MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Maroko je pátou největší ekonomikou na africkém kontinentě a druhým nejsilnějším obchodním partnerem ČR v Africe. V roce 2022 došlo ke stabilizaci domácí ekonomiky po pandemii koronaviru a následnému 3 % růstu HDP ročně.
Ekonomiku pohání vládní strategie a pobídky do různých sektorů hospodářství. “Průmyslový akcelerační plán” udělal z Maroka africkou jedničku ve výrobě osobních automobilů. Strategie “Green Generation” cílí na moderní rozvoj zemědělství, které zůstává důležitou součástí marocké ekonomiky a na exportu země se podílí 20 %. Zdravotnictví expanduje na základě vládní reformy univerzálního zdravotního pojištění a implementace jedné fakultní nemocnice a lékařské univerzity do každého z 12 marockých regionů. Marocký cestovní ruch byl vlivem pandemie zcela ochromen, již v roce 2022 znovu tvořil zhruba 8 % marockého HDP. Zemětřesení ze září 2023 otřáslo celým Marokem, přesto se cestovního ruchu dotklo jen okrajově a oživilo stavební průmysl.
Cílem marocké vlády zůstává přilákání zahraničních investic, jejichž pobídky jsou jasně formulovány v nové “Investiční chartě”. Dle nezávislých statistik bylo Maroko na začátku roku 2023 třetí nejatraktivnější zemí na světě z hlediska přímých zahraničních investic. Na africké poměry liberální marocká ekonomika nabízí řadu příležitostí pro evropské společnosti. Velkou roli hraje geografická poloha Maroka, blízkost s Evropou a velmi dobré propojení do dalších zemí Afriky. Běžný účet země se dlouhodobě pohybuje v deficitu. V zemi žije téměř 38 milionů obyvatel. Problémem je vysoká nezaměstnanost mladé populace. V letošním roce činí nezaměstnanost 11 %.
Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Růst HDP (%) | 1,3 | 3 | 2,6 | 3 | 3 |
Veřejný dluh (% HDP) | 86,1 | 82 | 86,2 | 83,2 | 80,6 |
Míra inflace (%) | 6,7 | 6,1 | 2,2 | 2,8 | 1,6 |
Populace (mil.) | 37,5 | 37,8 | 38,2 | 38,6 | 38,9 |
Nezaměstnanost (%) | 11,8 | 13,5 | 13,3 | 12,5 | 11,6 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 9 694,4 | 10 240,0 | 10 670,0 | 11 100,0 | 11 580,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -4,8 | -1,6 | -3,3 | -3,4 | -3,4 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -26,5 | -25,3 | -27,7 | -28,5 | -29 |
Průmyslová produkce (% změna) | – | – | – | – | – |
Exportní riziko OECD | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 |
Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD |
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zemí (%) | |
Španělsko | 13,8 |
Francie | 10,8 |
Čína | 10 |
Spojené státy americké | 7,2 |
Turecko | 5,8 |
Zdroj: EIU |
Top 5 import dle zboží (mld. USD) | |
Celkem | 72,8 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 9,6 |
Plyn zemní, případně zkapalněný | 2,6 |
Pšenice (vč. špaldy) a sourež nemleté | 2,6 |
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 2,1 |
Prvky, kysličníky anorganické chemické, soli halové | 2,1 |
Zdroj: EIU |
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Sektor představuje asi 7 % marockého HDP, polovinu z něj tvoří telekomunikace. Od roku 2020 probíhá urychlená digitalizace státní správy jako reakce na pandemii koronaviru. Velký růst zaznamenal také e-commerce. S tím souvisí zvýšená poptávka po cloudových řešeních, managementu dat včetně tématu big data, hostování softwaru (SaaS), řešení v rámci kybernetické bezpečnosti a dalších službách a produktech.
V posledních letech získalo Maroko dvě významné půjčky od Světové banky pro rozvoj ICT sektoru v hodnotě přesahující 10 mld. CZK. Tyto finance mají být nasměrovány k realizaci ambiciózní vládní strategie na digitalizaci Maroka tzv. Digital Morocco Plan. Hlavním cílem je zlepšení přístupu obyvatelstva k internetu. V současné době je v Maroku okolo 32 milionů uživatelských účtu (přibližně 84 % populace). To řadí Maroko mezi top čtyři země afrického kontinentu.
Zájem o široký přístup veřejnosti k internetovému připojení souvisí s pokračující digitalizací státní správy. Cílem je poskytnout možnost přístupu k veřejné správě skrze digitální platformy napříč Marokem i v odlehlých rurálních oblastech. Pro české společnosti se nabízí možnost například v oblasti správy dat nebo softwarového zabezpečení.
Dalším odvětvím, které je potřeba přenést do digitální doby, je správa marockého zdravotnictví a doprava. V rámci obří zdravotnické reformy v Maroku ohlášené v roce 2022 se v první fázi očekává především digitalizace registrace výdeje léků.
V oblasti dopravy Evropská investiční banka podepsala s marockým národním úřadem silnic a dálnic (Société Nationale des Autorutes du Maroc) v roce 2022 dohodu o poskytnutí financování projektu na zvýšení bezpečnosti a usnadnění dopravy na marockých dálnicích, imatrikulaci námořních plavidel a leteckou navigaci. Příležitosti pro české firmy jsou v nabídce softwarových řešení dopravy.
Obranný a bezpečnostní sektor
Národní bezpečnost je jednou z priorit marocké administrativy. Geografická poloha země na křižovatce mezi Evropou, Afrikou s sebou přináší řadu hrozeb včetně nelegální migrace či pašování. Zvýšená poptávka proto je po zařízení sloužících ke kontrole hranic, integrovaná řešení pro monitoring a dohled, radary a skenovací zařízení. V roce 2023 by marocké ministerstvo obrany mělo mít k dispozici kolem 10 mld. EUR, zhruba 3,5 % marockého HDP.
V roce 2017 Marocké království vypracovalo plán modernizace armády, který byl spuštěn v roce 2020. Cílem je do roku 2030 modernizovat současné ozbrojené složky do interoperabilní armády se Spojenými státy potažmo Severoatlantickou aliancí. Významné akvizice mají získat všechny složky marocké armády, zejména pak pozemní armáda, letectvo a námořnictvo. Hlavními partnery Marockých ozbrojených sil (Forces armées royales – FAR) v oblasti akvizic jsou Spojené státy, Francie, Španělsko, Izrael a rovněž Česká republika. Maroko je největším odběratelem amerických obranných systémů v Africe.
Součástí plánu modernizace 2030 jsou také investice do vybudování vlastního obranného průmyslu. Za tím účelem byl v Maroku vytvořen právní rámec, který upravuje podmínky finanční podpory, přístup k nákupu stavebních pozemků a řadu další pobídek. V plánu je výstavba výroby munice, palných zbraní, bezpečnostního a vojenského materiálu. Maroko je připraveno uzavřít dohody s potenciálními partnery ve formě joint-venture.
Bezpečnost v Maroku dále hlídá Ministerstvo vnitra, které ve spolupráci s FAR řídí Generální ředitelství pro národní bezpečnost/Policie (Direction générale de la Sûreté nationale – DGSN), Královskou policii (Gendarmerie Royale) a Speciální pořádkové síly (Forces Auxiliaires). Orgány průběžně provádí modernizaci přenosových zařízení, počítačového vybavení a obnovují veškerý materiál. Jedná se o zajímavou příležitost pro české firmy.
Zemědělství a potravinářství
V zemědělství je zaměstnáno téměř 40 % populace. Na tvorbě HDP se tento sektor podílí 13 %. V roce 2020 byla spuštěna vládní strategie Green Generation 2030. Cílem je moderní zemědělství a snižování dopadů klimatických změn na produkci. Příležitosti jsou v řešeních pro precizní farmaření (smart farming).
Zmíněná vládní strategie Green Generation 2030 cílí na mladé marocké obyvatelstvo z rurálních oblastí, kterým chce nabídnout zapojení do dodavatelsko-odběratelských procesů v rámci marockého zemědělství. Vytvoření nových pracovních míst povede k dalšímu rozvoji venkova.
Maroko se stále více spoléhá na digitální transformaci. Cílem je vybudovat odolné moderní zemědělství, které dokáže obstát v podmínkách klimatických změn a omezených vodních zdrojů. Smart Farming má pomoci překlenout slabé zemědělské roky (jako byl rok 2022), které jsou důsledkem nedostatku srážek v oblastech, kde není vybudována dostatečná zavlažovací infrastruktura.
Green Generation 2030 také navazuje na předešlou vládní strategii Green Morocco Plan v oblasti investic. Spolupráce mezi státní správou a soukromým sektorem si klade za cíl přilákat zahraniční investory do marockého zemědělského sektoru. V roce 2021 vstoupil v platnost zákon, který mění pravidla pro vlastnictví zemědělské půdy v Maroku. Za splnění řady podmínek a představení dlouhodobého investičního plánu mohou nově nabývat zemědělskou půdy také zahraniční subjekty.
Potravinářský průmysl byl v roce 2023 definován jako sektor marocké budoucnosti s důrazem na podporu výroby výživy pro kojence, potravinových doplňků zdravého životního stylu, polotovarů a krmiv pro zvířata.
Maroko (město Meknes) pořádá na přelomu dubna a května každého roku největší tuzemský veletrh právě v oblasti zemědělství (Salon International de l´Agriculture au Maroc).
Automobilový sektor
Země ročně vyrobí na 700 tisíc osobních vozů, včetně 50 tisíc elektroaut a je tak jedničkou na africkém kontinentě. Sektor zaměstnává na 180 tisíc zaměstnanců a produkce se vyváží do 74 zemí světa. Maroko má ambici stát se významným světovým centrem v oblasti automobilového průmyslu. Možnosti pro české firmy jsou v dovozu komponentů (např. kola, osvětlení, kabeláž a dalších produktů v režimu OEM automobilových součástek). Příležitostí jsou také investice do výroby bateriových systémů, náhradních dílů a pneumatik.
V současné době se v Maroku nachází čtyři významné industriální „huby“ v oblasti automotive (Tanger, Kenitra, Rabat a Casablanca). Okolo 80 % vyrobených vozů se vyváží do Evropy, kde jsou hlavními destinacemi Francie (31 %), Španělsko (11 %) a Německo (9 %). V roce 2023 se rozběhla sériová výroba marockého městského plně elektrického automobilu s označením NEO.
V posledních letech se stává marocký automobilový průmysl cílem mnoha zahraničních investic. Kromě tradičních investorů z Francie (Stellantis, Renault), se v poslední době o marocký automotive zajímají také japonské subdodavatelské firmy. Marocká administrativa vytváří vhodné podmínky pro vstup zahraničních investorů. Například Tanger Free Zone nabízí investorům řadu pobídek ve formě daňových slev nebo zjednodušení administrativních procesů. Marocké království má sjednáno okolo 60 obchodních dohod, mezi které patří obchodní dohody uzavřené s Evropskou unii, Spojenými státy nebo řadou blízkovýchodních zemí.
Automobilový sektor institucionálně spadá pod marocké Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo dohlíží na implementaci vládních strategií a politik, které mají za úkol podpořit rozvoj odvětví a zvýšit zahraniční investice. Výkonnou institucí pro investory je pak Agentura pro rozvoj investic a exportu (AMDIE – Agence Marocaine de Développement des Investissements et des Exportations).
Marocká administrativa společně s AMICA (Marocká asociace automobilového průmyslu) vytvořily seznam nejperspektivnějších subdodavatelských odvětví. Jsou jimi např. elektroinstalační systémy, osvětlení nebo bateriové systémy.
Zdravotnictví a farmacie
Pandemie koronaviru uspíšila rozhodnutí marocké vlády realizovat obří reformu zdravotnického systému spuštěnou v roce 2022. Ta se opírá především o reformu marockého sociálního systému, v rámci kterého by mělo být dostupnější všeobecné zdravotní pojištění. To předpokládá rozvoj nemocničních a vzdělávacích kapacit v každém z 12 regionů Maroka. Vysoká poptávka je po spotřebním zdravotnickém materiálu a zdravotnickém vybavení nemocnic.
Objem marockého trhu se zdravotnickými výrobky před pandemií v roce 2019 činil v přepočtu 7,2 mld. CZK. V posledních dvou letech rostl tempem 7 – 10 %. Dováží se téměř 90 % výrobků. Mezi největší dovozce zdravotnického materiálu do Maroka se řadí Německo, Čína a Spojené státy.
Vysoká závislost na dovozu zdravotnického materiálu přiměla marockou administrativu k vytvoření tzv. Cluster Médical. Jedná se o sdružení marockého Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zdravotnictví, představitelů největších univerzitních nemocnic a zástupců soukromých firem. Cílem clusteru je zvýšení kapacit vlastní produkce v oblasti zdravotnictví a možnost exportu zdravotnických výrobků do zahraničí.
Trendem je pokrýt z vlastních produkčních kapacit základní potřeby vlastního trhu. Při získávání mezinárodních registrací marockých zdravotnických výrobků s vyšší přidanou hodnotou však bude vyžadováno potřebné know-how. Příležitosti pro české firmy v Maroku v příštích letech mohou být nejen v rámci dovozu vlastních výrobků do Maroka, ale i v možnostech investovat především do výroby očkovacích vakcín, generik a sterilního zdravotnického materiálu.
Těžební a ropné technologie
Ač je Maroko z 91 % závislé na dovozu energetických zdrojů (především ropa, plyn a uhlí), z hlediska těžby ostatních nerostných surovin drží Maroko ve svém hospodářství trumfovou kartu – fosfáty. Maroko vlastní největší světové rezervy fosfátů, jejichž zásoba by při těžbě 37,4 mil. tun (rok 2020) stačila na dalších 1334 let. Země je druhým největším světovým producentem fostátů hned po Číně, následované USA.
Marocký těžební průmysl se stává motorem marockého exportu. V roce 2021 připadlo 20 % celkového marockého vývozu na export fosfátů a dalších nerostných surovin. Dle vládní strategie “Plan Maroc Mines” na léta 2025 – 2030 je počítáno až s desetinásobným objemem investic do těžebního a důlního průmyslu a vytvořením až 30 000 nových pracovních míst.
Navíc se Maroko může stát světovou bankou zemědělských hnojiv a v důsledku i garantem potravinového zabezpečení nejen afrického kontinentu, ale i Jižní Ameriky a části Asie. Jediná marocká společnost těžící fosfáty – OCP – je schopna vyrobit zemědělská hnojiva přizpůsobená jakémukoliv typu půdy a dopravit je kamkoliv přímo zákazníkovi. V roce 2016 společnost OCP expandovala do dalších 14 afrických zemí.
Vládní organizace ONHYM (Office National des Hydrocarbures et des Mines) je úřad odpovědný za správu ostatních surovinových nalezišť jako je zlato, stříbro, kobalt, uhlí, zinek, mangan, měď, fluorit, železo, sádrovec, sůl a další. Maroko disponuje rovněž plynovými a ropnými nalezišti. Nejvýznamnějším marockým důlním operátorem je marocká společnost MANAGEM.
Pro české firmy se v důlním sektoru otevírají možnosti pro modernizaci stávajícího a dodávky nového zařízení v podobě drtičů, třídičů nerostných surovin, přepravy osob a materiálu, převodovek, ozubených kol a dalšího příslušenství.