CzechTrade zavedl dočasný servis zdarma po konzultaci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) krátce po vyhlášení nouzového stavu kvůli tomu, aby v těžké situaci pomohl exportérům. Podnikatele podpořil také vzdělávacími akcemi on-line a vyřizováním dotazů v Klientském centru pro export. To vše s cílem tuzemským exportním společnostem co nejvíce usnadnit podnikání, a to i s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.
„Firmy potvrzují, že je státní podpora pro úspěšný export velmi důležitá, protože jim otevírá dveře. Celosvětová pandemie koronaviru také víc než dřív ukázala, že je nutné reagovat rychle a operativně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
„Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade tak českým exportérům i během pandemie pomáhali vyhledávat potenciální odběratele, propojovali s nimi naše firmy, jednoduše dělali vše proto, aby identifikované obchodní příležitosti tuzemští podnikatelé maximálně využili. A je samozřejmostí, že v tom budou i nadále pokračovat,“ doplňuje ministr.
„Situace s nákazou COVID-19 mnohdy zvýšila poptávku po české produkci. Je třeba toho promptně využít. Mám radost, že jsme mohli pomoct například Itálii, která potřebovala roušky, zájem projevilo 20 tuzemských dodavatelů a spolupráci se podařilo navázat. Nejde ale jen o osobní ochranné pomůcky. Například na poptávku po interiérovém vybavení do Belgie reagovalo 11 českých podniků, a zájem svařovat žebříkové rámy z hliníkových profilů ve stejné zemi projevilo devět našich firem. Indický výrobce zase hledal dodavatele elektromotorů pro pohon svých elektrických vozítek, zatím jsme jej propojili se čtyřmi firmami z České republiky,“ shrnuje náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.
Přesun do online prostředí
Karanténa v souvislosti s koronavirem ovlivnila také vzdělávací akce. A také na to CzechTrade operativně reagoval speciální on-line platformou. „Potřebné znalosti a informace nyní zájemci od našich zahraničních pracovníků získají, aniž by museli někam jezdit, z kanceláře či z domova prostřednictvím počítače připojeného na internet. Vzdělávací semináře on-line navštěvuje mnohem více lidí, než by to bylo možné fyzicky a jsou také mnohem víc interaktivní,“ prozrazuje generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
„Na už realizované akce i ty, co se v brzké době plánují, se podle Doležala přihlásilo na 1 280 účastníků. Do konce května se exportní vzdělávání zaměří na ekonomiku a příležitosti pro české firmy v Mexiku, možnosti exportu v Německu, ale také na udržitelný design, inovativní materiály a jejich použití v souladu s principy cirkulární ekonomiky.
Dotazy na KCE přibývají
Firmám pomáhá i Klientské centrum pro export, tedy společný projekt MPO, CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí. Letos v dubnu se počet dotazů kvůli koronaviru oproti stejnému období 2019 zvýšil o více než 20 %. Firmy začaly hledat nové odbytiště pro stávající či nové produkty, zajímaly se o export produkce, která již nasytila poptávku v ČR například v oblasti šití a dodávek roušek, různých ochranných prostředků, desinfekce apod. Nyní se ozývají další firmy, které se rozhodly využít služeb CzechTrade zdarma. V poslední době například ty, které chtějí exportovat ovocné sirupy či vyhledat odběratele a distributory pro koženou galanterii. Lidé se také na Klientském centru pro export v poslední době často ptají na aktuální podmínky pro vycestování pracovníků do Španělska, na Slovensko a dalších zemí.
CzechTrade také provozuje informační portál pro podnikatele BusinessInfo.cz. V kontextu s pandemií koronaviru na něm mimo jiné zveřejňuje a pravidelně aktualizuje nejčastější otázky a odpovědi.
Z výše uvedeného je zřejmé, že se s pomocí MPO a její agentury CzechTrade českým exportérům daří uzavírat obchody průběžně a ani během celosvětové pandemie koronaviru se chuť exportovat nesnížila, spíše naopak. Mluví o tom i samotné firmy. Například výrobce plastových a hliníkových oken na Meeting Pointu CzechTrade, což je pravidelná konzultační akce na pomoc exportérům, jednal o certifikaci oken do Austrálie a nyní je před finálním podepsáním první objednávky oken.
„Dostal jsem kontakt na normálního člověka, který to má v hlavě srovnané. Sedli jsme si jak technicky, obchodně, i lidsky. Doufám, že se spolupráce rozjede i s dalším kontaktem od vás,“ popisuje spolupráci majitel firmy DYNAL Martin Sklenář.
V Rumunsku se zase podařilo zrealizovat pro Vojenské lesy a statky ČR v rámci bezplatné asistence screening trhu vhodných potenciálních obchodních partnerů. V Belgii se zase podařilo najít pro firmu Linia zahraničního odběratele a jejich roušky jsou už na cestě do lékáren a obchodů.
Pandemie koronaviru ukázala, že při zvládnutí krizových situací hrají velmi významnou roli digitalizace a inovace. V ČR mají velký potenciál, výsledky transferu technologií by mělo být samozřejmě možné využívat i v době po koronaviru. Důležité je také zaměření exportu na přidanou hodnotu, kdy nejen na technologických projektech je patrné, že ČR může být inspirativní zemí pro budoucnost.