Maďarsko

Rozcestník informací o Maďarsku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Maďarskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Maďarskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Maďarskem níže

4 doporučení pro maďarský trh:

  1. Vyhledání obchodních partnerů
    V Maďarsku bohužel neexistuje veřejná databáze, ve které by se dalo spolehlivě hledat dle činnosti či oboru firem. Podobné vyhledávače obsahují spoustu inaktivních firem a jednotlivé prověřování může zabrat spoustu času. Nejsou zdarma dostupné ani základní firemní údaje jako majitelé, počet zaměstnanců, obrat posledních tří let, atd. K prvotnímu vyhledávání je nejlepší Google.
    Zahraniční kancelář CzechTrade Maďarsko vám může pomoci v sestavení longlistu potenciálních partnerů, ke které používá nejen placené databáze a vyhledávání přes Google dle 6 až 8 klíčových výrazů, ale prochází seznamy vystavovatelů odborných veletrhů, kontaktuje odborné svazy a asociace pro doporučení, využívá vlastní aktualizované databáze a osobní kontakty.
  2. Oslovení
    Prvotní oslovení partnerů proveďte e-mailem, cold cally v Maďarsku nejsou moc populární a ve většině případů vás stejně odkážou na e-mailovou komunikaci. Dopisem v maďarštině se určitě dostanete rychleji a dál, vyvarujte se však překladači Google, který překládá do maďarštiny s hrubými chybami, využívejte ho pouze k získání přehledu o obsahu webové stránky, e-mailu nebo textu. Nebojte se nastavit oznámení o přečtení e-mailu.
    V posledních letech je vidět velké zlepšení v jazykových dovednostech v obchodní sféře, používá se převážně angličtina. Nejjednodušší komunikace je v případě pracovníků multinacionálních firem, manažerů, nákupčích hlavně mladší generace. U starší generace je běžná i němčina a mnohdy narazíte i na slovensky mluvící osobu. V IT, farmaceutice, energetice a ve většině průmyslových odvětví je komunikace v angličtině běžná, proniká i do potravinářství. Státní správa je skoro zcela založená na komunikaci v maďarštině.
    Ve vašem oslovujícím dopise nezapomeňte zmínit reference, které jsou klíčové k úspěchu v Maďarsku a konkurenční výhody, které vás odlišují od ostatních. Ideální je vyjmenovat tři silné stránky. K e-mailu připojte představení vaší firmy v angličtině v PDF, ceníky, marketingové materiály, případně certifikace a informace o dodání, balení, atd. Platí, že čím víc informací na první dobrou poskytnete, tím lépe. Komunikujte vždy z firemní e-mailové adresy, privátní domény jako gmail.com a seznam.cz nepůsobí profesionálně, ani věrohodně.
    V rámci asistenční služby vám může ZK CzechTrade Maďarsko nejen přeložit oslovující dopis, případně jednostránkové představení společnosti, ale i oslovit vybrané potenciální partnery s přidanou hodnotou, kterou oslovení od státní agentury a v maďarštině, obnáší.
    Po rozeslání e-mailů se doporučuje telefonické ověření, kdy je potřeba zjistit, zda dané osobě váš e-mail přišel a vyžádat si zpětnou vazbu. Maďaři jsou houževnatí obchodníci, ale pokud komunikace umlkne na týden, neznamená to automaticky nezájem a není nezdvořilé se připomenout. Pokud má partner zájem o spolupráci, je vhodné si domluvit Skype call, nebo osobní setkání.
  3. Strategie obchodování
    Na rozdíl od Německa a Rakouska, v Maďarsku prodej přes agenty a na provizi není běžná forma podnikání. Distributoři preferují dostat exkluzivitu od první chvíle. Pokud máte představu o jiném obchodním modelu, je důležité si o tom promluvit hned při prvních jednáních.
  4. Příprava materiálů
    Ke vstupu na trh budete potřebovat podklady a marketingové materiály v maďarštině. Spousta překladatelských agentur v Česku bohužel pracuje s hrubými chybami, které vás mohou stát čas i peníze navíc. Neváhejte se obrátit na maďarskou kancelář CzechTrade pro doporučení spolehlivých překladatelů nebo posouzení kvality překladu před sériovým tiskem katalogů. Pokud se rozhodnete zřídit si vlastní webovou stránku, zvolte doménu s koncovkou .hu místo .eu nebo .net.

Odkazy:

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Maďarskem

  1. Obchodní duch
    Maďar je duchem obchodník.
  2. Dobře se připravte
    Na jednání se velmi dobře připravte, protože proti vám bude sedět dobře připravený houževnatý stratég.
  3. Zjistěte si informace
    Je důležité zjistit před jednáním s partnerem co nejvíc relevantních informací; Maďaři znají podrobně situaci na trhu, konkurenci a její ceny.
  4. Doporučujeme osobní setkání
    Maďaři upřednostňují osobní setkání, rádi cestují, jsou otevřenější, ale jejich důvěru si získáte až časem. Doporučujeme proto časté osobní návštěvy a setkání.
  5. Preferovaný jednací jazyk je maďarština
    Jako jednací jazyk preferují svoji mateřštinu. Mladší generace obchodníků je ochotna jednat i v angličtině.
  6. Maďaři mluví otevřeně
    Maďarští obchodníci mluví otevřeně i o nepříjemných věcech, nebojí se říci „ne“.
  7. Dohody uzavírejte písemně
    Ačkoliv rádi jednají způsobem „platí vše, co bylo ústně dohodnuto“, doporučujeme raději uzavřít dohody i písemnou formou.
  8. Vyhněte se politickým tématům
    S maďarským partnerem nevyhledávejte politická témata a nevyjadřujte se k aktuální vnitropolitické situaci, mohli byste narazit.
  9. Počítejte s prodlouženým platebním termínem
    Počítejte s platebním termínem prodlouženým na 60–90 dnů. Bonitu svého partnera si předem prověřte.
  10. Jednejte profesionálně
    Obchodního úspěchu dosáhnete jen profesionálním přístupem, prokázáním flexibility a s produktem nebo službou nejvyšší úrovně.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Evropa | Maďarsko | Zahraničí

Doporučujeme