Maďarsko

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Maďarsko je středoevropskou zemí hraničící s Rakouskem a Slovinskem na západě, se Slovenskem na severu, Ukrajinou na severovýchodě, Rumunskem na jihovýchodě, Srbskem a Chorvatskem na jihu. Jedná se o vnitrozemský stát bez přístupu k moři. Z hlediska politicko ekonomického systému je Maďarsko stejně jako Česká republika parlamentní demokracií s tržním hospodářstvím.

Hlavou státu je prezident, jehož role je však především reprezentativní, hlavní moc leží v rukou vlády vedené premiérem. Maďarsko je jak členem Evropské unie, tak i NATO stejně jako téměř všech hlavních mezinárodních organizací.

Maďarsko je exportní ekonomikou, jejíž páteř tvoří do velké míry automobilový průmysl. V zemi se vyrábí automobily značky Audi, Mercedes a Suzuki, ve výstavbě je i výrobní závod BMW. Většina produkce se exportuje. Na výrobní závody je navázán i velmi široký dodavatelský řetězec, včetně např. výroby baterií. Relativně novým fenoménem maďarské ekonomiky je rozvoj obranného průmyslu souvisejícího s komplexní modernizací maďarské armády v rámci programu Zrínyi 2026, kdy v zemi postupně vznikají velké závody na výrobu zbraní.

Před pandemií mělo Maďarsko jeden z nejvyšších růstů HDP v EU. Díky pandemii zaznamenalo HDP v roce 2020 propad o 4,6 %, v roce 2021 došlo k nárůstu o 7,2 %, v roce 2022 činil nárůst 4,6 %, v roce 2023 došlo k poklesu o 0,9 %, v roce 2024 se počítá s mírou nárůstu cca 2,5 % a očekává se, že v roce 2025 bude míra růstu 4,1 %.

Obchodní jednání vychází u Maďarů z evropských norem chování. Na jednání je potřeba se dobře připravit, znát situaci na trhu, mít připravené všechny potřebné certifikáty, výhodou jsou reference. Specifikem je maďarský jazyk, který není příbuzný žádnému jinému jazyku v regionu Střední Evropy. Při jednáních bývá jednacím jazykem maďarština, nicméně pro mladší generaci obchodníků většinou není problémem angličtina.

Co se týče bilaterálních vztahů, Maďarsko patří mezi země, která jsou jak počtem obyvatel, tak i rozlohou relativně podobné České republice. S Maďarskem Českou republiku pojí jak společná historie v rámci Habsburské monarchie či společný osud poválečného začlenění do tzv. východního bloku, tak v současné době i členství v Evropské unii, NATO a tzv. Visegrádské skupině.

Pro Českou republiku patří Maďarsko tradičně do první desítky největších obchodních partnerů, přičemž vzájemnému obchodu pomáhá i značná geografická blízkost. V Maďarsku působí celá řada českých firem, z nichž některé mají v zemi i vlastní výrobní kapacity. České firmy jsou podporovány jak Velvyslanectvím České republiky v Budapešti, tak zahraniční kanceláří CzechTrade v Budapešti.

Údaje v tabulce jsou upraveny dle Centrálního statistického úřadu Maďarska.

Základní údaje
Hlavní město Budapešť
Počet obyvatel 9,58 mil.
Jazyk oficiální jazyk maďarština, rozšířená je angličtina, jazyky nepočetných menšin
Náboženství římskokatolické, reformované, ostatní
Státní zřízení parlamentní republika
Hlava státu Tamás Sulyok
Hlava vlády Viktor Orbán
Název měny forint (HUF)
Cestování
Časový posun není oproti SEČ
Kontakty ZÚ
Velvyslanec Mgr. Eva Dvořáková
Ekonomický úsek Ing. Mgr. Petr Michálek
Konzulární úsek Ing. Juraj Varga
CzechTrade Dóra Egressy, MA
Czechinvest ne
Ekonomika 2023
Nominální HDP (mld. USD) 211,9
Hospodářský růst (%) -0,9
Inflace (%) 17,6
Nezaměstnanost (%) 4,1

Souhrnná teritoriální informace (STI) Maďarsko (393.02 KB)Mapa globálních oborových příležitostí – Maďarsko (MZV) (71.18 KB)



1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Maďarsko (do roku 2012 zněl oficiální název státu Maďarská republika) je parlamentní republikou, kdy výkonnou moc vykonává vláda v čele s ministerským předsedou. Od roku 2010 vládne v zemi premiér Viktor Orbán, jenž je předsedou strany Fidesz – Maďarská občanská unie (Slovo Fidesz je zkratkou pro spojení Svaz mladých demokratů). Viktor Orbán je v pozici premiéra již popáté, naposledy se premiérem stal po dubnových volbách v roce 2022.

Volby do jednokomorového parlamentu se konají každé čtyři roky. Příští parlamentní volby by se měly uskutečnit na jaře 2026. Prezidentka, jímž je od 5. března 2024 Tamás Sulyok, má v Maďarsku především reprezentativní roli. Z administrativního hlediska se Maďarsko dělí na 19 krajů a 25 měst se statutem kraje. Hlavní město Budapešť je samostatnou správní jednotkou.

Ministerstva – ministři a politické strany:

  • Místopředseda vlády zodpovědný za národní politiku, národnostní politiku, církevní politiku a církevní diplomacii – Dr. Zsolt Semjén
  • Ministr Úřadu vlády – Gergely Gulyás
  • Ministr v Kabinetu premiéra – Antal Rogán
  • Ministr spravedlnosti – Bence Tuzson
  • Ministr financí – Mihály Varga
  • Ministr obrany – Kristóf Szalay-Bobrovniczky
  • Ministr kultury a inovací – János Csák
  • Ministr výstavby a dopravy – János Lázár
  • Ministr energetiky – Csaba Lantos
  • Ministr ekonomického rozvoje – Márton Nagy
  • Ministr zemědělství – Dr. István Nagy
  • Ministr zahraničních věcí a obchodu – Péter Szijjártó
  • Ministr vnitra – Dr. Sándor Pintér
  • Ministr pro veřejnou správu a regionální rozvoj – Tibor Navracsics
  • Ministr pro záležitosti EU – János Bóka

Aktuální informace:

1.2. Zahraniční politika země

Zahraničněpolitickou orientaci Maďarska určuje zj. členství v Evropské unii (od roku 2004), a Severoatlantické alianci (od roku 1999). V ekonomické oblasti spolupracuje Maďarsko s širokým spektrem aktérů, včetně Ruska (např. dodávky energetických surovin) či s východoasijskými zeměmi, včetně Číny. Maďarsko je mj. i pozorovatelem v tzv. Turkické radě. Co se týče Evropské unie, maďarským členem Evropské komise je Olivér Várhelyi, komisař pro politiku sousedství a rozšíření. Radě Evropské unie Maďarsko předsedalo v roce 2011, další předsednictví se uskuteční v druhé polovině roku 2024.

1.3. Obyvatelstvo

Maďarsko se potýká s postupným poklesem počtu obyvatel. Vláda se snaží podporovat zvýšení porodnosti aktivní rodinou politikou.

Počet obyvatel v Maďarsku k 1. 1. 2023 byl 9 599 744 a oproti roku 2022 se snížil o 89 266 osob.

Počet mužů k 1. 1. 2023 činil 4 625 260 a žen 4 974 484. Dle předběžných údajů se za rok 2023 a/narodilo 85 200 dětí, což je o 3 291 dětí méně, tj. o 3,7 % méně než v roce 2022, b/celková míra plodnosti se snížila, a to s odhadovanou hodnotou 1,51 na ženu (rok 2022 = 1,52), c/zemřelo 128 200 osob, tj. o 6,05 % (o 8 246 osob) méně než v roce 2022 a d/došlo k přirozenému úbytku obyvatel ve výši 43 000 obyvatel.

V roce 2023 činil podíl osob do 14 let 14,5 % (od roku 2015 do roku 2020 = 14,5 %, 2020 až 2022 = 14,6 %), věková skupina od 15 do 64 let 65 % (dlouhodobě klesající tendence, ale o 0,1 % více než v r. 2022) a věková skupina od 65 let 20,5 % (dlouhodobě se zvyšující tendence, pouze v r. 2022 stejně 20,5 %).

Hustota obyvatel je 103,2 na 1 km2 (k 1. 1. 2023). V Budapešti k 1. 1. 2023 žilo 1 671 004 osob, v ostatních městech 5 067 717 osob a na venkově 2 861 023 osob, tj. ve městě žilo 70,2 % obyvatelstva a na venkově 29,8 % obyvatelstva.

Pracovní aktivita věkové skupiny mezi 15 až 74 lety byla v roce 2023 67,4 % (dlouhodobě se zvyšující tendence), míra zaměstnanosti populace ve věkové skupině 15–64 let 74,8 % (do roku 2019 měla zvyšující se tendenci, ale v roce 2020 klesla o 0,3 % na úroveň 71,9 %, ale od roku 2021 opět roste).

Průměrný věk populace byl v roce 2023 43,1 let, 41,0 let muži, 45,0 let ženy. Jedná se o dlouhodobou mírně vzrůstající tendenci. Na tisíc mužů připadlo v roce 2023 1076 žen (dlouhodobá mírně klesající tendence, ale údaj za rok 2022 a 2021 je stejný, jt. 1086 žen).

Národnostní složení: Maďaři 95,5 % a ostatní 4,8 % (ve velké skupině jsou zastoupeni Romové, Němci, Slováci a Chorvati). Údaje vycházejí ze sčítání lidu v roce 2022.

Náboženské složení: Mezi významné církve patří římskokatolická, ke které se hlásí 27,5 % obyvatelstva, reformovaná (9,8 %), evangelická (1,8 %), řeckokatolická (1,7 %) apravoslavná (0,2 %). K judaismu (Izraelité) se hlásilo 0,1 %. Ateistů bylo 16,1 %. Vyjádření, ke které církvi či náboženské společnosti se osoby hlásí, se při sčítání lidu zdrželo 40,1 % obyvatelstva. Údaje vycházejí ze sčítání lidu v roce 2022.

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Před pandemií mělo Maďarsko jeden z nejvyšších růstů HDP v EU. Díky pandemii zaznamenalo HDP v roce 2020 propad o 4,7 %, v roce 2021 došlo k nárůstu o 7,2 %, v roce 2022 činil nárůst 4,6 % , v roce 2023 došlo k poklesu o 0,9 %, v roce 2024 se počítá s mírou nárůstu cca 2,5 % a očekává se, že v roce 2025 bude míra růstu 4,1 %. Tyto údaje obsahuje Konvergenční program Maďarska na období 2024–2028.

Co se týče míry vládního zadlužení,v roce 2023 dosahovala hodnoty 73,5 % HDP. V zemi je dlouhodobě relativně nízká míra nezaměstnanosti, která v roce 2023 činila 4,1 %. Maďarsko se na přelomu let 2022 a 2023 potýkalo s rekordní mírou inflace, která v lednu roku 2023 dosáhla hodnoty 25,7 %. Postupně však došlo k postupnému poklesu na úroveň okolo 4 % (průměrná inflace za rok 2023 však činila 17,6 %).

Páteř maďarské ekonomiky tvoří čím dál více automobilový průmysl. V zemi se vyrábí automobily značky Audi, Mercedes a Suzuki, ve výstavbě jsou i výrobní závody firem BMW a BYD. Většina produkce se exportuje. Na výrobní závody je navázán i velmi široký dodavatelský řetězec, včetně např. dynamicky se rozvíjející výroby lithiových baterií. Budují se i nové výrobní závody v oboru obranného průmyslu. Maďarsko naopak dováží téměř veškeré energetické suroviny.

Co se týče nejvýznamnějších položek dovozu a vývozu, bylo pořadí na prvních deseti místech v roce 2023 následující:

Dovoz:

  • elektrické stroje, přístroje a nástroje,
  • silniční vozidla,
  • průmyslové stroje pro všeobecné účely,
  • telekomunikační zařízení, přístroje pro záznam a reprodukci zvuku,
  • stroje a zařízení na výrobu energie,
  • léky, farmaceutické výrobky,
  • ropa a ropné produkty,
  • ostatní chemikálie a výrobky,
  • ostatní kovové výrobky,
  • ostatní zpracované výrobky.

Vývoz:

  • elektrické stroje, přístroje a nástroje,
  • silniční vozidla,
  • telekomunikační zařízení, přístroje pro záznam a reprodukci zvuku,
  • stroje a zařízení na výrobu energie,
  • léky, farmaceutické výrobky,
  • průmyslové stroje pro všeobecné účely,
  • kancelářské stroje a zařízení pro zpracování dat,
  • ostatní zpracované výrobky,
  • ostatní kovové výrobky
  • odborné, vědecké, kontrolní přístroje.
Ukazatel 2021 2022 2023 2024 2025
Růst HDP (%) 7,2 4,6 -0,9 2,5 4,1
HDP/obyv. (USD/PPP) 37 443 42 044 42 440 45 020 47 990
Inflace (%) 5,1 14,5 17,6 4,1 3,6
Nezaměstnanost (%) 4,1 3,6 4,1 3,8 3,6
Export zboží (mld. USD) 141,0 149,6 136,4 145,9 160,4
Import zboží (mld. USD) 139,108 159,28 151,464 162,151 177,853
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -5,139 -15,86 1,17 0,966 0,401
Průmyslová produkce (% změna) 9,5 6,1 -5,5 3,5 3,1
Populace (mil.) 9,73 9,69 9,60 9,58 N/A
Konkurenceschopnost 42/64 39/63 N/A N/A N/A
Exportní riziko OECD N/A N/A N/A N/A N/A

Zdroj: EIU, OECD, IMD. www.kormany.hu (stránky maďarské vlády), KSH (Centrální stastický úřad HU)

2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

Podle předběžných údajů Centrálního statistického úřadu HU činil v roce 2023 schodek veřejných financí 5 018 mld. HUF, což představuje 6,7 % HDP. Příjmy vládního sektoru činily 31 814 mld. HUF a výdaje 36 832 mld. HUF. Oproti roku 2022 vzrostly příjmy o 12,9 % příjmy a výdaje o 14,1 %. Podle údajů Maďarské centrální banky (MNB) činil dluh sektoru vládních institucí na konci roku 2023 55 134 mld. HUF, tj. 73,5 % HDP.

Bilance běžného účtu činila přebytek ve výši 431 mil. EUR.

Maďarská vláda v tzv. Konvergenčním programu na období 2024–2028 (vydaný v dubnu 2024) uvedla, že na rok 2024 počítá s cílovým rozpočtovým schodkem ve výši 2,5 % HDP (2023 = schodek ve výši 6,7 %, na rok 2025 počítá se 4,1 %) a zároveň deklaruje úsilí o postupné snižování poměru státního dluhu vůči HDP.

Podle prvního odhadu (březen 2024) dosáhl HDP na rok 2023 v běžných cenách 75 044 mld. HUF, což představuje pokles o 0,9 % v objemovém vyjádření, resp. údaj očištěný o kalendářní vlivy vykazuje meziroční pokles produkce o 0,7 %.

Pokud počítáme s průměrným devizovým kurzem 381,95 HUF/EUR (zdroj Maďarská národní banka), pak hodnota HDP v roce 2023 byla 196,5 mld. EUR.

Hodnocení Maďarska hlavními ratingovými agenturami ke 27. 5. 2024 (na dlouhodobý dluh v zahraničních měnách):

  • Standard and Poor’s: BBB,stabilní
  • Moody’s: Baa2, stabilní
  • FITCH Ratings: BBB, stabilní
Veřejné finance 2023
Saldo státního rozpočtu (% HDP) -6,7
Veřejný dluh (% HDP) 73,5
Bilance běžného účtu (mil. EUR) 431
Daně 2024
PO 9
FO 15
DPH 0 %, 5 %, 17 %, 27 %

2.3. Bankovní systém

Finanční a pojišťovací sektor se na tvorbě HDP v roce 2023 podílel 3,0 %, což je od roku 1995 nejnižší podíl (pohybuje se od 3,0 % do 5,0 %). V počtu registrovaných podnikání podle odvětví činil finanční a pojišťovací sektor jen 1,5 %.

Maďarská národní banka – Magyar Nemzeti Bank – je centrální bankou a jejím úkolem je např. určování kursu deviz a valut v Maďarsku a za pomoci prostředků monetární politiky podporovat hospodářskou politiku maďarské vlády. Se vstupem Maďarska do EU se od roku 2004 stala MNB členem Evropského systému centrálních bank (ESCB). Na stránkách MNB je možno vyhledávat účastníky trhu. Hlášení ohledně hospodářského růstu, procesů půjček jsou na stránkách MNB v angličtině pod oddílem Reports. MNB vydává ročně tzv. „Zlatou knihu“ (Golden Book) obsahující informace o údajích dohlížejících institucí.

Z hlediska úvěrových bankovních skupin byly v roce 2022 (zdroj: Golden Book) nejsilnější (dle velikosti prostředků) skupina OTP Bank (maďarská banka), skupina MKB (30. 4. 2023 se spojila MKB Bank s Takarékbank a vznikla MBH Bank), K&H, Erste Bank a Unicredit Bank.

Mezi významné pojišťovny v Maďarsku patří např. Allianz Hungária Biztosító, Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. a Generali Biztosító Zrt.

Seznam pojišťovacích sektorů a účastníků trhu najdete také na stránkách MNB.

V Maďarsku se od července 2020 postupně navyšovala základní úroková míra, která z hodnoty 0,6 % postupně stoupala až na hodnotu 13 %. Od října 2023 je však postupně snižována až na současných 7,25 % (od 22. 5. 2024).

2.4. Daňový systém

Ve snaze podpořit maďarskou ekonomiku zasaženou pandemií covidu-19 došlo v Maďarsku k četným daňovým změnám. Pro přesné aktuální informace se proto doporučuje kontaktovat finanční úřad (National Tax and Customs Administration; Nemzeti Adó- és Vámhivatal – NAV) či využít služby některého z profesionálních daňových poradců – např. firmy Gordia (firma poskytuje daňové a účetní poradenství), (mluví česky, maďarsky, anglicky) či firmu Accace Hungary. Na jejich stránkách najdete např. i kalkulátor mezd.

Co se týče daně z příjmů fyzických osob (SZJA), ta je rovná pro všechny, a to 15 %. Základní sazba DPH je v Maďarsku nejvyšší z členských zemí EU a to 27 %. Jsou zavedeny i dvě snížené sazby DPH ve výši 18 %, 5 % a od 1. 1. 2024 0 % (prodej denního tisku, tj. publikace vycházející alespoň čtyřikrát týdně). Pod 5 % DPH spadají např. papírové knihy (v případě elektronických knih činí DPH 27 %) či určité potraviny. 18 % DPH se vztahuje např. na určité výrobky z mléka. DPH se týká zákon č. CXXVII z roku 2007. Odvody z hrubého platu (obecně): za zaměstnance celkem 33,5 % (15 + 18,5), za zaměstnavatele 13 %. Korporátní daň pro firmy je 9 % (jedná se o nejnižší sazbu korporátní daně v Evropě).

Dále v Maďarsku existuje i lokální daň či některé sektorové daně.

Daně pro malé firmy:

  • KATA – paušální daň pro malé podnikatele
  • KIVA – daň malých podniků
  • TAO – daň z příjmů právnických osob

Některé daňové zákony lze objednat ve třech jazykových mutacích na stránkách Jogtár.

3. Obchod a investice

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Obchodní vztahy s ČR

Obrat (pohyb zboží přes hranice) mezi Českou republikou a Maďarskem dosáhl v r. 2023 hodnoty 339,77 mld. CZK. Za rok 2023 si maďarský dovoz z ČR zachoval růstovou tendenci a meziroční index 107,2 % a v případě maďarského vývozu byl meziroční index 106,0 %. Z hlediska maďarského dovozu stojí ČR na 7. místě a vývozu na 6. místě. Maďarsko bylo pro Českou republiku v loňském roce 8. největším obchodním partnerem ve  vývozu, dovozu i z hlediska obratu. Z hlediska Maďarska má s ČR tradičně zápornou obchodní bilanci, meziročně dále klesla a dosáhla historického maxima.


2019 2020 2021 2022 2023
Import z ČR (mld. CZK) 149,13 146,60 162,68 192,60 204,20
Export do ČR (mld. CZK) 97,70 102,60 116,94 126,42 135,57
Saldo s ČR (mld. CZK) -51,43 -44,00 -45,74 -66,18 -68,63

Zdroj: ČSÚ (pohyb zboží přes hranice)

TOP 5 položek importu z ČR

SITC 3 Název zboží Hodnota (mil. CZK) Podíl z celku (%)
764 Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu 36 902,86 18,07
784 Díly a příslušenství vozidel motorových 20 407,63 9,99
781 Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob 15 260,00 7,47
752 Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní 7 973,33 3,90
772 Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. 5 904,01 2,89

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek exportu do ČR

SITC 3 Název zboží Hodnota (mil. CZK) Podíl z celku (%)
778 Přístroje elektrické j. n. (baterie, žárovky ap.) 28 392,49 20,94
784 Díly a příslušenství vozidel motorových 10 159,43 7,61
713 Motory pístové s vnitřním spalováním a díly j. n. 10 006,69 7,38
772 Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. 7 936,38 5,94
894 Kočárky dětské, hračky, hry a potřeby sportovní 7 550,45 5,65

Zdroj: ČSÚ (pohyb zboží přes hranice)

Obchodní vztahy s EU

Dle předběžných údajů činil v roce 2023 celkový vývoz z Maďarska do EU 77,10 % z celkového vývozu, v případě importu šlo o 69,16 %. V obchodováním s EU má Maďarsko aktivní bilanci.


2019 2020 2021 2022 2023
Import z EU (mil. EUR) 77 425,24 70 118,86 84 249,04 104 438,45 96 839,53
Export do EU (mil. EUR) 88 295,98 81 066,28 91 336,50 109 389,02 115 017,79
Saldo s EU (mil. EUR) 10 870,75 10 947,42 7 087,46 4 950,57 18 178,26

Zdroj: KSH (Centrální statistický úřad HU)

Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU

Maďarsko má se zeměmi mimo EU zápornou obchodní bilanci, což je dáno mj. dovozem energetických surovin ze zemí mimo EU. Dle předběžných údajů činil v roce 2023 celkový vývoz z Maďarska do zemí mimo EU 22,9 % z celkového vývozu, v případě importu šlo o 30,84 %.


2019 2020 2021 2022 2023
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) 27 335,76 29 248,91 33 355,80 47 231,56 43 175,72
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) 20 798,64 23 929,80 27 891,49 33 147,65 34 170,80
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) -6 537,13 -5 329,11 -5 464,30 -14 083,91 -9 004,92

Zdroj: KSH (Centrální statistický úřad HU)

3.2. Přímé zahraniční investice

Stav přímých zahraničních investic v Maďarsku (údaje z Maďarské centrální banky):

Celková výše PZI v Maďarsku činila v roce 2022 100 948,4 mil. EUR, přičemž více než 82,9 % PZI pocházelo z evropských zemí (1. místo Nizozemsko = 18 004,1 mil. EUR, 2. místo Německo = 17 321,9 mil. EUR, 3. místo Rakousko = 11 735,0 mil. EUR, ČR je na 16. místě = 654,9 mil. EUR), 11,2 % z Asie, 2,8 % z Ameriky, 1,8 % z Afriky atd.

Odvětvová struktura celkové hodnoty PZI v roce 2022 podle důležitých odvětví:

  • zemědělství, lov, lesnictví = 688,0 mil. EUR
  • těžba a dobývání kamene = 359,3 mil. EUR
  • zpracovatelský průmysl celkem = 46 534,0 mil. EUR
  • dodávky elektřiny, plynu, klimatizace = 774,7 mil. EUR
  • dodávky vody, kanalizace, odpadové hospodářství = 111,0 mil. EUR
  • stavebnictví = 1 748,5 mil. EUR
  • služby celkem = 43 384,4 mil. EUR

V Maďarsku funguje systém investičních pobídek realizovaný agenturou HIPA. V roce 2018 byl vyhlášen zákon týkající se kontroly zahraničních investic porušujících bezpečnostní zájmy Maďarska. Pro české investory může být Maďarsko zajímavé kvůli kombinaci několika faktorů jako je systém investičních pobídek, geografická blízkost ČR, rozsáhlá dálniční síť, či blízkost jihovýchodní Evropy.

České investice v Maďarsku (dle údajů České národní banky):

Podle údajů ČNB činily k 31.12. 2022 přímé investice z ČR do HU celkem 552,3 494,3 mil. EUR (nárůst o 11,7 %).

V Maďarsku v minulosti investovala celá řada českých firem jako např. skupina PPF, Colt CZ, Škoda Transportation, Ravak, Alza, CPI Property Group, Mattoni, Agrofert, Alukov či Rohlík. Některé firmy jako Agrofert, Colt CZ, Alukov či Cerva Group zde investovaly i do výrobních závodů.

3.3. FTA a smlouvy

Smlouvy s ČR

Maďarsko i ČR jsou členskými zeměmi Evropské unie a velká část jejich vzájemných vztahů je tak upravena právními normami EU. V rámci bilaterální ekonomické smluvní základny jsou důležité následující dva dokumenty.

  • Smlouva o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Praze 14. 1. 1993 (po vnitrostátních ratifikačních procedurách vstoupila v platnost 27. 12. 1994).
  • 5. 5. 2020 byla v Bruselu přijata Dohoda o ukončení platnosti dvoustranných dohod o investicích mezi členskými státy EU, vstup v platnost 10. 12. 2021. Tím pozbyla platnosti Dohoda o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi ČR a Maďarskem podepsaná v Praze 14. 1. 1993.

Více informací o stávající bilaterální smluvní základně naleznete na internetových stránkách Ministerstva zahraničních vztahů ČR v sekci Zahraniční vztahy a oddíle Mezinárodní smlouvy.

3.4. Rozvojová spolupráce

Rozvojová pomoc mezi Českou republikou a Maďarskem vzájemně poskytovaná ani přijímaná není. Obě země jsou donory rozvojové pomoci, proto možnosti spolupráce existují maximálně na třetích trzích, které jsou příjemci rozvojové pomoci.

Rozvojovou pomoc má v Maďarsku na starosti Ministerstvo zahraničních věcí a obchodu, konkrétně Odbor koordinace programů Hungary Helps. Ministerstvo zahraničních věcí a obchodu vypracovalo Maďarskou strategii pro mezinárodní rozvojovou spolupráci pro roky 2020–2025 (Hungary’s International Development Cooperation Strategy). Kontaktní e-mail pro případné dotazy je hhp@mfa.gov.hu.

3.5. Perspektivní obory (MOP)

Kompletní mapa oborových příležitostí pro Maďarsko

▶ Energetika

Státní energetická společnost MVM připravuje výstavbu tří nových paroplynových jednotek. Zároveň by mělo dojít k prodloužení doby provozu současných čtyř jaderných bloků na elektrárně Paks. Vláda deklaruje i pokračování projektu výstavby dvou nových jaderných bloků. V reakci na vysoký nárůst produkce z fotovoltaických panelů se přistupuje k modernizaci elektroenergetické sítě. V Maďarsku vznikají i první projekty v oblasti výroby vodíku a velký rozvoj lze očekávat v oblasti geotermální energie.

▶ Obranný a bezpečnostní sektor

V Maďarsku probíhá ambiciózní program modernizace armády, kdy jsou postupně modernizovány jednotlivé složky maďarských ozbrojených sil. Spolu s tím dochází i k výstavbě nových zbrojovek, což přináší příležitost pro strojírenské a metalurgické firmy z oblasti obranného průmyslu.

▶ Dopravní infrastruktura

Dochází k modernizaci vozového parku, poptávány jsou například nové ekologické autobusy, modernizace se ale týká i flotily trolejbusů a tramvají. Zvyšuje se využití digitálních technologií v dopravním segmentu. Probíhá modernizace železniční infrastruktury.

▶ ICT, elektronika, kyberbezpečnost

Digitální technologie se postupně rozšiřují do mnoha oblastí, ať už státní či komunální správy či zdravotnictví. Vývoj spojený s pandemií koronaviru ukázal i velké možnosti v sektoru online prodeje.

Zemědělský a potravinářský průmysl

Příležitosti leží zejména v segmentu zpracovaných potravin. Kromě tradičních českých vývozních komodit, jako je české pivo, jde například také o potraviny zaměřené na vyšší přidanou hodnotu. Nové příležitosti se otevírají i v oblasti online prodeje.

▶ Automobilový sektor

V Maďarsku jsou výrobní závody firem Audi, Mercedes a Suzuki a zároveň se budují závody na výrobu elektromobilů firem BMW a BYD. Spolu s tím vzniká v Maďarsku široký dodavatelský řetězec výroby lithiových baterií. Postupně se rozšiřuje i výroba autobusů, včetně autobusů s elektrickým pohonem.

▶ Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání

Výdaje na vědu a výzkum činily v roce 2022 1,39 % HDP. Pilířem maďarského VVI sektoru je síť státních výzkumných ústavů a univerzit. V Maďarsku existují i velké mezinárodní infrastruktury jako např. laserové centrum ELI či centrum molekulární biologie. Nedávno byl spuštěn i nový superpočítač. Existuje spolupráce univerzit a soukromého sektoru, která je patrně největší v oblasti automobilového průmyslu, Maďarsko se snaží výstavbou testovacího polygonu podpořit mj. rozvoj technologií autonomního řízení. V návaznosti na spolupráci s Rheinmetallem chce vláda vybudovat i sektor obranného R&D.

4. Kultura obchodního jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

Obchodní jednání vychází u Maďarů z evropských norem chování. Na jednání je potřeba se dobře připravit, znát situaci na trhu, mít připravené všechny potřebné certifikáty, výhodou jsou reference.

4.2. Oslovení

Oslovení partnerů na trhu je třeba věnovat velkou pozornost a dobře se připravit. Doporučujeme oslovit nejvyšší vedení firmy včetně odpovědných pracovníků za nákup zboží či služby. Oslovení partnerů by v prvním kroku mělo být e-mailem. Doporučujeme přiložit prezentaci služby či výrobku (v angličtině či maďarštině), ceníky, vyjmenování získaných referencí atd. Pokud během 1–2 týdnů nereagují, můžete se připomenout.

Jednotlivé české společnosti se mohou obracet na velvyslanectví s požadavkem pomoci při přípravě jednání, zprostředkování příslušných kontaktů, získání potřebných informací od různých úřadů, poskytování asistence při jednání se státní správou apod. Velvyslanectví se zaměřuje na oblast B2G.

V Budapešti funguje česká agentura na podporu exportu CzechTrade aktivně vyhledává exportní příležitosti, může přeložit oslovující dopis, případně jednostránkové představení společnosti, oslovit vybrané obchodní partnery, dokáže získat ověřené obchodní kontakty, ověří zájem o nabízený výrobek, pomůže s prezentací produktu, poskytne pomoc při založení firmy, organizuje účast na vybraných výstavách apod. CzechTrade se zaměřuje na oblast B2B.

Klientské centrum pro export vzniklo v říjnu 2014 jako společný projekt Ministerstva zahraničních věcí ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechTrade s cílem poskytnout českým podnikatelům rychlou a praktickou pomoc s jejich expanzí na zahraniční trhy. Mezi poskytované služby patří např. konzultace investičních a exportních záměrů, informace o exportních novinkách a příležitostech, plánovaných odborných a teritoriálních seminářích a akcích přímo na zahraničních trzích atd.

Pro jednodušší postup doporučujeme kontaktovat místního prověřeného zástupce, který dobře zná trh a navázal již širší vztahy.

4.3. Obchodní schůzka

Pro úspěšné obchodování je potřeba profesionální přístup, flexibilita a nabídka kvalitního zboží či služby. Postupně se čím dál více první schůzka odehrává formou videkonference, která navazuje na komunikaci po emailu. V případě, že videokonference prokáže zájem o spolupráci, následuje i schůzka osobní. Místo první schůzky doporučujeme kancelář obchodního partnera, popř. je možno ho pozvat na oběd do restaurace. V Maďarsku nebývá zvykem zvát obchodního partnera domů.

Výměna vizitek je samozřejmostí. Vizitky bývají v maďarštině a angličtině. Je potřeba si uvědomit, že v maďarském jazyce (a tedy i na maďarské vizitce) se uvádí nejdříve příjmení a teprave poté křestní jméno. Pokud na jednání přinesete drobný dárek, bude partner potěšen. Pro Maďary jsou důležité osobní kontakty a návštěvy. Jsou otevření, ale důvěru si je třeba zasloužit.

Používání titulů v oslovování není v Maďarsku příliš rozšířené. Maďarští obchodníci mají přehled o situaci na trhu, cenách a konkurenčních firmách, bývají na jednání velmi dobře připraveni.

Dochvilnost pro Maďara při jednání bývá zpravidla samozřejmostí. Oblečení během jednání bývá podopné jako v ČR, tedy primárně oblek či kostým. Nicméně v některých oblastech (např. nové technologie) může být forma oblečení, i celkové jednání pojato méně formálně.

4.4. Komunikace

Při jednáních bývá jednacím jazykem maďarština. Nicméně pro mladší generaci obchodníků většinou není problémem angličtina. Pokud víte, že druhá strana neovládá plně angličtinu (je používanější než němčina), pak ZÚ doporučuje, abyste s sebou vzali tlumočníka do maďarštiny.

Pracovní doba firem, bank i prodejní doba v obchodech je v zásadě obdobná jako v ČR. V rámci státní správy je využíván zkrácený pátek, tj. pracovní doba cca do 14 hodin, s čímž je třeba počítat při potřebě komunikace s úřady.

Nedoporučuje se mluvit o politice.

4.5. Doporučení

ZÚ doporučuje poctivě se připravit na jednání, neboť budete odpovídat např. i na technické dotazy. Při vstupu na trh budete většinou potřebovat podklady a marketingové materiály v maďarštině.

Dohody uzavírejte písemnou formu.

Prověřte si bonitu obchodního partnera.

4.6. Státní svátky

Maďarsko má celkem 13 státních svátků, kdy je poskytováno pracovní volno. V případě, že státní svátek připadá např. na úterý či čtvrtek, existuje praxe poskytnout další den pracovní volno a dojde ke spojení s víkendem do 4 dnů volna. Následně bývá tento den volna napracováván o pracovní sobotě. Maďarská vláda tyto přesuny volných dní vyhlašuje v Maďarském věstníku v první polovině předchozího roku.

V praxi se lze setkat s tím, že období od 24. prosince do 1. ledna větší množství zaměstnanců čerpá dovolenou. Štědrý den není státním svátkem, ale bývá poskytnut den pracovního volna, které se napracuje o pracovní sobotě.

Státní svátky, kdy se poskytuje pracovní volno:

  • Nový rok – 1. ledna
  • Vypuknutí revoluce (1848, zvykem bývá nošení trikolory) – 15. března
  • Svátek práce – 1. května
  • Den Svatého Štěpána (prvního maďarského krále, 10.–11. století) – 20. srpna
  • Povstání proti Sovětskému svazu (1956) a vznik Maďarské republiky (1989) – 23. října
  • Svátek Všech svatých – 1. listopadu
  • První svátek vánoční – 25. prosince
  • Druhý svátek vánoční – 26. prosince

Velikonoční svátky jsou pohyblivé (připadají na stejné datum jako v ČR) a skládají se z Velkého pátku, Velikonoční neděle a Velikonočního pondělí.

Pohyblivé svátky Letnice: 50 dnů po Velikonocích se slaví Svatodušní neděle a následně Svatodušní pondělí.

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

Maďarsko je podobně jako Česká republika členem Evropské unie, při exportu do Maďarska, a to včetně e-commerce prodeje, je však potřeba dodržovat veškeré maďarské předpisy. Maďarská vláda si nechává určité pravomoci v případě zahraničních investic do strategických sektorů.

Distribuce a prodej zboží v Maďarsko probíhá obdobným způsobem jako v České republice. Maďarsko disponuje rozsáhlou sítí maloobchodů, supermarketů a hypermarketů. Některé oblasti (jako třeba prodej tabákových výrobků) podléhají speciální regulaci. Oproti České republice je v Maďarsku více rozšířen prodej v tržnicích, především v rámci prodeje potravinářských a zemědělských výrobků. Mj. v důsledku pandemie v poslední době výrazně vzrostl objem zboží prodaný online, kdy jsou v tomto segmentu v Maďarsku velmi úspěšné i české eshopy.

Dodávky zboží (služeb) z České republiky je možno realizovat přímo maďarskému partnerovi (prodejci) nebo prostřednictvím obchodního zástupce. Další možností je založit v Maďarsku dceřinou společnost. Při vyhledávání maďarského partnera lze též využít služeb velvyslanectví České republiky v Budapešti, zahraniční kanceláře CzechTrade v Budapešti.

Další možnosti jak uplatnit české zboží (služby) na trhu je pověřit jeho distribucí existující společnost, která již distribuuje jiné zboží (poskytuje služby) z ČR na zdejším trhu a má kapacity k rozšíření nabídky (výhoda je, že v tomto případě je možné si vyžádat reference). Případného partnera je možno hledat i mezi členy Česko-maďarského obchodního klubu, který působí v Maďarsku.

České zboží a služby se dostávají do Maďarska i díky proexportním akcím Českého velvyslanectví a Zahraniční kanceláře CzechTrade v Budapešti, jako jsou různé sektorové nebo individuální firemní prezentace či individuální služby.

Klientské centrum pro export poskytuje služby českým podnikatelům ohledně exportních a investičních záměrů. Katalog služeb je k dispozici na webu BusinessInfo.cz.

V rámci obchodu mezi ČR do HU musí být pohyb zboží při překročení určitého finančního objemu podchycen dokumenty pro vnitřní obchod v EU, tzv. Intrastat. Podrobnosti o statistickém systému Intrastat lze najít na stránkách Centrálního statistického úřadu.

Dostupnost maďarských vyhlášek, zákonů a nařízení (včetně překladů): Úřad předsedy vlády HU sestavuje Magyar Közlöny (obdoba našeho Věstníku), ve kterém jsou zveřejněny všechny zákony, nařízení a opatření HU. Další možností získání informací o maďarských zákonech je služba firmy Wolters Kluwer Kft., která nabízí znění platných maďarských právních předpisů a vládních rozhodnutí. Některé zákony je možno zakoupit v německém i anglickém překladu.

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Pro zřízení obchodního zastoupení existují v Maďarsku dvě základní možnosti:

Zahraniční firma pověří tuzemskou hospodářskou organizaci zahraničního obchodu, která na základě smlouvy o zastoupení bude tyto aktivity vykonávat. Jednou z podmínek je registrace zahraničně-obchodní činnosti maďarského partnera u Maďarské národní banky (MNB).

Přímé zastoupení, tj. zřízení informační a servisní kanceláře – Rejstříkový soud HU (Cégbíróság).

Při registraci uvedených forem podnikatelského subjektu je požadována povinná spoluúčast právníka. Obvyklou formou obchodního zastoupení je s.r.o. („korlátolt felelősségű társaság“ nebo „kft.“). Předepsaná minimální hodnota základního jmění nového s.r.o. v tomto případě je 3 mil. HUF. V případě uzavřené a.s. („részvénytársaság“ nebo „rt.“) je základní kapitál 5 mil. HUF a v případě veřejné a.s., tj. je zalistovaná na burze („közkereseti társaság“ nebo „kkt.“) 20 mil. HUF.

Rozšířenou formou podnikání jsou v Maďarsku i komanditní společnosti („betéti társaság“ nebo „bt.“).

Kontaktní instituce k založení podnikatelského subjektu jsou:

  • Nemzeti Adó- és Vámhivatal/Tax and Financial Audit Office (DIČ)
  • Központi Statisztikai Hivatal/Central Statistical Office (statistické číslo)
  • Társadalombiztosítási Igazgatóság/Social Security Directorate (reg. číslo)
  • Cégbíróság/Court of Registration (IČO)
  • Banka pro podnikatele (bankovní účet)
  • Komora (obchodní a průmyslová, agrárně hospodářská) (reg.číslo)

Úřady (zastoupení mají ve všech župách):

  • Központi Statisztikai Hivatal (Centrální statistický úřad) – www.ksh.hu
  • Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (Správce fondu národního zdravotního pojištění) – www.neak.gov.hu
  • Nemzeti Adó-és Vámhivatal – (Daňový a finanční úřad) – www.nav.gov.hu
  • Budapesti Cégbíróság (Rejstříkový soud pro Budapešť) – fovarositorvenyszek.birosag.hu

Velvyslanectví ČR v Budapešti s agenturou CzechTrade jsou ve spojení s právními kancelářemi, jejichž služeb je možno využít při zakládání firmy (viz níže – kapitola 5.6).

5.3. Marketing a komunikace

Cílená propagace je na maďarském trhu nevyhnutelná. V oblasti celoplošných televizních a rozhlasových reklam jsou zastoupeny hlavně nadnárodní společnosti, které vedou tvrdý a nákladný boj o zákazníka. Typické je to zejména v případě spotřebního zboží, kde je situace obdobná jako v České republice (reklamy na prací prášky, hygienické potřeby, jogurty, krmiva pro kočky a psy, atd.).

Mezi firmy zabývající se průzkumem trhu v Maďarsku patří např. Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt. a GFK Hungária Kft.

Kromě deníků s celostátní působností se výrobci z České republiky vyplatí soustředit se také na inzerci v odborných periodikách a současně na inzerci ve vysílání regionálních rozhlasových a TV stanic. Z výstav vystupuje do popředí význam účasti na specializovaných výstavách se speciálním odborným zaměřením. Základní význam má příprava reklamních materiálů a prospektů v maďarštině zejména u spotřebního zboží.

Čím dál důležitější je internetová reklama. Marketing v Maďarsku funguje velice dobře i přes sociální sítě – hlavně Facebook a Instagram.

Webové stránky zabývající se zprostředkováním práce – např. Profession, Trenkwalder, Adecco, Job.

V Maďarsku funguje Asociace maďarských komunikačních agentur – MAKSZ, Maďarská marketingová asociace – Magyar Marketing Szövetség, Maďarská reklamní asociace – Magyar Reklámszövetség.

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Velvyslanectví ČR v Budapešti nejsou známy případy porušování práv duševního vlastnictví ve vztahu k českým subjektům působícím v Maďarsku. Stav ochrany duševního vlastnictví odpovídá úrovni v EU a středoevropském regionu.

V Maďarsku vstoupila dnem 29. září 2002 v platnost Smlouva o ochraně autorských práv vytvořená a podepsaná v Ženevě v prosinci 1996 WIPO (World Intellectual Property Organization), v Maďarsku ohlášená zákonem XLIX. z roku 2004.

Podle předpisů EU funguje od května 2004 při regionálním velitelství Celní a finanční správy pro střední Maďarsko Oddělení pro ochranu práv duševního vlastnictví, který má také oprávnění zavést řízení v případě zjištění porušení práv na ochrannou značku.

V září 2013 vláda přijala tzv. Národní strategii HU, která se orientuje na ochranu duševního vlastnictví. Existuje Národní úřad duševního vlastnictví (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal) (stránky mají i anglickou verzi).

5.5. Trh veřejných zakázek

Veřejnými zakázkami se zabývá Úřad pro veřejné zakázky. Webové stránky jsou i v anglické a německé verzi. Úlohou úřadu je přispívat k rozvoji politiky zadávání veřejných zakázek, rozvoji a šíření legitimních postupů při zadávání veřejných zakázek s přihlédnutím k veřejnému zájmu, zájmům zadavatelů a uchazečů a usnadňovat vynakládání veřejných prostředků veřejným a transparentním způsobem.

Veřejné zakázky v Maďarsku upravuje Zákon o veřejných zakázkách a předpisy upravující veřejné zakázky č. CLXIII. z roku 2015. Aktuální verze zákonu o veřejných zakázkách je na stránkách Národní legislativy. Anglická verze zákona z roku 2015 je v tomto dokumentu.

Plné znění textu vypisované zakázky se vyhlašuje v on-line věstníku Közbeszerzési Értesítő (Zpravodaj veřejných zakázek). Znění vypisované zakázky (v maďarštině) může Velvyslanectví ČR v Budapešti zaslat zájemci na požádání. Veřejné zakázky bývají vypisovány v maďarštině. V češtině jsou zakázky na úrovni EU k dispozici na internetových stránkách TED (ve velmi zkrácené verzi). Jedná se o „Dodatek k Úřednímu věstníku EU vyhrazený pro veřejné zakázky“.

Další webovou stránkou zabývající se veřejnými zakázkami je Palyazat.gov.hu (včetně anglické verze).

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

Platební podmínky jsou obdobné jako v České republice. Kvůli kolísání bankovního kurzu není vyloučeno uzavření smlouvy v EUR. Datum splatnosti faktur bývá prodloužená na 60–90 dní. Doporučujeme zjistit bonitu partnera např. přes databázi Opten nebo přes CzechTrade.

Maďarská strana má při uzavírání obchodních dohod snahu prosadit do dohody zásadu řešení případných sporů u maďarského soudu.

