Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Mauricius si i nadále udržuje svou pozici nejvíce „business friendly“ země subsaharské Afriky a současně dosahuje nejlepšího hodnocení v rámci Doing Business (13. pozice ze 190 hodnocených zemí světa) mezi zeměmi subsaharské Afriky. V čele výkonné moci je premiér Pravind Jugnauth. Mauricijský prezident má pouze reprezentativní roli a od konce roku 2019 je jím Prithvirajsing ROOPUN G.C.S.K. Právní systém vychází z anglického obecného práva, napoleonského zákoníku a ústavy z roku 1968.
V roce 2022 se Mauricius těšil výraznému ekonomickému růstu, a to ve výši 7,8 % HDP, což bylo způsobeno mimo jiné obnovenou aktivitou v oblasti cestovního ruchu a souvisejících službách. V roce 2023 došlo k mírnému zpomalení hospodářského růstu na přibližně 6,8 % HPD. Průměrná míra nezaměstnanosti v roce 2022 dosahovala 8,7 % a vlivem obnoveného cestovního ruchu v roce 2023 klesla na 6,4 %.
Mauricijská ekonomika je postavená zejména na cestovním ruchu, zemědělství (produkce cukru, rybolov), textilním a oděvním průmyslu a také je významným finančním centrem jižní polokoule. Mauricius představuje křižovatku, na které se setkávají evropské a asijské (především indické) zvyklosti při obchodních jednáních. Převažuje právě indický styl s ohledem na významnou část populace pocházející z Indie – a to jak hinduistickou, tak i muslimskou. Oproti jednání v Indii a Pákistánu je však Mauricius více ovlivněn evropským stylem, zvláště francouzským. Přestože byl Mauricius britskou kolonií, značný vliv, a to i jazykový, zanechali původní kolonizátoři z Francie. Tato souhrná teritoriální informace je pro tzv. přiakreditovanou zemi Velvyslanectví České republiky v Pretorii a je vypracována ve zkrácené podobě.
Základní údaje | |
Hlavní město | Port Louis |
Počet obyvatel | 1,30 mil. |
Jazyk | oficiální jazyk francouzština a angličtina; další jazyky: mauricijská kreolština, bhojpuri a hindi |
Náboženství | oficiální jazyk francouzština a angličtina; další jazyky: mauricijská kreolština, bhojpuri a hindi |
Státní zřízení | parlamentní republika |
Hlava státu | Prithvirajsing Roopun GCSK |
Hlava vlády | Pravind Kumar Jugnauth |
Název měny | mauricijská rupie (MUR) |
Cestování | |
Časový posun | +3h (v létě +2h) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | Mgr. Tomáš Uličný |
Ekonomický úsek | Ing. Miroslav Veselka, MBA |
Konzulární úsek | Mgr. Dana Eltomová |
CzechTrade | ne |
Czechinvest | ne |
Ekonomika | 2023 |
Nominální HDP (mld. USD) | 14,285 |
Hospodářský růst (%) | 6,80 |
Inflace (%) | 7,05 |
Nezaměstnanost (%) | 6,40 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Mauricius (287.99 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Mauricius je svým zřízením demokratická republika. Prezidenta volí parlament na 5 let a má pouze ceremoniální funkci, prakticky nevykonává téměř žádné pravomoci. Od 2. prosince 2019 nastoupil prezident Prithvirajsing ROOPUN G.C.S.K. Premiér: Pravind Kumar JUGNAUTH (opět zvolen na dalších 5 let, od listopadu 2019). Premiér je v čele výkonné moci a je současně ministrem obrany, domácích záležitostí a vnější komunikace a ministrem ostrova Rodrigues, vzdálených ostrovů a teritoriální integrity. Zástupcem premiéra je Louis Steven OBEEGADOO, který je současně ministrem pro bydlení a plánování využití půdy a ministrem cestovního ruchu. Jedná se o nejstabilnější demokratický systém v Africe s vysokou mírou respektu k politickým institucím. Ve vládě je úspěšná koalice Aliance Morisien, která si udrží silnou pozici až do příštích voleb v roce 2024.
Seznam ministerstveva ministrů je k nalezení na mauricisjkém vládním portálu.
1.2. Zahraniční politika země
Mauricius udržuje silné vazby se svými hlavními obchodními partnery, Čínou a Indií. Od ledna 2021 vstoupila v platnost Dohoda o volném obchodě mezi Mauriciem a Čínou. Dohoda zahrnuje více než 40 odvětví, včetně finančních služeb, telekomunikací a profesionálních služeb. S Indií Mauricius podepsal Dohodu o komplexní hospodářské spolupráci a partnerství o volném obchodu v polovině února 2021, na jejímž základě bude Mauricius těžit z preferenčního přístupu na trh do Indie u více než 600 produktů, včetně mražených ryb, speciálního cukru a oděvů, což jsou hlavní vývozy Mauricia. Mauricius je součástí Africké kontinentální zóny volného obchodu (AfCFTA).
1.3. Obyvatelstvo
Demografické ukazatele:
Počet obyvatel: 1 301 846 (2024)
Hustota osídlení na km2: 641 obyvatel/km2
Rozloha: 2040 km2 (ostrov Mauricius 1865 km2; zbytek ostrov Rodrigues, Agalega a St Brandon)
Průměrný roční přírůstek obyvatel: 0,1 % (průměr za ostrovy)
Koncentraace obyvatel: Port Louis (155,2 tis. obyv.), Beau Bassin-Rose Hill (111,4 tis. obyv.), Vacoas-Phoenix (110 tis. obyv.), Curepipe (84,2 tis. obyv.) a Quatre Bornes (81 tis. obyv.)
Národnostní složení:
52 % – mauricijští Indové (Hindu)
27 % – Kreolové (původně otroci z Afriky a Madagaskaru)
17 % – mauricijští Indové (Islám)
2 % – mauricijští Číňané
2 % – mauricijští Francouzi (ekonomicky nejsilnější skupina)
Náboženské složení:
52 % – hinduisté
30 % – katolíci (včetně Kreolů a většiny Číňanů – převážně římští, velmi malé procento protestanti)
17 % – muslimové
1 % – ostatní (budhisté)
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
V roce 2022 se Mauricius těšil výraznému ekonomickému růstu, a to ve výši 7,8 % HDP, což bylo způsobeno mimo jiné obnovenou aktivitou v oblasti cestovního ruchu a souvisejících službách. V roce 2023 došlo k mírnému zpomalení hospodářského růstu na přibližně 6,8 % HPD. Posílení cestovního ruchu podpoří domácí spotřebu. Dalším pozitivním faktorem bude zvýšená externí poptávka po mauricijských zemědělských produktech, především po cukru (třtinovém), textiliích a rybách. Na významu narůstá odvětví finančních služeb a technologií, které v posledních letech zaznamenalo boom. Mauricius bude i nadále těžit ze svého statusu daňového ráje.
Inflace se v roce 2022 vyšplhala na 10,8 %, avšak v roce 2023 klesla na 7,0 %, a to především vlivem klesajících cen potravin a paliv. Monetární politika mauricijské centrální banky kopíruje americký Federální rezervní systém, tzn. očekávala se restriktivní opatření a zvyšovaní úrokových sazeb. V roce 2023 se však úroková sazba držela na 4,5 % a nedošlo tedy k jejímu zvyšování.
Průměrná míra nezaměstnanosti v roce 2022 dosahovala 8,7 % a vlivem obnoveného cestovního ruchu v roce 2023 klesla na 6,4 %.
Mauricijské hospodářství je silně závislé na cestovním ruchu a je tak citlivé vůči ekonomickým útlumům především v EU, odkud pochází většina jeho návštěvníků.
Ukazatel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Růst HDP (%) | 3,4 | 7,80 | 6,8 | 4,6 | 3,6 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 23084,09 | 26984,95 | 29340 | 31470 | 33250 |
Inflace (%) | 4,03 | 10,77 | 7,00 | 5,6 | 4,4 |
Nezaměstnanost (%) | 9,11 | 8,70 | 6,40 | 8,00 | 7,60 |
Export zboží (mld. USD) | 1,967 | 2,301 | 2,325 | 2,364 | 2,448 |
Import zboží (mld. USD) | 5,153 | 6,619 | 6,37 | 6,355 | 6,595 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -2,683 | -3,647 | -3,535 | -3,419 | -3,586 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 1,27 | 1,26 | 1,27 | 1,30 | 1,31 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Pandemie a následný globální ekonomický útlum uštědřily nelichotivou ránu mauricijské státní kase. Absence cestovního ruchu donutila vládu k podstatným sociálním výdajům a řada subvencí byla i nadále aplikována v roce 2023, avšak lze v této oblasti očekávat postupnou fiskální konsolidaci. V rozpočtovém roce 2021/22 dosáhl schodek státního rozpočtu 5,3 % a výhledově by mělo dojít k jeho pozvolnému snižování na 3,1 % v roce 2026/27. S tímto souvisí i míra zadlužení vůči HDP, která se v roce 2021/22 vyšplhala na alarmujících 86 %. I zde lze však očekávat klesající trend a v roce 2026/27 by se měla míra zadlužení vůči HDP na Mauriciu pohybovat pod hranicí 70 %.
Veřejné finance | 2023 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | 5,00 |
Veřejný dluh (% HDP) | 81,30 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -1,05 |
Daně | 2024 |
PO | 15 % |
FO | progresivní 0 % – 20 % |
DPH | 15 % |
2.3. Bankovní systém
Bankovní soustava se řídí bankovním zákonem z roku 1988 a zákonem o centrální bance (Bank of Mauritius). Oblast směnárenství se řídí zákonem o obchodnících s valutami z roku 1995. Kontrolní a řídící roli zde hraje Odbor dozoru Mauricijské banky (Supervision Department, Bank of Mauritius).
Na Mauriciu působí dále řada pojišťovacích a finančních institucí, které se snaží pronikat i na zahraniční trhy, především do zemí východní a jižní Afriky. Regulaci a kontrolu sektoru finančních služeb vykonává Komise finančních služeb (Financial Services Commission), která má dále za úkol regulaci a kontrolu akciového trhu, vydávání pověření k činnosti pro finanční, burzovní a pojišťovací společnosti. Další institucí činnou v oblasti finančních služeb je Agentura na podporu finančních služeb (Financial Services Promotion Agency), která zajišťuje podporu financování obchodu, výroby a služeb.
Přehled 5 hlavních bank na Mauriciu:
1) AfrAsia Bank Limited – jedná se o mezinárodní banku, která zvítězila v žebříčku nejlepších bank na Mauriciu v roce 2023
2) Standard Bank (Mauritius) Limited – mezinárodní banka, která již působí na Mauriciu přes 20 let
3) Absa Bank (Mauritius) Limited – jihoafrická banka, která poskytuje veškeré bankovní služby na Mauriciu
4) Bank of Baroda – indická mezinárodní banka poskytující veškeré bankovní služby
5) Bank One Limited – mauricijskou-keňská banka, která se pravidelně umisťuje mezi nejlepší společnosti na Mauriciu
Další banky informace lze nalézt na stránkách mauricijské centrální banky.
2.4. Daňový systém
Mauricius má jednu z nejnižších daňových zátěží na světě a uplatňuje mnoho výjimek. Lze jej proto považovat za tzv. daňový ráj.
Přehled základních daní:
DPH (VAT): 15 %
Daň z příjmů FO: 0-20 %
Daň z příjmů PO: 15 %
Na Mauriciu byla zavedena tzv. záporná daň z příjmů (NIT), která naopak umožňuje mauricijským občanům získat státní podporu, pokud mají měsíční plat nižší jak 9900 mauricijských rupií (cca 251 USD).
Zásadní změny v rámci mauricijského daňového systému jsou v dohledné době jen málo pravděpodobné.
Podorbnější informace lze nalézt na stránkách maurcisjkého daňového úřadu (Mauritius Revenue Authority).
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
Na trhy EU směřuje téměř 60 % exportů z Mauricia a přístup na tyto trhy představuje pro vládu i soukromý sektor na prioritu. Český export na Mauricius měl i v roce 2022 rostoucí tendenci. V opačném směru pak došlo v roce 2022 k výraznému poklesu mauricijského exportu do ČR. Tento trend byl však v roce 2023 zvrácen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 0,26 | 0,14 | 0,25 | 0,32 | 0,33 |
Export do ČR (mld. CZK) | 0,26 | 0,23 | 0,24 | 0,13 | 0,19 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | -0,01 | 0,09 | -0,01 | -0,19 | -0,14 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 159,03 | 48,19 |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 40,20 | 12,18 |
723 | Stroje, zaříz. pro stavebnictví, stavební inženýrství | 20,73 | 6,28 |
724 | Stroje textilní a kožedělné a jejich díly j. n. | 10,66 | 3,23 |
048 | Výrobky z obilnin, z mouky, ze škrobu z ovoce a zeleniny | 9,05 | 2,74 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
771 | Stroje elektrické (ne točivé) a jejich díly | 55,00 | 28,95 |
112 | Nápoje alkoholické | 26,98 | 14,20 |
037 | Ryby, korýši, měkkýši ap. upravení nebo konzervovaní j. n. | 26,60 | 14,00 |
061 | Cukr, melasa a med | 23,27 | 12,25 |
841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 17,04 | 8,97 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
Na trhy EU směřuje téměř 60 % exportů z Mauricia a přístup na tyto trhy představuje pro vládu i soukromý sektor na prioritu.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z EU (mil. EUR) | 1222,99 | 814,14 | 826,14 | 1110,67 | 1177,84 |
Export do EU (mil. EUR) | 612,81 | 516,97 | 500,31 | 596,46 | 668,44 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -610,19 | -297,17 | -325,84 | -514,21 | -509,40 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Hlavními obchodními partnery vedle EU jsou Čína, Indie a Jižní Afrika.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 3956,67 | 3081,79 | 3940,38 | 5011,90 | 4714,41 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 1445,04 | 1135,08 | 1319,17 | 1531,96 | 1482,19 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -2511,63 | -1946,71 | -2621,21 | -3479,94 | -3232,23 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Maurius je zemí, která úspěšně láká zahraniční investory na velmi výhodné daňové podmínky a i díky tomu jej nazýváme daňový ráj. Veškeré podmínky podpory investorům jsou shrnuty na stránkách Ekonomické rozvojové rady (Economic Development Board).
Přímé zahraniční investice na Mauricius dosáhly v roce 2023 celkové hodnoty 0,8 mld. USD a hlavními investory byly země EU, Indie, Singapur, Jižní Afrika, USA a Spojené Arabské Emiráty.
Podle informací Velvyslanectví České republiky v Pretorii nejsou na Mauriciu žádné významné české investice.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
V r. 2009 byla mezi EU a Mauriciem, Zimbabwe, Madagaskarem, Seychelami sjednána tzv. přechodná Dohoda o ekonomickém partnerství – interim Economic Partnership Agreement (EPA), která začala být předběžně prováděna od 14. května 2012. Jednání o plnohodnotné Dohodě o ekonomickém partnerství (EPA) mezi EU a státy bloku ESA (státy východní a jižní Afriky – Mauricius, Džibutsko, Etiopie, Eritrea, Komory, Madagaskar, Malawi, Súdán, Seycheli, Zambie a Zimbabwe) zatím příliš nepokročila.
Smlouvy s ČR
Mezi ČR a Mauricijskou republikou je uzavřená Dohoda o podpoře a vzájemné ochraně investic z roku 1999, která je v platnosti od 27. 4. 2000. Dne 18. srpna 2015 podepsali v Port Louis velvyslankyně Blanka Fajkusová a tajemník kabinetu a vedoucí státní služby Sateeaved Seebaluck Dohodu o letecké dopravě mezi ČR a Mauriciem.
3.4. Rozvojová spolupráce
Mauricius nepatří mezi prioritní země české rozvojové spolupráce. Rozvojové projekty na Mauriciu ČR realizuje především prostřednictvím EU.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Mauricius nepatří do skupiny zemí, ke kterým se zpracovává tzv. mapa oborových příležitostí.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Mauricius představuje křižovatku, na které se setkávají evropské a asijské (především indické) zvyklosti při obchodních jednáních. Převažuje právě indický styl s ohledem na významnou část populace pocházející z Indie – a to jak hinduistickou, tak i muslimskou. Oproti jednání v Indii a Pákistánu je však Mauricius více ovlivněn evropským stylem, zvláště francouzským. Přestože byl Mauricius britskou kolonií, značný vliv, a to i jazykový, zanechali původní kolonizátoři z Francie. Hlavním používaným jazykem je tedy francouzština, po ní následuje angličtina a další místní jazyky.
4.2. Oslovení
Pro oslovení mauricijských partnerů se doporučuje podobný způsob jako v Evropě, tedy pomocí emailu a zatelefonování. V této digitální době se i doporučuje požádat o videokonferenci a představit tak svou společnost a produkt v rámci moderních platforem – MS Teams, Zoom či Google Meet. Na schůzce je běžné vykání s ohledem na hlavní používaný jazyk francouzštinu a na formální přístup k obchodnímu partnerovi. Je běžné následovat evropské zdvořilostní způsoby jednání s potřešením ruky při představování. Při představování se na Mauriciu nepoužívá „Your Excellency“ pro každého ministra či náměstka. Toto oslovení je rezervováno pro prezidenta, vice prezidenta a dále velvyslance. Pro prezidenta se navíc ještě připojuje „Sir“. Ministři jsou písemně oslovováni „The Honorable“ či ve zkratce „The Hon“ a ústně pak bez členu „Honorable“. Podle vystudovaného oboru se často přidává i „Dr“ před čestným titulem.
4.3. Obchodní schůzka
Ideální čas pro oficiální jednání na Mauriciu je dopoledne a je vhodné pozvat partnera i na pracovní snídani. Pro neformální jednání se doporučuje pozvat partnera na pracovní večeři do některé z místních restaurací. Přijetí u partnera doma není při prvních ani pozdějších kontaktech obvyklé. Obchodní jednání je podobné indickým zvykům s evropskými prvky.
Obchodní partneři jsou většinou dochvilní a zakládají si na formální styl oděvu a jsou velmi dobře připravení na obchodní jednání.
Řada Mauricijců, kteří zastávají vyšší posty ve státní správě či ve vedení soukromých subjektů, pochází ze společensky úspěšně etablovaných, často vlivných a finančně dobře zajištěných rodin. Často bývají absolventy či mají dokonce akademické tituly z jedné či více prestižních světových univerzit. Afričané si obecně cení dosažení vysokého společenského statusu, což ti úspěšní demonstrují nápadným důrazem na okázalost a materiální sebeprezentaci.
Při oficiálních jednáních se očekává upravený zevnějšek, oblek s kravatou a s uzavřenou společenskou obuví a pro ženy kostýmek.
