Když myšlenka dostane nějakou zachytitelnou formu, nazývá se produktem. Každý produkt lidského myšlení nebo rukou představuje záznam jeho myšlení v určitém časovém bodě. Pokud nemáme nějaký doklad o tvůrčí práci v podobě hotové věci, plánu, projektu, není tvořivost tvořivostí.
Bessemerová a Treffinger (1981) charakterizují tvůrčí produkt prostřednictvím 3 dimenzí, což může být využito i pro hodnocení produktů v praxi:
- novost,
- dopad výsledného řešení produktu, jeho implementace,
- elaborace a syntéza.
Vytvořili podrobnou matrici tvořivého produktu v těchto třech dimenzích:
-
Novost zahrnuje množství nových jednotek, technik, prostředků, pojmů, materiálů, myšlenek a hodnotí se podle:
- originality, jedinečnosti,
- podnětnosti pro další rozvoj tohoto produktu i pro jiné,
- transformace v podobě přenosu a evokace do všech možných oblastí, včetně vnímání světa v obecné rovině.
-
Dopad výsledného řešení produktu, jeho implementace, přijatelnost se hodnotí podle následujících kritérií:
- logika ve smyslu vědecké pravdivosti a konzistence,
- adekvátnost ve vztahu k požadované funkci,
- vhodnost,
- funkčnost,
- hodnota produktu.
-
Elaborace a syntéza ve smyslu způsobu zpracování:
- expresivnost (sociální akceptovatelnost a úspěšnost),
- komplexnost,
- atraktivnost,
- pečlivost, zručnost, usilovnost,
- organičnost (proporční vyváženost),
- elegance, estetičnost, harmonie.
Neznamená to, že by musely být přítomny všechny znaky dobrého tvořivého produktu. Jiný charakter mají produkty umělecké, jiný technologické, případně ekonomické (Mikuláštík, M., 2010).
Převzato z knihy „Kreativní ekonomika“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing v roce 2010.