Ázerbájdžán

Rozcestník informací o Ázerbájdžánu:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Ázerbájdžánem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Ázerbájdžánem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o pět bonusových tipů.

Desatero pro obchodování s Ázerbájdžánem níže

5 doporučení pro ázerbájdžánský trh:

  1. Seznámení s teritoriem
    Nejprve je potřeba se seznámit se zemí, například prostřednictvím aktuálních informací uvedených na portálu BusinessInfo.cz. Zde se exportéři dozvědí aktuální ekonomické informace, ale také další skutečnosti, které jsou potřeba pro úspěšný vstup na ázerbájdžánský trh.
  2. Výběr a oslovení obchodních partnerů
    Zahraniční kancelář CzechTrade v Baku (ZK) najde partnery, kteří nejlépe odpovídají zájmům klientů zahraniční kanceláře, a proto je potřeba, aby firmy informovaly ZK o své produkci, o cílové skupině a také zaslaly tzv. top 5 skutečností, které je odlišují od konkurence. Na základě těchto informací připraví ZK tzv. „longlist“ na míru, který zašle klientovi. Společně pak vyberou tři až pět nejvhodnějších firem, které ZK osloví a upřesní si především kontakty, zjistí, jaký je stav těchto společností v současné době, a požádá je o setkání alespoň prostřednictvím Skype či jiné aplikace.
  3. Úvodní setkání
    Ve třetím kroku ZK sjednává Skype či např. ZOOM setkání mezi partnerem a klientem. To se daří asi u 60 % prověřených partnerů. Zájem o tento způsob komunikace je z obou stran velký, neboť si firmy s partnery ujasní další postup a v případě nemožnosti pokračování v další komunikaci s klientem ZK, dojde k upřesnění zájmových partnerů a tím i k úspoře finančních prostředků klientů při samotném příletu do Ázerbájdžánu. Sjednané schůzky již budou realizované s těmi partnery, které si klient vybral a na základě předběžných rozhovorů má zájem o setkání.
  4. Zviditelnění
    Dalším podpůrným prvkem, který ZK nabízí klientům, je např. zviditelnění na webových stránkách zahraniční kanceláře CzechTrade Baku, kde se abonenti mohou více dozvědět o klientech.
  5. Účast na akcích
    ZK také nabízí možnost účasti na akcích, které ve spolupráci s jednotlivými orgány statní správy organizuje. Jedná se především o akce B2B charakteru, které díky konceptu projektů napomáhají otevírat dveře i do oblasti státní správy a samosprávy. CzechTrade organizuje i B2G setkání, aby se možnost uplatnění u některých klientů rozšířila. Některé segmenty se bez možnosti setkání se zástupci místní státní správy a samosprávy neobejde.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Ázerbájdžánem

  1. Choďte včas

Na jednání přijďte včas, raději i s mírným předstihem. Vyřízení formalit vstupu na vrátnici velkých firem nebo státních institucí totiž může zabrat určitý čas. Povolení vstupu si vyřiďte s několikadenním předstihem.

  1. Buďte tolerantní

Nedochvilnost partnera tolerujte, mohou ji způsobit například neočekávaná dopravní omezení, která jsou zvláště v metropoli Baku poměrně častá.

  1. Buďte zdvořilí

Jednání s ázerbájdžánským partnerem doporučujeme zahájit neformálním způsobem, jak je zde místním zvykem. Například je vhodné zeptat se na zdraví nebo zmínit rozmary počasí (Baku je velmi větrné město). Teprve následně je pak vhodné přejít k samotnému tématu schůzky.

  1. V komunikaci buďte aktivní

Je dobré se neustále připomínat. Pokud obchodní partner neodpoví na e-mail, neznamená to ještě jeho nezájem. Po odeslání e-mailu doporučujeme po několika hodinách zavolat a zeptat se, zda dotyčný zprávu obdržel a kdy je možné očekávat odpověď.

  1. Využijte místního partnera

Často se vyplatí využít služeb místního partnera nebo prostředníka. Může pomoci navázat kontakty s vlivnými osobnostmi z různých oblastí ázerbájdžánské ekonomiky.

  1. Komunikujte rusky nebo anglicky

Jednacím jazykem při styku s cizinci je běžně ruština, kterou ovládá v Ázerbájdžánu většina obyvatel, zejména lidé ze starší generace. Mladá a střední generace ovládá často také angličtinu, nicméně ruština je stále běžnějším jednacím jazykem. Lidé, kteří pocházejí ze vzdálených regionů, často znají pouze ázerbájdžánštinu.

  1. Etiketa je důležitá

Na jednání se zástupci státní správy choďte vždy formálně oblečení, tedy v saku a s kravatou. Také na jednání s vedoucími představiteli firem se dostavte vždy ve společenském obleku. Na schůzku s obchodními partnery můžete, zejména v letních měsících, přijít méně formálně oblečeni, avšak vždy upraveni. Při neformálních setkáních není společenský oděv vyžadován.

  1. Přijměte i oplaťte pozvání do restaurace

Ázerbájdžánci jsou velmi pohostinní, příjemní společníci a velcí gurmáni. Při neformálních setkáních můžete mnohdy snáze dosáhnout žádoucího výsledku.

  1. Vyhněte se politickým či náboženským otázkám

Ačkoli je většina obyvatel muslimského vyznání, nejsou nesnášenliví vůči křesťanům. Některé náboženské zvyky a obyčeje však mohou být vnímány citlivě, a proto o nich bez důkladné znalosti raději nediskutujte. V politické oblasti doporučujeme se vyhnout například otázce Náhorního Karabachu nebo vztahům s Arménií.

  1. Buďte trpěliví

V Ázerbájdžánu jsou velké rozdíly mezi hlavním městem a regiony. Zatímco v Baku většinou platí pravidla vžitá v Evropě, v regionech plyne život pomaleji. Domluvit si schůzku s partnerem mimo velká města může být obtížnější, je třeba obrnit se trpělivostí.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Asie | Ázerbájdžán | Zahraničí

Doporučujeme