Je zdvořilé přinést malý dárek obchodnímu partnerovi a prezentovat tak tradiční české produkty (sklo, pivo, víno, becherovka či další). Na Mauriciu není problém s konzumací alkoholu v odpoledních a večerních hodinách, velmi běžné je bílé a červené kvalitní víno.
4.4. Komunikace
Při jednáních je preferován francouzský jazyk oproti anglickému, který však všichni také ovládají. Nepsaným lidovým jazykem je místní kreolština, ve které se mísí prvky francouzštiny s dalšími jazyky z Indie, Madagaskaru a afrických zemí. Významná část podnikatelů je čínského původu, především z jihozápadní Číny.
4.5. Doporučení
Jako nejvhodnější postup při vstupu na trh se jeví obrátit se s nabídkou spolupráce na prověřeného místního partnera, firmu, jež působí v oboru zájmu na Mauriciu. Společník by měl být schopen zajistit odpovídající přijetí, program a doprovázet společnost na schůzky. Dále je vhodné se obrátit na státní agenturu Ekonomickou rozvojovou radu (Economic Development Board), která spadá pod Ministerstvo financí, hospodářského plánování a rozvoje Mauricia, a která byla založena v roce 2018 za účelem podpory obchodu, investic a usnadňování kontaktů mezi místními a zahraničními podnikateli. Pro pomoc při B2G spolupráci (tzn. spolupráce s místními ministerstvy a státními institucemi) je doporučeno se obrátit na Zastupitelský úřad České republiky v Pretorii na obchodně-ekonomický úsek.
4.6. Státní svátky
1. ledna – Nový rok
čínský jarní festival (pohyblivé)
1. února – svátek na památku zrušení otroctví
Thaipoosam Cavadee (pohyblivé)
Maha Shivaratree (pohyblivé)
12. března – státní svátek
Ougadi (pohyblivé)
Velký pátek (pohyblivé)
1. května – svátek práce
15. srpna – Nanebevzetí P. Marie
Ganesh
Chathurthi (pohyblivé)
Divali (pohyblivé)
Eid-Ul-Fitr (pohyblivé)
2. listopadu – svátek na památku příjezdu prvních otroků
25. prosince – svátek vánoční
Úřední hodiny:
banky – pondělí až čtvrtek 9:15–15:15, pátek 9:15–17:15, v sobotu zavřeno
obchody – pondělí až sobota 9:30–17:30 (některé v sobotu odpoledne mají zavřeno), většina obchodu je v neděli a o svátcích zavřena (různé dle města a oblasti)
státní instituce – pondělí až pátek 8:30–16:00 a v sobotu 9:15–11:15
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Mauricijský trh je trhem poměrně vyspělým. Na trhu je přítomna většina globálních firem. Preciznost a solidnost ve vzájemné spolupráci jsou samozřejmostí a hrají roli také kultuní zvyklosti. U zboží spotřebního charakteru dává většina firem přednost napojení bezprostředně na výrobce z důvodu úspory nákladů na prostředníky. U ostatních produktů se doporučuje dodávat zboží přes místního agenta/distributora.
Registrace dovozců a vývozců probíhá online na stránkách mauricijského daňového úřadu (Mauritius Revenue Authority).
Při dovozu jakéhokoliv zboží je nutno projít celním odbavením, při vývozu vyplnit exportní deklaraci. Postup při dovozu zboží na Mauricius včetně vývozu zboží přehledně prezentuje na svých stránkách Mauricijská příjmová instituce (www.mra.mu) a uvádí veškeré nezbytné opatření, dokumenty a výši celních sazeb pro jednotlivé produkty. Mauricius je otevřenou ekonomikou, a proto i celní zatížení při dovozu není tak vysoké. Výjimku tvoří produkty vyráběné na Mauriciu.
Dovozní omezení je uplatňováno u těchto vybraných produktů:
- Potraviny
- Zemědělská produkce (ovoce, zelenina, květiny, semínka)
- Léky
- Živá zvířata – veterinární / karanténní řízení
- Tabák
- Čaj
- Hračky a některé další spotřební položky (např. železné tyče, elektrické kabely)
Kompletní seznam lze stáhnout na tomto odkazu: https://www.mra.mu/download/ProhibitedRestricted.pdf
Mezi produkty zakázané pro vývoz z Mauricia patří:
- Produkty národního dědictví – jedná se o produkty/zboží uvedené v § 12 a v Příloze zákona o Fondu národního dědictví z roku 2003, bez předchozího souhlasu Rady Fondu národního dědictví.
- Měď exportována jako šrot – rafinovaná měď a slitiny mědi, surové, zařazené pod celním kódem H.S 7403 vyvážené jako šrot, měděný odpad a šrot zařazený pod celním kódem H.S 7404.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Mauricius si udržuje svou pozici nejlépe „business friendly“ země subsaharské Afriky a mauricijská vláda v roce 2019 zintenzivnila úsilí k implementaci opatření na podporu podnikání a přilákání investic do klíčových vývozních oblastí. Na konci července 2019 byl zveřejněn zákon pro usnadnění podnikání (tzv. Business Facilitation Act), který pozměnil mnoho nařízení a legislativu. Tento zákon usnadnil obchodování a placení tržních poplatků, ustanovil Odbor firemní a obchodní registrace – CBRD (odbor Ministerstva financí) jako jedno kontaktní místo pro podnikatele a investory (tzv. one stop shop), urychlil vydávání stavebních povolení a obchodní licencí a představil novinky týkající se povolení k pobytu.
Na Mauriciu je možné založit 4 typy společností:
- Tuzemská společnost (Domestic Company) – má sídlo a podniká na Mauriciu a je možné ji založit do 2-3 dnů. Jedná se o nejjednodušší typ společnosti a je jí možné využít na různé typy aktivit. Musí mít alespoň jednoho akcionáře (i nerezidenta) a alespoň jednoho ředitele, který má bydliště na Mauriciu, a aby se společnost vyhnula daňové rezidenci jinde, musí počet ředitelů s bydlištěm na Mauriciu přesáhnout počet ředitelů nerezidentů. Společnost má povinnost platit daň z příjmů právnických osob.
- Autorizovaná společnost (Authorized Company) – jedná se o nový typ společnosti, který nahradil GBC 2. Tato společnost může požádat o povolení své činnosti, pokud většinu akcií či skutečný podíl drží či kontroluje osoba, která není občanem Mauricia a současně provozuje obchodní činnost mimo Mauricius a má skutečné vedení také mimo Mauricius. Společnost nesmí provozovat – bankovnictví, finanční služby a různé manažerské a správcovské služby. Společnost musí mít alespoň jednoho akcionáře a daň z přijmu právnických osob platí jen z příjmů pocházejících z Mauricia.
- Global Business Company (GBC) – nahradila původní GBC1 a vztahuje se na jakékoliv obchodní aktivity na Mauriciu i mimo něj. Musí mít alespoň jednoho akcionáře (i nerezidenta) a alespoň 2 ředitele s bydlištěm na Mauriciu. Skutečné řížení musí být provozováno z Mauriciu, kde také musí mít své sídlo. Platí daň z příjmu právnických osob.
- Společnost chráněných buněk (Protected Cell Company) – samostatný právní subjekt a buňky nejsou samostatnými právními subjekty, které by byly od něj odděleny. Vždy existuje jedno jádro a několiv buněk. Společnost musí mít sídlo na Mauriciu, alespoň jednoho akcionáře a minimálně 2 ředitele s bydlištěm na Mauriciu. Skutečné řízení musí být z Mauricia a zdanění je stejné jako u GBC s tím, že každá buňka je zdaněna samostatně
Více informací lze nalézt na webových stránkách Ekonomické rady pro rozvoj (Economic Development Board).
5.3. Marketing a komunikace
Vzhledem k vyspělosti mauricijského trhu jsou propagace, marketing a reklama jedním ze základních předpokladů úspěchu na trhu. V tomto oboru působí řada specializovaných firem a asociací, které jsou schopny poskytovat servis na vysoké profesionální úrovni.
Mezi významné PR a reklamní agentury patří:
Maluti Communications – specialista na komunikaci společností s veřejností, založená na Mauriciu v roce 2003, web: www.maluti.mu
Concrete Agency – specialista na PR komunikaci, web: www.concreatepr.mu
Global Integrated Digital Agency – specialista na digitální komunikaci, marketingové a brandingové kampaně, web: www.smartmedia.agency
Blast BCW – hlavní PR agentura, komunikační a mediální služby, branding, web: www.blast.mu
Na Mauriciu nenajdeme mnoho pravidelných veletrhů a výstav, i když se postupně stává stále oblíbenější destinací pro kongresy a konference, alespoň v rámci afrického kontinentu.
Informace o nadcházejících akcích lze nalézt na stránkách Ekonomické rady pro rozvoj (Economic Development Board) a to včetně obchodních misí z Mauricia na veletrhy v jiných zemích.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Legislativní rámec pro prosazování práv duševního vlastnictví byl na Mauriciu zpočátku stanoven na ochranu autorských práv, ochranných známek, patentů – patentový zákon z roku 1875; zákon o ochranných známkách z roku 1868 a autorský zákon z roku 1956 tvoří nejstarší právní předpisy. Mechanismus prosazování práv duševního vlastnictví se změnil v roce 1995, kdy dohoda TRIPS (Dohoda o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví) Světové obchodní organizace vstoupila v platnost. V zájmu konformnosti a principů založených v TRIPS, došlo k přijetí následujících právních norem:
- autorský zákon, přijatý v roce 1997;
- zákon o patentech, průmyslových vzorech a ochraných známkách z roku 2002;
- zákon o ochraně před nekalými praktikami (průmyslového vlastnictví) z roku 2002;
- zákon o designu (topografie) integrovaných obvodů z roku 2002;
- zákon o zeměpisných označeních z roku 2002.
Institucionální rámec pro prosazování práv duševního vlastnictví je tvořen několika orgány. Úřad průmyslového vlastnictví, odbor pod záštitou Ministerstva zahraničních věcí, mezinárodního obchodu a regionální spolupráce, je zodpovědný za zpracování registrace patentů, ochranných známek a průmyslových vzorů. Soudní dvůr pro průmyslové vlastnictví rozhoduje o případech jako je např. odmítnutí žádosti o registraci s možností odvolání se k Nejvyššímu soudu.
Pokud jde o autorská práva, Mauricijská společnost autorů (Mauritius Society of Authors) spravuje majetková práva vlastníků autorských práv a výlučné licence; uděluje povolení k používání chráněných děl a je zodpovědná za sběr a vyplácení autorských honorářů. Kromě toho Ministerstvo umění a kultury provozuje tzv. Copyright Desk odpovědnou za informování veřejnosti a registrace autorských práv.
K prosazování práv duševního vlastnictví je celní oddělení Finančního úřadu Mauricia oprávněno zadržet zboží podezřelé z padělků při vstupu do země, a to za předpokladu, že vlastník ochranné známky podstoupil předchozí registrační postupy.
Podrobné informace, vč. připravovaných legislativních změn a praktického návodu pro firmy ke stažení naleznete na stránkách vládního obchodně-informačního portálu.
5.5. Trh veřejných zakázek
Oblast veřejných zakázek na Mauriciu je upravena zákonem Public Procurement Act z r. 2006 ve znění pozdějších novel a navazujících právních aktů.
Vypsané veřejné zakázky jsou zveřejňovány na centrálním portálu k veřejným zakázkám (Public Procurement Portal).
Vedle Úřadu pro veřejné zakázky, který spadá pod Ministerstvo financí a hospodářského rozvoje, dohlíží na tuto oblast také Centrální rada pro veřejné zakázky (Central Procurement Board), na jejíchž webových stránkách naleznete popis procesu zadávání veřejných zakázek na Mauriciu.
Systém veřejných zakázek je elektronický a představuje nejvyspělejší systém tohoto druhu v Africe.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Pokud se česká firma dostane do obchodního sporu s firmou na Mauriciu, je užitečné využít poradenské asistence místní právnické kanceláře, která je na praktické úrovni dobře seznámena s lokálními zvyklostmi a právem. Na Mauriciu je nezávislý systém soudnictví, který je rychlý a kvalitní a v mezinárodním srovnání dosahuje vysoké kvality.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Před cestou vřele doporučujeme zaregistrovat se v systému DROZD MZV ČR.
S platností od 28.5.2009,kdy byla podepsána dohoda mezi členskými státy EU a Mauriciem, mohou občané ČR pobývat na území Mauricia bez víz maximálně po dobu 3 měsíců během šestiměsíčního období, které se počítá od prvního data vstupu na Mauricius. Bezvízový styk se týká všech nevýdělečných typů pobytu za splnění následujících podmínek – předložení platného zpátečního cestovního lístku – prokázání dostatku finančních prostředků na úhradu nákladů pobytu (100 USD na den) – prokázání platné rezervace hotelu nebo zájezdu – rezervace hotelu může být nahražena zvacím dopisem – cestovatel nesmí figurovat na seznamu osob, které jsou pro Mauricius nežádoucí.
Doporučuje se před cestou ověřit u zastupitelského úřadu Mauricia, zda se podmínky pro cestování nezměnily. Viz také stránka MZV ČR k cestování na Mauricius.
Rostliny, semena, čerstvé ovoce a květiny musí být deklarovány celním úřadům a podléhají prohlídce; dovozní povolení musí být obdrženo od Ministerstva zemědělství Mauricia před jejich dovozem. Tatáž dovozní procedura platí pro zvířata, která musejí projít karanténou. Platí přísný zákaz odchytu/sběru a vývozu divoce žijících živých zvířat a rostlin. Na dovoz a vývoz zbraní a střeliva je nutno mít povolení.
Časový posun: + 3 hodiny, v době letního času +2 hod
Všeobecně se hovoří francouzsky, na úřadech, hotelích a restauracích také anglicky (oficiální jazyk).
Mezinárodní předvolba při volání na Mauricius je: +230
Roční teploty: letní měsíce (od listopadu do dubna) od 25 C do 33 C na pobřeží a od 20 C do 28 C na centrální plošině, teplota moře 27 C; zimní měsíce (od května do října) od 18oC do 24oC na pobřeží od od 13oC do 19oC na centrální plošině, teplota moře 22oC.
Od listopadu do března se mohou tvořit tropické cyklóny a období dešťů je od ledna do března. Pro cestovale se doporučuje využít služeb místní taxikářů či si pronajmout vlastní vůz. Veřejná doprava může být pro cizince komplikaná. Kriminalita na Mauriciu není příliš vysoká, nicméně se doporučuje dodržovat základní pravidla bezpečného chování, tzn. zbytečně na sebe neupozorňovat, dávat si pozor na cennosti v kapsách v zaplněných prostorech a na odložené věci na pláži a po setmění vycházet obezřetně.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Cizinci ve věku od 20 do 60 let na Mauriciu mohou zpravidla pracovat v oblastech, ve kterých není dostatek domácí kvalifikované pracovní síly.
Informace o dalších podmínkách a o postupu žádosti o pracovní povolení jsou dostupné na stránkách organizace tzv. Employment Division Work Permit Unit spadající pod mauricijské ministerstvo práce, průmyslových vztahů a zaměstnanosti.
Na stránkách organizace Mauritiusjobs spadající pod mauricijské ministerstvo práce, průmyslových vztahů a zaměstnaností lze najít nabídky volných pracovních pozic. Minimální mzda je nyní stanovena na 16 500 rupií za měsíc (cca 358 USD) a průměrná zda se pohybuje okolo 40 000 rupií za měsíc (cca 883 USD). Jako v jiných afrických zemí je možnost si vybrat zdravotní pojištění od různých agentur dle vlastních potřeb. Stát podporuje slabé a zranitelné domácnosti sociálními balíčky.
5.9. Veletrhy a akce
Na Mauriciu nenajdeme mnoho pravidelných veletrhů a výstav, i když se postupně stává stále oblíbenější destinací pro kongresy a konference, alespoň v rámci afrického kontinentu. Informace o nadcházejících akcích lze nalézt na stránkách Ekonomické rady pro rozvoj (Economic Development Board) a to včetně obchodních misí z Mauricia na veletrhy v jiných zemích.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Pretorii
Země akreditace:
Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius,
Mosambik, Namibie a Svazijsko
Vedoucí
zastupitelského úřadu: Mgr. Tomáš Uličný, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec
České republiky v Jihoafrické republice
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083 Arcadia, Pretoria Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield 0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27-12-431 2380 fax: +27-12-430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.cz
Web: www.mzv.cz/pretoria
Pracovní doba: neděle – čtvrtek 7:45 až 16:15 hod.
Spojení z letiště a z centra: Nejjednodušší spojení na velvyslanectví ČR v Pretorii jak z mezinárodního letiště O.R. Tambo tak i z centra Johannesburgu je použití kombinace nadzemního příměstského vlaku Gautrain, který spojuje letiště, centrum Johannesburgu a Pretorie. Název nejbližší stanice Gautrain u velvyslanectví ČR je Pretoria – Hatfield. Ze stanice na velvyslanectví doporučujeme použít Uber. Vzhledem k dostupnosti na zavedenosti služby Uber může být v závislosti na dopravní špičce (7:00 – 9:30 a 14:30 – 17:30) nejrychlejší použít Uber rovnou.
Honorární konzulát ČR na Mauriciu
Honorary Consulate of the Czech Republic
Honorární konzul: p. Gulshan JUGROO
Adresa: St. James Court Building, Ground Floor St. Denis Street, Port Louis Mauritius
Tel: +230 206 3988
Fax: +230 206 3990
E-mail: portlouis@honorary.mzv.cz; aeromru@intnet.mu
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Tísňové linky:
Policie: 999 nebo 112
Zdravotní záchranná služba: 114
Hasiči: 115
Na stránkách mauricijské policie lze nalézt další významné kontakty v případě nouze.
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
- Government of Mauritius – vládní stránky, rozcestník na jednotlivá ministerstva: https://govmu.org/EN/Pages/default.aspx
- Economic Development Board – Ekonomická rozvojová rada pro podporu vývozu a investic: https://www.edbmauritius.org
- Mauritius Chamber of Commerce and Industry – Obchodní a průmyslová komora Mauricia: https://www.mcci.org/en
- BOM (Bank of Mauritius) – centrální banka: https://www.bom.mu
- Statistics Mauritius – statistický úřad SIC (State Investment Corporation) – vládní investiční korporace: https://statsmauritius.govmu.org/SitePages/Index.aspx
- Mauritius Freeport Authority (MFA) – bezcelní sklad, Celní a daňový úřad: https://www.mra.mu
- Burza – Stock Exchange of Mauritius: https://www.stockexchangeofmauritius.com
- Mauricius na stránkách Africké rozvojové banky: https://www.afdb.org/en/countries/southern-africa/mauritius