Bankovní identita zpřístupňuje možnost online jednání (nejen) s orgány veřejné moci více než 5 milionům klientů tuzemských bank.
V následujícím článku vám bankovní identitu představíme a popíšeme, jak funguje, i jak si ji jednoduše zřídit. Seznámíme vás se službami, k nimž se lze prostřednictvím bankovní identity přihlásit, a krok po kroku vás provedeme také samotným přihlášením. V závěru článku pak představíme další službu spojenou s bankovní identitou, a to BankID SIGN, která nabízí nový způsob elektronického podepisování dokumentů.
Související právní předpisy:
- Zákon o bankách a AML zákon, označovaný také jako zákon o bankovní identitě (dále jen „ZoBI“)
- Občanský zákoník
- Zákon o elektronické identifikaci (dále jen „ZoEI“)
- Zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce (dále jen „Zákon“ nebo „ZoSVD“
- Zákon o právu na digitální služby (dále jako „ZoPDS“)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014, o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (dále jen „Nařízení eIDAS“)
Související právní průvodci:
- Datové schránky
- Elektronický obchod
- Průvodce využitím elektronických podpisů a elektronické identity
Úvod
Většina z vás to jistě zná. Potřebujete si v rychlosti vyřídit své záležitosti na úřadech (např. prodloužit platnost řidičského průkazu, ohlásit novou živnost nebo získat výpis z rejstříku trestů), avšak již při příchodu na daný úřad zjišťujete, že návštěva nezabere pouhých pár minut, jak jste si původně plánovali, ale že zde s ohledem na frontu před vámi strávíte celé dopoledne. Pokud při zdlouhavém čekání přemýšlíte, jak se tomu příště vyhnout a vyřídit si většinu záležitostí online z pohodlí domova, máme pro vás řešení.
Tím je revoluční novinka v podobě bankovní identity, která možnost online jednání s orgány veřejné moci jednoduše zpřístupní více než 5 milionům obyvatel ČR.
Potřeba jednoduchého online přístupu co možná nejvíce obyvatel ČR ke službám státu se naplno projevila v loňském roce, kdy byla možnost osobní návštěvy většiny institucí značně omezena. Shodou okolností byl dne 26. 2. 2020, tedy jen několik týdnů před vypuknutím pandemie covidu-19 v ČR, přijat Zákon o bankovní identitě, který vznik bankovní identity umožnil.
V následujících řádcích vás s bankovní identitou seznámíme a ukážeme vám, že se jedná o nejjednodušší způsob, jak se přihlásit a využívat online služby e-Governmentu i komerčních subjektů, díky čemuž ušetříte spoustu drahocenného času.
Co to bankovní identita vlastně je?
Bankovní identita je jedním z identifikačních prostředků elektronické identity (viz níže), kterým lze ověřit vaši totožnost online a díky kterému tak můžete jak z pohodlí domova, tak i na cestách prostřednictvím mobilní telefonu využívat například služeb e-Governmentu a jednat s orgány veřejné moci, aniž byste museli na úřad osobně.
Jedná se přitom o nejdostupnější identifikační prostředek, neboť k jeho aktivaci stačí mít zřízené internetové bankovnictví u jedné z bank, které službu bankovní identity v ČR nabízejí. Zájemce o aktivaci bankovní identity se tak, na rozdíl od zřizování jiných identifikačních prostředků, většinou ani nemusí osobně dostavit do banky k prvotnímu ověření své totožnosti, neboť banky totožnost svých klientů ověřily již při dřívějších jednáních s klientem (např. při založení běžného účtu, zřízení internetového bankovnictví, apod.). Díky tomu je tak bankovní identita a s tím spojené možnosti online jednání s orgány veřejné správy dostupná nově až 5,5 milionům klientů bank v ČR.
Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner DKS LEGAL.
Co vám nabízíme? Pomoc s orientací v právních úkonech souvisejících s podnikáním (právo, právní postupy a povinnosti), vzory právních dokumentů a smluv, odkazy na texty vybraných zákonů a aktuality z legislativy.