Slovinsko

Rozcestník informací o Slovinsku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování se Slovinskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy se Slovinskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování se Slovinskem níže

4 doporučení pro slovinský trh:

  1. Vyhledání obchodních partnerů
    V prvním kroku vyhledejte vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery, nejlépe prostřednictvím placených místních nebo i globálních databází. Databáze zdarma obvykle nabízí jen neaktualizované údaje a jsou tudíž zastaralé a neúplné. Spoléhat jen na klasický Google a vyhledávání pomocí klíčových slov ZK CzechTrade nedoporučuje, protože se někdy firmy na webu díky dobrému designu stránek tváří velmi seriózně, ale často jde o už zaniklé firmy nebo malé firmy bez jakéhokoli obchodního podílu a/nebo jen začátečníky na trhu.
    V prvním kroku vám může zahraniční kancelář CzechTrade Chorvatsko, s působností i pro Slovinsko, pomoci s využitím své placené databáze a nejen vyhledat firmy podle předmětu činnosti, ale i prověřit jejich ekonomické ukazatele, historii a detailněji popsat profil. K sestavení základního long listu pak potřebuje popis vašeho produktu, který plánujete do Chorvatska dovážet, a profil potenciálního obchodního partnera. V případě jejich veřejné dostupnosti jsou nedílnou součástí long listu i kontaktní údaje odpovědných osob vyhledaných firem.
  2. Výběr vhodných obchodních partnerů
    Druhým krokem je výběr vhodných kandidátů z long listu. V této fázi vás CzechTrade dokáže podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů, ale z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Slovinský trh je malý a většina podnikatelů ze stejného oboru se osobně zná, proto se nedoporučuje hromadně oslovit všechny zajímavé firmy najednou, ale kontaktování rozfázovat podle stanovených priorit. CzechTrade upozorňuje na aktuální snahu veřejnosti a podnikatelských sdružení a institucí podpořit zdejší tuzemskou produkci a nabídku na úkor dovozní.
  3. Oslovení firem
    Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně opět telefonicky ověřit zájem o výrobek, službu. Slovinské firmy obvykle nereagují okamžitě na oslovování a je nutné opakovat vícero kanály.
  4. Marketingové materiály
    Mějte co nejlépe připravené marketingové materiály prezentace, reference, webové stránky apod. Nejlépe ve slovinštině, minimálně v angličtině. Angličtina je ve slovinském ekonomickém a administrativním prostředí obvyklým komunikačním prostředkem se zahraničními partnery. Zde vám CzechTrade Chorvatsko může například pomoci s překlady do slovinštiny a doporučit kvalitní překladatele, protože špatná kvalita překladu může hned na začátku u slovinských podnikatelů vyvolat nevoli ke komunikaci.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování se Slovinskem

  1. Zvažte uplatnění vašeho produktu na slovinském trhu
    Kriticky posuďte, zda najde váš produkt na náročném slovinském trhu uplatnění. Šanci mají především výrobky s vysokou přidanou hodnotou za konkurenční cenu.
  2. Reference vám otevřou dveře
    Slovinci upřednostňují zboží ze západní Evropy a tudíž reference o vašem úspěchu na západních trzích je výhodou.
  3. Dodržujte dané slovo a termíny, neměňte dohodnuté podmínky
    Počítejte na preferenci místních firem ve výběrových řízeních. U Slovinců se i při obchodech projevuje silný patriotizmus.
  4. Připravte se na požadavky vysoké kvality a nižší ceny
    Slovinští obchodní partneři jsou v jednání důslední, dobře znají své hranice a většinou i hranice obchodního partnera, a tak často dochází k důslednému tlaku na cenu.
  5. Mějte kvalitně zpracované a přeložené materiály
    Připravte kvalitní propagační materiály ve slovinštině, nebo minimálně v angličtině. Dbejte na kvalitu překladu.
  6. Jednejte s potenciálními partnery osobně
    Osobní schůzky a individuální komunikace s potenciálními partnery jsou ve slovinském prostředí samozřejmostí. Jednacím jazykem je obvykle angličtina. Po jednáních většinou následuje neformální pozvání na oběd či večeři, které se neodmítá.
  7. Buďte otevření a poctiví
    Jednejte otevřeně a poctivě. Očekává se od vás standardní evropské vystupování a dodržování obvyklých obchodních zvyklostí.
  8. Dodržujte slovo a termíny 
    Nenadsazujte ceny a dodržujte dané slovo a termíny.
  9. Nebojte se obchodního partnera prověřit
    Ověřte si bonitu budoucího obchodního partnera. Nespoléhejte na zdání serióznosti a počítejte s horší platební morálkou.
  10. Smlouvy konzultujte s místními právníky
    Věnujte zvýšenou pozornost uzavírání smluv. Konzultujte je vždy s místními právníky.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Evropa | Slovinsko | Zahraničí

Doporučujeme