Název projektu | Transformace ČMZRB a.s. | ||
Gestor | MPO | Spolugestor | ČMZRB a.s. |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2013 |
Obsah, charakteristika projektu
Transformace ČMZRB a podpora širšího využívání nástrojů finančního inženýrství (NFI) prostřednictvím ČMZRB a.s. jako specializované finanční instituce.
Popis stávající situace, důvody řešení
Nástroje finančního inženýrství představují jeden z nejperspektivnějších prostředků pro tržně konformní realizaci podpůrných politik jak v oblasti domácích programů, tak při využití EU fondů. Jsou zacíleny například na podnikání, inovace, životní prostředí, bydlení, úspory energie, využití obnovitelných zdrojů, odstraňování sociální deprivace, dostupnost vzdělání atd. Podpory v těchto oblastech jsou zatím většinově poskytovány především formou dotací. Vedle vysoké finanční náročnosti a problematické udržitelnosti takového systému je s nimi často spojena i vyšší míra deformace tržního prostředí. Transformace podpor k vyššímu využívání nástrojů finančního inženýrství je tak klíčovou cestou ke zlepšení systému.
Pro dosažení tohoto cíle je třeba mimo jiné transformovat ČMZRB na instituci s jasným mandátem a cílem při realizace této státní politiky. Transformace by měla zahrnout lepší a širší právní vymezení těchto aktivit pro banku a v této souvislosti také odpovídajícím způsobem sladit cíle a postavení banky s oceněním produktů a s cíli v oblasti ziskovosti. To zahrnuje mimo jiné dopracování národní legislativy tak, aby lépe navazovala na evropské právní normy a vytvořila jasně vymezený prostor pro činnost specializované finanční instituce (zákony č. 218/2000 Sb. a č. 47/2002 Sb.). Národní legislativu je nutné navázat na evropské normy, tj. nařízení Rady (ES) č.1083/2006 a nařízení Komise (ES) č.1828/2006.
Zejména je nutné vyřešit přímé zapojení ČMZRB s ohledem na právní formu a postavení tohoto subjektu v rámci implementační struktury programů financovaných z prostředků EU, které je dle tuzemské i evropské legislativy explicitně omezeno pravidly pro zadávání veřejných zakázek a poskytování veřejné podpory.
Příklad ze zahraničí
Obdobné banky fungují ve většině zemí. Příloha obsahuje některé klíčové údaje o situaci v Rakousku, Německu, Finsku, Polsku a Slovensku.
Popis realizace projektu
Popis realizace
V části podpory využití NFI je třeba vytipovat legislativní překážky a neprovázanosti v právním řádu a navrhnout řešení pro vymezení prostoru činnosti specializované finanční instituce k tomuto určené, s cílem pověřit ČMZRB dalším rozvíjením využití FNI pro potřeby vlády a regionů v ČR. Rovněž bude třeba stanovit, resp. v případě potřeby upravit některé principy jejího fungování.
Předmětem projektu bude také, po vzoru evropských zemí, návrh strategie zajištění dlouhodobé stabilní zdrojové báze pro NFI (s vazbou na strategii využití strukturálních fondů a úlohy NFI v programovacím období 2014 – 2020). Bude nutné analyzovat možnosti řešení budoucího postavení ČMZRB s ohledem na postavení obdobných institucí v jiných členských státech EU, které by řešilo negativní důsledky současného stavu, včetně dopadů dnešního stavu na oceňování poskytovaných produktů1. Dále je třeba vzít v úvahu případné dopady na sektorové začlenění této instituce v rámci národního hospodářství (národních účtů). Konkrétně jde o dopady případného začlenění jednotky do sektoru vládních institucí do jeho výsledku hospodaření a vládního dluhu (v současnosti ČMZRB patří mezi tzv. veřejné finanční korporace).
Po kvantifikaci dopadů a nákladů na různé varianty transformace bude následovat rozhodnutí o dalším postupu.
Výstupy projektu
- Rozhodnutí vlády
- Legislativní úpravy
- Implementace
- Analýza řešení postavení ČMZRB
- Realizace zvoleného řešení
Přílohy
Vlastnictví | Finanční řízení | |
---|---|---|
Austria Wirtschaftsservice Gesellschaft mit beschränkter Haftung Rakousko | Speciální banka plně vlastněná státem (dvě oborově zaměřená ministerstva), působí na základě zvláštního zákona | Vyrovnané hospodaření |
Kreditanstalt für Wiederaufbau SRN | Akcionáři spolkové země (20 %) a federální vláda (80 %), za závazky bankovní skupiny ručí stát, jedná se o instituci veřejného práva | Zisk fluktuuje: do roku 2005 mírně zisková, v letech 2006 – 2008 ztráta, 2009 zisk, rating AAA |
Finvera Finsko | Specializovaná finanční společnost vlastněná státem, působí na základě zvláštního zákona | Aktuální ROE 3,2%, fluktuace v předchozích letech mezi 1,5 – 10 %. Vysoká kapitálová přiměřenost (15%) |
Bank Gospodarstwa Krajowego Polsko | Banka působící na základě zvláštního zákona z roku 2003 a zákona o bankách, jediná státem vlastněná banka v Polsku | ROE fluktuuje (15% v 2008) |
Slovenská záručná a rozvojová banka Slovensko | Banka se 100 % účastí státu (ministerstvo financí), působí v rámci obecně platné legislativy | Pouze mírný zisk: ROE za rok 2009 bylo 0,65 %, v roce 2008 výsledek 1,63 % |
- Lze také přepokládat, že cenu produktů pozitivně ovlivní širší využívání banky jako nástroje pro realizaci státní politiky prostřednictvím NFI, jejich větší využití a tudíž vyšší rozsah těchto programů.