Název projektu | Zavedení jednotného výplatního místa | ||
Gestor | MPSV | Spolugestor | MF, MV |
Zahájení projektu | 1.4.2011 | Ukončení projektu | 31.12.2012 |
Obsah, charakteristika projektu
- Snížení nákladů administrativy sociálních dávek
- Zřízení jednotného výplatního místa
Ad. A: Změny v oblasti výplaty nepojistných dávek (snížení výdajů na administraci agend, bezhotovostní výplata dávek, jednotný informační systém, rozvoj sítě poskytovatelů sociálních služeb, lepší zacílení a efektivita dávek). V této části projektu bude zaveden jednotný informační systém práce a sociálních věcí. Současně bude zavedena tzv. sociální karta jako nástroj, který v sobě sloučí funkce identifikační, autentizační a platební. Důležitou součástí opatření v této části bude také postupné sjednocování některých dávek do přehlednějších a lépe zacílených dávek. Podpora rozvoje poskytovatelů sociálních služeb bude realizována výše uvedenými opatřeními, kdy v důsledku lepšího zacílení dávek bude posíleno financování tohoto segmentu služeb. Další forma podpory se uskuteční prostřednictvím projektů financovaných z ESF.
Ad. B: V rámci tohoto projektu vznikne jedno výplatní místo, kterým bude Úřad práce České republiky, které zabezpečí výplatu dávek ze systému hmotné nouze, státní sociální podpory a výplatu podpory v nezaměstnanosti. Odstraní stávající roztříštěnost místa výplaty dávek. Tato část projektu bude spočívat v legislativních úpravách, které převedou agendu hmotné nouze a některé další související agendy z obcí a krajů na Úřad práce ČR. Tímto opatřením bude dokončen proces převodu výplaty a administrace nepojistných sociálních dávek do přímého výkonu státní správy. Součástí bude výrazné zkvalitnění informačně datového zázemí pro realizaci evidencí podloženého formování sociální politiky.
Popis stávající situace, důvody řešení
Příprava obou opatření již započala a neuspokojivá situace je již zmapována v návrzích zákonů v rámci návrhu sociální reformy. Jde o poměrně komplexní změny, u kterých je třeba mít stále na zřeteli jejich cíle v rámci sociální reformy a jejichž účinnost bude třeba průběžné a dlouhodobě vyhodnocovat a na základě potřeby vhodně upravovat, aby tyto změny plnily svou funkci.
Příklad ze zahraničí
V Austrálii, byly zrušeny jednotlivé úřady a nahrazeny pobočkami jednoho úřadu, tzv. Multiservice delivery agency, který komplexně řeší výplatu všech dávek a poskytování komplexních služeb občanům. O centralizaci výplaty dávek do jisté míry uvažuje Velká Británie, ve formě tzv. joined-up government.
Popis realizace projektu
Popis realizace opatření A.
Příprava legislativních opatření je ve fázi projednávání Legislativní radou vlády. V dalších fázích legislativního procesu a při následné implementaci je třeba bedlivě sledovat původní cíle tohoto opatření. Na konci legislativního procesu a implementace projektu je třeba zpracovat podrobné ex-post hodnocení toho, zda bylo dosaženo cíle a zavést procesní monitoring umožňující další dolaďování systému.
Výstupy projektu opatření A.
Změny legislativní povahy a administrativně-organizačního charakteru.
Popis realizace opatření B.
Příprava legislativních opatření je ve fázi projednávání Legislativní radou vlády. V dalších fázích legislativního procesu a při následné implementaci je třeba bedlivě sledovat původní cíle tohoto opatření. Na konci legislativního procesu a implementace projektu je třeba zpracovat ex-post hodnocení toho, zda bylo dosaženo cíle a zavést procesní monitoring umožňující další dolaďování systému.
Výstupy projektu opatření B.
Změny legislativní povahy a administrativně-organizačně technického charakteru.