Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Haiti, plným názvem Republika Haiti, je stát v západní části ostrova Hispaniola v Karibském moři. Na východní části ostrova se nachází Dominikánská republika. Haiti představuje nejchudší zemi západní polokoule potýkající s vážnou s potravinovou, humanitární a bezpečnostní krizí. Až 75 % obyvatel žije pod hranicí chudoby. Sociální nepokoje a politická nestabilita nadále brání v rozvoji kolabující ekonomiky. Haiti má poloprezidentský systém. Od května 2024 stojí v čele země devítičlenná přechodná prezidentská rada, která má mandát do února 2026 a jejími hlavními úkoly je uspořádání voleb a obnovení bezpečnosti v zemi. Od vraždy prezidenta Jovenela Moïse v roce 2021 čelí Haiti bezprecedentní vlně násilí, sociálně-politické nestabilitě a hospodářské krizi. Na tvorbě HDP se z 57 % podílí sektor služeb, z 22 % zemědělství a rybolov a z 20 % průmysl. Haiti vyváží zejména textilní výrobky, esenciální olej z vetiveru, kakao, kávu a mango a dováží stroje, stavební materiál, potraviny a vozidla. Obchodní bilance je dlouhodobě negativní. Hospodářství země je do značné míry závislé na obchodních vztazích se sousedy, zejména s Dominikánskou republikou a Spojenými státy. V roce 2023 došlo k poklesu exportu i dovozu (-30 %, resp. -19 %) oproti předchozímu roku, kdy taktéž došlo ke značnému poklesu. Pokles ve vývozu v roce 2023 odrážel pokles hodnoty a množství vývozu textilií. Snížení dovozu bylo způsobeno slabší poptávkou v souvislosti se slabou domácí ekonomickou aktivitou. Haiti se řadí do 7., tedy nejhorší, kategorie úvěrové rizikovosti dle OECD. Nepředpokládá se, že by haitská ekonomika v nejbližší budoucnosti výrazně prosperovala. Také je potřeba brát v potaz, že Haiti je náchylné, stejně jako ostatní karibské státy, k hurikánům a dopadům změny klimatu.
Tato
Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv.
přiakreditovaná. Informace je
poskytovaná v základním rozsahu.
Základní údaje | |
Hlavní město | Port-au-Prince |
Počet obyvatel | 11,58 milionu |
Jazyk | Francouzština, haitská kreolština |
Náboženství | Římští katolíci, protestanti, ateisté, vúdú |
Státní zřízení | Poloprezidenstský systém |
Hlava státu | Přechodná prezidentská rada |
Hlava vlády | Garry Conille |
Název měny | Haitský gourd (HTG) |
Cestování | |
Časový posun | -6 hod zimní / -5 hod letní čas |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | Mgr. Petr Kaván |
Ekonomický úsek | Mgr. Jana Šulcová, M.A. |
Konzulární úsek | Mgr. Eliška Kubánková |
CzechTrade | |
Czechinvest |
Ekonomika | 2023 |
Nominální HDP (mld. USD) | 21,8 |
Hospodářský růst (%) | -1,5 |
Inflace (%) | 36,5 |
Nezaměstnanost (%) | N/A |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Haiti (261.19 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Oficiální název: Republika Haiti
Hlavní město: Port – au-Prince
Současná ústava na Haiti byla schválena 29. března 1987 po pádu Duvalierova režimu. Ústava zavedla poloprezidentský systém s prezidentem voleným v přímých všeobecných volbách každých pět let. Prezidentem země byl od r. 2017 až do jeho vraždy v červenci 2021 Jovenel Moise. Od té doby byla pozice neobsazena, zemi dočasně vedl premiér Ariel Henry až do své demise v květnu 2024. Od té doby zemi vede devítičlenná přechodná prezidentská rada, s mandátem do února 2026. V roce 2018 měly proběhnout volby do poslanecké sněmovny a senátu, které se ale dosud neuskutečnily. V zemi tudíž není funkční parlament. Politická situace není velmi stabilní, ekonomická situace je kritická a země čelí sociální nestabilitě a násilí.
1.2. Zahraniční politika země
Dlouhodobě nejdůležitější jsou pro Haiti vztahy se Spojenými státy, neboť ekonomické vazby s USA jsou pro ekonomiku země zásadní. USA jsou hlavním obchodním partnerem Haiti pro vývoz i dovoz, nejdůležitějším zdrojem zahraniční pomoci a jeden z hlavních cílů haitské migrace. Problematice Haiti se věnuje velké množství amerických nevládních organizací. Americkým zájmem je uklidnění bezpečnostní situace a vyřešení politické krize na Haiti. Důležitým tématem je také spolupráce v úsilí o kontrolu mezinárodního obchodu s drogami.
Dominikánská republika představuje vzhledem ke společné pozemní hranici druhého nejvýznamnějšího zahraničně-politického partnera. Jejich vztahy jsou však dlouhodobě komplikované. Díky velkým ekonomickým nerovnostem mezi oběma zeměmi a obtížně kontrolovatelné hranici představuje Dominikánská republika cíl haitské nelegální migrace. Špatná bezpečnostní situace na Haiti v posledních letech negativně ovlivňuje Dominikánskou republiku, což k dobrým sousedským vztahům nijak nepřispívá. V roce 2023 se prohloubil spor o stavbu haitského kanálu na hraniční řece Masacre. Haiti stavbu dokončilo, ačkoliv ji Dominikánská republika odmítala. Odhaduje se, že v Dominikánské republice žije 700 000 obyvatel haitského původu. Vazby s ostatními karibskými národy byly vždy omezené, což má především historické důvody. Británie a Francie se v minulosti snažily omezit kontakty mezi svými koloniemi a závislými územími a Haiti, aby zabránily riziku vzniku hnutí za nezávislost. Kulturní a jazyková odlišnost Haiti rovněž bránila úzkým vztahům v Karibiku.
Haiti a EU udržují přátelské vztahy díky velmi silným historickým, kulturním a jazykovým vazbám. EU v letech 2022 a 2023 na humanitární pomoc Haiti vyčlenila téměř 40 milionů eur a v roce 2024 vyčlení dalších 20 milionů eur.
Haiti je členem mezinárodních organizací jako OSN a její přidružené organizace, ACP, Organizaci amerických států, InterAmerican Development Bank, Mezinárodní měnový fond a Všeobecná dohoda o clech a obchodu.
1.3. Obyvatelstvo
Haiti má celkem 11,58 milionů obyvatel. 95 % obyvatelstva jsou černoši, 5 % mulati a ostatní. Co se náboženského složení týká tak 54,7 % jsou římští katolíci, 28,5 % protestanti, 2,1% praktikuje vúdú, 4,6% vyznává ostatní náboženství a 10,1 % je bez vyznání. Až 75 % obyvatel žije pod hranicí chudoby.
Oficiálními jazyky jsou francouzština a haitská kreolština. Francouzština je vyučována ve školách, používají jí úřady a podnikatelský sektor. Většina Haiťanů však mluví haitskou kreolštinou, která vznikla smíšením francouzštiny s africkými jazyky a španělštinou. Španělštinu ovládá velká část populace.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
V souvislosti s politickou krizí, vysokou zranitelností vůči přírodním rizikům a násilím gangů, se ekonomika pět let po sobě propadla, a to o 1,7 % v roce 2019, o 3,3 % v roce 2020, o 1,8 % v roce 2021, o 1,7 % v roce 2022 a o 1,9 % v roce 2023. Na tvorbě HDP se z 57 % podílí sektor služeb, z 22 % zemědělství a rybolov a z 20 % průmysl. Politická a institucionální nestabilita v zemi, absence hospodářských reforem a rozpočtového rámce prohloubily stávající ekonomické problémy, jako je deficit veřejných financí, vysoká inflace a nedostatek infrastruktury. HDP na obyvatele je na velmi nízké úrovni, Haiti představuje nejchudší zemi západní polokoule. Inflace se v roce 2023 vyšplhala na 36,5 %. Obchodní bilance je dlouhodobě negativní. Export a import klesají. Haiti se řadí do 7., tedy nejhorší, kategorie úvěrové rizikovosti dle OECD.
Navzdory snahám Haiti o dosažení makroekonomické stability a udržitelného hospodářského růstu založeného na soukromém sektoru se investiční prostředí na Haiti vyznačuje nestabilní národní měnou (haitský gourde), přetrvávající inflací, vysokou nezaměstnaností, politickou nejistotou a násilím. Haitská ekonomika se tradičně opírá o zemědělství, stavebnictví a textilní průmysl. Rozšíření gangů v metropolitní oblasti hlavního města Port-au-Prince a kontrola gangů nad hlavními silnicemi vytváří velké problémy pro volný pohyb zboží v zemi. Bohatí Haiťané a cizinci se stávají terčem únosů za účelem získání výkupného.
Ukazatel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Růst HDP (%) | -1,8 | -1,68 | -1,5 | 0 | 1 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 3150 | 3280 | 3330 | 3360 | 3420 |
Inflace (%) | 16,84 | 33,98 | 36,50 | 16,2 | 6,8 |
Nezaměstnanost (%) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Export zboží (mld. USD) | 1,189 | 1,163 | 1,123 | 1,12 | 1,153 |
Import zboží (mld. USD) | 4,46 | 4,935 | 4,464 | 4,462 | 4,418 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -3,118 | -3,602 | -3,187 | -3,189 | -3,114 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 11,54 | 11,68 | 11,82 | 11,97 | 12,11 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | 7/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Haitská ekonomika je závislá na externím financování. Kromě toho remitence zasílané Haiťany žijícími v zahraničí v roce 2023, ve výši 3,8 miliardy USD, představují téměř 30 % HDP země.
Veřejný dluh v r. 2023 podle oficiálních údajů dosahoval 22.1 % HDP.
V roce 2023 byly přijaty dvě důležité iniciativy v oblasti hospodářské politiky: nový celní kodex a nový daňový zákoník, která má vejít v platnost v říjnu 2024. Cílem daňového zákoníku je zjednodušit haitský daňový systém tím, že se spojí do jediného dokumentu haitské daňové řády.
Veřejné finance | 2023 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -1,90 |
Veřejný dluh (% HDP) | N/A |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,756 |
Daně | 2024 |
PO | 10 - 35 % |
FO | 10 - 35 % |
DPH | 10 % |
2.3. Bankovní systém
Bankovní systém se na Haiti potýká s nestabilitou a nízkou důvěryhodností. Banky na Haiti pravidelně krachují a většina Haiťanů nemá přístup k půjčkám jakéhokoli druhu. Na Haiti od r. 1979 existuje centrální banka (Banque de la République d’Haïti), která dohlíží na 10 komerčních bank a dvě zahraniční banky působící v zemi. Většina bankovních transakcí probíhá v hlavním městě Port-au-Prince. Tři hlavní bankovní instituce (Unibank, Sogebank a BNC) drží 80 % celkových aktiv bankovního sektoru. Přístup cizinců na domácí úvěrový trh nemá žádná zákonná omezení. Bankovní sektor je ve svých úvěrových praktikách extrémně konzervativní. Často je pro poskytnutí úvěru potřeba ručit nemovitostí, nicméně vzhledem ke stavu katastrálních a občanských rejstříků čelí žadatelé o úvěr řadě problémů. Banky proto obvykle půjčují výhradně svým nejdůvěryhodnějším klientům
2.4. Daňový systém
Fyzické a právnické osoby jsou na Haiti zdaněny podle progresivní stupnice v rozmezí od 10 % do 35 %. Progresivní daň z příjmu je nejdůležitější přímou daní. Nejvyšší sazba daně z nemovitosti je 15 %. Nepřímé daně zahrnují daň z přidané hodnoty (DPH) se standardní sazbou 10 %. Existuje také řada spotřebních daní s různými sazbami.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
Vzájemný obchod ČR s Haiti je dlouhodobě na velmi nízké úrovni. Z Haiti se do ČR dováží především textil, alkohol, výrobky ze železa a z ČR se na Haiti vyváží stroje, telefonní přístroje, dřevěné palety a bedny a alkohol.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z ČR (tis. CZK) | 118 | 2811 | 3831 | 622 | 1243 |
Export do ČR (tis. CZK) | 1953 | 3566 | 3681 | 6854 | 6342 |
Saldo s ČR (tis. CZK) | -1835 | -755 | 151 | -6232 | -5099 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 0,77 | 77,00 |
724 | Stroje textilní a kožedělné a jejich díly j. n. | 0,19 | 19,00 |
778 | Přístroje elektrické j. n. (baterie, žárovky ap.) | 0,15 | 15,00 |
764 | Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 0,08 | 8,00 |
771 | Stroje elektrické (ne točivé) a jejich díly | 0,03 | 3,00 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 3,37 | 33,70 |
845 | Součásti oděvní z materiálu textilního i pletené ap. | 1,11 | 11,07 |
112 | Nápoje alkoholické | 0,71 | 7,09 |
841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 0,43 | 4,34 |
844 | Oděvy a prádlo dámské, dívčí pletené, háčkované | 0,36 | 3,55 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
Obchodní bilance mezi EU a Haiti je dlouhodobě v deficitu. Haiti dováží hlavně stroje, vozidla a přístroje a některé potraviny ze zemí EU. Na druhou stranu haitský vývoz na trh EU zahrnuje hlavně éterické oleje, textilní výrobky, kakao, kávu a ovoce pro výrobu nápojů.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z EU (mil. EUR) | 185,31 | 210,55 | 197,58 | 152,75 | 227,09 |
Export do EU (mil. EUR) | 34,63 | 27,78 | 26,04 | 33,31 | 31,22 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -150,68 | -182,77 | -171,54 | -119,44 | -195,87 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Nejvíce Haiti dováží rafinovanou ropu (525 milionů dolarů), rýži (256 milionů dolarů), ostatní bavlněné tkaniny (142 milionů dolarů), a palmový olej (126 milionů dolarů), a to především ze Spojených států (1,2 miliardy dolarů), Dominikánské republiky (1,02 miliardy dolarů), Číny (625 milionů dolarů), Indonésie (111 milionů dolarů) a Indie (92,6 milionu dolarů).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 3577,78 | 3543,56 | 3927,92 | 4412,13 | 3902,11 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 1058,72 | 792,79 | 1073,79 | 1042,46 | 1007,55 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -2519,06 | -2750,78 | -2854,13 | -3369,66 | -2894,56 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Haitská legislativa podporuje přímé zahraniční investice. Haitští a zahraniční investoři mají podle investičního zákoníku z roku 1987 stejná práva, výsady a ochranu. Haiti s tržním hospodářstvím, dostatkem orné půdy a mladým obyvatelstvem nabízí investorům řadu příležitostí. Nicméně navzdory snahám Haiti o dosažení makroekonomické stability a udržitelného hospodářského růstu založeného na soukromém sektoru a trhu se investiční prostředí na Haiti vyznačuje nestabilní národní měnou (haitský gourde), přetrvávající inflací, vysokou nezaměstnaností, politickou a bezpečnostní nejistotou. Od vraždy prezidenta Moise aktivity násilných gangů komplikují schopnost haitské vlády dosáhnout makroekonomické stability, vytvářet pracovní místa a podporovat hospodářský rozvoj prostřednictvím zahraničního obchodu a investic.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Při dovozu na americký trh těží Haiti z několika preferenčních obchodních dohod – Caribbean Basin Initiative (CBI), Caribbean Basin Trade Partnership Agreement (CBTPA), the Haitian Hemispheric Opportunity through Partnership Encouragement Act II (HOPE II), the HELP Acts, the Generalized System of Preferences (GSP).
Smlouvy s ČR
ČR nemá s Haiti uzavřenou žádnou bilaterální smlouvu.
3.4. Rozvojová spolupráce
Systém OSN je na Haiti zastoupen UNDP, UNICEF, UNESCO, FAO, MAP, UNFPA, WHO, UNOPS, IOM, UNFEM. Nechybí ani stálá přítomnost brettonwoodských institucí – Světové banky a Mezinárodního měnového fondu a ani Meziamerické rozvojové banky.
