Rozcestník informací o Korejské republice:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Korejskou republikou
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Korejskou republikou deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Koreou níže
4 doporučení pro korejský trh:
- Vyhledání obchodních partnerů
Nejprve je potřeba seznámit se s Korejskou republikou prostřednictvím aktuálních informací například na portálu BusinessInfo.cz, speciálně firmy, které ještě s Asií nemají zkušenost. Na základě těchto informací může firma sama předběžně vytipovat, které produkty z portfolia by mohly mít na trhu úspěch.
Pomocnou ruku nabízí zahraniční kancelář CzechTrade v Soulu (ZK Soul). Pro vyhledání vhodných korejských partnerů je potřeba, aby klient specifikoval informace o své produkci a portfoliu, o cílové skupině a také zaslal hlavní body, které ho odlišují od konkurence, jaká je přidaní hodnota a proč by s ním korejský partner měl spolupracovat. Také jestli již má firma s Koreou zkušenost. Na základě těchto informací, naprosto individuálně, připraví ZK Soul buď nejprve průzkum trhu a seznam potenciálních partnerů, distributorů či importérů a zašle ho klientovi. Společně s klientem pak vybere cca 5–10 firem, které ZK Soul osloví a zjistí relevantní kontakt, jaký je stav těchto společností v současné době, představí korejsky klientovu firmu a záměr (formou předem zaslaných prezentačních materiálů a dopisu) a ověří zájem o spolupráci. Pokud má klient vlastní předem vytipované firmy, ZK Soul je může rovnou prověřit a zjistit relevantní kontakt a ověřit zájem. - Komunikace
V případě zájmu obou stran nabízí ZK Soul možnost přímého propojení nebo asistence při videocallu nebo osobní setkání. Korea je moderní, ale zároveň velmi tradiční společnost a obchodní jednání jsou stále preferována osobně. Stejně u získávání kontaktů a důvěry hraje roli osobní kontakt a doporučení věrohodné osoby nebo instituce. Proto je role státní agentury pro zjišťování kontaktu klíčová. Tzv. „cold-call / e-mail“ v Koreji pro cizí firmy příliš nefunguje. Jednak to není zvykem a angličtina je rozšířená spíše na vyšších pozicích. První e-mail nebo telefonát směřuje často na recepci, kde bez korejštiny většinou neuspějete. Až po vysvětlení v korejštině vás firma přesměruje na správnou osobu. Přímé e-maily tedy posílejte, pouze pokud máte kontakt na někoho, koho znáte osobně a o němž víte, že mluví anglicky. - Proexportní akce
Pro klienty ZK Soul nabízí asistenci při návštěvě Koreje na obchodních jednáních a proexportních akcích a veletrzích. - Aktuální příležitosti
Odbyt na korejském trhu naleznou hi-tech nové produkty (zejména elektronika, polovodiče, AI, ICT, IoT, medical devices apod.) a služby. Korejská vláda připravuje tzv. „supply stabilisation policy“, jež umožní větší diverzifikaci dodávek strategických surovin a zařízení i z jiných zemí než je Japonsko a Čína. Dodání prioritních položek bude preferováno z USA, zemí ASEAN a EU, případně i Číny. S tímto krokem může ZK Soul pomoci. Pro sledování trendů v obchodě a žádaných technologií sledujte anglické weby Korea Times, Korea Herald, Yonhap News a Business Korea – sekce Economy, business, market apod.
Odkazy:
- Základní podmínky pro vstup na korejský trh
- KOIMA – Asociace korejských importérů (v angličtině)
- Korea Customs Service (v angličtině)
Desatero pro obchodování s Korejskou republikou
1. Zvolte adekvátní formu vstupu na trh
Nejlepší způsob, jak vstoupit na korejský trh, závisí na povaze vašeho podnikání. Založení vlastní pobočky může poskytnout větší kontrolu, ale vyžaduje více času a zdrojů. Spolupráce s místním partnerem může usnadnit přístup na trh díky jejich znalostem a kontaktům. Přímý import zboží může být vhodný pro testování trhu s minimálním rizikem.
2. Buďte dochvilní
Dochvilnost je v Koreji zásadní. Přijďte včas a buďte připraveni na formální úvodní zdvořilosti. Jednání často zahrnují několik fází, od představení po vyjednávání a uzavření dohody. Dárky jsou vítány, ale měly by být decentní a kvalitní. Jako propagační předměty mohou dobře posloužit i luxusnější firemní materiály.
3. Oblečte se úměrně situaci
Na formální obchodní schůzky se obléká konzervativně, v tmavých oblecích a kravatách. Pro neformální příležitosti jsou vhodné poloformální nebo business casual oděvy, přičemž stále platí důraz na čistotu a úhlednost.
4. Upřednostněte korejštinu
Korejci preferují jednání v korejštině, zejména u složitějších záležitostí. Angličtina je akceptována, ale je dobré mít na paměti, že ne každý mluví plynně. Katalogy a podklady by měly být alespoň částečně v korejštině.
5. Jasně si stanovte způsob platby
Pro zajištění plateb je běžné využívat akreditivy, které poskytují ochranu oběma stranám. Factoring může být vhodný pro zajištění cash flow. Důležité je mít jasně stanovené platební podmínky.
6. Smlouvu uzavřete dvojjazyčně s pomocí místního právníka
Uzavírejte smlouvy v písemné podobě, ideálně dvojjazyčné (korejština a angličtina). Právní systém je v Koreji poměrně efektivní, ale je důležité být obeznámen s místními předpisy a mít právníka se znalostí korejského práva.
7. Na jednání s úřady si vyhraďte dostatek času
Korejská byrokracie může být složitá a časově náročná. Při jednání s úřady je třeba počítat s delšími čekacími dobami, zejména při vyřizování certifikací a celních formalit. Doporučuje se spolupracovat s místním poradcem.
8. Komunikujte přes elektronické aplikace
Korejci preferují komunikaci přes aplikace jako KakaoTalk, která je zde velmi populární. E-mail a telefonní hovory jsou stále běžné, ale rychlé odpovědi a neformálnější komunikace často probíhají přes chatovací platformy.
9. Jednejte zdvořile, vyhněte se citlivým tématům
Při konverzaci se vyhýbejte citlivým tématům, jako jsou politika a rodinné záležitosti. Korejci jsou velmi zdvořilí a ocení konverzaci o místní kultuře nebo historii. Ženy a starší lidé mají v korejské společnosti zvláštní postavení, a proto je třeba jim projevovat náležitou úctu.
10. Využijte vyspělé služby pro návštěvníky
Při návštěvě Koreje myslete na to, že doprava je velmi dobře organizovaná, ale taxi služby mohou být dražší. Stravování je rozmanité a vysoké kvality, hotely nabízejí široké spektrum služeb, přičemž je dobré si rezervovat ubytování s předstihem.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo