Do letošního ročníku poslalo svou přihlášku rekordních 160 firem. Podmínky účasti splnilo 143 podniků.
Porota vybírala vítěze tradičně v šesti kategoriích: malá firma, středně velká společnost, exportér do teritoria (v letošním roce ASEAN), globální exportér, nejúspěšnější klient agentury CzechTrade a konečně nejzajímavější exportní příběh roku.
Soutěž založila logistická společnost DHL Express CZ v roce 1997, aby motivovala vývozce ve snaze dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Od počátku je soutěž pořádána po záštitou vládní agentury CzechTrade. Generálním partnerem je UniCredit Bank. Spolupracuje opět i Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost Coface Czech. Slavnostní večer v druhé polovině listopadu proběhl pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.
Info o aktuálním ročníku Exportní ceny
„Letošní historicky nejvyšší účast nám jako pořadatelům dělá obrovskou radost, protože dokládá, jak významné místo Exportní cena DHL UniCredit zaujímá. Od jejího prvního ročníku uplynulo již 19 let, a jelikož se soutěž těší rok od roku většímu zájmu vývozců i pozornosti médií, stal se tento projekt prestižním oceněním kvalitní práce českých malých a středních exportujících podniků,“ komentuje význam soutěže obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU Luděk Drnec.
„Počet přihlášených i jejich ekonomické výkony potvrzují, že byl loňský rok úspěšný nejen pro exportéry samotné, ale v případě proexportně orientované české ekonomiky i pro růst celkového HDP,“ doplňuje Drnec.
V kategorii malá společnost, kde soutěžilo 62 firem, se na prvním místě umístila společnost Namara s.r.o., výrobce mléčných výrobků. V kategorii Středně velká společnost soutěžilo 81 firem. Vítězem je společnost FANS, a. s., která exportuje komponenty pro elektrárny a průmyslové podniky.
Směr jihovýchodní Asie
Soutěž byla letos v rámci kategorie Exportér teritoria zaměřena na země jihovýchodní Asie sdružené v organizaci ASEAN (Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Myanmar, Singapur, Thajsko a Vietnam), kde sklidila největší úspěchy společnost Proma Reha vyvážející zdravotnické vybavení a nábytek. Do daného teritoria exportovalo celkem 21 finalistů. Čeští vývozci jej ovšem objevují jen velmi pomalu.
„Loni na trhy zemí ASEAN směřoval český vývoz za necelých 23 miliard, což je pouze 0,6 procenta celkového objemu. Tyto země pro české exportéry stále představují větší či menší neznámou. Ve chvíli, kdy jsou velké trhy jako Rusko a Čína problémové, však země ASEAN skrývají pro české vývozce obrovský potenciál,“ říká Jiří Flégl, manažer strukturovaného exportního financování UniCredit Bank.
Ocenění „Nejúspěšnější klient CzechTrade“ získala společnost ZK – Termochem, odborník na tlakové nádoby na plyny. V druhé kategorii pod patronací CzechTrade, kterou je Exportní příběh roku, nejvíce zaujala společnost Componenta Moravia vyrábějící komponenty pro sklářský průmysl.
„Našim cílem je usnadňovat českým firmám expanzi na zahraniční trhy. A vítězové obou našich kategorií dokazují, že kvalitní české výrobky se umí v cizině prosadit. Pomoc našich zástupců v zahraniční je nenahraditelná. To dokazuje vítěz první kategorie firma ZK – Termochem, která vyhrála tendr na rekonstrukci elektrofiltrů pro tepelnou elektrárnu Ugljevik v Bosně a Hercegovině,“ upřesňuje generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
Za úspěchem bývá silný příběh
Za každým velkým úspěchem bývá silný příběh. Společnost Componenta Moravia s.r.o. navazuje na tradiční výrobu sklářských forem, která má kořeny již v roce 1883. V roce 2010 se firma vyprofilovala ve společnost, která produkuje mimo sklářské formy i technicky náročné komponenty také pro ostatní průmyslová odvětví jako je letecký průmysl, motorsport nebo číslicově řízené stroje.
Vítězství v kategorii Globální exportér získala společnost Elko EP, s.r.o., specialista na elektroinstalace, který má pobočky v osmi evropských a dvou asijských zemích.
„Jsem nesmírně potěšena, že se i v kategorii malá či střední společnost prosazují firmy výrobního charakteru, tedy firmy s jasně definovanou tvůrčí i přidanou hodnotou, které mají dlouhodobější perspektivu právě i na zahraničních trzích,“ dodává k výsledkům soutěžního klání místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.
„Přes všechna úskalí a problémy českých exportérů najít v některých oborech kvalifikované dělníky míří letošní bilance zahraničního obchodu k novému historickému rekordu. Dle průzkumu NSG Morison se exportéři bojí budoucího posílení koruny, proto se budou snažit svoji vývozní politiku ještě pro rok 2017 co nejvíce rozšířit,“ konstatuje Petr Šíma, partner poradenské firmy NSG Morison.
Podle zástupce odbroného garanata Coface Czech se do letošního ročníku přihláslilo 54 % společností vůbec poprvé. Celkový obrat firem zařazených do finálního hodnocení činil 26,5 miliardy korun za rok 2015 a celkový objem vývozu 14 miliard. Největší počet přihlášek přišel z Prahy, Zlínského a Jihomoravského kraje.
Výsledky 19. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:
Středně velká společnost
- 1. místo – FANS, a. s.
- 2. místo – T-CZ, a. s.
- 3. místo – Progress-OK, a. s.
Malá společnost
- 1. místo – Namara s. r. o.
- 2. místo – Katanga s. r. o.
- 3. místo – MORIS design s. r. o.
Exportér teritoria – ASEAN
- 1. místo – Proma Reha, s. r. o.
- 2. místo – B&Bartoni spol. s r.o.
Globální exportér
- 1. místo – Elko EP Holding, SE
- 2. místo – Proma Reha, s.r.o.
Nejúspěšnější klient CzechTrade
Exportní příběh roku
Více informací o soutěži včetně kritérií soutěže a podrobností k hodnoceným kategoriím naleznete na www.exportnicena.cz.
Redakčně upravená tisková zpráva agentury Helas