Haiti je největším příjemcem humanitární pomoci Evropské unie v Latinské Americe a Karibiku. Od roku 1994 bylo poskytnuto vice než 450 milionů EUR. Pomoc EU přinesla úlevu obětem zemětřesení v roce 2010 a 2021, stejně tak jako napomohla obnově po několika velkých hurikánech. Finanční asistence EU také pomáhá řešit epidemii cholery, sucha a migrační krizi.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Pro tuto zemi není zpracovávána MOP.
Investiční a obchodní klima na Haiti je náročné. Haiti se globálně umisťuje na spodku indexů sledujících snadnost podnikání a míru korupce. Mezi překážky pro zahraniční investice patří špatná infrastruktura, slabá ochrana investorů, nerovnoměrné vymáhání smluv, vysoké náklady na energii a vysoká korupce.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Haiťané jsou otevřeni spolupráci se zahraničními obchodníky a investory. Upřednostňují však americké partnery. Většina haitských podnikatelů hovoří nejen francouzsky, ale i anglicky. Schůzky s haitskými protějšky by měly být domlouvány s časovým předstihem. Pozvání do restaurací na schůzky, pokud to bezpečnostní situace umožňuje, je běžné a cení se.
4.2. Oslovení
Oslovuje se příjmením, případně titulem. Běžné je podání ruky.
4.3. Obchodní schůzka
Obchodní schůzky by měly být sjednávány s časovým předstihem. Pozdní příchod na schůzky není považován za nezdvořilost. Oblečení by mělo být formální. Pro zahájení konverzace je dobré zeptat se nejdříve na rodinu. Při obchodní schůzce je důležité udržovat oční kontakt. Zahraniční obchodníci se musí připravit na to, že haitští partneři na ně budou upřeně zírat. Většina Haiťanů miluje drama při vyjednávání. Obecně Haiťané komunikují velmi nepřímo, využívají různých příběhů a dostávají se k tématu dlouhou cestou. Mohou také předstírat, že je Vaše nabídka strašně urazila, ale obvykle jde jen o trik. Humor a smích hrají při jednání velkou roli. Je doporučeno vyhnout se rozhovoru o politice, dokud s partnerem nenavážete vřelý vztah. Při předávání vizitek neexistuje žádný konkrétní rituál, je vhodné s vizitkou zacházet s respektem. Doporučuje se nechat si přeložit jednu stranu vizitky do francouzštiny.
4.4. Komunikace
Francouzština a haitská kreolština jsou úředními jazyky Haiti. V podnikatelské komunitě je však běžně používána i angličtina. Upřednostňuje se osobní a telefonická komunikace před emailovou. Haiťané mají tendenci komunikovat velmi nepřímo.
4.5. Doporučení
Haiti je nejchudší země Latinské Ameriky, která dlouhodobě nemá stabilní vládu a její politický systém je nepřehledný. Podnikatelům doporučujeme pečlivě zvážit případné obchodní aktivity v zemi z důvodu následně nedobytných pohledávek.
4.6. Státní svátky
leden – Nový rok a Výročí nezávislosti na Francii v roce 1804
2. leden Den předků
6. leden Zjevení Páně
12. leden Den památky
1. květen Den práce a zemědělství
18. května Den haitské vlajky a Den univerzit
15. srpna Nanebevzetí Panny Marie
17. října Den vůdce haitské revoluce Dessalines
1. a 2. listopad Den všech svatých
18. listopad Připomínky bitvy o Vertières
5. prosince Den objevení Haiti
25. prosince Vánoce
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Přestože je Haiti otevřenou ekonomikou, existují významné překážky bránící rozvoji zahraničního obchodu a investic v zemi. Jsou jimi korupce, nedostatek transparentnosti, dlouhodobá politická nestabilita, vysoká nezaměstnanost a zatěžující byrokracie.
Navázání obchodní spolupráce se doporučuje prostřednictvím místních zástupců a distributorů. Podle haitských zákonů mohou dvě strany sjednat smluvní dohodu a nevyžadují haitskou vládní kontrolu ani souhlas. Místní zástupci jsou obvykle odměňováni na základě provize.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Haitská legislativa podporuje přímé zahraniční investice a haitský investiční zákoník poskytuje stejná práva, privilegia a stejnou ochranu místním i zahraničním společnostem. V zemi existují dva typy pobídek pro zahraniční investice: celní pobídky a pobídky k dani z příjmu. Dovozní a vývozní politiky jsou nediskriminační a nejsou ovlivněny národností.
Centrum pro usnadnění investic (CFI) je institucí, která zajišťuje proces zahraničních investic na Haiti a umožňuje firmám efektivněji zakládat své podnikání. Všechny společnosti založené na Haiti musí mít minimálně tři akcionáře, z toho jeden musí být haitský státní příslušník a člen představenstva společnosti. Haitské právní předpisy nestanovují minimální podíl haitských státních příslušníků jako vlastníků akcií základního kapitálu. Hodnota základního kapitálu musí být v minimální výši 25 000 HTG, pokud je společnost omezena na služby a komerční provoz, anebo 100 000 HTG, pokud je společnost zapojena do průmyslových a zemědělských činností.
5.3. Marketing a komunikace
Existuje několik nových společností využívajících různé reklamní techniky včetně textových zpráv, e-mailů, letáků, či reklam v tisku. Direct mail marketing prakticky neexistuje vzhledem k neefektivnosti emailových služeb na Haiti. Na Haiti funguje několik marketingových agentur (např. agentura Dagmar).
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Haitské právo chrání autorská práva, vynálezy, patentová práva, průmyslové vzory a modely, ochranné známky a obchodní názvy. Zákon penalizuje osoby nebo podniky zapojené do porušování, podvodů nebo nekalé soutěže. V zájmu zajištění ochrany těchto práv zákon vyžaduje určité formality, jako je registrace u Ministerstva vnitra a územních společenství. Ústava uznává některá práva na duševní vlastnictví – vědecká, literární a umělecká. Slabé mechanismy vymáhání, neúčinné soudy a nedostatečná znalost obchodního práva soudci však ohrožují účinnost zákonné ochrany.
Haiti je signatářem Úmluvy z Buenos Aires z roku 1910, Pařížské úmluvy z roku 1883 o patentech a Madridské úmluvy o ochranných známkách. Haiti ratifikovalo Bernskou úmluvu o autorských právech.
5.5. Trh veřejných zakázek
Veřejné zakázky jsou inzerovány zejména prostřednictvím novin a na některých vládních webech.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Na Haiti existují slabé donucovací mechanismy a nedostatek aktualizovaných zákonů pro řešení moderních obchodních sporů, což vážně ohrožuje ochranu a záruky pro zahraniční obchod a investice.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Informace o podmínkách vstupu na území Haiti poskytne Velvyslanectví Haiti v Berlíně.
Velvyslanectví Haiti v Berlíně, Meinekestrasse 5 10719 Berlin
Tel.: (030) 88554134
Fax: (030) 88554135
e-mail: haitbot@aol.com
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Zaměstnávání pracovní síly se řídí Zákoníkem práce z roku 1984.
5.9. Veletrhy a akce
V zemi se nekonají pravidelné veletrhy.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Havaně
Ave Kohly 259, entre 41 y 43 Nuevo Vedado La Habana, Cuba
Telefon: (+53) 78833201, 78833467
Fax: (+53) 78833596
E-mail: havana@embassy.mzv.cz
Obchodně-ekonomický úsek: havana.commerce@mzv.gov.cz
Facebook: facebook.com/EmbajadaChecaLaHabana
Teritoriální působnost Velvyslanectví ČR v Havaně: Kuba, Bahamy, Dominikánská republika a Haiti.
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Policie – 114
Ambulance – 116
Hasiči -115
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Haitské ministerstvo obchodu a průmyslu – http://www.mci.gouv.ht/
Haitská obchodní a průmyslová komora (CCIH) – http://www.ccih.org.ht
Haitské sdružení výrobců (ADIH) – https://www.adih.ht
Sbírka zákonů: https://codes.droit.org/