Rozcestník informací o Německu:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Německem
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Německem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Německem níže
4 doporučení pro německý trh:
- Vyhledání a výběr obchodních partnerů
Pro vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte databázi Wer liefert was? Jedná se o největší B2B databázi pro region D-A-CH, v databázi je zaregistrováno přes 570 000 německých firem. Databáze je zdarma a je velmi intuitivní – postačí zadat klíčové slovo. Databáze je k dispozici v německém a anglickém jazyce. Vyhledané výsledky můžete dále filtrovat dle různých atributů, jako je povaha firmy (výrobce, velkoobchod, maloobchod, poskytovatel služeb), počet zaměstnanců nebo PSČ. Vyhledání vhodných kontaktů může zahraniční kancelář CzechTrade doplnit o kontakty nebo informace z placených databázových zdrojů.
Z vyhledaného seznamu vyberte skupinu firem, které jsou podle vašeho zaměření nejperspektivnější a chcete je oslovit. Vyhledejte si konkrétní kontaktní osobu z firmy na profesních sociálních sítích LinkedIn a XING (německá obdoba LinkedIn). Skladbu personifikovaného e-mailu Vám pomůže zjistit nástroj Hunter.io.
- Oslovení a zpětná vazba
První oslovení doporučujeme provést e-mailem v němčině. V těle e-mailu krátce představte Vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte Váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do němčiny. Platí, že čím více informací na první dobrou poskytnete, tím lépe.
Po rozeslání e-mailů vždy doporučujeme telefonické ověření, kdy je potřeba zjistit, zda dané osobě Váš e-mail přišel a vyžádat si zpětnou vazbu. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte němčinu a se zástupcem firmy si můžete zatelefonovat v jeho rodném jazyce. Němci mají rádi telefonování. Pokud budete s Němci telefonovat v němčině, máte výraznější šanci na úspěch. Pokud nemáte přímou telefonní linku na kontaktní osobu, chtějte spojit vždy s konkrétním člověkem podle jeho jména. Pokud budete chtít mluvit např. s vedoucím nákupu, aniž byste zmínili konkrétní jméno, často Vás odmítnou spojit. Zvažte zakoupení SIM karty s německým telefonním číslem a předvolbou +49. V německých supermarketech ji lze zakoupit za 13 eur.
- Reference
V Německu platí, že důležitější než cena je důvěryhodnost. Pracujte s referencemi – máte-li reference z Německa, firmy ze západní Evropy nebo dceřiné německé firmy působící v Česku, uveďte je v oslovení.
- Příprava podkladů
Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení v němčině. Překlady do němčiny doporučujeme před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím.
Odkazy:
- Souhrnná teritoriální informace o Německu
- IXPOS – The German Business Portal
- Informace o veletrzích
- Veřejná databáze německých firem
- Sdružení německých obchodních zástupců
- Nástroj HUNTER
Desatero pro obchodování s Německem
1️. Respektujte kulturní odlišnosti a na jednání se připravte
Německý styl jednání je charakterizován věcností a přímostí. Buďte dobře připraveni a argumentačně vybaveni. Nepropadejte partnerově zdánlivé odměřenosti, Němci se nebojí konfliktu.
2️. Komunikujte systematicky
Vedete-li diskusi, snažte se o věcnou a strukturovanou debatu. Rozlišujte priority a neztrácejte se v drobnostech.
3️. Uplatněte schopnost improvizovat, ale zůstaňte profesionální
Ponechte stranou českou schopnost improvizace a kreativity, působte ale vždy profesionálně. Přizpůsobte se německé organizovanosti.
4️. Prezentujte se sebevědomě a formálně
Zkvalitněte svůj web a propagační materiály. Moderní prezentace je na německém trhu klíčem k úspěchu. Designově tam dominuje jednoduchost, minimalismus a méně výrazné barvy. Během jednání dbejte na formální vystupování – vhodné oblečení a kvalitní projev je rovněž zárukou dobrého dojmu.
5️. Nebojte se telefonovat
Telefonický rozhovor odhalí více než komunikace emailem. Vzhledem k formálnímu způsobu komunikace to může být výhodou.
6️. Nespoléhejte na angličtinu
Při komunikaci s malými a středními firmami je důležitá znalost němčiny. Zvyšuje komfort a důvěryhodnost před německými partnery.
7️. Dodržujte termíny a buďte spolehliví
Spolehlivost a dodržení dohodnutých termínů jsou klíčem k dlouhodobým vztahům.
8️. Nepodceňujte znalosti německého partnera
Ceny nenadsazujte, Němci mají perfektní informace o trhu a jsou zvyklí obchodovat napříč celým světem.
9️. Jen dobrá cena a kvalita na náročném trhu nestačí
Design a inovace dnes znamenají prodejní argument a zdroj konkurenční výhody. Nezapomínejte na certifikace a reference. Německo je trh blízký, ale opravdu náročný.
10.Hledejte místního distributora nebo obchodního zástupce
Němci rádi kupují od Němců. Místní distributor nebo obchodní zástupce s vybudovanými distribučními kanály urychlí vstup na trh.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo