Rozcestník informací o Lotyšsku:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Lotyšskem
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Lotyšskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Lotyšskem níže
4 doporučení pro lotyšský trh:
- Průzkum trhu
Před zahájením intenzivních aktivit za účelem penetrace trhu v regionu Pobaltí je třeba vzít v úvahu odlišnosti mezi Lotyšskem, Litvou a Estonskem, které mohou mít vliv na úspěšnost vstupu na trhu. Jedná se o rozdíly jazykové, kulturní, ale především socio-ekonomické, které odrážejí odlišnou ekonomickou úroveň jednotlivých zemí, jakožto i cenovou hladinu a koupěschopnost obyvatelstva. Na specifika obchodního jednání s Lotyši vás upozorní tým zahraniční kanceláře CzechTrade v Pobaltí (ZK Pobaltí). - Vyhledání obchodního partnera
Rozdíly mezi Litvou, Lotyšskem a Estonskem jdou ruku v ruce s potřebou nalézt vhodného obchodního partnera v každé zemi zvlášť. Jen velcí hráči na trhu, s pobočkami v jednotlivých pobaltských státech, dokážou kvalitně obsloužit celý region. Neplacené databáze (pro každou zemi vlastní) poskytují omezené množství informací, komplexní vyhledávání vhodných obchodních partnerů vyžaduje použití klíčových slov v místních národních jazycích (případně v ruštině). Vyhledání potenciálních obchodních partnerů, zjištění jejich obratu a oslovení kontaktních osob z těchto firem patří rovněž do náplně aktivit ZK Pobaltí. - Osobní setkání
Pro navázání dlouhodobého obchodního partnerství je často nezbytné osobní (i opakované) setkání se zástupci místních firem. V Pobaltí neděláte business s firmou, ale s člověkem. - Nové investiční příležitosti
Exportní příležitosti pro české exportéry zveřejňuje ZK Pobaltí na svých webových stránkách.
Desatero pro obchodování s Pobaltím
1. Najděte si místní obchodní partnery
Obchodního partnera budete zpravidla potřebovat pro každou zemi zvlášť.
2. Čekejte zpočátku rezervovaný přístup
Nenechte se odradit počáteční rezervovaností obchodního partnera. S takovým přístupe je možné se setkat primárně Lotyšsku a Estonsku.
3. Jednejte věcně
Připravte se na pragmatismus, který je pro obchodníky v Pobaltí typický.
4. Použijte angličtinu, případně ruštinu
Komunikaci začněte v angličtině, někdy si situace vyžádá ruštinu.
5. Budujte s obchodním partnerem vztah
Obchod děláte s člověkem, nikoli s firmou. Osobní setkání je v Pobaltí důležitou a často nezbytnou součástí obchodních námluv
6. Využijte dobré jméno českých výrobků
Nebojte se zdůraznit, že jste česká firma. V Pobaltí mají české výrobky dobrý zvuk.
7. Vyzdvihněte své reference
Nezapomeňte uvést své obchodní reference. Nejvíce se cení zkušenosti a doporučení z Německa a Severských států.
8. Zaštiťte obchod autoritou
Status hraje roli – pod oslovovacím emailem nebo dopisem by měl být podepsán výše postavený manažer české společnosti: Například ředitel, či obchodní nebo exportní ředitel.
9. Připomeňte se telefonátem
Pokud do týdne nedostanete odpověď na email, potenciálnímu obchodnímu partnerovi z Pobaltí zavolejte. Nejedná se o neslušnost, ale o běžnou a často nezbytnou komunikační praxi.
10. Respektujte patriotismus
Buďte připraveni na výraznou národní hrdost, kterou vykazují Lotyši, Litevci i Estonci.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo