Rozcestník informací o Číně:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Čínou
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Čínou deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Čínou níže
Desatero pro obchodování s Čínou
- Přizpůsobte svou obchodní strategii místnímu prostředí
Připravte se na dlouhé pracovní obědy a večeře, nebojte se čínských hůlek a čirokové pálenky. Stejně tak se hodně fotí.
2. Rozvíjejte s obchodním partnerem osobní kontakty
Je zapotřebí do Číny často cestovat, účastnit se obchodních jednání a budovat vztahy (i neformální – přátelské), které jsou pro obchodování naprosto klíčové. Ideálním řešením je vyčlenit někoho, kdo Číně rozumí a se bude stoprocentně věnovat jen čínskému trhu. Je zapotřebí si k Číně vytvořit pozitivní vztah.
3. Obrňte se trpělivostí
To, co by v Evropě trvalo hodinu, bude v Číně trvat i sedmkrát déle. Je potřeba si vyhradit dostatek času a nebýt ve stresu. Zároveň je dobré se slušně ujistit (raději několikrát), že vám obchodní partner skutečně rozumí. Naprosto normální jsou časté změny již dohodnutých věcí.
4. Respektujte hierarchii čínských firem
Důležité je ctít hierarchii v čínských společnostech. Nezapomeňte, že jednou z hlavních doktrín pro Číňany je konfucianismus, který je založen na hierarchii vztahů. Je nutno nalézt v čínské firmě osobu, která skutečně rozhoduje.
5. Přivezte dary
Dary jsou projevem úcty a respektu, odhodlání a nadšení při udržování vztahů. Obyčejně je zvykem otevírat dary až v soukromí. Důležité je rovněž balení, pozor na barvy a číslovky.
6. Vyhněte se politickým tématům
Jsou odvětví, kde se rozhoduje na politických úrovních, ale je potřeba mít na zřeteli, že jdete do Číny dělat pouze byznys. Není vůbec vhodné vést politické debaty na téma komunistické strany, Tibetu, Taiwanu či lidských práv.
7. Dodržujte koncept „zachování tváře“
Čínský partner nikdy neřekne ne a zřídka vyjádří otevřeně svůj názor, aby neztratil tvář. Stejně tak čínské nadšení pro váš výrobek může znamenat pouze snahu o zachování vaší tváře.
8. Upřednostněte čínštinu před angličtinou
Angličtina je naprosto nedostačující. Pro působení v Číně je zapotřebí mít propagační materiály, vizitky a webové stránky v čínštině. Stejně tak je vhodné mít na obchodní jednání tlumočníka. Samotná znalost několika základních čínských slovíček je velmi oceňována.
9. Využijte mobilní aplikace pro platby i další služby
Vše je digitální. Čína je v informačních technologiích velmi pokročilá a téměř vše se dnes odehrává přes mobilní telefon. Multifunkční sociální síť Wechat je naprosto klíčová v každodenním užívání a komunikaci. Téměř všechny platby probíhají v Číně již bezhotovostně, platí se mobilním telefonem přes aplikace Wechat a Alipay.
10. Vyhraďte si na Čínu speciální investici
Vyčleňte si ve firmě na průnik na čínský trh dostatečný kapitál, který budete po dobu několika let do Číny investovat. Bez počátečních vstupních investic nelze v Číně uspět. V případě neúspěchu nesmí být tato částka pro firmu likvidační.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo