě úspěšných podnikatelek. Svědčí to o tom, že se jim povedlo nejen dobře stanovit firemní vize a strategie, ale také své podnikání flexibilně přizpůsobit změnám na trhu. Nikoho asi nepřekvapí, že čtvrtina finalistek podniká v Praze. Více než 10 % z finalistek má sídlo v Jihomoravském, Moravskoslezském a Středočeském kraji. Ostatní finalistky potom fungují v dalších 7 krajích. Úspěšné podnikatelky tedy můžeme najít prakticky v celé republice,“ sdělil Pavel Finger, místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau.
„Dovolte mi v roce 100. jubilea založení Československa připomenout slova prvního prezidenta Tomáše G. Masaryka, který obhajoval zapojení žen do práce i veřejného života: „Moderní česká žena znamená našemu malému národu zdvojení našich sil“. Správně poukazoval na to, že země, která nevyužije polovinu svého potenciálu, je odsouzená k pouze polovičnímu úspěchu. Vodafone dlouhodobě podporuje obrovský potenciál žen, které jsou čím dál aktivnější i jako podnikatelky,“ sdělil Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky společnosti Vodafone, zástupce hlavního partnera projektu.
Vítězky 11. ročníku projektu
Malá firma
1. Ice Café, Pavla Polišenská
2. Esthé – Klinika estetické medicíny, Hana Raková
3. Market Point, Olga Landová
Střední firma
1. Kala Trans, Ilona Kalová
2. Aquastyl International, Eva Domenici
3. ADI interiér, Renata Kobzová
Velká firma
1. Lubricant, Zdeňka Heyn Edlová
2. Abydos, Olga Kupec
3. KTA technika, Irena Hrnčířová
ICE CAFE, s.r.o. (Pavla Polišenská) – 1. místo v kategorii Malá společnost
Kala Trans, s.r.o. (Ilona Kalová) – 1. místo v kategorii Střední společnost
LUBRICANT s.r.o. (Zdeňka Heyn Edlová) – 1. místo v kategorii Velká společnost
Cena ČSOB – Výjimeční podnikatelka
Zámek Loučeň, Kateřina Šrámková
„S paní Kateřinou Šrámkovou, chcete-li zámeckou paní, jsme se potkali již v loňském ročníku OCP. Zaujal nás její příběh, který je spojen se záchranou historického objektu – zámku v obci Loučeň. Navíc vybudovala v zámeckém parku 12 unikátních labyrintů a bludišť, čímž zatraktivnila samotnou památku. Prohlídky zámku a celého areálu probíhají zásadně s kostýmovou postavou, pořádají speciální tematické, dětské, večerní a čokoládové prohlídky. Součástí objektu je i hotel. Celý koncept je netradiční a díky tomu je zámek Loučeň mezi TOP 10 nejnavštěvovanějšími památkami v České republice. Je příkladem pro ostatní vlastníky a provozovatele památek, kteří se inspirují jejími nápady. Dokázala se odlišit od konkurence na trhu, od zajetého modelu provozování historických památek a tím zcela oprávněně získává titul Výjimečná podnikatelka,“ vysvětluje Petr Manda, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.
Cena za digitální transformaci – pod patronací Microsoft
unuodesign, Petra Plemlová
„Příběh Petry Plemlové ze společnosti unuodesign je typickým příběhem digitální transformace. Firma podnikající s textilní galantérií zjistila, že se potřebuje lépe orientovat ve svém skladu, tak vyvinula interní aplikaci pro skladování a vybavování skladových zásob. Tuto aplikaci posléze začala nabízet i jiným firmám a vznikl tak business a zdroj příjmu, který byl nezávislý na původním podnikání. Ze čtyř pilířů digitální transformace paní Plemlová inovovala procesy ve své firmě a zároveň vytvořila nový produkt/službu, a proto jsme ji zvolili jako vítězku kategorie za Digitální transformaci,“ říká Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy společnosti Microsoft ČR.
Cena za inovativní řešení – pod patronací České pojišťovny
In-Eko Team, Eva Komárková
„Firma In-Eko Team paní Evy Komárkové mě zaujala okamžitě jednak svým posláním “all for water”, a pak hlavně tím, že veškerá zařízení a technologie jsou vyvinuty konstruktéry u nás v Čechách. Žádný dovoz, ale naše úžasné české mozky. Výsledek práce této firmy s celosvětovou působností můžete vidět, můžete ochutnat. Poslání této “očišťovací a vodu napravovací” společnosti je přesně v souladu s postojem naší firmy k přírodě a jejím bohužel vyčerpatelným zdrojům,“ zdůvodňuje výběr pro udělení Ceny za inovativní řešení Šárka Dolanská, krajská ředitelka Praha II České pojišťovny.
Cena za výjimečný růst firmy – pod patronací Mastercard
unuodesign, Petra Plemlová
„Příběh paní Plemlové je unikátní v tom, že se 4 dětmi prakticky vlastními silami vybudovala z nuly e-shopy, které zatím v České republice na trhu chyběly, a návazná digitální řešení pro automatizaci skladových procesů, která pomáhají i dalším e-shopům. To vše navíc s ekologickým přesahem. S ohledem na tato fakta a výsledky, kdy tržby její společnosti rostou dvojnásobným tempem, tak se stává letošním vítězem v kategorii Výjimečný růst firmy,“ říká Tomáš Doležal, marketingový manažer za ČR a SR společnosti Mastercard.
Auditorem projektu je již několik let poradenská firma NSG Morison, která každoročně analyzuje jak finanční ukazatele firem, tak podnikatelské chování žen. „Česko je plné schopných, vzdělaných a talentovaných žen. Přesto stále, díky tomu, že ženy dělají business s velkou mírou proto, že je to baví, nikoliv prioritně pouze pro peníze, nedosahují tak velkých finančních zisků. Přesto ženy mají neuvěřitelný výkon a jsou efektivnější. Jen si to stále dostatečně neuvědomují. Ženy obecně pracují o dost více než muži. Vedle logiky, strategického myšlení a klasických kompetencí dobrého šéfa totiž ženy využívají a přirozeně ovládají lépe i další dovednosti, jako je emoční inteligence, či ženy častěji volí řešení win-win vhodné pro všechny. Muži naopak někdy soutěží a bojují pouze za vlastní zájem i tam, kde to není efektivní. Ženy podnikatelky, přestože se také potýkají s nedostatkem zaměstnanců, vykazují právě díky jejich empatii, větší loajalitu svých zaměstnanců, což je v současné době velice přínosné, “ konstatuje Petr Šíma, partner NSG Morison.