Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Království Eswatini (dříve Svazijsko) je relativně stabilní absolutistická monarchie těsně sousedící s Jižní Afrikou a Mosambikem. Výkonná i zákonodárná moc jsou v rukou krále, který jmenuje ústavní činitele a členy vlády. Země má taktéž dvoukomorový parlament. Senát je 30 členný a dolní komora má 65 členů. 10 zákonodárců v každé z komor nominuje král. Statut politických stran je nejasný. Politické strany byly v roce 1978 zákonem zakázány. Stávající ústava politické strany nedefinuje ani jinak nezmiňuje, garantuje však svobodu projevu. Politická uskupení v zemi nicméně fungují ve formě asociací, hnutí apod. Král Mswati III. je dlouhodobě veřejností kritizován za iracionální nakládání se státním rozpočtem. Veřejné finance nepřiměřeně zatěžují výdaje na provoz královské rodiny i nepotistického úřednického aparátu. I přesto, že je Svazijsko středně příjmová země, mezi vrstvami obyvatelstva existují velké sociální rozdíly a přes 60 % obyvatel žije pod hranicí chudoby. Procento nakažených HIV/AIDS v rámci dospělé populace přesahuje 27 %. Sociální problémy a vysoká nezaměstnanost (oficiálně kolem 22 %) vyúsťují v protesty a stávky, jejichž intenzita v posledních letech mírně narůstá.
Svazijské hospodářství je vysoce závislé na sousední JAR, kam směřuje více jak 70 % jeho exportu a odkud pochází drtivá většina jeho importu. Z důvodu ekonomické krize v JAR se růst HDP ve Svazijsku v roce 2022 pohyboval okolo 2,1 %. Hlavní hnací silou svazijské ekonomiky jsou i nadále zemědělství a s ním související výroba a těžební průmysl. Z hlediska diverzifikace hospodářství nelze v dohledné době očekávat žádný významný pokrok. V roce 2022 dosáhl schodek státního rozpočtu Svazijska 7,8 % HDP a v roce 2022 se předpokládá jeho mírné snížení na 6,7 % HDP. O fiskální konsolidaci však s ohledem na parlamentní volby, které by se měly uskutečnit v září 2023, nelze hovořit. Pokroky v oblasti strukturálních reforem, které si svazijská vláda vytýčila, jsou téměř nulové. Toto platí např. o privatizační snaze snížit počet státních podniků ze současných 49 na 30 či o plánovaném zjednodušení elektronického zadávání veřejných zakázek. Ve volebním roce 2022 dosáhl schodek státního rozpočtu Lesotha 9,3 %. V roce 2023 se očekává jeho snížení na 6,2 % a tento trend by měl pokračovat i v roce následujícím. Související míra zadlužení vůči HDP by se měla v roce 2023 snížit na 54,1 % z 55,8 % v roce 2022.
Hlavními odvětvími ekonomiky jsou zemědělství a potravinářský průmysl (produkce hovězího a kuřecího masa, výroba produktů z cukrové třetiny), dřevařský průmysl, těžba uhlí, zlata a diamantů. Cestovní ruch byl paralyzován pandemií a jeho obnova bude postupná. Inflace se pohybuje okolo 5 %, což je na horní hranici vládou stanoveného rozmezí, a její dramatické zvýšení se neočekává. Hospodářství Eswatini je propojeno s ekonomikou Jižní Afriky a místní měna lilangeni má svůj kurz pevně navázaný na jihoafrický rand. Eswatinská měnová politika tak odvisí od sousední JAR a eswatinská centrální banka ve své podstatě kopíruje kroky, která přijímá centrální banka jihoafrická, přičemž tato vlivem globálních trendů poměrně rapidně navyšuje úrokové sazby. Země je členem Jihoafrického rozvojového společenství (SADC) a Jihoafrické celní unie (SACU). V žebříčku Doing Business Světové banky i v hodnocení konkurenceschopnosti se Eswatini nachází na 121. místě (2020). V žebříčku vnímání korupce Transparency International si Eswatini pohoršilo na 122. příčku, přičemž ještě v roce 2018 se země nacházela na 85. místě. Agentura Moody’s umístila kreditní rating Eswatini do spekulativního pásma na úrovni B3 se stabilním výhledem (agentury S&P a Fitch se k Eswatini nevyjadřují). V hodnocení úvěrového rizika OECD se Eswatini nachází na úrovni č. 6/7. Bilaterální vztahy jsou na nízké úrovni, i když bezproblémové. Obchodní výměna mezi Českem a Eswatini je marginální. Podepsány ani v jednání nejsou žádné mezinárodní smlouvy.
Tato Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná v základním rozsahu.
