2. Podnikatelská morálka a etika
3. Psychologie finančních trhů a osobností, s nimiž se setkáváte
4. Co finanční trhy motivuje a co je odpuzuje
6. Co obsahuje podnikatelský plán a jak vypadá
- 6.1. Elevator Pitch – prezentace ve výtahu
- 6.2. Executive Summary
- 6.3. Zkrácený podnikatelský plán
- 6.4. Plný podnikatelský plán
- 6.5. Produkt/služba (feature – benefit – proof)
- 6.6. SWOT analýza
- 6.7. Prodejní a marketingová strategie
- 6.8. Hotovostní toky
- 6.9. Zakončení plánu – proč investovat právě do nás?
- 6.10. Přílohy
7. Podnikatelský plán v případě žádosti o dotace ze strukturálních fondů
1. Předmluva
Tato publikace navazuje na loni vydaného Finančního průvodce pro malé a střední podniky a jejím cílem je rozšířit a doplnit podnikatelům informace o přístupu k finančním prostředkům, a zároveň i způsobech, jak tyto prostředky získat.
Na rozdíl od Finančního průvodce se tentokrát zaměříme na užší, nicméně nejdůležitější část procesu získávání kapitálu, a sice jak připravit a prezentovat podnikatelský plán (PP). Přečtení Finančního průvodce není pro pochopení této příručky nezbytné, ale určitě bude výhodou, přestože zde klíčové myšlenky a odstavce z Finančního průvodce raději zopakuji tak, aby tato příručka byla nápomocná sama o sobě. Opět se budu snažit používat výrazy srozumitelné i laikům a pokud bude nutné použít angličtinu, bude vzápětí k dispozici i český ekvivalent.
Tato příručka bude hodně zaměřená na metody „best practice“, doslova přeloženo „nejlepší praxe“, které znamenají osvědčené a časem testované metody a postupy. Rozhodně vás ale nebudu navádět ke slepému kopírování – sám dávám přednost v jistých případech využít pouze dílčí postupy s ohledem na středoevropské zvyklosti, kulturu a historii.
Když jsem v květnu 2004 zastupoval Českou republiku na každoročním sjezdu EBAN (Evropské sdružení podnikatelských andělů), měl jsem měl možnost debatovat o situaci malých a středních podniků (MSP) v celé Evropě – jak ve státech, které jsou již delší dobu součástí Evropské unie, tak v právě přistupujících zemích.
Když jsem se ptal svého kolegy z Malty, jak složité je u nich pro menší podnikatele získat rizikový kapitál, lišácky se usmál a řekl: „To je jednoduché, vždyť stačí jen oslovit jednu ze tří rodin!“
Je pochopitelné, že v zemi s čtyřmi sty tisíci obyvateli je situace podstatně jiná než v zemi s deseti či padesáti miliony lidí, nicméně se musím přiznat, že jsem nepochopil, zda kolega mínil tři finanční instituce v rodinném vlastnictví či zda měl na mysli rodinu ve smyslu používaném na Sicílii, která se nachází pouze pár desítek kilometrů na sever od Malty. Každopádně v tom druhém případě by asi nebyly žádné problémy s vymáháním pozdní splátky či špatné investice.
Kolega ze SRN zase „vtipkoval“ na téma investic do bývalého východního Německa. Například říkal, že v případě, že jej někdo otravuje, aby investoval do začínajícího podniku či myšlenky, stačí, aby řekl: „Dobře, pošlete mi váš podnikatelský plán a já se na to podívám.“ Stačí to prý k tomu, aby už o nich nikdy nic neslyšel!
S tímto přístupem se lze setkat i u nás. Jak bankéři, tak fondy rizikového kapitálu si neustále stěžují na úroveň podnikatelských záměrů a plánů, a to od jejich koncepce až po prezentaci.I moje osobní zkušenost je, že podnikatelé mnohdy vůbec neuvažují o tom, co potřebuje investor, a zamýšlí se pouze nad tím, co potřebují oni. Tudy cesta k získání rizikového kapitálu opravdu nevede. Tato příručka má za úkol posunout stávající dovednosti podnikatelů na úroveň těch nejlepších tak, aby po pročtení a vstřebání těchto informací byla otázka podnikatelského plánu naprosto samozřejmým prvním krokem na cestě k úspěšnému podnikání.