Nizozemsko

Rozcestník informací o Nizozemsku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Nizozemskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Nizozemskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Nizozemskem níže

4 doporučení pro nizozemský trh:

  1. Vstup na trh
    Nizozemsko je se 17,5 milionu spotřebitelů a bohatou ekonomikou, která je 5. největší v Evropské unii a v první dvacítce na světě, velmi zajímavou exportní destinací. Trh je saturován ve většině oborů a odvětví. Na druhé straně je velmi otevřený ve srovnání s jinými západoevropskými ekonomikami.
    Pro Nizozemce je typický pragmatismus, někdy až obchodní chladnokrevnost. Nizozemci jsou díky své koloniální minulosti zvyklí obchodovat s celým světem a zpravidla nemají předsudky pro spolupráci se zahraničními firmami.
    Zahraniční kancelář CzechTrade Benelux doporučuje účast na místních oborových veletrzích nebo konferencích. Řada z nich má mezinárodní rozměr. Akce se zahraniční účastí mají v Nizozemsku většinou přesah i na belgický trh zejména do regionu Vlámska, kde se mluví nizozemsky. V segmentu spotřebního zboží a některých služeb je dobré zvážit vstup na trh e-commerce, který zažívá boom.
  2. Vyhledání obchodních partnerů
    Jako první krok doporučuje ZK CzechTrade v Haagu udělat průzkum trhu a vyhledat subjekty, které odpovídají profilu vašeho ideálního obchodního partnera. Získáte tak představu o počtu a rozsahu aktivit nizozemských firem.
    Bohužel, ucelená databáze firem v Nizozemsku chybí. Na trhu působí několik placených databází – ty však ze zkušenosti CzechTrade obsahují buď je malé procento reálných kontaktů, nebo jsou informace zastaralé (většinou kombinace obojího). Pro vyhledání firem ve zpracovatelském průmyslu mohou pomoci mezinárodní zpoplatněné databáze, jako například Kompass nebo Dun & Bradstreet, které však zahrnují jen část trhu. Dobře mohou sloužit seznamy vystavovatelů oborových veletrhů a konferencí, kde je podobně jako u databází nutné investovat velký čas k selekci vhodných kontaktů. Výborným pomocníkem pro hledání kontaktů jsou internetové vyhledávače. V Nizozemsku dominuje Google.nl. Při hledání z Česka se ovšem ukazují jiné a méně relevantní výsledky než při práci přímo z Nizozemska.
    Buďte také připraveni, že většina internetových stránek je pouze v nizozemštině a bez překladu do angličtiny. Proto je výhodné spolupracovat se zahraniční kanceláří CzechTrade. 
  3. Oslovení
    CzechTrade doporučuje oslovit nizozemské partnery e-mailem. Vyzdvihněte přednosti a kvalitu společnosti a produktu – v čem jste dobří, v čem je produkt jedinečný, jaká je vaše přidaná hodnota, jaké máte reference a podobně. Po oslovení je vhodné pokračovat větou: „Dovolte, abychom Vám představili naši společnost…“ Do přílohy e-mailu přiložte propagační materiály.
    Nizozemci upřednostňují co nejefektivnější styl komunikace. Stačí málo vět, které čtenáře, tedy potenciálního klienta, upoutají.
    V případě spotřebního zboží posílejte co nejkomplexnější informace, jako jsou ceníky, certifikace nebo reference. Soustřeďte se na podstatné informace faktického charakteru.
    Velmi důležitou komunikační platformou se stala profesní sociální síť LinkedIn, jejíž význam umocnila i pandemie, které limitovala možnost osobního setkání.
    Pro potenciální partnery je nejjednodušší komunikovat v rodném jazyce, nicméně v Nizozemsku si vystačíte i s angličtinou. Více než 90 % Nizozemců hovoří anglicky. Dominuje tak komunikace v angličtině. Znalost je většinou na velmi dobé úrovni. Ve východních provinciích je možné se vedle angličtiny domluvit i německy.
  4. Následná komunikace
    Ideální je kombinovat formální e-mail s osobním telefonátem, a případně kontaktovat danou osobu přes profesní síť LinkedIn. V Nizozemsku je komunikace přes tuto platformu obvyklá a lidé přes ni komunikují zcela běžně.
    LinkedIn často umožňuje spojit se s konkrétní osobou, jejíž kontakty nejsou běžně k dispozici na firemním webu. Většinou je nevyhnutelné zavolat na obecné číslo ve firmě a ověřit jméno a spojení na cílovou kontaktní osobu. Většinou budete asistentkou vyzváni k zaslání e-mailu – v tomto případě je právě dobré zmínit, že jste e-mail již zaslali a přáli byste se spojit s kompetentní osobou (její jméno zjistíte právě přes platformu LinkedIn). Většinou tak získáte alespoň e-mail nebo přímé telefonní číslo na osobu typu decision maker z dané společnosti. S konkrétní osobou pak komunikujete prostřednictvím e-mailu (zasílání podkladů a prezentací), přes LinkedIn (živá komunikace) a po telefonu (potenciální připomenutí se).
    Reakční doba Nizozemců bývá velmi dlouhá. Odpověď na nabídku spolupráce přichází za dva týdny až měsíc. Zejména pokud nizozemská strana nemá zájem o spolupráci, většinou na zprávu nereaguje. Není výjimkou, že nizozemskou firmu spolupráce zajímá, ale váš kontakt má a česká společnost je kontaktována až za několik týdnů či měsíců.
    Nizozemci jsou obecně otevřený a komunikativní národ. Telefonujte do firem pro ověření zpětné vazby na zaslanou nabídku.
    Zahraniční kancelář CzechTrade v Haagu je v případě vašeho zájmu připravena asistovat v průběhu všech či pouze vybraných kroků.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Nizozemskem

