Rozcestník informací o Indii:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Indií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Indií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Indií níže
Desatero pro obchodování s Indií
1. Porozumějte indickému trhu a jeho segmentaci
Indie je nejlidnatější a sedmou největší zemí světa s rozmanitým a komplexním trhem. Klíčové je identifikovat správný region a cílovou skupinu. Trh se liší nejen regionálně, ale i podle příjmů a kulturních zvyklostí. Důležité je provést důkladnou analýzu a segmentaci trhu, včetně analýzy tamější konkurence.
2. Respektujte kulturní rozdíly
Kulturní porozumění je základním předpokladem úspěchu. Indická obchodní kultura klade důraz na vztahy, trpělivost a důvěru. Vyplatí se investovat čas do budování osobních kontaktů a respektovat lokální tradice, které místní obyvatelé berou vážně. Před cestou do Indie si vždy ověřte, zda se v plánovaném termínu cesty nekonají některé z významných indických svátků.
3. Vždy se dobře připravte na obchodní jednání
Základem je kvalitní prezentace v anglickém jazyce, kterým Indové zejména ve větších firmách vládnou na úrovni rodilých mluvčích. Indické partnery v žádném případě nepodceňujte, často se jedná o velmi zkušené obchodníky. V Indii také většinou rozhoduje jen špička firemní hierarchie – usilujte tedy primárně o jednání s těmito strukturami.
4. Pečlivě vyberte obchodního partnera
Pokud se rozhodnete na indický trh vstoupit prostřednictvím místního partnera, pak je jeho volba naprosto klíčová pro budoucí úspěch. Důkladně si obchodní partnery prověřte a zvažte konkrétní formu spolupráce. Velmi časté je v Indii podnikání ve formě společných podniků zahraničních a místních firem, tedy joint venture. V tomto případě buďte obzvlášť důslední v prověření obchodního partnera. Se základním prověřením místních firem ráda pomůžeme zahraniční kancelář CzechTrade Indie.
5. Seznamte se s místním právním, regulatorním a daňovým prostředím
Indický právní a daňový systém je poměrně složitý a liší se napříč regiony. Před vstupem na trh je vhodné seznámit se s místní legislativou, případnými požadavky na certifikace a daňovými pravidly. Nepodceňujte význam obchodních smluv. Náklady na řešení problémů jsou často řádově vyšší než náklady na konzultaci s odborníky. V případě zájmu vás zahraniční kancelář CzechTrade Indie ráda propojí s místními odborníky na danou problematiku.
6. Nepodceňujte ochranu duševního vlastnictví
Ochrana duševního vlastnictví je při vstupu na indický trh neméně důležitá. Indie má sice rozvinutý právní rámec pro ochranu duševního vlastnictví, ale v praxi se firmy mohou setkat s problémy, jako je napodobování značky, falšování produktů nebo neoprávněné použití patentovaných technologií. Českým firmám proto doporučujeme věnovat ochraně své značky a technologií velkou pozornost ještě před vstupem na indický trh.
7. Přizpůsobte produkt a marketing místním podmínkám
Indičtí zákazníci jsou velmi citliví na cenu, ale zároveň očekávají vysokou kvalitu produktů, zejména pokud se jedná o ty zahraniční. Najděte rovnováhu mezi těmito dvěma faktory. Produkty je často nutné přizpůsobit místním preferencím, a to jak po stránce technické, tak designové.
8. Zajistěte si firemní přítomnost nebo obchodního zástupce
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv formu vstupu na indický trh, je vhodné být v Indii fyzicky přítomní, ať už napřímo nebo prostřednictvím partnera, abyste byli svým partnerům a zákazníkům na blízku. A to nejen ve fázi prodeje, ale i ve fázi poprodejního servisu.
9. Zvažte lokalizaci výroby v Indii
Umístnění výroby přímo v Indii může být strategickým krokem, který přináší významné obchodní výhody, a to zejména s ohledem na vysoká dovozní cla a dlouhodobé aktivity indické vlády směřující k podpoře domácí výroby. Indie se stává atraktivním výrobním centrem díky své velké a cenově dostupné pracovní síle, růstu domácí spotřeby a podpoře místních investic ze strany vlády. Zřízení výroby přímo v Indii může nejen snížit náklady, ale také zjednodušit přístup na tento obrovský trh a pomoci lépe reagovat na specifické potřeby indických zákazníků. Vzhledem ke své poloze se také Indie může stát branou do vzdálenějších zemí jihovýchodní Asie.
10. Přistupujte k Indii s dlouhodobou vizí a trpělivostí
Úspěch na indickém trhu si žádá trpělivost. Vstup na trh je často pomalý proces, a to jak z hlediska budování vztahů, tak administrativy a byrokracie. Indický trh tak zpravidla není momentálním řešením odbytových potíží. Přistupujte k němu s dlouhodobou vizí. Klíčem k úspěchu je dlouhodobý, strategický přístup a vytrvalost.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo