Mexiko

Rozcestník informací o Mexiku:

CzechTrade: Desatero pro obchodování s Mexikem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Mexikem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

Steve Heap / Shutterstock.com

1. Vstup na trh

Při volbě správného obchodního modelu je třeba brát na zřetel, že Mexiko od České republiky leží 9 850 kilometrů daleko a země od sebe dělí několikahodinový časový rozdíl. Přenesení zavedeného obchodního modelu z jiných zemí nemusí v Mexiku vždy fungovat. Při vstupu na mexický trh je klíčové mít otevřenou mysl a být ochoten přizpůsobit se místním zvyklostem. Úspěch nelze očekávat, pokud předpokládáte, že vše zvládnete sami bez místního zastoupení, ať už formou dceřiné společnosti, pobočky, lokálního distributora či joint venture s mexickým obchodním partnerem.

2. Obchodní jednání

Nedochvilnost je běžnou součástí obchodního jednání, může být však způsobeno neočekávatelnou událostí, kterou nemůže váš mexický protějšek ovlivnit. Vy si však přesto zachovejte české zvyklosti a nebuďte rozladění, pokud místní firma na jednání nedorazí včas. Mexičané jsou velmi zdvořilí, což se projevuje i v jejích komunikaci – používají zdvořilostní výrazy, kondicionál. Ne vždy jsou v jednání přímí, proto je potřeba číst mezi řádky. Vyhýbají se slovu „ne“, aby vás neurazili nebo nedostali do nepříjemné situace. Raději volí nepřímé narážky, z nichž musíte vydedukovat, že nemají zájem. Pro prolomení ledů před jednáním použijte dárek – Mexičané ocení vše spjaté s Českou republikou.

3. Oblečení pro jednání a pro neformálnější příležitosti

Mexičané kladou velký důraz na vnější prezentaci člověka. Proto je důležité zvolit oděv odpovídající konkrétní události.

4. Jazyk pro jednání a podklady či katalogy

V Mexiku můžete uspět i s angličtinou, ale pokud chcete otevřít všechny dveře a navázat vřelé vztahy s místními distributory a klienty, je španělština nepostradatelná. Někdy se může stát, že společnost kvůli jazykové bariéře spolupráci ani nezahájí, nebo ji předčasně ukončí. Pro úvodní prezentaci můžete využít marketingové materiály v angličtině, ale pokud začnete spolupracovat s místním distributorem nebo založíte v zemi firmu, materiály ve španělštině jsou nezbytné. Na veletrzích je také vhodnější mít grafiku a propagační materiály ve španělském jazyce.

5. Platby a profinancování obchodu

V Mexiku neexistuje jedná databáze jako česká justice.cz. Údaje jako obrat firmy, vlastníci společnosti, počet zaměstnanců jsou často obtížně zjistitelné a ověřitelné. Proto se nedivte, pokud váš mexický obchodní partner před podpisem smlouvy bude vyžadovat zakládací listinu vaší firmy, osobní doklady (nebo doklady osoby oprávněné za podpis smlouvy) či například výpis z bankovního účtu. Tyto dokumenty jsou v Mexiku běžnou součástí obchodních procesů.

6. Právní specifika trhu

Jedním z klíčových kroků při obchodní expanzi do Mexika je registrace ochranné známky. Před vámi si ji totiž může zaevidovat i vaše zahraniční konkurence, čímž by vám znemožnila vstup na tamější trh. Je proto nezbytné úzce spolupracovat s místními právníky, protože jakýkoli následný soudní spor vás může stát mnoho času i financí. Při důležitých rozhodnutích je vždy vhodné konzultovat informace také s místními odborníky v dané oblasti.

7. Specifika při jednání s úřady

Mexiko je federace složená z 32 států, takže se může jednání s úřady lišit napříč zemí (existují zde úřady federální a státní). Digitalizace procesů neprobíhá napříč všemi entitami a některé úkony je zapotřebí vyřídit pouze osobně (nebo prostřednictvím lokálního právního zástupce). Některé relativně banální záležitosti, mohou v Mexiku představovat časově a byrokraticky komplikovaný proces. Mnohdy chybí k danému procesu informace, nebo jsou nekompletní – z toho těží řada lokálních konzultačních nebo právnických společností, které mají s úkony zkušenosti a mohou tak celý proces urychlit. V jednání s úřady platí řada nepsaných pravidel. Import do Mexika nelze realizovat bez místních společností (celní agenti a lokální firmy s importním povolením) a musí mu předcházet až několikaměsíční přípravy. Naslouchejte doporučením a požadavkům místních odborníků, ačkoliv se vám mohou zdát nelogické. Jedná se o velmi komplexní záležitost, během které mohou nastat neočekávané problémy.

8. Zvyklosti při elektronické komunikaci

Mexiko není emailový národ, nejefektivnější komunikace je telefonicky. Pracovní den vám však začíná v tomto ohledu až po 16. nebo 17. hodině českého času, kdy Mexičané nastupují do práce. V mnoha případech může představovat komunikační výhru získání osobního WhatsAppu kontaktní osoby. S etablovanými partnery je efektivnější řešit důležitá témata přes video-meeting. Email, video-meeting, ani telefon však nenahradí osobní kontakt. Pokud neplánujete do Mexika dorazit osobně, bude velmi obtížné zde obchodně uspět. Pokud spolupracujete s místními distributory, je nutné je navštívit nejméně jedenkrát do roka. Pokud zatím obchodního partnera nemáte, navštivte lokální oborový veletrh, kde řada z nich vystavuje, nebo si s místními firmami naplánujte osobní schůzky.

9. Kulturní odlišnosti v běžném životě

Pokud mexického protějška neznáte, zvolte obecná konverzační témata. Kritiku Mexika a jeho zvyklostí vynechte. Pochvala nebo ocenění něčeho, co se vám v Mexiku líbí, vám může přinést plusové body. Naopak špatně mířená kritika vám může dveře rychle zavřít. Pokud jste se k někomu zachovali neférově nebo netransparentně, může se tato informace v Mexiku rychle rozšířit. Mexičané se v rámci jednoho průmyslového sektoru velmi dobře znají a špatná pověst vám může výrazně zkomplikovat obchodní vztahy. Usmívejte se a buďte zdvořilí. Nebojte se přijmout pozvání k Mexičanům domů, jedná se o vyjádření důvěry. Pokud vám něco Mexičan nabídne, přijměte to, i když se může zdát, že ho tím obtěžujete. Mexičané jsou velmi obětaví a jejich nabídka pomoci je upřímná. Vždy přistupujte k zemi a jejím lidem s respektem.

10. Organizace služební cesty

Mexiko je 28krát větší než Česká republika a rozlohou se blíží velikosti celé Evropské unie. Proto se během obchodní cesty připravte na řadu přeletů a dlouhé přejezdy automobilem. Ekonomicky silná centra země jako Mexico City, Guadalajara a Monterrey jsou od sebe vzdálená 6 až 12 hodin jízdy automobilem. Dopravní zácpy nebo přírodní podmínky jako ranní mlha nad Mexico City (zpožďují se lety) mohou vaše plány narušit. Neberte vzdálenost jako směrodatnou – 12 kilometrů v ranní špičce může znamenat až 40 minut cesty. Pro přepravu po městě upřednostňujte taxi, ale používejte autorizované taxi jako Uber nebo DiDi. Při stravování zejména na ulici se řiďte selským rozum – plné podniky nebo stánky znamenají kvalitní jídlo. Mexická strava je velmi bohatá na různá koření a přísady a Mexičané jsou na ni náležitě hrdí. V roce 2010 ji ocenilo i UNESCO, kdy byla mexická kuchyně zapsána do nehmotného dědictví.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Amerika | Mexiko | Zahraničí

Doporučujeme