Turecko

Rozcestník informací o Turecku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Tureckem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Tureckem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 3 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Tureckem níže

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Tureckem

  1. Respektuje kulturní zvyklosti

V Turecku se klade velký důraz na formálnost, úctu a osobní vztahy. Během schůzek se očekává pozdrav podáním ruky, formální oslovení a zdvořilost. Diskrétnost ohledně politických a náboženských otázek je doporučená. Těmto tématům se při úvodních jednáních raději vyhněte. Vyvarujte se například používaní kapesníku na veřejnosti, u jídla, je to považováno za neslušné. Nevhodné je také plést si Turky s Araby nebo podivovat se nad jejich vyjadřováním úcty státním symbolům, jako vlajce nebo vyobrazení zakladatele moderního Turecka Mustafy Kemala Atatürka.

  1. Budujte a upevňujte vztahy

V posledních letech je v Turecku běžným komunikačním kanálem email. Pro detailnější diskusi je vhodnější telefonní hovor. Také je velmi oblíbené používání komunikační aplikace WhatsApp. Ovšem klíčem k úspěchu jsou v Turecku dlouhodobé osobní vztahy. Bude tak zapotřebí se obchodními partnery potkávat na osobní bázi. Místní obchodníci si váží důvěry a osobního přístupu. Schůzky doporučujeme doplnit o neformální večeře nebo jiná společenská setkání, kde budujete vztah na osobní úrovni. Jako vhodná neformální témata při setkáních lze doporučit například sport, Turci milují fotbal a basketbal. Vyhněte se citlivým náboženským a politickým tématům.

  1. Buďte trpělivý

Připravte se na to, že obchodní vyjednávání v Turecku může trvat déle než na jiných trzích. Turečtí partneři si dávají čas na rozhodování. Je tak třeba být trpělivý a připravený na delší proces, který bude zahrnovat i vícero setkání. Stává se, že se na nějakou dobu partner odmlčí. Nebojte se v takovém případě v komunikaci zdvořile připomenout a požádat o reakci.

  1. Dodržujte formálnost

Při prvních schůzkách je formálnost zásadní. Při oslovování je vhodné používat tituly jako „Bey“ pro muže a „Hanım“ pro ženy (například Ahmet Bey). Také formální oblečení je na většině schůzek očekáváno, zejména v tradičních a konzervativních firmách, tak i v korporátech. Dbejte na precizní prezentaci sebe sama i vaší společnosti a produktů a služeb, které nabízíte tureckým partnerům. Mějte pečlivě připravené prezentační materiály, buď v turečtině nebo angličtině.

  1. Připravte se na vyjednávání

Turečtí obchodníci jsou zkušení vyjednávači. Očekávají diskuze o cenách i obchodních podmínkách. Mějte připravenu rezervu pro ústupky. Být připraven na kompromis umožní dosáhnout oboustranně výhodné dohody. Jednání by se ideálně měl účastnit zástupce společnosti s rozhodovací pravomocí, který bude velmi dobře argumentačně vybaven pokud jde o cenu, konkurenci a aktuální situaci na trhu. V Turecku jsou velmi ceněné reference od místních firem, které mají mnohem větší váhu než reference z jiných trhů. Získání první reference bude velmi náročné, ale v dlouhodobém horizontu jistě nadmíru užitečné.

  1. Buďte flexibilní

Turecký trh je dynamický a podmínky při jednáních se mohou rychle měnit. Při jednáních mějte připraveny různé alternativy. Umět se rychle přizpůsobit možným změnám tržního, případně i politického prostředí je klíčem k úspěchu. Nezapomeňte ale na skutečnost, že pokud již jednou s cenou souhlasíte, neměli byste již své rozhodnutí změnit.

  1. Zvažte spolupráci s místním distributorem

Mít místního distributora je velká výhoda, zejména pokud nemáte přímou přítomnost na tureckém trhu. Distributor pomůže překonat jazykovou bariéru, kulturní rozdíly a lokální regulace. Distributoři mají přímý přístup ke klientům a dobře znají místní specifika trhu. V Turecku se často spoléhá na silnou lokální síť kontaktů, což místní distributor může výrazně urychlit. Jeho zapojení tak může výrazně usnadnit expanzi na turecký trh a zvýšit šanci na úspěch. V hledání místního distributora může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade Turecko.

  1. Respektujte čas modliteb a náboženské zvyklosti

Doporučujeme respektovat a vzít na zřetel islámské náboženské povinnosti, včetně modliteb pětkrát denně. Také upozorňujeme na specifická pravidla během Ramadánu. Během tohoto měsíce může být pracovní režim pomalejší a některé obchody mohou být během svátků uzavřeny. Turecko je v přístupu k náboženským otázkám stále ještě poměrně liberální, zejména pokud jde o velká města. Je tak vhodné si dopředu zjistit, jak se zejména během Ramadánu bude obchodní partner po pracovní stránce chovat.

  1. Buďte transparentní

V Turecku je férovost a otevřenost důležitá pro udržení dlouhodobých obchodních vztahů. Postranní úmysly nebo nepřesnosti mohou poškodit vzájemnou důvěru. Pokud vzniknou problémy, vyřešte je přímo a otevřeně, turecký partner tento přístup ocení. Buďte vždy pozitivní a připravte se na to, že Turci neradi sdělují negativní zprávy.

  1. Využijte služeb profesionálů

Turecké právní předpisy mohou být odlišné od evropských nebo západních norem. Spolupráce s místními právními a účetními poradci je nezbytná pro pochopení daňových pravidel, celních předpisů a pracovního práva. Zejména celní proces při dovozu bývá často náročný po administrativní stránce. Doporučujeme také zjistit si o svém obchodním partnerovi co možná nejvíce informací, abyste předešli případným budoucím problémům. Se zprostředkováním nezbytných kontaktů a bližšími informacemi může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade Turecko.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Asie | Turecko | Zahraničí

Doporučujeme