Indie

Rozcestník informací o Indii:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Indií

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Indií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Indií níže

Palác Taj Mahal v indické Agře.
Palác Taj Mahal v indické Agře

4 doporučení pro indický trh:

  1. Seznámení se s teritoriem
    Indie je jistě velmi zajímavá země a perspektivní trh, nabízející celou řadu obchodních příležitostí. V porovnání nejen s Evropou však oplývá celou řadou specifik, která je dobré si nastudovat a důkladně zvážit ještě před podniknutím jakýchkoliv aktivit spojených se vstupem na její trh. Zejména je důležité si uvědomit, že v porovnání s naším prostředím trvá navázání obchodní spolupráce v Indii obvykle nesrovnatelně delší dobu a vyžaduje systematický, kontinuální přístup. Indie tak není vhodným trhem pro rychlé řešení výpadků v prodeji.
    Jako první krok je dobré seznámit se s Indií a jejími specifiky například prostřednictvím souhrnné teritoriální informace aktualizované Zastupitelským úřadem ČR v Indii. Zde se exportéři dozvědí obecné ekonomické informace a další skutečnosti, které jsou potřeba pro úspěšný vstup na indický trh.
  2. Podmínky importu a mapování situace na indickém trhu
    Jako další krok doporučuje zahraniční kancelář CzechTrade Indie (ZK Indie) prověřit podmínky importu zboží do země a provést zevrubné zmapování situace na trhu. To zahrnuje především zjištění dovozních cel a daní na základě HS kódů obchodovaných produktů, zjištění případných legislativních omezení importu do Indie, zjištění situace uvnitř daného tržního segmentu a zjištění stavu konkurence a ideálně konkurenčních cen. V případě spotřebního zboží doporučuje ZK Indie pro tento účel navštívit například portály Amazon nebo Flipkart.
    S tímto krokem, stejně jako se všemi ostatními vám rády pomohou zahraniční kanceláře CzechTrade Mumbai a CzechTrade Bangalúru.
  3. Vyhledání obchodních partnerů
    Následujícím krokem je vyhledání vhodných obchodních partnerů. V závislosti na zamýšleném obchodním modelu se může jednat o importéry, distributory, společnosti pro různé výrobní a technologické kooperace, obchodní zástupce nebo o koncové zákazníky. K tomu je možné využít veřejně dostupné zdroje i placené databáze firem. Další možností je využití řady firemních asociací, které v Indii působí, a dále například seznamů vystavovatelů na oborových veletrzích.
    V případě spolupráce s agenturou CzechTrade vám díky mnohaletým zkušenostem s teritoriem zahraniční kanceláře pomohou najít takové partnery, kteří nejlépe odpovídají vašim zájmům. K tomu je potřeba, abyste ZK Indie informovali o své produkci, obchodních záměrech a zkušenostech s Indií a o své cílové skupině. Dále je vhodné zaslat tzv. top 5 skutečností, které vás odlišují od konkurence. Na základě těchto informací připraví ZK Indie individuálně tzv. „longlist“, tj. širší seznam vytipovaných firem, který vám následně zašle.
  4. Výběr a ověření prioritních firem
    V následujícím kroku je nutné vytipované partnery protřídit, vybrat ty nejzajímavější a tyto pak oslovit. Zde je velmi důležité zjistit a oslovit správnou osobu. V zásadě by se mělo jednat o osobu s co nejvyšším postavením v rámci firemní hierarchie. Kontaktní informace na tyto lidi však nebývají zejména u větších organizací veřejně přímo dostupné a je tedy potřeba se k nim propracovat.
    Dalším úskalím je fakt, že na oslovení e-mailem indické firmy většinou nereagují a je tedy nutné e-mailovou komunikaci podpořit také telefonicky. ZK v Indii jsou připraveny vám pomoci i s tímto krokem a díky skutečnosti, že disponují lokálními pracovními silami, není problémem ani komunikace v hindštině. To se ukazuje jako velmi přínosné, zejména při komunikaci s níže postavenými zaměstnanci indických firem během získávání kontaktů na firemní management.
    V Indii se během „koronakrize“ a souvisejících restrikcí velmi rozšířily virtuální schůzky například prostřednictvím aplikací Zoom nebo Skype. Obchodní jednání na dálku je tedy rozhodně možné a jistě velmi žádoucí.
    V případě zájmu je ZK Indie schopna zajistit i osobní jednání mezi řediteli kanceláří CzechTrade a indickými firmami, během nichž je možné např. odprezentovat firmu klienta nebo indické straně předat produktové vzorky.
    ZK Indie před navázáním konkrétní spolupráce s indickými partnery jednoznačně doporučuje nechat tyto partnery prověřit, zda proti nim není vedeno trestní řízení, zda nemají daňové nedoplatky atp. I s tímto vám kanceláře pomohou.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Indií

1. Porozumějte indickému trhu a jeho segmentaci

Indie je nejlidnatější a sedmou největší zemí světa s rozmanitým a komplexním trhem. Klíčové je identifikovat správný region a cílovou skupinu. Trh se liší nejen regionálně, ale i podle příjmů a kulturních zvyklostí. Důležité je provést důkladnou analýzu a segmentaci trhu, včetně analýzy tamější konkurence.

2. Respektujte kulturní rozdíly

Kulturní porozumění je základním předpokladem úspěchu. Indická obchodní kultura klade důraz na vztahy, trpělivost a důvěru. Vyplatí se investovat čas do budování osobních kontaktů a respektovat lokální tradice, které místní obyvatelé berou vážně. Před cestou do Indie si vždy ověřte, zda se v plánovaném termínu cesty nekonají některé z významných indických svátků.

3. Vždy se dobře připravte na obchodní jednání

Základem je kvalitní prezentace v anglickém jazyce, kterým Indové zejména ve větších firmách vládnou na úrovni rodilých mluvčích. Indické partnery v žádném případě nepodceňujte, často se jedná o velmi zkušené obchodníky. V Indii také většinou rozhoduje jen špička firemní hierarchie – usilujte tedy primárně o jednání s těmito strukturami.

4. Pečlivě vyberte obchodního partnera

Pokud se rozhodnete na indický trh vstoupit prostřednictvím místního partnera, pak je jeho volba naprosto klíčová pro budoucí úspěch. Důkladně si obchodní partnery prověřte a zvažte konkrétní formu spolupráce. Velmi časté je v Indii podnikání ve formě společných podniků zahraničních a místních firem, tedy joint venture. V tomto případě buďte obzvlášť důslední v prověření obchodního partnera. Se základním prověřením místních firem ráda pomůžeme zahraniční kancelář CzechTrade Indie.

5. Seznamte se s místním právním, regulatorním a daňovým prostředím

Indický právní a daňový systém je poměrně složitý a liší se napříč regiony. Před vstupem na trh je vhodné seznámit se s místní legislativou, případnými požadavky na certifikace a daňovými pravidly. Nepodceňujte význam obchodních smluv. Náklady na řešení problémů jsou často řádově vyšší než náklady na konzultaci s odborníky. V případě zájmu vás zahraniční kancelář CzechTrade Indie ráda propojí s místními odborníky na danou problematiku.

6. Nepodceňujte ochranu duševního vlastnictví

Ochrana duševního vlastnictví je při vstupu na indický trh neméně důležitá. Indie má sice rozvinutý právní rámec pro ochranu duševního vlastnictví, ale v praxi se firmy mohou setkat s problémy, jako je napodobování značky, falšování produktů nebo neoprávněné použití patentovaných technologií. Českým firmám proto doporučujeme věnovat ochraně své značky a technologií velkou pozornost ještě před vstupem na indický trh.

7. Přizpůsobte produkt a marketing místním podmínkám

Indičtí zákazníci jsou velmi citliví na cenu, ale zároveň očekávají vysokou kvalitu produktů, zejména pokud se jedná o ty zahraniční. Najděte rovnováhu mezi těmito dvěma faktory. Produkty je často nutné přizpůsobit místním preferencím, a to jak po stránce technické, tak designové.

8. Zajistěte si firemní přítomnost nebo obchodního zástupce

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv formu vstupu na indický trh, je vhodné být v Indii fyzicky přítomní, ať už napřímo nebo prostřednictvím partnera, abyste byli svým partnerům a zákazníkům na blízku. A to nejen ve fázi prodeje, ale i ve fázi poprodejního servisu.

9. Zvažte lokalizaci výroby v Indii

Umístnění výroby přímo v Indii může být strategickým krokem, který přináší významné obchodní výhody, a to zejména s ohledem na vysoká dovozní cla a dlouhodobé aktivity indické vlády směřující k podpoře domácí výroby. Indie se stává atraktivním výrobním centrem díky své velké a cenově dostupné pracovní síle, růstu domácí spotřeby a podpoře místních investic ze strany vlády. Zřízení výroby přímo v Indii může nejen snížit náklady, ale také zjednodušit přístup na tento obrovský trh a pomoci lépe reagovat na specifické potřeby indických zákazníků. Vzhledem ke své poloze se také Indie může stát branou do vzdálenějších zemí jihovýchodní Asie.

10. Přistupujte k Indii s dlouhodobou vizí a trpělivostí

Úspěch na indickém trhu si žádá trpělivost. Vstup na trh je často pomalý proces, a to jak z hlediska budování vztahů, tak administrativy a byrokracie. Indický trh tak zpravidla není momentálním řešením odbytových potíží. Přistupujte k němu s dlouhodobou vizí. Klíčem k úspěchu je dlouhodobý, strategický přístup a vytrvalost.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Asie | Indie | Zahraničí

Doporučujeme