Co je to podnikatelská mise?
Podnikatelská mise je příležitost pro delegaci podnikatelů doprovodit ústavní činitele během jejich oficiálních cest do zahraničí. Přítomnost nejvyšších představitelů státu mívá v některých zemích velmi pozitivní vliv na obchodní jednání se zahraničními partnery.
Podnikatelé jsou navíc v jejich blízkosti po většinu cesty, což je v některých zemích neocenitelná podpora. Jejich přítomnosti tak firmy mohou využít nejen během jednání v cílových destinacích, ale i pro neformální networking během samotné cesty.
V čem spočívá hlavní přínos podnikatelských misí?
Podnikatelské mise otevírají dveře českým firmám na zahraniční trhy. Podnikatelská mise firmě umožní, aby za nadstandardních podmínek navštívila danou zemi pod záštitou vrcholného českého ústavního činitele.
Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s velvyslanectvím, organizacemi jako CzechTrade či partnerskými svazy v dané zemi kontaktuje potenciální obchodní partnery českých firem na místě. Tím jim zajistí bilaterální jednání na míru a schůzky v rámci podnikatelských fór, které otevírá český ústavní činitel se svým zahraničním protějškem.
Akce v zahraničí se státní podporou
- České oficiální účasti, více na MPO.cz
- Interní projekty CzechTrade z programů EU, viz. obsah portálu
- Akce pod hlavičkou CzechTrade, více na CzechTrade.cz
- Projekty ekonomické diplomacie, více na MZV.cz
Hlavní výhoda misí je, že v relativně krátkém čase stihnou podnikatelé absolvovat hned několik jednání a schůzek, které by si sami jen těžko dokázali zorganizovat. Protože ústavní činitelé svou účastí podnikatelskou delegaci zaštítí, mají firmy mnohem větší šanci setkat se s nejvýše postavenými představiteli firem či státní správy a samosprávy a získat zajímavé obchodní kontakty a navázat diskuzi o konkrétních projektech.
Součástí téměř každé mise je podnikatelské fórum. Co obnáší?
Je to akce, na které se sejdou zástupci podnikatelů z obou zemí pod záštitou politiků. Na začátku zástupci vlád a podnikatelských svazů představí možnosti spolupráce v dané zemi. Následně mají podnikatelé z obou zemí prostor jednat mezi sebou na B2B jednáních.
Obvykle na pořádání podnikatelských fór Svaz průmyslu spolupracuje s partnerskými institucemi – tamějšími svazy či asociacemi, které mají relevantní kontakty na místní firmy. Pomáhají tak při vyhledávání a zajištění těch nejlepších možných protějšků pro jednání.
Pro jaké firmy jsou mise vhodné?
Z dlouholeté zkušenosti Svazu průmyslu vyplývá, že na mise zpravidla jezdí tři skupiny podnikatelů. První část firem, početně nejmenší, má už v dané zemi kontrakty nebo stávající projekty. Na misi jedou zpravidla proto, že chtějí za přítomnosti státního představitele rozšířit svou místní působnost, například podepsat memorandum o spolupráci či smlouvu o další zakázce. Přítomnost představitelů obou států a s tím spojená publicita pozitivně ovlivňuje daný obchodní vztah a jeho pevnost i do budoucna.
Pak je druhá skupina firem, která bývá nejpočetnější. Takové firmy v dané zemi už také působí, ale považují za důležité, aby se odprezentovaly i dalšími způsoby a upevnily si tak své postavení, případně zvýšily svou prestiž. Účastí v misi totiž mohou svým místním obchodním partnerům ukázat, že jsou součástí veřejného života v České republice, mají relevantní kontakty a jsou součástí delegace vysokého ústavního činitele.
Třetí skupinou účastníků misí jsou firmy, které v dané zemi ještě nepodnikají, ale chtějí území zmapovat, sejít se s potenciálními partnery a zjistit přímo na místě možnosti spolupráce.