Ghana

MZV: Mapa globálních oborových příležitostí

Velvyslanectví ČR v Akkře

e-mail: accra@mzv.gov.cz

www.mzv.cz/accra

Ghana patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky Afriky. Od podzimu 2022 Ghana prožívá výrazný propad ekonomiky v důsledku státní zadluženosti a situaci na světových trzích v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. Růst HDP z 3,1 % v roce 2021 směřuje k odhadovaným 3,3 % v roce 2024 po poklesu 2,9 % v roce 2022. Ghana nyní prochází nezbytnou, zatím úspěšnou, restrukturalizací domácího a zahraničního dluhu, která je podmínkou v květnu 2023 schválené nové dohody o úvěrové facilitě s MMF ve výši 3 miliard USD.

Ghanská ekonomika je silně závislá na produkci a vývozu uhlovodíků, zlata a kakaa, ekonomiku podporuje i zemědělství a služby. Vedle pokračujících pokusů o zmírnění dopadů důsledků státní zadluženosti bude vláda upřednostňovat posílení zemědělsko-zpracovatelského průmyslu a zajišťování potravin (prostřednictvím podpory dovozu) a podporovat diverzifikovaný růst vývozu a přímých zahraničních investic v souladu se svou dlouhodobou strategií rozvoje Ghana Beyond Aid. Tlaky na straně nabídky včetně vysokých cen energií a potravin, nových daní, rostoucích globálních cen komodit a zvýšených poplatků za přepravu, spolu s narušením dodavatelského řetězce v důsledku ukrajinského konfliktu, pravděpodobně udrží inflaci zvýšenou i v roce 2024. To bude odrážet zpřísňování měnové politiky a oslabující cenové tlaky na straně nabídky, částečně kompenzované probíhajícím znehodnocováním místní měny. Běžný účet se pohybuje dlouhodobě v deficitu. 

V zemi žije dle odhadů 33 milionů obyvatel, přičemž HDP na obyvatele (PPP) dosahuje zhruba 7 tis. USD. V zemi je poměrně velká nezaměstnanost, zejména mladých lidí, což může do budoucna být jedním z faktorů, které by mohly vyvolávat politickou nestabilitu. 

Ukazatel 2022 2023 2024 2025 2026
Růst HDP (%) 3,1 2,9 3,3 4,4 4,8
Veřejný dluh (% HDP) 82,9 73,5 74,6 72,5 67,8
Míra inflace (%) 31,3 38,1 18,2 9,5 8
Populace (mil.) 32,4 33 33,6 34,3 34,9
Nezaměstnanost (%)
HDP/obyv. (USD, PPP) 6 700,0 7 000,0 7 280,0 7 610,0 8 000,0
Bilance běžného účtu (mld. USD) -1,5 1,1 1,4 0,5 -0,4
Saldo obchodní bilance (mld. USD) 2,9 2,6 2,9 3,2 3,4
Průmyslová produkce (% změna)
Exportní riziko OECD 6/7 7/7 7/7 7/7 7/7
Predikce EIU Zdroj: EIU, OECD, IMD

Zdroj: EIU, IMF

Zdroj: EIU

Top 5 import dle zemí (%)
Čína 16,8
Spojené státy americké 11,5
Velká Británie 6,8
Indie 4,6
Belgie 5,2
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zboží (mld. USD)
Celkem 20,4
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje 2
Výr. ploché válcované ze železa, oceli plátované ap. 0,4
Předměty obchodu zvláštní 0,4
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob 0,4
Rýže 0,3
Zdroj: EIU

Zdravotnictví a farmacie

Ghanský zdravotnický sektor se potýká s mnoha problémy, ať už je to zastaralé vybavení nemocnic nebo jejich úplná absence v určitých regionech. V zemi je nedostatek zdravotnického personálu, který často jezdí pracovat do ciziny. Příležitostí jsou dodávky nemocnic na klíč, vznikající například v rámci vládního programu „111“ (111 nových regionálních nemocnic). V zemi je poptávka po zdravotnickém vybavení od lůžek po sofistikované lékařské přístroje.

