Lotyšsko

Rozcestník informací o Lotyšsku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Lotyšskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Lotyšskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Lotyšskem níže

4 doporučení pro lotyšský trh:

  1. Průzkum trhu
    Před zahájením intenzivních aktivit za účelem penetrace trhu v regionu Pobaltí je třeba vzít v úvahu odlišnosti mezi Lotyšskem, Litvou a Estonskem, které mohou mít vliv na úspěšnost vstupu na trhu. Jedná se o rozdíly jazykové, kulturní, ale především socio-ekonomické, které odrážejí odlišnou ekonomickou úroveň jednotlivých zemí, jakožto i cenovou hladinu a koupěschopnost obyvatelstva. Na specifika obchodního jednání s Lotyši vás upozorní tým zahraniční kanceláře CzechTrade v Pobaltí (ZK Pobaltí).
  2. Vyhledání obchodního partnera
    Rozdíly mezi Litvou, Lotyšskem a Estonskem jdou ruku v ruce s potřebou nalézt vhodného obchodního partnera v každé zemi zvlášť. Jen velcí hráči na trhu, s pobočkami v jednotlivých pobaltských státech, dokážou kvalitně obsloužit celý region. Neplacené databáze (pro každou zemi vlastní) poskytují omezené množství informací, komplexní vyhledávání vhodných obchodních partnerů vyžaduje použití klíčových slov v místních národních jazycích (případně v ruštině). Vyhledání potenciálních obchodních partnerů, zjištění jejich obratu a oslovení kontaktních osob z těchto firem patří rovněž do náplně aktivit ZK Pobaltí.
  3. Osobní setkání
    Pro navázání dlouhodobého obchodního partnerství je často nezbytné osobní (i opakované) setkání se zástupci místních firem. V Pobaltí neděláte business s firmou, ale s člověkem.
  4. Nové investiční příležitosti
    Exportní příležitosti pro české exportéry zveřejňuje ZK Pobaltí na svých webových stránkách.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Pobaltím

1. Najděte si místní obchodní partnery

Obchodního partnera budete zpravidla potřebovat pro každou zemi zvlášť.

2. Čekejte zpočátku rezervovaný přístup

Nenechte se odradit počáteční rezervovaností obchodního partnera. S takovým přístupe je možné se setkat primárně Lotyšsku a Estonsku.

3. Jednejte věcně

Připravte se na pragmatismus, který je pro obchodníky v Pobaltí typický.

4. Použijte angličtinu, případně ruštinu

Komunikaci začněte v angličtině, někdy si situace vyžádá ruštinu.

5. Budujte s obchodním partnerem vztah

Obchod děláte s člověkem, nikoli s firmou. Osobní setkání je v Pobaltí důležitou a často nezbytnou součástí obchodních námluv

6. Využijte dobré jméno českých výrobků

Nebojte se zdůraznit, že jste česká firma. V Pobaltí mají české výrobky dobrý zvuk.

7. Vyzdvihněte své reference

Nezapomeňte uvést své obchodní reference. Nejvíce se cení zkušenosti a doporučení z Německa a Severských států.

8. Zaštiťte obchod autoritou

Status hraje roli – pod oslovovacím emailem nebo dopisem by měl být podepsán výše postavený manažer české společnosti: Například ředitel, či obchodní nebo exportní ředitel.

9. Připomeňte se telefonátem

Pokud do týdne nedostanete odpověď na email, potenciálnímu obchodnímu partnerovi z Pobaltí zavolejte. Nejedná se o neslušnost, ale o běžnou a často nezbytnou komunikační praxi.

10. Respektujte patriotismus

Buďte připraveni na výraznou národní hrdost, kterou vykazují Lotyši, Litevci i Estonci.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Evropa | Lotyšsko | Zahraničí

Doporučujeme