  1. Buďte připraveni
    Nizozemci velmi oceňují informovaného partnera. Všeobecný přehled či hluboké znalosti na ně dokáží udělat dojem. Zjistěte si předem informace o partnerovi, se kterým jednáte.
  2. Fungujte on-line
    Vaše internetová prezentace, Facebook, Twitter a především LinkedIn jsou oblíbeným zdrojem informací pro vaše potenciální partnery.
  3. Chtějte přesné stanovisko
    Nizozemci jsou velmi slušní a vychovaní, než by způsobili nepříjemnou atmosféru, tak raději místo jasného stanoviska „mlží“. Chtějte jasné ano či ne, ale bez nátlaku.
  4. Flexibilita je nezbytná
    Nizozemci mají své tempo. Často se stává, že dlouho nereagují, ale jakmile zareagují, chtějí vaší reakci a 100% připravenost ihned.
  5. Business se nedělá u stolu
    Dlouhodobí obchodní partneři chodí společně na společenské a kulturní akce či golf. Neodmítejte pozvání.
  6. Určete si hranice
    Nizozemci jsou velmi otevření a někdy to může hraničit se zasahováním do vašeho soukromého prostoru. Nebojte se určit si hranice.
  7. Small talk
    Připravte se na třetinu komunikace o obchodu a zbylé dvě třetiny na témata osobnějšího charakteru. Nebojte se diplomaticky nasměrovat hovor tam, kam potřebujete.
  8. Důležitá je důvěra
    Nizozemci jsou k novým věcem obecně nedůvěřiví, proto vás chtějí během důvěrnější konverzace poznat.
  9. Doporučení otevírá dveře
    Efektivní v navazování dalších vztahů jsou dobré reference od místního partnera. Negativní reference může být fatální, stejně jako mohou být skvělé reference pozitivní.
  10. Bez angličtiny se neobejdete
    Anglicky v Nizozemsku mluví téměř každý. Oproti tomu internetové stránky bývají v angličtině spíše ojediněle. Samozřejmě je pro Nizozemce nejkomfortnější používat mateřštinu.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Evropa | Nizozemsko | Zahraničí

Doporučujeme