Popis projektové karty 4 – Služby pro exportéry (front-office služby)
Poskytování služeb Exportní front-office má fungovat na principu One-Stop-Shop – tj. že minimálně ve fázi prvního kontaktu by mělo být jedno, na kterou instituci se exportér obrátí – u všech by měl dostat rovnocennou radu a servis. Cílem projektu je, aby každá proexportní instituce byla schopna exportérovi poradit nejefektivnější a nejekonomičtější způsob, jak získat to, co od proexportních institucí potřebuje. To se vztahuje například na případy, kdy určitou službu poskytuje česká instituce jako zpoplatněnou, zatímco některá organizace EU poskytuje i pro české podniky tutéž službu zdarma. V případě fungování formou One-Stop-Shop by se měl exportér od jakékoliv proexportní instituce dozvědět o obou zmíněných možnostech, aby si mohl vybrat tu, která je pro něj výhodnější.
Z hlediska obsahu poskytovaných služeb navazuje tento projekt na vzdělávání a poradenství, které v současné době poskytují exportérům CzechTrade, CzechInvest, MPO (Jednotné kontaktní místo) a MZV, cílem úprav v rámci tohoto projektu je spíše jejich koordinace a zpřehlednění (tzv. balíčkové programy). Součástí projektu je i posílení spolupráce se soukromým sektorem na poskytování proexportních služeb a vzdělávání. Spolupráce se soukromým sektorem, kdy veřejné instituce mají spíše roli koordinátora a garanta kvality, je ostatně běžnou praxí v celé řadě států EU, jak ukázala analýza zahraničních příkladů poskytování vzdělávacích a poradenských služeb pro export. Spolupráce by měla mít pozitivní dopady na kvalitu, odbornost a dostupnost poskytovaných služeb.
Seskládání proexportních činností do balíčků je běžnou praxí v řadě států Západní Evropy, neboť jednotlivým exportérům usnadňuje orientaci v tom, jaké proexportní služby jim mohou různé proexportní instituce nabídnout a jak tyto služby mají přispět k jejich rozvoji. Klasickým příkladem balíčkových služeb je irský First Flight program, dánský Born Global a Born Creative nebo britský High Value Opportunity program. Součástí jednotlivých balíčků je obvykle cílené proexportní vzdělávání, služby spojené s umístěním výrobků na trhu a dále služby spojené se zahraniční prezentací výrobku a s networkingem.
Cílová skupina
Cílovou skupinou v rámci tohoto projektu jsou zejména experimentální exportéři, born global/creative, tradiční exportéři a v oblasti vzdělávání i absolventi a začínající exportéři.
Činnosti
- manuály dobré praxe inovovaných výrobků a služeb pro export a inovací – případové studie; zvýšení dostupnosti proexportních a internacionalizačních služeb na dálku (e-Learning, webináře, videokonference)
- interdisciplinární kurzy pro studenty – vzdělávání pro export (zaměřené na technické školy, obchod a zemědělství), včetně jazykového vzdělávání a stáží v zahraničí (spolupráce škol, podniků a proexportních institucí), celoživotní vzdělávání a rekvalifikace pro export
- exportní vzdělávání a poradenství pro export služeb a kreativní průmysl (včetně balíčku Born Creative)
- koordinace exportní front-office i s Jednotným kontaktním místem ve vztahu k exportu do zemí EU27 a ProCop (spolupráce a společný marketing)
- vkládání poptávek do SINPRO (jako CRM a vstup pro back-office) a propojení na informační one-stop-shop
- technologické a kreativní inkubátory a akcelerátory v zahraničí, podpora internacionalizace start-upů (provázání exportních služeb s rozvojem inovací a jejich exportem či využitím pro export), koordinace poradenských služeb pro export se službami v oblasti ochrany patentového vlastnictví poskytovanými ÚPV
- vzdělávání ve využívání evropských a mezinárodních nástrojů a služeb v oblasti podpory exportu a internacionalizace (EEN, pobídky pro exportéry aj.)
- příprava balíčkových služeb – ze stávajících poradenských, vzdělávacích, ale i networkingových aktivit (mise, veletrhy a výstavy aj.), stanovení standardů a pravidel pro jejich poskytování
- balíčkové poradenské služby (High Value Opportunity Program, First Flight, Born Global, Born Creative, Upgrade experimentálních exportérů), semináře a ad hoc poradenské služby (nezařazené do balíčku nebo na míru exportéra, klastru či aliance
- balíčkové poradenské služby (High Value Opportunity Program, First Flight, Born Global, Born Creative, Upgrade experimentálních exportérů), semináře a ad hoc poradenské služby (nezařazené do balíčku nebo na míru exportéra, klastru či aliance
- adaptace nabízených služeb dle regionálních strategií (projekt 3)
- spolupráce se soukromým sektorem a experty při poskytování poradenských služeb a vzdělávání
Vazba na SMK
Tento projekt navazuje v některých svých částech funkčně na projekty 8-34 a 8-35.
Aktéři
MPO
Gestor, exekuce 4, 8, 11, dohled nad realizací 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, koordinace 2
MZV
Spolugesce nad 2, 3, 8, 11, spolupráce na 5 a 9
CzechInvest
Exekuce 1, 6, 9, 10, spolupráce 8
CzechTrade
Exekuce 3, 5, 6, 7, 9, 10, spolupráce 8
ČEB, EGAP, CTou, ÚPV, Celní správa
Spolupráce v oblasti některých služeb, koordinace činností (ČEB, EGAP – financování, CTou – export služeb v cestovním ruchu, filmu aj., ÚPV – služby v oblasti ochrany duševního vlastnictví, Celní správa – poradenství v oblasti cel)
MŠMT, MPSV
Spolugesce a exekuce 2 a 3
Spolupráce
Z hlediska základních služeb One-Stop-Shopu (diagnostika – určení potřeb exportéra, základních konzultací a poskytnutí kontaktů) se jeví jako vhodná spolupráce s EEN, která disponuje vlastní sítí kanceláří a s organizacemi exportérů. Vzdělávací projekty zaměřené na lidské zdroje pro export by měly být koordinovány se vzdělávacími institucemi, kraji a samosprávami (zpětná vazba), popřípadě s mezinárodními organizacemi studentů (např. AIESEC). Koordinace s exportéry by měla probíhat v rámci řídící akomunikační platformy.
Harmonogram
- Zahájení: červen 2012
- Dokončení: červen 2013
Zajištění projektu
Tento projekt vychází ve velké míře z již existujících služeb poskytovaných zejména CzechTrade, CzechInvestem, MPO a MZV, nicméně kombinuje je do funkčních celků tak, aby byly maximálně jednoduché, vstřícné a srozumitelné pro exportéry (tzv. balíčky – programy zaměřené specificky na určitou kategorii exportérů). Z tohoto důvodu se předpokládá, že projekt bude možné zajistit prostřednictvím stávajících proexportních institucí a jejich zaměstnanců a ve spolupráci se soukromým sektorem.
Ostatně spolupráce se soukromým sektorem a její posílení je jedním z klíčových prvků tohoto projektu. Spolupráce se soukromým sektorem, kdy veřejné instituce mají spíše roli koordinátora a garanta kvality, je ostatně běžnou praxí v celé řadě států EU, jak ukázala analýza zahraničních příkladů poskytování vzdělávacích a poradenských služeb pro export. Spolupráce by měla mít pozitivní dopady na kvalitu, odbornost a dostupnost poskytovaných služeb.
Důležitým aspektem tohoto projektu je širší pojetí vzdělávacích služeb pro export jako příležitosti k posílení výchovy k podnikatelství a ke zvyšování kvality dostupných lidských zdrojů pro zahraniční obchod.
Metriky
- Zvýšení objemu exportu v podnicích, které absolvují některý z rozvojových balíčků služeb, popř. zahraniční inkubátor nebo akcelerátor
- Zvýšení zaměstnanosti v podnicích, které absolvují některý z rozvojových balíčků služeb, popř. zahraniční inkubátor nebo akcelerátor
- Spokojenost exportérů s poskytnutými službami (poradenství i vzdělávání)
- Míra využití manuálů dobré praxe, vzdělávacích kurzů a služeb dostupných online a spokojenost uživatelů
- Rozvoj nabídky kvalitních služeb pro exportéry poskytovaných soukromými i veřejnými institucemi
- Uplatnění absolventů kurzů pro začínající exportéry (studenty, absolventy, rekvalifikace) na trhu práce (v zahraničním obchodě)
- Úspěšná realizace exportu v oblasti inovací a inovovaných výrobků a služeb s využitím služeb proexportních institucí, úspěšnost při podpoře exportu služeb a kreativních průmyslů
Vazba na pilíře Exportní strategie
Projekt spadá do pilíře II.