Rozcestník informací o Kolumbii:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Kolumbií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Kolumbií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Kolumbií níže
Odkazy:
- Veřejně přístupné informace a databáze o Kolumbii:
- SECOP II – online platforma sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů, obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy
- DANE – kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
- DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.
- Vládní organizace a asociace:
Desatero pro obchodování s Kolumbií
- Vše má svůj čas
Vnímání času je v Kolumbii odlišné od toho našeho. Jednání o obchodu a jeho dotažení k podpisu smlouvy trvá déle, než jsme v Evropě běžně zvyklí. Obrňte se trpělivostí, vytrvale se připomínejte a nedivte se, pokud partnerovi bude občas odpověď trvat „neevropsky“ dlouho. Počítejte s tím, že Kolumbijec málokdy přijde na schůzku včas, od vás se však očekává evropská dochvilnost.
- Bez španělštiny to nepůjde
Ačkoli se mladí Kolumbijci snaží učit anglicky, většina populace anglicky neumí, často ani vedoucí pracovníci. Pro úspěch v Kolumbii je nutné mít propagační materiály, prezentace a weby ve španělštině. Vy se pak pokuste španělsky naučit alespoň pár základních frází, které mohou ovlivnit důležitý první dojem z vašeho seznámení s místním partnerem.
- Určitě zavolejte a připomeňte se
Místní partneři vždy nejvíce ocení osobní jednání. Pokud ale budete odesílat důležitý email, po dvou až třech dnech ještě zavolejte a ujistěte se, zda přišel v pořádku. Oblíbenost telefonování a nahrávání hlasových zpráv v instant message aplikacích jako je Whatsapp je v Kolumbii nejoblíbenější formou komunikace, a to i v obchodní sféře.
- Nebojte se přátelské konverzace
Pro kolumbijské obchodníky je velmi důležité vybudovat si důvěru, proto se o vás budou chtít zpočátku dozvědět něco více osobního. Ačkoliv jsou počasí a dopravní zácpy stále vděčnými tématy, ještě lepším námětem k diskuzi je třeba fotbal. Nikdy také nešlápnete vedle, pokud se zaměříte na rodinu, kolumbijskou kuchyni či na krásy kolumbijské přírody.
- Vyhněte se nežádoucím tématům
Humor je v Kolumbii vítán, ale pozor, abyste ho nepoužívali příliš často. Je však potřeba se vždy vyhnout tématům jako je obchod s drogami, násilné delikty anebo Pablo Escobar.
- Nabídněte řešení a financování
Nebojte se zeptat, co váš partner zrovna řeší, pokuste se pomoci s komplexním řešením problému a mimochodem se zmiňte, že byste mohli dodat potřebné zařízení nebo produkt. Také nabídkou financování získáte mnoho plusových bodů k dobru.
- Co na sebe aneb první dojem je klíčový
Je třeba brát v potaz, že Kolumbijci si hodně potrpí na vzhled a celkovou upravenost. Je zde normální, že i muži chodí velmi pravidelně na manikúru a k holiči. Co se týče vhodného oblečení na pracovní schůzku, není nutností oblek a kravata, důležitá je zejména čistota, styl a elegance. Nepodceňte ani výběr obuvi, která musí být za všech okolností naleštěná, i když vám to mohou kolumbijské chodníky a cesty mnohdy zkomplikovat.
8. Nekritizujte poměry
Pokud se s vámi na téma poměrů v zemi partner dá do řeči, sdělte své výhrady diplomaticky a s dovětkem, že v Česku i jinde ve světě jsou zase jiné problémy, či poukázáním na to, že v něčem jiném Kolumbie exceluje.
- Dopravní situace a nekonečné zácpy
Doprava všeobecně, zejména pak v Bogotě, patří mezi nejhorší na světě. Pokud se musíte pohybovat mezi městy, je nutností zakoupit si letenku. Nedoporučujeme využívat standardní „žlutou“ taxi službu, ale perfektně zde fungují aplikace typu Uber, Didi, Cabify a další.
- Jak nejlépe vstoupit na kolumbijský trh
Pro úspěšný vstup je ideální najít lokálního obchodního partnera nebo distributora se znalostí místního trhu, norem, zvyklostí a sítí vhodných kontaktů. Další možností je zřízení vlastní pobočky, S.A.S. (Sociedad por acciones simplificada), které je ovšem finančně nákladnější a časově náročnější. S vyhledáním místního partnera či se založením firmy může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo