Rozcestník informací o Kostarice:
CzechTrade: Desatero pro obchodování se Střední Amerikou
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy se Střední Amerikou deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.
1. Připravte se na kulturní mix
V relativně malém středoamerickém regionu se setkáte se silným americkým vlivem a lidmi s evropskými kořeny smíšenými s latinskoamerickou kulturou. I když je španělština rodným jazykem většiny obyvatel, diverzita se projevuje i v úředních jazycích, kterými jsou v závislosti na zemi již zmíněná španělština, následovaná angličtinou, francouzštinou, nizozemštinou a nakonec kreolštinou.
2. Katalogy vyrobte ve španělštině
Země jsou díky své menší velikosti otevřené a zvyklé spolupracovat s různými státy na poli podnikání. Vědí, že bez angličtiny je to téměř nemožné, a proto se stále častěji domluvíte s partnerem v angličtině. Podklady a katalogy však doporučujeme připravit v místním jazyce, ve většině případů ve španělštině. Poskytnutí katalogů v místním jazyce je potenciálním partnerem vnímáno pozitivně. Ukážete tím, že jste se na vstup na trh dobře připravili a že to s rozvojem byznysu v regionu myslíte vážně. V první fázi stačí zaslat krátký leták, ve kterém jasně a výstižně představíte svou společnost a produkt, který nabízíte.
3. Zúročte propojenost trhů
Nejčastější formou vstupu firem na místní trhy je spolupráce s místním partnerem. I když je region složen z velkého množství menších zemí, trhy jsou úzce propojeny. Často se tedy setkáte s místním distributorem, který působí ve více zemích zároveň, a to buď prostřednictvím vlastních poboček, nebo dealerů a partnerských firem. Díky tomu můžete své produkty dostat do celého regionu přes jednoho partnera, aniž byste museli oslovovat každou zemi zvlášť.
4. Využijte otevřenosti trhů
Země Střední Ameriky a Karibiku jsou velmi otevřené ekonomiky závislé na importu, a proto se snaží spíše odstraňovat obchodní bariéry, než je vytvářet. Mezi Evropskou unií a Střední Amerikou byla podepsána asociační dohoda, která odstraňuje většinu dovozních cel do tohoto regionu pro firmy z EU. V případě Karibiku existuje dohoda o hospodářském partnerství s Evropskou unií, známá jako CARIFORUM-EU. Jejím cílem je do roku 2033 odstranit veškerá cla na dovoz evropských produktů do karibských signatářských zemí. Při vývozu zboží do závislých území členských států EU v Karibiku platí dokonce stejné podmínky jako při pohybu zboží v rámci Unie.
5. Obrňte se trpělivostí
Jednání se středoamerickými a karibskými firmami je většinou zdlouhavý proces, proto neztrácejte naději a obrňte se trpělivostí. Připravte se na složitější komunikaci a na možné odmlky ze strany místních společností. Odmlka však nutně neznamená nezájem. Nenechte se tedy odradit a partnerovi se pravidelně připomínejte. Nevyvíjejte na něj ale přílišný tlak; někdy potřebuje více času. Trpělivost budete potřebovat i při jednání s místními úřady. Chybějící digitalizace, nepřehledné postupy a požadování doplňujících dokumentů často prodlužují například proces registrace zboží.
6. Instalujte si Whatsapp
Aplikace WhatsApp je důležitým komunikačním nástrojem i v obchodním prostředí. Často se může stát, že na e-mailovou odpověď budete čekat velmi dlouho. V takovém případě kontaktujte svého partnera přes WhatsApp, kde vám bude reagovat hned.
7. Připravte se na obchodní jednání
Buďte připraveni na to, že se váš partner na jednání nemusí vždy dostavit včas a nemusí vás o svém meškání ani informovat. Jedná se o kulturní zvyklost, kde se na dochvilnost až tak nehledí. Nikdy to však partnerovi nevyčítejte. Na druhou stranu, vy se snažte na jednání vždy dorazit včas. Je lepší mít časovou rezervu, doprava je často nevyzpytatelná. K byznysu se obvykle nejde rovnou, předchází mu small talk. Malá pozornost je vždy vítaná, ať už ve formě firemních dárkových předmětů, nebo typického českého výrobku. Pokud svého partnera již trochu znáte, přinést malý dárek i jeho rodinným příslušníkům bude velmi oceněno. Na začátku si domluvte setkání přímo ve firmě partnera, abyste poznali jeho zázemí. Navenek je někdy těžké firmu rozklíčovat, nesuďte podle webových stránek.
8. Věnujte péči výběru oblečení
Ve Střední Americe platí dvojnásob, že šaty dělají člověka. Je důležité věnovat pozornost nejen firmě, ale také svému zevnějšku. Na obchodní jednání i na veletrhy se doporučuje dodržovat dress code „business casual“. Formálním oblečením vzbudíte u protistrany respekt.
9. Budujte si osobní vztahy a kritiku nechte stranou
Běžnou součástí jednání jsou i pozvání na oběd nebo večeři. Váš protějšek může projevit svou pohostinnost i pozváním k sobě domů. Pro navázání lepších vztahů pozvání přijměte. Váš partner vás totiž vidí nejen jako obchodního partnera, ale i jako přítele. Je pro něj důležité vás poznat nejen po pracovní stránce. Není neobvyklé, že vám představí svou rodinu, která v regionu sehrává velmi důležitou roli. Dokud svého partnera důkladně nepoznáte, vybírejte pro rozhovor obecná témata. Pokud během návštěvy narazíte na něco, co se vám v zemi nelíbí, nechte jsi to pro sebe. Naopak, chválou si získáte u partnera plusové body.
10. Připravte si důkladně cestu do teritoria
Byznys ve Střední Americe a Karibiku je soustředěn v hlavních městech, takže není nutné v rámci země jezdit mezi městy. Ve většině měst se můžete přepravovat taxíky, doporučujeme využívat aplikaci Uber. Městským taxíkům se raději vyhněte. Kvůli bezpečnosti a úspoře času při přesunech mezi schůzkami je dobré využít i služeb osobního řidiče. Před návštěvou země zjistěte, které městské zóny jsou bezpečné, a podle toho vybírejte hotel. V hlavních městech se nachází hotelové a obchodní čtvrti, které pro ubytování doporučujeme. Co se týče přesunů mezi zeměmi v rámci regionu, cestu si pečlivě naplánujte. I když je region obchodně úzce propojen, počet letových spojení mezi zeměmi je omezený. Před cestou si také ověřte, zda není pro vstup do země vyžadováno očkování proti žluté zimnici.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo