MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Maďarsko jak v počtu obyvatel, tak i ve velikosti své ekonomiky patří podobně jako Česká republika mezi středně velké členské země EU. Není sice přímým sousedem, nicméně geograficky je Maďarsko velmi blízkou zemí, kdy pro firmy zejména z jihovýchodní části České republiky lze realizovat obchodní jednání v Maďarsku i během jediného dne. Maďarská ekonomika v roce 2023 zaznamenala pokles HDP o 0,9 % a rozpočtový deficit ve výši 6,7 % HDP. Během roku 2023 došlo k postupnému poklesu rekordní inflace na úroveň okolo 4 %, nezaměstnanost se pohybuje také okolo 4 %. Další vývoj ekonomiky bude záviset i na výsledku jednání o plnění požadavků EK, jímž je podmíněno uvolnění zadržovaných prostředků z fondů EU. Maďarsko patří mezi exportně orientované ekonomiky, velký důraz je kladen na příliv zahraničních investic, který vláda podporuje systémem investičních pobídek. Ve struktuře maďarské ekonomiky hraje velmi důležitou roli automobilový sektor; v zemi působí několik mezinárodních automobilových výrobců, kolem kterých se rozvíjí navazující dodavatelský řetězec, včetně např. dynamicky se rozvíjejícího sektoru výroby lithiových baterií. Důležitá role automobilového sektoru v maďarské ekonomice zároveň ale znamená i závislost na vývoji globálního automobilového trhu. Relativně novým fenoménem je pak rozvoj obranného průmyslu související s komplexní modernizací maďarské armády v rámci programu Zrínyi 2026. V zemi existují různé sektorově zaměřené daně.
Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Růst HDP (%) | 4,6 | -0,9 | 2,5 | 4,1 | 3,8 |
Veřejný dluh (% HDP) | 74,2 | 71,2 | 72 | 70,9 | 70,2 |
Míra inflace (%) | 14,5 | 17,6 | 4,1 | 3,6 | 3,1 |
Populace (mil.) | 9,69 | 9,6 | 9,58 | N/A | N/A |
Nezaměstnanost (%) | 3,6 | 4,1 | 3,8 | 3,6 | N/A |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 42 051,9 | 42 440,0 | 45 020,0 | 47 990,0 | 51 360,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -14,5 | 0,6 | 1,4 | 2 | 2,2 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -15,9 | 1,17 | 0,97 | 0,9 | 0,4 |
Průmyslová produkce (% změna) | 6,1 | -5,5 | 3,5 | 3,1 | 3,5 |
Exportní riziko OECD | – | – | – | – | – |
Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD |
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zemí (%) | |
Německo | 21,5 |
Čína | 8,3 |
Rakousko | 7,4 |
Rusko | 7,1 |
Polsko | 5,7 |
Zdroj: EIU |
Top 5 import dle zboží (mld. USD) | |
Celkem | 159,3 |
Plyny z ropy a ostatní plynné uhlovodíky j. n. | 9,9 |
Energie elektrická | 7,5 |
Díly a příslušenství vozidel motorových | 6,6 |
Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 4,8 |
Elektronky, rentgenky, diody, tranzistory ap., díly | 3,9 |
Zdroj: EIU |
Energetika
Státní energetická společnost MVM připravuje výstavbu tří nových paroplynových jednotek. Zároveň by mělo dojít k prodloužení doby provozu současných čtyř jaderných bloků na elektrárně Paks. Vláda deklaruje i pokračování projektu výstavby dvou nových jaderných bloků. V reakci na vysoký nárůst produkce z fotovoltaických panelů se přistupuje k modernizaci elektroenergetické sítě. V Maďarsku vznikají i první projekty v oblasti výroby vodíku a velký rozvoj lze očekávat v oblasti geotermální energie.
Státní energetická společnost MVM připravuje výstavbu tří nových paroplynových bloků o celkovém výkonu až 1650 MW. Jeden blok o výkonu až 650 MW by měl být postaven v prostorách staré hnědouhelné elektrárny v Mátře a dva bloky o výkonu až 500 MW by měly být postaveny v již odstavené elektrárně v Tiszaújvárosi. Dle odhadů by výstavba dotyčných paroplynových bloků mohla trvat cca 3-3,5 roku.
Čtyři jaderné bloky VVER-440 elektrárny Paks, připojené k elektrické síti v letech 1982-1987, měly být odstaveny v průběhu let 2032-2037, nicméně maďarský parlament schválil další prodloužení jejich životnosti, což v případě realizace projektu může znamenat příležitost pro české energetické firmy. Co se týče projektu výstavby dalších bloků jaderné elektrárny, maďarská vláda deklaruje, že projekt bude pokračovat i přes současnou mezinárodní situaci.
Maďarsko přijalo v roce 2020 zákon se závazkem dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality, přičemž prostředkem jak tohoto kroku dosáhnout je mj. doplnit nové jaderné zdroje silnými solárními kapacitami. Produkce solárních kapacit v posledních letech dramaticky rostla. Pro další rozvoj je však potřeba posílit kapacity elektroenergetické sítě, což je proces, který již probíhá. Vláda v tomto směru vypsala i finanční podporu pro technologie skladování elektřiny. Rovněž dochází k realizaci prvních vodíkových projektů a začíná se rozvíjet segment geotermální energetiky, ve které má Maďarsko díky geologickým specifikům Panonské pánve značný potenciál. Geotermální energie se již nyní používá mj. pro vytápění domácností ve městech Szeged a Győr.
Obranný a bezpečnostní sektor
V Maďarsku probíhá ambiciózní program modernizace armády, kdy jsou postupně modernizovány jednotlivé složky maďarských ozbrojených sil. Spolu s tím dochází i k výstavbě nových zbrojovek, což přináší příležitost pro strojírenské a metalurgické firmy z oblasti obranného průmyslu.
V rámci programu Zrínyi 2026 by mělo dojít ke kompletní modernizaci maďarské armády. Maďarsko tak v posledních letech podepsalo významné akvizice, které se dotýkají téměř všech složek maďarských ozbrojených sil.
V posledních letech došlo k oznámení akvizice nových tanků, samohybných houfnic, bojových vozidel pěchoty, obrněných vozů, armádních vrtulníků, armádních letadel, radarů, protivzdušného raketového systému apod., přičemž lze očekávat, že další akvizice budou následovat.
Klíčovou součástí programu Zrínyi 2026 je však i výstavba nových výrobních závodů s cílem, aby maďarská strana mohla zbraně (resp. munici) vyrábět přímo na svém území. Největším projektem je v tomto směru výstavba závodu na výrobu bojových vozidel pěchoty, který maďarský stát staví společně s německou firmou Rheinmetall v západomaďarském Zalaegerszegu.
Dopravní infrastruktura
Dochází k modernizaci vozového parku, poptávány jsou například nové ekologické autobusy, modernizace se ale týká i flotily trolejbusů a tramvají. Zvyšuje se využití digitálních technologií v dopravním segmentu. Probíhá modernizace železniční infrastruktury.
V Maďarsku se počítá s obnovou vozového parku veřejné dopravy. Maďarská vláda v souvislosti se závazkem dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 vyhlásila tzv. program zelený autobus, v jehož rámci mohou maďarská města s počtem obyvatel nad 25 000 kupovat pouze autobusy na elektrický, resp. nízkoemisní pohon, přičemž bude možné získat na tyto nákupy státní podporu. Do budoucna je ve hře i možnost využití vodíkových autobusů, prozatím se však jednalo pouze o testovací provoz v okolí Budapešti.
Modernizace se však týká dalších segmentů maďarské veřejné dopravy, jako např. oblasti tramvajové a trolejbusové dopravy ve velkých maďarských městech či výhledově historické linky budapešťského metra. V městské dopravě se začínají uplatňovat i digitální řešení např. pro analýzu dopravních toků, zlepšení bezpečnosti chodců či elektronické nákupy jízdenek.
V oblasti dopravní infrastruktury jde zejména o projekty železniční dopravy, neboť Maďarsko usiluje o celkovou modernizaci železniční infrastruktury, přičemž modernizace tratí se již postupně realizuje. Spolu s tím se rozšiřuje i síť tramvajové dopravy a existují plány na modernizaci hojně využívané sítě budapešťské příměstské dráhy HÉV. Zároveň se rozšiřuje infrastruktura pro cyklistiku.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Digitální technologie se postupně rozšiřují do mnoha oblastí, ať už státní či komunální správy či zdravotnictví. Vývoj spojený s pandemií koronaviru ukázal i velké možnosti v sektoru online prodeje.
Digitální řešení začínají kromě státní správy využívat i maďarské municipality. Některá velká města mají ambiciózní plány, např. města Budapešť, Miskolc a Pécs byla vybrána Evropskou komisí mezi 100 evropských měst, kterým byly alokovány evropské prostředky na to, aby se do roku 2030 stala klimaticky neutrálními a chytrými městy. Velká města začínají využívat digitální technologie např. pro analýzu dopravy, vytíženost parkování či větší bezpečnost. Příležitosti se však nacházejí i v menších obcích, jež využívají digitální řešení např. pro komunikaci se svými občany.
Digitální technologie pronikají čím dál více i do dalších sektorů, jako je např. zdravotnictví, kde byla spuštěna národní digitální zdravotnická infrastruktura, která navzájem propojuje zdravotnická zařízení, lékárny a pacienty. Vznikají i různé digitální inovace např. s využitím umělé inteligence, ve kterých je tahounem zejm. Semmelweisova univerzita v Budapešti.
Pandemie koronaviru rovněž vedla k výraznému rozvoji online prodeje zboží, což s sebou přináší příležitosti i pro české firmy z oblasti e-commerce.
Zemědělství a potravinářství
Příležitosti leží zejména v segmentu zpracovaných potravin. Kromě tradičních českých vývozních komodit, jako je české pivo, jde například také o potraviny zaměřené na vyšší přidanou hodnotu. Nové příležitosti se otevírají i v oblasti online prodeje.
Maďarsko je sice tradiční zemědělský stát se silným potravinářským sektorem, nicméně existují i možnosti pro český export. Nad rámec tradičního vývozu, jako je např. české pivo, jde zejména o zpracované potraviny a speciální produkty s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou potraviny zaměřené na zdravou výživu, biopotraviny apod.
Vzhledem k široké konkurenci v oblasti potravinářství platí, že při sestavování exportního portfolia je dobré si předem zmapovat lokální konkurenci a rovněž vzít v potaz maďarské daňové zatížení pro jednotlivé druhy potravin.
Vývoj spojený s pandemií koronaviru ukázal i velké příležitosti v sektoru online prodeje. Pro české vývozce potravinářských produktů se tak otevírají nové distribuční kanály nad rámec tradičních kamenných prodejen.
Automobilový sektor
V Maďarsku jsou výrobní závody firem Audi, Mercedes a Suzuki a zároveň se budují závody na výrobu elektromobilů firem BMW a BYD. Spolu s tím vzniká v Maďarsku široký dodavatelský řetězec výroby lithiových baterií. Postupně se rozšiřuje i výroba autobusů, včetně autobusů s elektrickým pohonem.
Automobilový sektor tvoří do značné míry páteř maďarského průmyslu. Kromě velkých závodů na výrobu automobilů firem Audi, Mercedes a Suzuki existuje v Maďarsku i celá řada firem dodávajících automobilové součásti i díly.
Maďarský automobilový průmysl se zároveň v poslední době značně posouvá směrem k elektromobilitě. V Debrecenu se buduje velký závod na výrobu elektrických aut firmy BMW, v Szegedu závod firmy BYD a výroba elektrických aut již byla zahájena ve výrobním závodu firmy Mercedes v Kecskemétu. Spolu s tím vznikají v Maďarsku velké závody na výrobu lithiových baterií. Podobně jako v případě automobilového průmyslu vzniká kolem těchto velkých výrobních závodů i velmi široký dodavatelský řetězec bateriových dílů a součástí, jako jsou např. bateriové separátory, bateriové katody či bateriové elektrolyty.
V Maďarsku jsou rovněž v provozu dva výrobní závody na výrobu elektrických autobusů, přičemž třetí výrobce by je měl následovat.
Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Výdaje na vědu a výzkum činily v roce 2022 1,39 % HDP. Pilířem maďarského VVI sektoru je síť státních výzkumných ústavů a univerzit. V Maďarsku existují i velké mezinárodní infrastruktury jako např. laserové centrum ELI či centrum molekulární biologie. Nedávno byl spuštěn i nový superpočítač. Existuje spolupráce univerzit a soukromého sektoru, která je patrně největší v oblasti automobilového průmyslu, Maďarsko se snaží výstavbou testovacího polygonu podpořit mj. rozvoj technologií autonomního řízení. V návaznosti na spolupráci s Rheinmetallem chce vláda vybudovat i sektor obranného R&D.
Výdaje na vědu a výzkum činily v roce 2022 1,39 % HDP. Páteří maďarského VVI sektoru jsou vědecké ústavy sdružené v tzv. Výzkumné síti Eötvöse Loránda a maďarské univerzity. Ty jsou situovány zejm. v Budapešti a hlavních regionálních centrech. Na rozdíl od ČR je v Maďarsku samostatná lékařská vysoká škola – Semmelweisova univerzita.
V Maďarsku se nachází druhý pilíř výzkumné infrastruktury evropského laserového projektu Extreme Light Infrastructure (první je v ČR). Jedná se o ELI-ALPS se zaměřením na výzkum v oblasti ultrakrátkých laserových pulsů v řádech attosekund. V sousedství ELI-ALPS bylo nově postaveno i Maďarské centrum excelence molekulární medicíny, které bylo vybudováno mj. ve spolupráci s Evropskou laboratoří molekulární biologie a které se zaměřuje na molekulární poruchy, jež jsou příčinou chronických nemocí a předčasného úmrtí.
Dalším velkým mezinárodním projektem v oblasti life-sciences je i Centrum pro výzkum molekulárních otisků prstů, kde ve spolupráci s Ústavem Maxe Plancka pro kvantovou optiku v Mnichově a LMU univerzitou v Mnichově probíhá výzkum molekulární analýzy krevní plazmy pomocí ultrakrátkých laserových paprsků. Při univerzitě v Debrecenu byl nedávno spuštěn superpočítač o výkonu pěti petaflopů.
Co se týče firemního výzkumu, aktivní jsou v oblasti R&D zejm. firmy z automobilového průmyslu, které spolupracují i s maďarskými univerzitami.
Vláda se snaží technologický rozvoj moderních automobilových technologií podpořit i výstavbou testovací polygonu tzv. ZalaZONE v Zalaegerszegu, kde mohou zástupci soukromých společností a maďarských univerzit vyvíjet a testovat různé technologie. V druhé části polygonu je pak ve výstavbě společný podnik maďarského státu a německé firmy Rheinmetall na výrobu bojových vozidel pěchoty Lynx, přičemž se počítá s tím, že v areálu bude probíhat i testování a vývoj různých obranných/duálních technologií. Jako třetí pilíř polygonu ZalaZONE má pak vzniknout testovací centrum pro technologie bezpilotních letadel.
Z maďarských aktérů je v oblasti výzkumu aktivní např. firma Gedeon Richter, jenž má největší farmaceutický výzkum ve střední a východní Evropě a která mj. vyvinula globálně používané antipsychotikum na léčbu schizofrenie s názvem Kariprazin. Firma MOL realizuje projekty v oblasti pokročilých biopaliv a státní energetická firma MVM ve spolupráci s univerzitami provádí na svých podzemních zásobnících zemního plynu praktické testování technologie přimíchávání vodíku do zemního plynu v plynárenské infrastruktuře.