Maroko

Rozcestník informací o Maroku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Marokem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Marokem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna ještě o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Marokem níže

Ilustrační fotografie | art4stock / Shutterstock.com

4 doporučení pro marocký trh:

  1. Vyhledání obchodních partnerů
    V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery na místním trhu. K nalezení vhodných obchodních partnerů lze využit obvyklé cesty, mezi něž patří dotaz na některou z obchodních komor v Maroku či místní firemní asociace, dále přes placené databáze firemních kontaktů, které ale nejsou tak obsáhlé, jako je tomu Česku. V Maroku zatím není tolik rozšířený internet, byť poměrně dobře funguje, vyhledávaní partnera pomocí této sítě je tedy méně účinné.
    Proto zahraniční kancelář CzechTradu Maroko nabízí pomoc s tímto krokem a dle definice potenciálního obchodního partnera pomůže tyto společnosti vyhledat a zaslat výběr firmě. Stejně tak CzechTrade Maroko může pomoci s prověřením vaší databáze kontaktů a eliminovat neplatné.
  2. Výběr vhodných firem
    Dalším krokem je výběr vhodných firem k oslovení. Pokud firmu vyhledáváte sami, zaměřte se na ty, které na webových stránkách uvádějí reference pro segment vašeho zájmu. Cílový zákazník je ve většině případů obsluhován lokálním dovozcem či distributorem, na kterého je třeba se zaměřit jako na potenciálního partnera, nikoli na koncového zákazníka. 
    Poměrně velká část místních firem nemá žádný web nebo ho provozuje pouze v arabštině, popřípadě francouzštině. Pokud firma nemá překlad webové prezentace do angličtiny, neznamená to, že není vhodná stát se vaším obchodním partnerem.
    Je důležité zjistit a oslovit správnou osobu, ideálně člena managementu. Kontaktní informace na tyto lidi však nebývají u větších organizací veřejně přímo dostupné a je tedy potřeba se k nim propracovat. V této fázi vás opět dokáže CzechTrade Maroko podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů. Na vás bude rozhodnutí z oborového hlediska.
  3. Oslovení
    Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně telefonicky ověřit zájem o výrobek či službu. 
    Marocké firmy je vhodné oslovit s informací o vlastní firmě, o výrobcích, které hodláte partnerovi nabídnout. Nezbytné je odvolat se na zdroj kontaktu, neboť dobré reference a doporučení mohou být v obchodě rozhodující. Pokud jde o reakci, buďte trpěliví. Odpověď urgujte slušnou formou. Nejvhodnější je zeptat se, zda jsou zaslané materiály dostačující. Pokud marocká firma ani do měsíce nezareaguje, nemá o nabídku zájem.
    Kultura a arabský květnatý způsob myšlení a vyjadřování vedou ke skutečnosti, že Maročan zpravidla nepoužívá slůvko „ne“. Naopak, ve snaze vyhovět partnerovi, je při různých příležitostech připraven slíbit i věci, jejichž splnění lze těžko očekávat. Tento rys může zvláště u nezkušených evropských obchodníků způsobit vážné nedorozumění a je s ním třeba počítat.
  4. Ověření partnera a příprava materiálů
    Připravte si kvalitní prezentační materiály nejlépe ve francouzštině či arabštině, popřípadě v angličtině. I v tomto vám může pomoci marocké zastoupení CzechTrade.
    V případě, že vás osolovil marocký partner, doporučujeme marockou firmou prověřit. 

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Marokem

  1. Maroko patří do skupiny frankofonních zemí.
    Oficiálním jazykem je arabština a berberština, silnou pozici ve školství i státní správě si však zachovává francouzština. Při obchodních jednáních je proto nejobvyklejším jazykem francouzština, v severních a jižních oblastech země rovněž španělština. V posledních 10 letech je možné se občas setkat při jednáních, zvláště v Casablance, s angličtinou. S přihlédnutím k výše uvedenému je třeba si pro jednání připravit správnou jazykovou verzi dokumentace.
  2. Státním náboženstvím v Maroku je sunitský islám.
    Maročané jsou však relativně tolerantní k ostatním velkým náboženstvím. Automaticky předpokládají, že Evropan je křesťan, a tato skutečnost nebývá překážkou pro obchodní a později třeba i přátelské vztahy. Značná míra tolerance panuje i ve směru k židovskému náboženství. Maročané na druhé straně velice těžce chápou ateismus.
  3. Maročan je hrdý na minulost své země.
    Vysoce ocení, pokud host projeví zájem i případné znalosti z tohoto oboru.
  4. Nesnažte se uzavírat obchody v Maroku v období posvátného měsíce Ramadánu.
    Přes den je společenský život prakticky zastaven, v noci se odehrává převážně v rodinném kruhu. Dodržování náboženských pravidel má vliv i na pracovní tempo. V roce 2013 začal Ramadán 9. července a skončil 7. srpna. Počátek Ramadánu se každý rok posouvá přibližně o 10 dní dopředu. Podobně nelze počítat s obchodními jednáními v pátek odpoledne – toto období je vyhrazeno velké modlitbě.
  5. Je třeba být připraven na skutečnost, že je v Africe (a tedy i v Maroku) vnímán čas jinak, než v Evropě.
    Proto je nutné počítat s větší časovou rezervou na jednání i schůzky a někdy tolerovat případný pozdní příchod partnera.
  6. Neznámé „ne“.
    Kultura a arabský květnatý způsob myšlení a vyjadřování vedou ke skutečnosti, že Maročan zpravidla nepoužívá slůvko „ne“. Naopak, ve snaze vyhovět partnerovi, je při různých příležitostech připraven slíbit i věci, jejichž splnění lze těžko očekávat. Tento rys může zvláště u nezkušených Evropanů způsobit vážné nedorozumění a je s ním třeba počítat.
  7. Na oblečení záleží.
    Maročan očekává, zvláště při prvních osobních setkáních, od svých partnerů korektní oblečení, tedy oblek s kravatou u mužů a kostým, případně kalhotový kostým u žen (zakrytá ramena a kolena, blůzka bez vyzývavého výstřihu). Maročanům, na rozdíl od některých jiných muslimských zemí, nečiní problém jednat se ženou, pokud tato dodrží výše uvedené uzance v oblékání.
  8. Maročané neuzavírají obchody na dálku.
    Obchodního partnera chtějí osobně poznat. Při vstupu na marocký trh je proto nezbytné počítat nejméně s jednou, ale spíše s více cestami do Maroka.
  9. Zkušení Maročané.
    V Maroku je stále častěji možné setkat se s obchodníkem, který má bohaté zkušenosti z Evropy nebo z USA, kde buď delší dobu sám pracoval, nebo alespoň absolvoval stáž. Jednání s takovým partnerem má spíše evropský, než africký charakter. Je proto užitečné se o svém partnerovi před jednáním informovat.
  10. Vyhněte se citlivým tématům.
    Citlivým politickým tématem je otázka jižních oblastí (sporného území Západní Sahary), které se v zemi nazývají Marocká Sahara (též Jižní provincie). Maročané jsou si jisti – a dokládají to řadou historických argumentů – že předmětné území je nedílnou součástí Maroka. Diskuze na toto téma může vyvolat silné emoce a nedoporučujeme proto toto téma s marockým partnerem otevírat. Dalšími tématy, k nimž je třeba přistupovat s citem a raději se zdrženlivostí, je vztah Maročanů ke králi a jeho rodině a otázky náboženství.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Afrika | Maroko | Zahraničí

Doporučujeme