Nadějné české start-upy dostaly v roce 2015 poprvé šanci získat důležité znalosti z oblasti on-line marketingu potřebné pro pronikání na zahraniční trhy. Pilotní ročník Google Exportního Akcelerátoru připravili experti z české pobočky největšího světového vyhledavače a přizvaní odborníci.
„U některých bylo vidět, že jsou velmi rádi za možnost, kterou jsme jim dali a snažili se ji využít na maximum. Na začátku jsme si mysleli, že mají všichni víc zkušeností a že všechno půjde mnohem rychleji. Ale nakonec bylo pro účastníky užitečné úplně všechno, od měření kampaní až po optimalizaci jejich cílových stránek,“ shrnuje Jan Bednář, Industry Manager českého Googlu.
Jednou z firem, které se v rámci akcelerátoru nejvíce posunuly, byla společnost AngelCam. „Celý tým získal lepší přehled o on-line marketingu všeobecně. Také se umíme objektivněji podívat na to, co můžeme přinést a co nás bude stát lokalizace produktu. Tím nejpodstatnějším je však mnoho inspirace ze zkušeností přednášejících, účastníků a Google týmu,“ konstatuje Matěj Borko z AngelCam.
I když od skončení akcelerátoru uplynul zatím jen krátký čas, některé firmy již dokázaly získané informace efektivně využít. „Pozitivní dopad je určitě vidět. Například Legitu rostou tržby z měsíce na měsíc v řádu stovek procent. AngelCam v rámci akcelerátoru spustili své první PPC kampaně. Smartsupp překonalo významnou hranici v měsíčních tržbách a Geewa nyní spouští kampaně na propagaci nové hry,“ podotýká Jan Bednář.
Další start-upy využijí získané zkušenosti v nejbližší době. „Naší novou hru budeme vydávat v listopadu tohoto roku. K její komunikaci určitě využijeme jak získané znalosti, tak i Google produkty. Jsme opravdu zvědaví, jak si povedou ve srovnaní s Facebookem a dalšími kanály,“ říká Martin Brykner z herní společnosti Geewa.
Ne všechny představené oblasti byly pro účastníky snadné. „Nejtěžší asi bude výborné ovládnutí všech těch nástrojů, které Google poskytuje. Zatím mám nicméně dojem, že opravdu dobré zvládnutí všech nástrojů vyžaduje služby specialistů na performance marketing. Ovšem ne každá společnost, obzvláště pak začínající start-up, si může dovolit dlouhodobější služby takových specialistů nebo agentury,“ dodává Martin Brykner.
Cenná zpětná vazba
Setkání s experty z řady oborů hodnotí účastníci jako velký přínos. „Mám teď daleko lepší přehled o všech nástrojích, které Google nabízí, a možnostech jejich využití. Skvělá byla také výměna zkušeností s ostatními účastníky,“ oceňuje Lukas Mehnert ze společnosti Kentico.
„Úplně nejcennější však pro mě bylo získání zpětné vazby od opravdových expertů přímo k našemu projektu. Někdy nám dokázali opravdu pořádně otevřít oči v tom, co můžeme dělat ještě lépe,“ dodává.
Společnost se snaží v praxi získané zkušenosti aplikovat co nejdříve. „K novým trhům nebo zákazníkům je ještě dlouhá cesta, zvlášť když nákupní proces u našeho software trvá několik měsíců. Spoustu změn ale právě implementujeme a jsme zvědaví na výsledky. Po zdrcující kritice našich landing pages jsme například vytvořili zcela nové, které právě testujeme. Natočili jsme také animované video, které budeme používat pro placenou kampaň na YouTube, a další nás teprve čeká,“ shrnuje Lukas Mehnert.
První poznatky již v rámci svého marketingu nasadila rovněž společnost Legito nabízející v mnoha jazycích vzorové smlouvy. „Přinesly nám stabilní nárůst zákazníků. Kromě toho jsme se na základě účasti v Google Exportním Akcelerátoru rozhodli pro celkový redesign naší aplikace,“ popisuje Ondřej Materna, šéf Legito.
„Nyní jsme dva měsíce měřili potřeby a chování našich uživatelů a navrhovali jsme na základě výsledků měření úpravy tak, abychom ji pro naše uživatele učinili ještě atraktivnější. Novou verzi naší aplikace spustíme koncem září a už se na to všichni těšíme,“ doplňuje Ondřej Materna. Za největší přínos považuje, že se společnost v rámci akcelerátoru naučila, jak uvažovat o potřebách a chování svých uživatelů a jak tyto potřeby zjišťovat.
Naučili se myslet na zákazníky
Ve větších společnostech není zavádění změn tak rychlé. „Jsme už střední firma, kde začínají fungovat zavedené procesy a zodpovědnosti za jednotlivé oblasti, proto nebylo vždy jednoduché všechny změny okamžitě aplikovat. Dost jsem záviděl kolegům ve start-upech, kteří jeden den něco vymysleli a druhý den si zvládli sami udělat grafiku i svůj nápad nakódovat. Ve větší firmě to už takto prostě nefunguje,“ upozorňuje Lukas Mehnert.
Jeho firmu inspirovala především možnost propagace YouTube videí. „Už jsme měli poměrně dobré výsledky s některými videi v organickém vyhledávání a rozhodli jsme se udělat nové video zaměřené na placenou kampaň. Výroba videa je však docela náročný a dlouhý proces. Až nyní jsme ho dokončili a kampaň budeme teprve spouštět,“ podotýká Lukas Mehnert.
Také další firmy očekávají výsledky v nejbližší době. „Protože on-line marketing cílený na koncové uživatele v AngelCam nevnímáme jako prioritní distribuční kanál, dlouho jsme s řízenými experimenty v oblasti PPC váhali. Díky Google Exportnímu Akcelerátoru jsme se rozhýbali, upravili komunikaci na webu a zkusili, co může PPC našemu byznysu přinést. Další experimenty s PPC a též s lokalizací máme v plánu už na tento rok a nemůžeme se dočkat výsledků,“ doplňuje Matěj Borko.
Google uvažuje o otevření druhého kola Google Exportního Akcelerátoru pro další firmy. „První kolo akcelerátoru byla velká zkušenost, takže na jejím základě určitě upravíme přístup. První krok ale bude najít vhodné kandidáty. Teprve pak se rozhodneme, v jakou formu bude další kolo mít,“ uzavírá Jan Bednář.
Dalibor Dostál
Co je Exportní akcelerátor
Digitálním dovednostem, které jsou důležité nejen pro podporu exportu v nových teritoriích, ale pro podnikání obecně, se věnuje Exportní akcelerátor. Seriál seminářů, kterou připravil český Google, má za cíl pomoci dvanácti vybraným perspektivním firmám s expanzí do zahraničí. Svoje zkušenosti na nich předávají jak experti Googlu, tak odborníci z dalších úspěšných firem.
Zkratky na Exportní akcelerátor: www.businessinfo.cz/akcelerator nebo BusinessInfo.cz/akcelerator