Austrálie

Rozcestník informací o Austrálii:

CzechTrade: Desatero pro obchodování s Austrálií

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Austrálií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

Steve Heap / Shutterstock.com

1. Investujte do marketingu

Váš web by měl být přehledný, moderní, graficky zajímavý a jednoduchý. Ideální je vytvořit stránky specifické pro australský trh. Obdobně přistupujte k propagačním materiálům a neopomeňte ani sociální sítě. Leták či brožury by měly být vždy jen v angličtině. V žádném případě nedělejte propagační materiály dvojjazyčné, například půl stránky česky a půl stránky anglicky. Rozhodně se vyvarujte například spoře oděných modelek či lechtivých obrázků, byť by měly návaznost na produkt.

2. Nepodceňujte přípravu
Precizní příprava podkladů a argumentů k jednání je klíčová. Je nutné srozumitelně vysvětlit výhody vašeho produktu, ideálně specificky pro společnost, s kterou jednáte. Nebojte se zeptat se při jednání protistrany na její historii a zkušenosti. To, že budete mít dotazy, se předpokládá.

3. Buďte sebevědomí, nikoliv arogantní
Australané jsou tvrdí vyjednavači. Buďte si vědomi své konkurenční výhody, kvality produktů a výhodnosti nabídky a nebojte se slušně, leč asertivně prosazovat své zájmy.

4. Buďte spolehlivým a důvěryhodným partnerem
Neslibujte nic, co nemůžete splnit, a respektujte uzavřené dohody a domluvené termíny. V případě zpoždění obratem informujte australského partnera a situaci řešte k oboustranné spokojenosti.

5. Buďte flexibilní
Na projevený zájem o vaše produkty je třeba reagovat co nejrychleji, včetně dodání podkladů potřebných pro rozhodování (nabídka, ceník, katalog). Tím prokážete profesionální přístup a vážný zájem o spolupráci.

6. Buďte aktivní a iniciativní
Udržujte s australskými partnery dlouhodobé vztahy a informujte je o svých nových produktech. Při konverzaci naslouchejte a buďte aktivní posluchači. Sdělení vašich názorů (i kritických) je oceňováno. Avšak dodržujte přímost, stručnost a příliš se nevychvalujte.

7. Zdůrazněte evropský původ
Na australském trhu mají šanci uspět produkty vysoké kvality. Pro obyvatele je důležitá také šetrnost k životnímu prostředí. V Austrálii stále může přetrvávat i určitá rezervovanost v přístupu k zemím východní Evropy. Českou republiku prezentujte jako „Central Europe“ a člena EU. Zdůrazňujte evropský původ vašich výrobků. Zboží z Evropy má v Austrálii stále dobrý zvuk.

8. Respektujte specifika místního prostředí
Buďte opatrní s používáním humoru v průběhu jednání a respektujte význam tradičních australských hodnot. Při jednáních Australané i Novozélanďané ocení stručnost, přímost a otevřené a korektní vystupování. Australané se i při prvních jednání brzy začnou oslovovat křestním jménem a dále nepoužívají Mr./Mrs. V okamžiku, kdy vás začnou oslovovat křestním jménem, můžete začít bez obav dělat to samé.

9. Buďte aktivní
Českým firmám a oborovým asociacím může velmi prospět účast na australských veletrzích. Hledejte obchodní zástupce, kteří vám podnikání v Austrálii usnadní.

10. Využijte služeb profesionálů
Využijte služeb odborníků na právní, dovozní či certifikační problematiku znalých místního prostředí, v případě nutnosti i se specializací pro daný průmyslový segment.

ní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

Doporučujeme