Rozcestník informací o Itálii:
CzechTrade: Desatero pro obchodování s Itálií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Itálií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.
1. Obrňte se trpělivostí a jen tak se nevzdávejte
Připravte se na dlouhý proces jednání a přerušovanou komunikaci. Italové mají potřebu o všem vyjednávat a dohadovat se. Typická je nesystematičnost, chaos, emoce a někdy nadřazenost. Italský byznys výrazně funguje na regionální bázi. Spolupráce a obchodní vztahy se často budují postupně, region po regionu.
2. Mluvte italsky nebo si přiveďte tlumočníka
Angličtina je běžná jen ve větších firmách na severu Itálie. Pokud se Ital může vyhnout komunikaci v angličtině, tak to udělá, i kdyby byla nabídka sebelákavější. Kdo je schopen jednat v italštině má z hlediska dlouhodobé spolupráce vždy výhodu. Není vhodné otevírat témata jako je náboženství nebo organizovaný zločin či se negativně vyjadřovat o Itálii.
3. Při prvním kontaktu využijte raději telefon než e-mail
Italové ze všeho nejvíc preferují osobní kontakt. Spousta italských firem je ochotna spolupracovat až po delší známosti s partnerem, počítejte s počáteční nedůvěrou.
4. Čekejte jiné tempo jednání než v Česku
Vyplácí se nechat italské zákazníky zpočátku vést rozhovor, protože přímočarost obchodního rozhovoru může působit stroze a úsečně. Než se dostanete k obchodnímu hovoru, můžete stihnout společný oběd, kávu i večeři.
5. Nepodceňujte svůj zevnějšek
Itálie udává módní trendy. Na první pohled Itala poznáte podle kvalitních a dokonale vyleštěných bot a perfektně padnoucího obleku. Posuzují podle toho i nového obchodního partnera!
6. Vnímejte hierarchie uvnitř firmy
Italové si potrpí na tituly a oslovení. Zpočátku oslovujte titulem a jménem a nechte na Italovi, ať udělá první krok k méně formálnímu jednání. Ocení dobré mravy a profesionalitu. Italové si potrpí na jednání s nejvyšším vedením společnosti.
7. Vyjednávejte o ceně
Italové jsou brilantní rétoři a jsou známí intenzivním tlakem na nízké ceny. Nikdy nepřijmou první nabídku. Čeká se, že si necháte prostor pro slevu. V případě, že to neuděláte, Ital vás bude považovat za špatného obchodníka.
8. Zpracujte pečlivě design produktů, obalů i propagačních materiálů
Nepodceňujte přípravu přesné, stručné, kvalitně zpracované a originální firemní prezentace, která zaujme. Katalogy mějte v perfektní kvalitě, Itálie je stále „země papíru“. Co je tištěné a osobně předané, platí nejvíc. I tak ale mějte web dostupný alespoň v angličtině, ze které si Italové mohou informace snadněji přeložit. Vyhněte se náboženským a lechtivým motivům.
9. Prověřte si obchodního partnera i smlouvu
Než přistoupíte ke konkrétní spolupráci, vždy si prověřte (i opakovaně) důvěryhodnost partnera
Platební morálka v Itálii je jednou z nejhorších v EU. Kancelář CzechTrade Itálie může pomoci. Věnujte pozornost uzavírání smlouvy s partnerem, kterou konzultujte s právníky se znalostí italského práva. Vyplatí se to.
10. Nabídněte inovativní řešení
Inovace a originální řešení jsou v mnoha sektorech italskou slabinou. Pokud budete nabízet inovativní, zajímavá a kreativní řešení, bude vaše šance na úspěch mnohonásobně větší.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo