Itálie

Rozcestník informací o Itálii:

CzechTrade: Desatero pro obchodování s Itálií

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Itálií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

Steve Heap / Shutterstock.com
  1. Obrňte se trpělivostí a jen tak se nevzdávejte.
    Připravte se na dlouhý proces jednání, složitou komunikaci, možné přerušování ze strany italských firem. Italové mají potřebu o všem vyjednávat a dohadovat se. Často je pro italské podniky typická nesystematičnost, chaos, emoce a někdy také nadřazenost.
  2. Bez italštiny se neobejdete, pokud ji nemáte, na jednání si přiveďte tlumočníka.
    Angličtina je běžná jen ve větších firmách na severu Itálie a „italská angličtina“ je velmi rozdílná od běžné „evropské“ angličtiny. Pokud má Ital na výběr a může se vyhnout komunikaci/obchodování v angličtině (tedy i klientovi, který nehovoří italsky) tak to udělá, i když bude nabídka sebelákavější. S italským partnerem není vhodné diskutovat na téma náboženství, mafie, či se negativně vyjadřovat o Itálii.
  3. Při prvním kontaktu raději zatelefonujte než pošlete email nebo fax.
    Italové ale ze všeho nejvíc preferují osobní kontakt jako všechny jižní národy. Spousta italských firem je ochotna spolupracovat až po delší známosti s partnerem.
  4. Jiné tempo jednání (Itálie vs. ČR, sever Itálie vs. jih Itálie).
    Při obchodním jednání se vyplácí nechat italské zákazníky zpočátku vést rozhovor, protože přímočarost obchodního rozhovoru může působit stroze a úsečně. To neodpovídá italské kultuře, kde se vyskytuje otevřenost a uvolněnost.
  5. Nepodceňujte svůj zevnějšek.
    Itálie vždy udává módní trendy a italští obchodníci se tím řídí. Na první pohled je rozeznáte podle kvalitních a dokonale vyleštěných bot, kravaty a perfektně padnoucího obleku. Posuzují podle toho i nového obchodního partnera.
  6. Jen zdánlivě nedůležitá je hierarchie uvnitř firmy.
    Opak je pravdou. Italové si potrpí na tituly a oslovení. Na začátku oslovujte italského partnera vždy titulem a jménem a nechte na Italovi, ať udělá první krok k méně formálnímu jednání. Ocení dobré mravy a profesionalitu. Italové si potrpí jednat pouze s nejvyšším vedením společnosti.
  7. Připravte se na to, že Italové jsou brilantní rétoři.
    Jsou známí intenzivním tlakem na nízké ceny, které jsou jedny z nejnižších v rámci zemí EU. Ital nikdy nepřijme první nabídku. Čeká se, že si necháte prostor pro slevu. V případě, že to neuděláte, Ital vás bude považovat za špatného obchodníka a obchodu s vámi se vyhne.
  8. Velký důraz na design a to jak produktů, tak propagačních materiálů, obalů.
    Nepodceňujte čas strávený na přípravě svých marketingových materiálů a webových stránek alespoň v angličtině, ideálně v italštině. V Itálii je potřeba mít připravenou přesnou, stručnou, kvalitně zpracovanou a originální firemní prezentaci, která zaujme. Katalogy a propagační materiály je nutné mít v perfektní kvalitě. Pozor na nevhodné propagační fotografie či loga: vyhněte se náboženským a „lechtivým“ motivům.
  9. Než přistoupíte ke konkrétní obchodní spolupráci s italským partnerem, vždy si prověřte jeho důvěryhodnost.
    Poté i opakovaně v pravidelných intervalech důvěryhodnost prověřte. Současná platební morálka v Itálii je jedna z nejhorších v zemích EU. Kancelář CzechTrade v Miláně vám v tom může pomoci. Věnujte patřičnou pozornost uzavírání smlouvy s partnerem, kterou ideálně konzultujte s právníky se znalostí italského práva. Vyplatí se vám to.
  10. Inovace a originální řešení jsou v mnoha sektorech italskou „slabinou“.
    Pokud budete nabízet inovativní, zajímavá a kreativní řešení, bude Vaše šance na úspěch mnohonásobně větší.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Itálie

Doporučujeme