Překážky a vhodnost kreativity
Překážky kreativity
Mezi největší překážky kreativního myšlení se řadí následující:
- Příliš kritické ovzduší nepřipouštějící žádný omyl. Je lepší mít nápady, které ne vždy vyjdou, než nemít nápady žádné, které nemohou zklamat.
- Sklon k černobílému vidění. Často se jedná o přílišné zobecnění, které zabraňuje vidět i další možnosti.
- Sklon k jednostrannému, příliš organizovanému myšlení. Takové myšlení se pohybuje v daných strukturách kategorií a tříd nebo v mechanických strukturách příčin a následků.
Vhodnost kreativity
Je manažerským uměním odhadnout, kdy je kreativní přístup vhodným, a kdy ne. Hodně záleží na aktuálním kontextu a cíli.
Je třeba být zvláště opatrnými při použití kreativity při výkladu smluv, norem, nařízení a učiněných slibů. Z dlouhodobého hlediska je obecně lepší být při jejich výkladu poněkud konzervativními.
Kreativita je obecně vhodná při inovacích a hledání východisek ze slepých uliček.
Ukázka z knihy „Projektový management podle IPMA“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing. Autor: Jan Doležal, Branislav Lacko, Pavel Máchal a kolektiv.