Strážnická firma Gumex vsadila na férovost a zapojení celé rodiny

Kromě spolehlivosti společnost sází také na inovace. Od letošního roku využívá například 3D tiskárnu, která výrazně urychluje dodání prvních vzorků zákazníkům. Vydává i svůj podnikový časopis a založila pobočku na Slovensku.



delnici gumovy pasRodinná firma Gumex ze slovácké Strážnice v současnosti působí v celé České republice i na Slovensku. Společnost založil v roce 1994 Jan Sedláček, jehož tři děti se později zapojily do chodu podniku. 

„K založení firmy mě tehdy vedla nespokojenost s dosavadními výdělky, nutnost uživit rodinu a možná ve skrytu duše něco dokázat. Zároveň jsem se nemohl realizovat v zemědělství, neboť zabavenou otcovu půdu dosud vlastnil stát,“ vzpomíná zakladatel společnosti Jan Sedláček.

A co pro něj bylo na počátku nejtěžší? „Poněvadž jsem nevěděl, jaké problémy nás mohou potkat, tak všechno. Neměli jsme dostatek financí, neměli jsme skladové a kancelářské prostory, žádné nástroje pro práci, žádné zařízení a tak dále. Zkrátka všechny tužky, papír, kopírák, psací stroj, stoly, židle jsme pořizovali postupně dle nutnosti potřeby,“ pokračuje Jan Sedláček.

Veškeré finanční výdělky zůstávaly ve firmě, aby zajistily možnost dalšího rozvoje. „Za každý přežitý den, týden, měsíc jsme byli rádi. Po příchodu a zapracování dětí do firmy se problémy rozdělily na více osob. Společně jsme řešili všechny záležitosti firmy a snažili se vybrat nejvhodnější řešení,“ doplňuje Jan Sedláček.

Nejvíce zákazníků má firma z oblasti strojírenství. Ať už z oblasti prvovýrobců, tak z oblasti podniků, které u výrobních firem různého zaměření dělají servis jejich zařízení. „Nejlépe nás charakterizuje slogan ‚Expert na hadice a těsnění‘. I on ale vystihuje jen naši podstatu, nikoliv náš celý záběr,“ podotýká Jan Sedláček.

Zvládli asijskou konkurenci

jan sedláčekPro každou firmu přitom není obtížné pouze překonání počátečních obtíží po založení, ale také udržet se dlouhodobě na trhu. „Nechci, aby to znělo nějak nabubřele, ale myslím, že nad konkurencí vynikáme férovostí, schopností poradit a ve většině případů i rychlostí. Jsme zaměřeni na zpracování velkého množství malých zakázek velkému množství zákazníků. Snažíme se do obchodních vztahů přenášet to, jací sami jsme: snažíme se být poctiví ve všech ohledech, mít řád v naší práci a také se neustále vyvíjet,“ shrnuje Jan Sedláček.

Firma překonala i období, kdy na evropské trhy v řadě oborů vtrhla levná asijská konkurence. „Ano, i my máme takové zákazníky. Odešli za laciným pozlátkem od konkurentů, kteří dodávají právě levné výrobky z východu. Dnes je většina z nich zpět u nás. Naštěstí obchodní vztahy nejsou přece manželství, kde je nutný komplikovaný rozvod, proto rozumím tomu, že i naši zákazníci zkouší jiné dodavatele,“ říká marketingový ředitel společnosti Libor Sedláček.

Bez této zkušenosti by přitom jeho firma nedokázala vyhodnotit, jak velké nebo malé riziko pro ni levné asijské dovozy jsou. „Je jasné, že nemůžeme být partnerem pro každého. Nejde mít nejširší sortiment, nejlepší služby a zároveň i nejnižší ceny. My sami preferujeme ty zákazníky, kteří rozumí tomu, že kvalitní produkt je v jejich zařízeních ve finále vždy levnější než levné pozlátko,“ zdůrazňuje Libor Sedláček.

Firma se tak soustředí hlavně na high-tech inovace. „Rozumějte ale, že jde o high-tech našeho oboru. Teď jsme například pořídili přesný sekací stroj pro materiály v metráži. Je velmi rychlý i přesný a nevím o tom, že by se v naší zemi nacházel druhý obdobných parametrů,“ popisuje Libor Sedláček.

Místo týdnů jen hodiny

hadice vyroba tovarnaV létě začali v Gumexu používat také 3D tiskárnu, díky které dokáží zákazníkům dodat první vzorek nového profilu v řádu hodin, nikoliv v řádu týdnů, jak to bylo dříve. „Naše inovace obvykle nejsou žádné velké skoky, ale drobné krůčky, které lze většinou až při zpětném pohledu vidět jako celek změn, které byly zásadní,“ podotýká Libor Sedláček.

Firma, která v Česku zaměstnává 105 a ve slovenské dceřiné společnosti Gumex SK dalších 35 pracovníků, dosáhla loni na tuzemském trhu obratu 340 milionů korun. Před časem začala vydávat i svůj vlastní podnikový časopis. „Demonstruje to, jak jsme jiní. Jsme firma, která je našim zákazníkům otevřená,“ vysvětluje Libor Sedláček.

I díky časopisu je podle něj firma transparentní. V periodiku dává různé tipy, rady, rozhovory se zástupci firem, které jsou pro ni jakýmsi standardem. „Naše Géčko má pomáhat především našim zákazníkům, aby se jim lépe pracovalo s našimi výrobky nebo jim lépe porozuměli. Pro nás je to jakýsi akt důvěry – my chceme pomáhat v podobě perfektních služeb a na oplátku máme výborné zákazníky, kteří nás nepřestávají inspirovat,“ říká Libor Sedláček.

Za časopis získala firma v roce 2014 dvě ocenění v soutěži Zlatý středník. Kromě prvního místa v kategorii „Nejlepší firemní periodikum v sektoru průmysl a strojírenství“ také třetí místo v kategorii „Nejlepší B2B časopis a noviny“.  Letos získala významné ocenění i samotná společnost, když si odnesla „Cenu veřejnosti“ v soutěži Rodinná firma roku.

Čím se podle zakladatele oceněné společnosti nejvíce liší rodinné firmy od těch ostatních? „Společně řešíme úkoly. A skutečně mohu ocenit, že předání většinového podílu firmy a tím i pravomocí dětem již v roce 2001 byl velmi dobrý krok. Kdybych sám vedl firmu, nikdy by se Gumex nedostal v rozvoji tam, kde je nyní,“ pochvaluje si Jan Sedláček.

rodina sedlackovych spolecnost gumexAby soužití rodiny a podniku mohlo dlouhodobě fungovat, musí platit některá pravidla. „Doma jsme už naučení, že se při rodinných setkáních nikdy nebavíme o práci. Především děti na to byly vždy citlivé a naše zvýšené hlasy jim prostě vadily. Takže práci si domů taháme minimálně. A je to stejné, jak to chceme i od našich zaměstnanců a manažerů: v práci tvrdě pracujme, v soukromí se věnujme svým zálibám a blízkým. Vidíte, to je další znak rodinné firmy – žádné kupy přesčasů, ale perfektně využitá pracovní doba,“ upozorňuje Jan Sedláček.  

I když si někteří podnikatelé stěžují na vývoj tuzemského podnikatelského prostředí, Jan Sedláček se snaží i k této oblasti přistupovat s optimismem. „Pro mě je nejdůležitější svoboda: chceš být zaměstnancem nebo podnikatelem? Stačí si vybrat. Každému vyhovuje něco jiného,“ zmiňuje Jan Sedláček.

„Měli jsme štěstí, že v našich začátcích v roce 1994 byl stále převis poptávky nad nabídkou, tedy naší ústřední schopností muselo být sehnat zboží. Zákazníci se někdy doslova rvali o to, co jsme měli. To je ale zapomenuto. Dnes je naopak mnohem těžší prodat. Naštěstí doprovodné služby jsou to, co jednotlivé firmy odlišuje,“ porovnává Jan Sedláček podnikání před dvaceti lety a v současnosti .

Nové povinnosti změnit ve výhodu

Připouští, že legislativní nároky jsou nyní na firmy větší, než když společnost začínala, ale musí si s tím umět poradit. „Musím se smát, když si někteří podnikatelé zoufají nad registračními pokladnami. Toto opravdu požaduji za naprosto normální a nás – firmy, které mají partnery právě mezi dalšími firmami – by ani ve snu nenapadlo hledat v uvedeném nařízení nějakou špatnost nebo obtížnost,“ zmiňuje Jan Sedláček.

I v těchto věcech podle něj firmy mohou najít přínos pro své fungování. „Mnohým podnikatelům, a tedy hlavně jejich zákazníkům, jen pomůže, když budou větší ‚kamarádi‘ s moderními elektronickými systémy. Třeba je to bude inspirovat i pro zavedení dalších vnitrofiremních elektronických nástrojů, díky kterým bude jejich práce přehlednější a snad i rychlejší. A to jim finance naopak ušetří,“ konstatuje Jan Sedláček. „Je to ale třeba jen můj postoj, díky kterému se snažíme i ve firmě z těch zdánlivých komplikací, které je třeba nebo musíme například kvůli legislativě provádět, udělat konkurenční výhodu,“ uzavírá zakladatel společnosti Gumex.

Dalibor Dostál

Doporučujeme