Základní údaje | |
Hlavní město | Mbabane |
Počet obyvatel | 1,21 |
Jazyk | angličtina, svazijština (oficiální jazyky) |
Náboženství | křesťanství (88 %), tradiční náboženství (10 %), ostatní náboženství (2 %) |
Státní zřízení | absolutistická monarchie |
Hlava státu | král Mswati III |
Hlava vlády | Cleopas Sipho Dlamini |
Název měny | eswatinské lilangeni (SZL) |
Cestování | |
Časový posun | +1 hodina (v létě +0 hodin) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | JUDr. Pavel Řezáč |
Ekonomický úsek | Mgr. David Vaverka |
Konzulární úsek | Mgr. Alice Mžyková |
CzechTrade | ne |
Czechinvest | ne |
Ekonomika | 2022 |
Nominální HDP (mld. USD) | 4,22 |
Hospodářský růst (%) | 2,10 |
Inflace (%) | 5,90 |
Nezaměstnanost (%) | N/A |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Eswatini (257.01 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
1.2. Zahraniční politika země
1.3. Obyvatelstvo
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Ukazatel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -1,56 | 7,88 | 2,10 | 0,90 | 1,20 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 8 744,45 | 9 730,06 | 10 530,00 | 10 950,00 | 11 160,00 |
Inflace (%) | 4,00 | 3,70 | 5,90 | 5,20 | 4,90 |
Nezaměstnanost (%) | 25,50 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Export zboží (mld. USD) | 1,74 | 2,06 | 2,26 | 2,49 | 2,65 |
Import zboží (mld. USD) | 1,40 | 1,81 | 2,26 | 2,12 | 2,25 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 0,24 | 0,12 | -0,15 | 0,21 | 0,24 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 1,18 | 1,19 | 1,20 | 1,21 | 1,22 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 6/7 | 6/7 | 6/7 | 6/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Veřejné finance | 2022 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -7,80 |
Veřejný dluh (% HDP) | N/A |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,32 |
Daně | 2023 |
PO | 15 % |
FO | 25 - 33 % |
DPH | 27,5 % |
2.3. Bankovní systém
2.4. Daňový systém
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Export do ČR (mld. CZK) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,01 | 0,02 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | -0,01 | -0,01 | -0,02 | 0,01 | 0,01 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
716 | Stroje točivé elektrické a jejich díly j. n. | 0,70 | 31,00 |
523 | Soli kovové, peroxosoli kyselin anorganických | 0,69 | 30,00 |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 0,48 | 21,00 |
278 | Minerály surové ost. (jíl, grafit, kaolin, křemen ap.) | 0,24 | 10,00 |
562 | Hnojiva umělá (ne hnojiva strojená surová) | 0,12 | 5,00 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
061 | Cukr, melasa a med | 12,62 | 80,14 |
422 | „Tuky, oleje nevysychavé rostlin. surové (ne „“vláčné““)“ | 1,01 | 6,39 |
058 | Ovoce konzervované a výrobky ovocné (ne šťávy) | 0,68 | 4,34 |
716 | Stroje točivé elektrické a jejich díly j. n. | 0,24 | 1,49 |
431 | Tuky, oleje rostlinné a živočišné zušlechtěné, vosky | 0,21 | 1,31 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import z EU (mil. EUR) | 42,90 | 36,10 | 26,80 | 34,80 | 48,10 |
Export do EU (mil. EUR) | N/A | N/A | N/A | N/A | 64,10 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -4,00 | -77,20 | -29,30 | -36,50 | 16,00 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
3.3. FTA a smlouvy
3.4. Rozvojová spolupráce
3.5. Perspektivní obory (MOP)
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
4.2. Oslovení
4.3. Obchodní schůzka
4.4. Komunikace
Je důležité vzít si s sebou tlumočníka?
Jak je to s jazykovou vybaveností?
Existují nějaká komunikační tabu?
Jak nejlépe komunikovat (osobně, e-mail, telefon atd.)?
4.5. Doporučení
4.6. Státní svátky
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
5.3. Marketing a komunikace
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
5.5. Trh veřejných zakázek
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
5.9. Veletrhy a akce
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Pretorii
Země akreditace:
Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius,
Mosambik, Namibie a Svazijsko
Vedoucí
zastupitelského úřadu: JUDr. Pavel Řezáč, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec
České republiky v Jihoafrické republice
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083 Arcadia, Pretoria
Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield 0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27-12-431 2380 fax: +27-12-430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.cz
Web: www.mzv.cz/pretoria
Pracovní doba: neděle – čtvrtek 7:45 až 16:15 hod.
Odkaz na Google Maps Spojení z letiště a z centra:
Nejjednodušší spojení na velvyslanectví
ČR v Pretorii jak z mezinárodního letiště O.R. Tambo tak i
z centra Johannesburgu je použití kombinace nadzemního příměstského vlaku
Gautrain, který spojuje letiště, centrum Johannesburgu a Pretorie. Název
nejbližší stanice Gautrain u velvyslanectví ČR je Pretoria – Hatfield. Ze
stanice na velvyslanectví doporučujeme použít Uber. Vzhledem k dostupnosti
na zavedenosti služby Uber může být v závislosti na dopravní špičce (7:00
– 9:30 a 14:30 – 17:30) nejrychlejší použít Uber rovnou.