Chorvatsko

Rozcestník informací o Chorvatsku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Chorvatskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Chorvatskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o tři bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Chorvatskem níže

4 doporučení pro chorvatský trh:

  1. Vyhledání obchodních partnerů
    V prvním kroku vyhledejte vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery, nejlépe prostřednictvím placených místních nebo i globálních databází. Databáze zdarma obvykle nabízí jen neaktualizované údaje a jsou tudíž zastaralé a neúplné. Spoléhat jen na klasický Google a vyhledávání pomocí klíčových slov se nedoporučuje, protože se někdy firmy na webu díky dobrému designu stránek tváří velmi seriózně, ale často jde o už zaniklé firmy nebo malé firmy bez jakéhokoli obchodního podílu a/nebo jen začátečníky na trhu.
    V prvním kroku vám může pomoct zahraniční kancelář CzechTrade Chorvatsko, s působností i pro Slovisnko, s využitím své placené databáze a nejen vyhledat firmy podle předmětu činnosti, ale i prověřit jejich ekonomické ukazatele, historii a detailněji popsat profil. K sestavení základního long listu pak potřebuje popis vašeho produktu, který plánujete do Chorvatska dovážet, a profil potenciálního obchodního partnera. V případě jejich veřejné dostupnosti jsou nedílnou součástí long listu i kontaktní údaje odpovědných osob vyhledaných firem.
  2. Výběr vhodných obchodních partnerů
    Druhým krokem je výběr vhodných kandidátů z long listu. V této fázi vás dokáže ZK CzechTrade podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů, ale z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Chorvatský trh je malý a většina podnikatelů ze stejného oboru se osobně zná, proto se nedoporučuje hromadně oslovit všechny zajímavé firmy najednou, ale kontaktování rozfázovat podle stanovených priorit. CzechTrade upozorňuje na aktuální snahu veřejnosti a podnikatelských sdružení a institucí podpořit tuzemskou produkci a nabídku na úkor dovozní.
  3. Oslovení firem
    Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně opět telefonicky ověřit zájem o výrobek, službu. Chorvatské firmy obvykle nereagují okamžitě na oslovovánívání a je nutné kontaktování opakovat vícero kanály.
    Mějte co nejlépe připravené marketingové materiály prezentace, reference, webové stránky apod. Nejlépe v chorvatštině, minimálně v angličtině. Angličtina je v chorvatském ekonomickém a administrativním prostředí obvyklým komunikačním prostředkem se zahraničními partnery. Zde vám CzechTrade Chorvatsko může například pomoci s překlady do chorvatštiny a doporučit kvalitní překladatele, protože špatná kvalita překladu (např. s použitím výrazů z příbuzného srbského jazyka) může hned na začátku u chorvatských podnikatelů vyvolat nevoli ke komunikaci.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Chorvatskem

  1. Buďte připravení
    Dobře se informujte o teritoriu a situaci v oboru.
  2. Dobře vybírejte partnera
    Nejednejte za jeho zády. Trh je malý a negativní informace se rychle rozšíří i do sousedních zemí.
  3. Buďte trpěliví 
    Buďte trpěliví a vytrvalí, investujte do budování své obchodní pozice či značky.
  4. Na překladech si dávejte záležet
    Ačkoliv je angličtina používaná ve všech seriózních firmách, v případě prvního kontaktu a akvizičních materiálů je chorvatština jednoznačně lepší volba. Pozor však na kvalitu překladů, využijte místních tlumočníků. Případné „srbizmy“ mohou vyvolat trapné situace.
  5. Nabídněte financování
    Nabídněte financování, které je vítané jako přidaná hodnota. V Chorvatsku jsou finanční zdroje dražší než jinde v Evropské unii. 
  6. Osobní jednání Chorvati ocení
    Jednejte s potenciálními partnery osobně. Jen písemná či e-mailová komunikace je většinou neefektivní. Vyplatí se být viděn a komunikovat. 
  7. Vyčleňte na jednání čas
    Vyčleňte si na jednání dostatek času. Po jednání bude jistě následovat pozvání na oběd a večeři. Neodmítněte. Všechna konverzační témata jsou povolena, ale vyvarujte se diskuze o válce a vztazích mezi Chorvaty a Srby.
  8. Nenechte se zaskočit překážkami
    Počítejte s možnými překážkami. Výskyt potíží s korupcí, netransparentností veřejných zakázek a preferencí místních firem postupně slábne souběžně s implementací právního řádu EU. 
  9. Delší lhůta splatnosti je výhodou
    Poskytněte delší dobu splatnosti. V Chorvatsku je splatnost 30 dnů vzácným minimem, 60 dnů standardem a 90 dnů vítanou výhodou.
  10. Zajistěte platbu vhodnými nástroji
    V Chorvatsku je velmi špatná platební morálka. Požadujte akreditiv, záruku či v Chorvatsku běžný nástroj zajištění pohledávek „zadužnica“ (dlužní úpis).

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Chorvatsko

Doporučujeme