Vláda slíbila reformy a investice do zdravotnictví již před posledními volbami, které se uskutečnily v prosinci 2021. V rámci předvolební kampaně byla představena „Agenda 111“, v níž se vláda zavázala postavit 111 poliklinik a nemocnic v odlehlých regionech, kde je omezený přístup ke zdravotní péči. Na většinu nemocnic a poliklinik jsou již uzavřeny smlouvy a probíhá realizace, ovšem zbylé projekty poskytují příležitost pro české subjekty. Česká republika má v ghanském zdravotnickém sektoru velmi dobrou pověst, ať už skrze dodávky poliklinik na klíč v minulosti, či dodávku zdravotnického materiálu a přístrojů (zejména nemocničních lůžek). Nezanedbatelnou pomocí jsou i mise MEDEVAC, kdy čeští lékaři jezdí na týdenní stáže do různých ghanských nemocnic, kde pomáhají s operacemi a vyškolením místního personálu. Toto vše vytváří podmínky pro úspěch českých firem ze zdravotnického sektoru. Je zde prostor pro vybavení nemocnic nemocničními lůžky, technologiemi a přístroji a to jak již zmíněných nově stavěných nemocnic, tak existujících. Nabízí se i možnost pro dodávku léčiv, vakcín a ochranných pomůcek. Zde je ovšem velká konkurence z Číny a Indie, neboť ghanský trh je cenově citlivý. 

Ghana se také potýká s nedostatkem lékařského personálu, zejména mimo velká města. Velký prostor se nabízí v oblasti školení a stáží doktorů a zdravotních sester. Stávající spolupráce probíhá zpravidla se zahraničními univerzitami a nemocnicemi na bázi pomoci. Pro vytváření školících programů i na komerční bázi je zde nicméně také prostor, v tomto případě by český subjekt musel přijít s funkčním modelem a zajistit financování prostřednictvím různých dotačních programů nebo přímou platbou účastníky programu.

Zemědělství a potravinářství

Zemědělství je jedním z nejdůležitějších sektorů ekonomiky, který zaměstnává až 70 % pracovní síly a podílí se na 24 % HDP země. Prioritním cílem současné vlády je zajistit soběstačnost v produkci rýže, kukuřice a sójových bobů, kabinet též usiluje o zajištění finančně dostupné zemědělské techniky pro drobné a střední zemědělce. Vláda chce také omezit závislost na dovozu potravin. Podporuje vlastní produkci drůbežího masa a vajec, což vyvolává poptávku zejména po krmivu, umělých hnojivech a zpracovatelské technologii. Nové příležitosti se nabízejí i v rámci přechodu na udržitelný rozvoj, poptávka bude po nových technologiích a postupech.

Rodinné zemědělské podniky, které využívají základní technologie, produkují přibližně 80 % celkové produkce v odvětví. Odvětví zemědělství je sice druhým největším zaměstnavatelem, ale na růstu ghanského HDP se podílí nejméně. Důvodem jsou dva hlavní faktory. Za prvé, Ghana je pozadu ve využívání moderních technologií v zemědělství. Za druhé, od koloniální éry struktuře ghanských zemědělských vývozů nadále dominují syrové kakaové boby, které se na devizových příjmech podílejí 60 procenty. Součástí vládních záměrů maximalizovat přínos tohoto sektoru pro ghanskou ekonomiku je vládní úsilí o resuscitaci zemědělského sektoru prostřednictvím strukturálních reforem, zejména podporou netradičního exportního sektoru a využitím mechanizovaných moderních postupů. V minulosti byly zavedeny programy jako Národní exportní strategie, v současné době existuje program „Planting for Food and Jobs“. Celkovými cíli většiny těchto programů a politik je modernizovat ghanské zemědělství a zaměřit se na jiné netradiční vývozní plodiny, zejména na kávu a zeleninu, aby toto odvětví co nejvíce přispělo k růstu HDP.

V roce 2020 bylo zemědělcům v rámci programu „Planting for food and jobs“ poskytnuto 806 kusů zemědělských strojů a zařízení. Dále bylo dovezeno jednoduché ruční a středně velké zemědělské vybavení v hodnotě 10 milionů eur, které mělo být poskytnuto drobným zemědělcům a skupinám zemědělců na základě subvencí. Vláda také převzala dodávku 1000 sklizňových strojů na rýži a 700 multifunkčních mlátiček určených k distribuci pěstitelům rýže, aby zefektivnili sklizeň. V roce 2021 vláda pořídila další zemědělské stroje a zařízení v hodnotě zhruba 30 milionů amerických dolarů, které rozdělila zemědělcům na podporu rozvoje mechanizace. 

V srpnu 2023 by zahájena druhá fáze programu “Planting for Food and Jobs Phase II”. Tato fáze byla navržena jako komplexní přístup k přímému řešení překážek na cestě k zajištění potravin. Fáze zahrnuje komplexní pětiletý plán na transformaci zemědělství v Ghaně – přechod od přímé vstupní dotace k přímému úvěrovému systému spojenému se strukturovaným tržním uspořádáním, které  zvýší dostupnost a přístup k lepším vstupům, mechanizaci, souvisejícím službám a výstupním trhům. Po úplném zavedení programu již nebude nutné mobilizovat počáteční financování rozvoje a přípravy půdy, jakož i osiva a hnojiv, které dohromady tvoří asi 80 % výrobních nákladů. Kromě toho klíčové prvky této fáze zahrnují vstupní kreditní systém, který poskytuje zemědělcům přístup k základním věcem, jako jsou stroje, zařízení, dále semena, hnojiva a pesticidy, spolu s podpůrnými službami pro zvýšení produktivity a výnosu.To přináší příležitost pro české firmy, kdy se jedná zejména o dovoz traktorů a jiné zemědělské techniky, stroje na zpracování nadúrody (lisovací, balicí stroje a technologie na zpracování bioodpadu, lihovary a podobně), dále pak kvalitní osiva, krmiva, hnojiva a pesticidy, vakcíny, genetiku drůbeže a skotu a další. 

V odvětví kakaa bylo pro potenciální investory vytvořeno několik příležitostí. Ve svém rozpočtovém prohlášení z roku 2021 vláda uvedla, že jejím střednědobým cílem pro odvětví kakaa je podporovat přidané hodnoty a rozšiřovat jeho zpracování v zemi. V důsledku toho zahájila vláda politiku, která podněcuje soukromý sektor k zakládání zpracovatelských závodů, které by zpracovávaly surové kakaové boby a přidávaly jim tak na hodnotě. Úvěrový nástroj AfDB představený vládou má rovněž poskytnout revolvingový fond provozního kapitálu na podporu kvalifikovaných domácích zpracovatelů s cílem podpořit domácí industrializaci kakaa.

V zájmu rozšíření devizové základny byla větší pozornost věnována rovněž růstu a rozvoji odvětví kávy. Vláda zavedla program rozvoje kávy na podporu růstu tohoto odvětví. Program, v jehož čele stojí Ghanská rada pro kakao, již vedl ke zdvojnásobení produkce na více než 12 000 tun ročně při výnosech kolem 1,4 tuny na hektar. Ghana se snaží zvýšit produkci kávy o více než 300 procent. Celosvětově se hodnota kávového průmyslu odhaduje na 100 miliard amerických dolarů, přičemž Afrika vydělává jen asi 2 procenta této částky, přestože je kontinent předním výrobcem a původním domovem kávy. Ghanská vláda je proto odhodlána zintenzivnit efektivní zapojení soukromého sektoru do hodnotového řetězce.

Africká kontinentální zóna volného obchodu (AfCFTA) vytvořila pro vnitroafrický obchod příležitost k otevření trhů pro zemědělskou produkci. Vzhledem k tomu, že Ghana stojí v čele modernizace zemědělského sektoru, přidává hodnotu svému kakau a dalším přírodním zdrojům a zvyšuje investice do odvětví kávy, bylo vytvořeno vhodné prostředí pro potenciální investory, aby využili nejen ghanského trhu, ale i afrického trhu jako celku. Pro české firmy a investory jsou zde možnosti zajištění zemědělských strojů a zařízení, zejména na zpracování nadúrody. Nabízí se možnost poskytovat krmivo pro drůbež a stroje na přípravu krmiv pro ryby, pro místní cukrářství pak stroje na přípravu kakaových bobů k vývozu a zpracování. Ghana chce do značné míry spoléhat na soukromý sektor, díky čemuž se otevírá příležitost pro soukromé investice.

Obranný a bezpečnostní sektor

Zhoršující se bezpečností situace v okolních zemích či pirátství v Guinejském zálivu nutí vládu do větších investic v oblasti obranného průmyslu. Hlavním cílem strategického plánu je modernizace ozbrojených sil, na kterou vláda dlouhodobě vyčlenila ještě před pandemií 145 mil. USD. V rámci modernizace by měly být vojákům pořízeny ruční zbraně a munice, nová armádní obrněná vozidla, padáky a další vojenské doplňky.

Kromě občasných výbojů separatismu v oblasti západního Togolandu (Volta), které jsou poměrně rychle potlačeny, je bezpečnostní situace uvnitř Ghany relativně stabilní. Pašování drog, obchodování s lidmi a lehkými zbraněmi, stejně jako rostoucí hrozba terorismu ze Sahelu a pirátství v Guinejském zálivu přimělo Ghanu, aby začala profesionalizovat své bezpečnostní síly a hledat řešení pro tyto hrozby ve spolupráci s dalšími subsaharskými zeměmi. Ghana přistoupila k modernizaci svých ozbrojených sil (včetně námořních a mírových sil) a navyšování jejich kapacit. Armáda na severu postavila několik předsunutých operačních základen, aby měla větší kontrolu nad pohybem osob podél hranic a spolu s dalšími bezpečnostními složkami mohla provádět pravidelná cvičení. Ty mají za cíl znemožnit infiltraci militantů do místních komunit za účelem naverbovat vesničany do radikálních či kriminálních skupin operujících v oblasti Sahelu (tematizovaný džihád). Velkou výzvou je pro Ghanu pirátství v oblasti Guinejského zálivu, kde se odehrává 90 procent všech únosů na celém světě za účelem výkupného.

V říjnu 2019 Ghana projevila zájem stát se partnerem NATO. Během posledních dvou let proběhla řada setkání na úrovni štábů, včetně tří setkání mezi náměstkem generálního tajemníka a ghanským ministrem obrany. Dne 5. srpna 2021 předložila Ghana prostřednictvím svého ministra obrany formální žádost adresovanou generálnímu tajemníkovi. Na zasedání dne 6. září 2021 Ghana představila zdůvodnění partnerství s NATO a také svůj pohled na oblast regionální bezpečnosti v západní Africe, zejména v Sahelu a Guinejském zálivu. Ghana jako partner by pro NATO mohla představovat vstupní bod pro budoucí spolupráci s regionálními organizacemi jako je ECOWAS.

Na základě těchto skutečností je zde potenciál pro dodávky útočných pušek, nábojů, balistické ochrany, vozové techniky, letecké techniky a dalších. 

Voda a životní prostředí

Země se potýká s problémy zpracování odpadu a odpadních vod. V rámci podpory oběhového hospodářství se dají očekávat různé podpůrné programy od EU a ghanské vlády na podporu výstaveb čistíren odpadních vod, spaloven odpadu s výrobou energie a dalších technologií.

Životní prostředí a jeho ochrana se dostávají celosvětově do popředí a to platí i pro Ghanu. V Ghaně je velký problém zpracování a recyklace odpadů. Mimo velká města, kde existuje nedostatečný, ale alespoň nějaký svoz odpadu, systém sběru odpadu více méně nefunguje. Odpad se buď pálí, nebo končí v oceánu, nebo se někde hromadí. Recyklace plastů téměř žádná není. Navíc se stala Ghana hubem pro svoz elektrotechnického odpadu z vyspělých zemí, kde se z něj ručně vybírají drahé kovy a zbytek opět končí na nelegálních skládkách. Stejné je to i v případě použitého oblečení, které se do Ghany dováží, kdy 90 % nepoužitelného textilu končí na plážích a v lesích a zamořuje prostředí. Chybí systém zpracování plastů a jiných materiálů a chybí spalovny odpadu s výrobou energie či jiné systémy. To se stává prioritou i pro EU, která bude vypisovat různé dotační programy v rámci Team Europe. Pro české dodavatele tak vzniká obrovská příležitost v oblasti zpracování odpadu a recyklace.

Dalším palčivým problémem je pitná voda. Kvůli nelegální těžbě zlata dochází k zamořování řek, proto je zde akutní potřeba čističek na pitnou vodu a dále pak čističek na vody odpadní. Velká většina obyvatel zejména v odloučených lokalitách nemá přístup k pitné vodě ani k sanitačním zařízením. Někteří musí využívat znečištěnou vodu z potoků, v lepším případě se vyvrtá studna. Je zde potenciál k řešení přístupu k pitné vodě jak na globální úrovni skrze projekty velkého rozsahu, tak i v rámci malých lokálních projektů pro místní komunity. Financování zatím není zcela dořešené, ale nejspíš bude vypadat následovně. Velké projekty budou v budoucnu financovány vládou či místními samosprávami. Na malé lokální projekty existují různé dotační programy zejména zahraničních donorů.

V minulosti byly přijaty mnohé zákony, včetně zákona o sanační politice v oblasti životního prostředí (2010), zákona o odpadech v oblasti životního prostředí a nebezpečných látek (2016), pokynů pro ghanské skládky, obecných pokynů pro nakládání s pevným odpadem (návrh), národní strategie a akčního plánu pro sanaci životního prostředí (NESSAP), oblastní strategie a akčního plánu pro sanaci životního prostředí (DESSAP), strategického plánu investic do sanace životního prostředí (SESIP), pokynů pro čištění a ukládání vody v domácnostech a další, které se snažily situaci napravit. Toto politické úsilí se nicméně neodráží v drastickém zlepšení hygienické situace v zemi. Úroveň životního prostředí a hygieny v Ghaně zůstává poměrně nízká, zejména v severním, horním východním a horním západním regionu. Také hlavní město Accra zůstává nejšpinavějším městem v zemi. Denně se zde vyprodukuje přes 200 000 tun odpadu. Neexistuje však kultura recyklace a denní sběr a likvidace odpadu tvoří přibližně pouze 20 procent toho, co vzniká. Podíl lidí v Ghaně, kteří používají kvalitnější hygienická zařízení s přístupem k tekoucí vodě, je pouze 15 % (20 % v městských oblastech).

Dopravní infrastruktura

Ghana zřídila nové ministerstvo pro rozvoj železnice s cílem modernizovat a rozšířit železniční síť, která je v současnosti zastaralá. Vedle železniční infrastruktury se zaměřuje také na rozvoj silniční sítě, která tvoří hlavní část dopravního systému v zemi. Vláda podporuje spolupráci se soukromým sektorem a nabízí příležitosti pro zahraniční investory v oblasti dopravy a infrastruktury.

V Ghaně bylo v únoru 2017 zřízeno nové ministerstvo pro rozvoj železnice. Hlavním cílem ministerstva, definovaným v „Hlavním plánu pro železnice Ghany“ z roku 2013, je propojení největších měst. Dalším cílem je využití Ghany pro přepravu zboží z vnitrozemských států jako je Burkina Faso k přístavům v Temě a Takoradi a opačně. Spolu s tím se také jedná o poskytnutí přepravní cesty pro transport nerostných surovin z oblastí jak ve vnitrozemí (mangan, bauxit, železná ruda), tak i na pobřeží (ropa a zemní plyn). Železniční síť je rozdělena do 3 divizí, západní, východní a centrální. Současná železniční síť je charakterizována starými kolejemi, nedostatečnými železničními terminály a nástupišti. V současné době zůstává v provozu jen velmi málo úseků železniční sítě. Podle navrhovaného územního plánu železnice potřebuje zhruba 21 miliard USD investic, aby se mohla oživit. To by mohlo vést k vybudování železniční sítě přesahující délku 4 000 kilometrů po celé zemi. Ministerstvo železnic za prioritní projekt určilo vybudování celkové délky 1 394 kilometrů železniční sítě v příštích čtyřech letech. Odhadovaná investice do rozvoje železniční sítě v této době je 7,8 miliardy USD. Má jít o výstavbu nových dvoukolejových tratí, mostů, stanic, správních úřadů, parkovišť, dílen a obchodů. Nedostatečný rozvoj železničního sektoru nabízí alternativu, která by nabídla mnohem levnější formu dopravy.

Zároveň by mělo dojít k rozšíření dopravní infrastruktury, konkrétně k výstavbě silnic či k rekonstrukci klíčových mostů (v plánu je výstavba 500 mostů, které by měly propojit hůře dostupné oblasti s městy), nadjezdů a dalších staveb. České firmy se mohou uplatnit při stavbě silnic, železnic a mostů, v úvahu pak připadá také dodávka autobusů, tramvají nebo lokomotiv.

Infrastruktura silniční sítě představuje hlavní část systému ghanské vnitrozemské dopravy. Odhaduje se, že představuje více než 95 % veškeré osobní a nákladní dopravy a zasahuje většinu komunit v zemi. Ghanská silniční dopravní infrastruktura je navržena tak, aby se sítí asi 72 381 km spojovala celou zemi. Tato síť zahrnuje 13 367 km dálnic, 42 414 km přívodních silnic a 16 600 km městských silnic. Městská silniční síť, která představuje asi 18,5 % celé síťové infrastruktury, hraje velmi důležitou roli v národním rozvoji, protože většina ekonomických aktivit se odehrává v městských komunitách. Podle ministerstva silnic a dálnic má pouze 23 % silnic asfaltový povrch, 77 % silnic je nezpevněných. Odhaduje se, že přibližně 80 % ročního rozpočtu vlády na odvětví dopravy je směrováno do projektů silniční infrastruktury.

Soukromý sektor má příležitosti v rozvoji železniční sítě, v poskytování souvisejících služeb a v rozvoji přidružené infrastruktury. Vláda Ghany vítá různé formy spolupráce se soukromým sektorem při rozvoji železniční sítě, poskytování železničních služeb a související infrastruktury. Příležitost pro české firmy se také nabízí v celkovém řešení hromadné dopravy jednotlivých měst v podobě dodávky tramvají, autobusů, lokomotiv, silničních a železničních mostů.

• Teritorium: Afrika | Ghana | Zahraničí

Doporučujeme