Zákon, obdobně jako v dalších zemích EU umožňuje i použití instrumentu mimosoudního vyrovnání spotřebitelských sporů. Základní podmínkou jeho použití je existence možnosti použití mimosoudního vyrovnání ve smlouvě mezi oběma stranami.

Tématikou zřízení podniku, kanceláře v HU se zabývají např. následující právnické či účetní kanceláře:

  • Peterka & Partners Iroda (název právní kanceláře, mluví maďarsky, anglicky, německy)
  • Visegrad Legal (název právní kanceláře, mají vazby na české právníky – mluví maďarsky, anglicky)
  • Gordia (firma poskytuje daňové a účetní poradenství – mluví česky, maďarsky, anglicky)
  • Freya Corporation (firma nabízí pomoc se založením pobočky v Maďarsku – mluví mj. česky i maďarsky)
  • ASB Hungary Kft. (daňové a účetní poradenství)
  • Polipins-Renomia (pojišťovací služby)

5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Občané České republiky mohou cestovat do Maďarska na základě platného občanského průkazu nebo cestovního pasu a to na dobu maximálně 3 měsíců bez jakýchkoliv osobních podmínek a dalších formálních požadavků.

Při cestách služebním vozem je doporučeno mít s sebou ověřenou plnou moc potvrzující, že řidič je oprávněn s tímto vozem vycestovat do zahraničí.

Používání bankovních karet je obdobné jako v České republice.

Více informací viz rovněž internetové stránky Velvyslanectví ČR v Budapešti – v sekci Konzulární informace.

Další informace:

Míra kriminality je obdobná jako v České republice.

5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

Český občan, který chce pracovat v Maďarsku, nepotřebuje k práci pracovní povolení a platí pro něho stejné podmínky jako při zaměstnávání maďarského občana. Po příjezdu do Maďarska nemá občan České republiky přihlašovací povinnost. Může se zdržovat na území Maďarska bez dalšího povolení 3 měsíce. Po tomto termínu musí požádat o „registrační potvrzení” (Regisztrációs Igazolás) podle místa pobytu – více stránky Národního ředitelství cizinecké policie, oddíl Residence in Hungary. Registrace občanů EU je podrobně rozepsaná na webu Registration Certificate for EEA Nationals.

Ohledně zaměstnávání českých občanů v Maďarsku jsou podrobné informace pod Residence Permit for the Purpose of Employment.

Národní ředitelství cizinecké policie:
Budafoki út 60.,
1117 Budapest XI.
Tel.: 00 36 1/463 9100, Call Center: +36 1 463 9292
E-mail: migracio@oif.gov.hu
Web: www.bmbah.hu

Na příslušném úřadě práce podle sídla firmy je třeba vyplnit oznamovací formulář s údaji o maďarském zaměstnavateli, zaměstnanci apod. a přiložit fotokopii osobního průkazu s úředním překladem do maďarštiny.

Při přijímání maďarského občana do zaměstnaneckého poměru v obchodním zastoupení zahraničního subjektu v HU platí pro obchodní zastoupení stejné předpisy jako pro ryze maďarské zaměstnavatelské organizace. Povinností zaměstnavatele, obdobně jako je tomu v České republice, je nahlásit přijetí nového zaměstnance na sociální a zdravotní pojišťovnu.

Vyslaný pracovník musí ještě před zahájením výkonu práce požádat o daňový identifikační znak (adóazonosító jel) na místně příslušném daňovém úřadě (NAV, tel. +36 1 250 9500). U tohoto úřadu je pak třeba pracovníka zaregistrovat, pokud jeho předpokládaná délka vyslání přesáhne 183 dní.

Praktické informace, které se týkají životních a pracovních podmínek v Maďarsku najdete na stránkách Úřadu práce.

Povinnost archivace: V Maďarsku je v oblasti sociálního pojištění zaměstnavatel povinen schraňovat dokumenty související s placením příspěvků sociálního pojištění a přiznáváním příspěvků po dobu pěti let. Platí zákoník práce přijatý v roce 2012, v mezidobí byl však aktualizován. Aktuální verze Zákoníku práce je k dispozici v maďarštině.

Průvodce pracovním právem a zaměstnaností v HU najdete na stránkách Accace.

Minimální mzda:

Výše minimální mzdy od 1. 1. 2023 do 30. 11. 2023 činila 232 000 HUF (cca 594 EUR – počítáno deviz. kurzem ke 11. 4. 2024) a od 1. 12. 2023 činí 266 800 HUF (cca 683 EUR – počítáno deviz. kurzem ke 11. 4. 2024). Od 1.1. 2022 byla ve výši 2022 činila 200 000 HUF (cca 512 EUR – počítáno v.u.deviz. kurzem). Výše zaručené minimální mzda v roce 2023 od 1. 1. 2023 do 30. 11. 2023 byla 296 400 HUF(cca 759 EUR – počítáno v.u. deviz. kurzem) a od 1. 12. 2023 činí 326 000 HUF (cca 834 EUR – počítáno v.u.deviz. kurzem). V roce 2022 byla 260 000 HUF (cca 665 EUR – počítáno v.u. deviz. kurzem). Výpočet hrubé a čisté mzdy v angličtině je k dispozici např. na stránkách firmy Accace.

Existuje zákon č. XCIII z roku 1996, který se zabývá vyhlášením Dohody o zabránění dvojího zdanění v oblasti příjmových a majetkových daní mezi ČR a Maďarskou republikou ze 14. ledna 1993, v Praze.

Sociální a zdravotní péče:

Občané České republiky, tj. turisté, návštěvníci a podobně, se mají při vyhledání neodkladného lékařského ošetření ve zdravotnickém zařízení prokázat Evropským průkazem zdravotního pojištění. Je nutné počítat s tím, že léky, stomatologickou péči a služby optiky si pacienti v Maďarsku hradí. Pro dlouhodobé, např. pracovní pobyty v Maďarsku, se doporučuje zařídit si v Maďarsku přímo místní kartičku zdravotního pojištění (TAJ kartu/číslo = číslo sociálního zabezpečení) vydávanou na základě potvrzení vydaného příslušným českým úřadem.

Národní fond zdravotního pojištění v HU (NEAK), Oddělení mezinárodních vztahů a právních vztahů, tel.: +36-1-298-2568, web: www.neak.gov.hu. Více informací na stránkách Úřadu práce.

Další důležité informace:

K vykonávání práce českým občanem v Maďarsku není třeba povolení, existuje pouze ohlašovací povinnost. Ohlášení je povinen učinit zaměstnavatel a to v Pracovním centru (Munkaügyi Központ), který je kompetentní dle místa vykonání práce. Obsah ohlášení: počet zaměstnaných, jejich věk, jejich školní vzdělání, státní příslušnost, číslo FEOR pracovního okruhu, formu právního vztahu zaměstnání, v případě rodinného příslušníka označení jeho právního postavení, informaci o tom, zda právní vztah zaměstnání vznikl či zanikl. Pracovní centrum potvrzuje ohlášení a oznámené údaje eviduje. Vynechání povinnosti nahlášení se postihuje sankcemi.

5.9. Veletrhy a akce

Nejvýznamnější veletrhy jsou převážně soustředěny v Budapešti. Existují i některé další veletrhy v dalších městech, spíše regionální povahy. Akce se průběžně doplňují, proto je třeba si vždy najít nejaktuálnější stav webových stránek. Upozorňujeme, že během roku může dojít ke změně v programu.

Prezentace na zahraničních veletrzích pod hlavičkou CzechTrade je možná formou osobní či katalogová prezentace českých firem v rámci společného stánku agentury CzechTrade včetně asistenčních služeb (networkingové akce, společný propagační materiálu) a celkového zajištění expozice.

Seznam hlavních veletržních firem a jimi organizovaných veletrhů a výstav v roce 2024:

  • AGRÁRGÉPSHOW a AGROMASHEXPO a – mezinárodní výstava zemědělství a zemědělských strojů, 24.–27. 1. 2024
  • FEHOVA – mezinárodní výstava zbraní, rybaření a myslivectví, 8.–11. 2. 2024
  • BUDAPEST BOAT SHOW – mezinárodní výstava lodí, 22.–25. 2. 2024
  • UTAZÁS – mezinárodní výstava cestovního ruchu, 22.–25. 2. 2024
  • SIRHA Budapest – mezinárodní potravinová výstava, 5.–7. 3. 2024
  • CONSTRUMA – mezinárodní odborná výstava stavebního průmyslu a technického zařízení, 10.–14. 4. 2024
  • OTTHONDESIGN – mezinárodní výstava zařízení bytu, 10.–14. 4. 2024
  • IPAR NAPJAI – Dny průmyslu, 7.–10. 5. 2024
  • MACH-TECH – mezinárodní veletrh strojírenství a svařovací techniky, 7.–10. 5. 2024
  • AUTOMOTIVE HUNGARY – mezinárodní odborná výstava dodavatelů automobilového průmyslu, 7.–10. 5. 2024
  • ENVIRONTEC – mezinárodní výstava o životním prostředí, odpadech, vodě a udržitelnosti, 1.–3. 10. 2024

HUNGEXPO Vásár és Reklám Zrt. (největší veletržní společnost). Aktuální program v angličtině lze stáhnout na webu HUNGEXPO.

Některé výstavy a veletrhy plánované na rok 2025:

  • AGROMASHEXPO – mezinárodní výstava zemědělství a zemědělských strojů, 22.–25. 1. 2025
  • FEHOVA – mezinárodní výstava zbraní, rybaření a myslivectví, 6.–9. 2. 2025
  • BUDAPEST BOAT SHOW – mezinárodní výstava lodí, 20.–23. 2. 2025
  • UTAZÁS – mezinárodní výstava cestovního ruchu, 20.–23. 2. 2025
  • HUNGAROTHERM – mezinárodní veletrh vytápění, ventilace, klimatizace a sanity, 9.–13. 4. 2025

Mimo výše uvedené veletrhy se v Maďarsku koná řada dalších regionálních a lokálních výstav zaměřených např. na oblast turistiky, zemědělství atd. – viz V-Trade Kiállítások Kft. (město Debrecín, východní Maďarsko).

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

Velvyslanectví ČR v Maďarsku:
Adresa: Rózsa u. 61., 1064, Budapešť VI.
Tel.: +36 1 462 50 11
E-mail: budapest@mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/budapest
Pracovní doba: po-pá 7.45–16.15 hod
Ekonomický úsek – tel. +36 1 462 50 38, 462 50 15, e-mail: commerce.budapest@mzv.gov.cz
Konzulární oddělení – tel. +36 1 462 50 24, +36 1 462 50 26, +36 1 462 50 14, e-mail: consulate.budapest@mzv.gov.cz, úřední hodiny pondělí, středa a čtvrtek 9.00–11.00 hod.

Zahraniční kancelář CzechTrade v Budapešti:
Adresa: Rózsa u. 61., 1064 Budapest
Mobil: +36 70 673 55 80, +36 30 244 57 62
E-mail: dora.egressy@czechtrade.cz
Web: www.czechtrade.cz/czechtrade-svet/evropska-unie/madarsko

České Centrum Budapešť:
Adresa: Szegfű utca 4.,1063 Budapest VI.
Tel.: +36 1 462 50 66
E-mail: ccbudapest@czechcentres.cz
Web: https://budapest.czechcentres.cz/

Konzulární oddělení se spolu s velvyslanectvím a CzechTrade nachází v jedné budově. Z letiště je možno se tam dopravit tzv. Airport Minibusem, případně taxíkem či MHD. Taxíky nejsou v Budapešti drahé a cena za letištní minibus (cena za osobu) se pohybuje ve výši ceny taxíku (cena za trasu). Z centra je možné se na velvyslanectví dopravit metrem M1 (tzv. Földalatti), které je označeno žlutou barvou. Je potřeba vystoupit na zastávce Vörösmarty utca (nesplést si s Vörösmarty tér), nebo na Kodály körönd. V prvním případě se jde po směru metra na náměstí Mexikói tér, přičemž druhá ulice napravo od stanice metra vede přímo k velvyslanectví. V případě, že se vystoupí na Kodály körönd, je potřeba se vydat proti směru příjezdu metrem ke křižovatce Oktogon. Od stanice Kodály körönd je to také druhá ulice, ale vlevo. Vlajku České republiky je vidět už z křižovatky.

Pro hledání lokalizace ZÚ či adres v Budapešti je možno využít na internetu např. Google Maps a budapešťský plánovač trasy (HSP, autem i pěšky) www.bkk.hu. Upozorňujeme, že je třeba zadat i příslušné číslo obvodu či směrovací číslo – velvyslanectví je např. v VI. obvodu – 1064 Budapešť.

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

Doporučujeme si zařídit Evropský průkaz zdravotního pojištění (European Health Insurance Card nebo EHIC), která ve zdravotnickému zařízení v Maďarsku v případě potřeby dokládá pacientovo zdravotní pojištění v EU. V takovém případě poskytnutou potřebnou zdravotní péči během krátkodobých pobytů (dovolená, služební cesta či studijní pobyt) v zahraničí uhradí příslušná zdravotní pojišťovna. Zaručuje přístup k veřejným zdravotním službám (např. služby lékaře, lékárenské, nemocniční nebo středisek zdravotní péče) na stejné úrovni a za stejných podmínek jako občanům navštívené země. Je důležité si uvědomit, že tento průkaz nenahrazuje cestovní pojištění (nevztahuje se např. na zdravotní péči poskytovanou soukromými subjekty), nevztahuje se na situaci, kdy se jedete do zahraničí s cílem léčit se a nezaručuje ošetření zdarma.

Důležitá telefonní čísla:

  • Integrovaný záchranný systém 112
  • Záchranka 104
  • Policie 107
  • Požárníci 105

Konzulární odbor MZV Budapešť – v případě nouze občana ČR v Maďarsku volejte v pracovní době (7.45–16.15 hod.) telefony konzulárního oddělení – tel.: +36 1 462 50 25, 462 50 26, 462 50 27, 462 50 14. V mimopracovní době, o víkendech a ve svátky – pouze občanům ČR, kteří se ocitli v nouzi či ohrožení zdraví a života, je k dispozici nouzový mobilní telefon konzulární služby: +36 30 924 70 81.

Hlavní správa pro otázky migrace Ministerstva vnitra HU – Národní generální ředitelství cizinecké policie – Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (National Directorate-General for Aliens Policing) sídlí na adrese Budafoki út 60., 1117 Budapest. K zákaznickému servisu Generálního ředitelství a regionální ředitelství Budapešti a Pešťské župy se dostanete autobusy č. 33 a 133E z ulice Budafoki, autobusem č. 103 z nádraží Kelenföld (konec metra M4) a tramvají č. 1 ze směru ulice Szerémi. Zákaznický servis je na telefonním čísle +36 1 463 9292 (pondělí až čtvrtek 8.00–16.00 hod, pátek 8.00–13.30 hod). Webové stránky v angličtině – www.bmbah.hu.

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

Vláda a ministerstva:

Další významné instituce:

Turistika:

Zpravodajské zdroje v anglickém jazyce:

Webové stránky zastupitelského úřadu ČR, CzechTrade a Česko-maďarského obchodního klubu:

• Teritorium: Evropa | Maďarsko | Zahraničí

Doporučujeme