Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Mauritánie je islámskou republikou s rozlohou přes jeden milion kilometrů čtverečných (11. nejrozlehlejší země Afriky). S populací okolo 4,6 milionů obyvatel však patří mezi ty nejméně lidnaté.
Ekonomicky patří Mauritánie k nejméně vyspělým zemím afrického kontinentu. Situaci v zemi komplikuje složitá národnostní situace, která vyplývá z historie. Otroctví bylo v této saharské zemi zrušeno až v roce 1981. Značným problém je také nedostatek vody a pokračující desertifikace, která má za následek stěhování rurálního obyvatelstvo do měst. Především do hlavního města Noukchottu, kde žije až čtvrtina celkové populace země.
Hospodářství Mauritánie se opírá o těžbu železné rudy. Mauritánie je jedním z největších vývozců na světě.
Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace jsou poskytovány ve zkráceném rozsahu.
Základní údaje | |
Hlavní město | Nouakchott |
Počet obyvatel | 4,65 mil. |
Jazyk | Arabaština |
Náboženství | Islám |
Státní zřízení | Republika |
Hlava státu | Mohamed Ould Ghazouani |
Hlava vlády | Mohamed Ould Bila |
Název měny | Ouguiya |
Cestování | |
Časový posun | – 1 hodina (v létě – 2 hodiny) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | JUDr. Ladislav Škeřík |
Ekonomický úsek | Mgr. Jana Svobodová |
Konzulární úsek | Mgr. Michael Brtnický Ph.D. |
CzechTrade | Jakub Atarsia |
Czechinvest | Ne |
Ekonomika | 2023 |
Nominální HDP (mld. USD) | 11,18 |
Hospodářský růst (%) | 4,8 |
Inflace (%) | 5,1 |
Nezaměstnanost (%) | 11,00 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Mauritánie (275.09 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Oficiální název státu je Mauritánská islámská republika, státním zřízením republika se značným vlivem islámského práva, které se kombinuje s francouzským občanskoprávním systémem. Velkou roli v zemi má prezidenta (tzv. prezidentský systém).
Země prošla několika vojenskými puči – poslední byl uskutečněn v srpnu 2008. Sesazen byl demokraticky zvolený prezident Sidi Ould Cheikh Abdellahi. Strůjce převratu, generál Mohamed Ould Abdel Azíz, stanul v čele země. Následně se v červenci 2009 uskutečnily nové prezidentské volby, ve kterých byl Abdel Azíz zvolen prezidentem země. Abdel Azízův vojenský převrat diskvalifikoval zemi v očích zahraniční veřejnosti. Klíčoví hráči jako USA, Francie, EU či Africká unie převrat odsoudili a žádali co nejrychlejší návrat k demokratickému řádu. V průběhu roku 2010 se však vztahy se zahraničními partnery postupně začaly obnovovat.
Zákonodárná moc je představována dvoukomorovým parlamentem. Horní komorou je Senát složený z 56 členů volených nepřímo (členy městských zastupitelstev) na šestileté období. Dolní komora, Národní shromáždění, je složena ze 146 poslanců volených ve všeobecných přímých volbách na pětileté období. Národní shromáždění není zcela nezávislé na výkonné moci (např. může být velmi lehce rozpuštěno prezidentem země). Parlamentní volby, původně plánované na rok 2011, se odehrály v listopadu a prosinci 2013, společně s volbami komunálními. Část opozice se jich odmítla účastnit z důvodu netransparentnosti. V sprnu roku 2019 byl zvolen nový prezidente Mauritánie Mohamed Ould El-Ghazaouani, bývalý vysoký vojenský představitel země.
Aktuální složení vlády naleznete na https://ami.mr/fr/index.php/les-membres/
1.2. Zahraniční politika země
Mauritánie získala nezávislost v roce 1960 na Francii. V roce 1961 se stala členem OSN. Úzké vztahy udržuje Mauritánie (mimo Francii) především se svým sousedy (Maroko, Alžírsko, Mali a Senegal). Nejvýraznější jsou v současné době vztahy s Marokem.
V hlavním městě Noukchottu má zastoupení i několik evropských zemí jako Francie, Velká Británie nebo Španělsko. ČR je zastoupena na úrovni honorárního konzulátu. V Mauritánie má své zastoupení také Evropská unie, která je v zemi velmi aktivní především v rámci rozvojové pomoci. Mauritánie je členem G5 Sahel, které je sdružení několika zemí v regionu. Jeho posláním je užší spolupráce především v bezpečnostních otázkách. Sídlo G5 Sahel se nachází v Noukchottu.
1.3. Obyvatelstvo
Počet obyvatel je okolo 4,6 milionů. Hustota zalidnění je jedna z nejnižších na světě – činí 4 obyvatel/km2. Míra nezaměstnanosti se pohybuje okolo 11 % a míra gramotnosti okolo 67 % populace. Náboženstvím, které vyznává 99% populace je islám. Úřední jazykem je arabština (místní dialekt se nazývá hassaníja). V úředním styku je též používaná francouzština. V zemi se používají i další národní jazyky – pular, soninké a wolof.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Pandemie Covid-19 ovlivnila mauritánskou ekonomiku poklesem výkonnosti. Růst v příštích letech bude pravděpodobně vázán na ceny vývozních komodit, na nichž je Mauritánie závislá.
Mauritánie je dlouhodobě zemí s nízkými příjmy. Podle údajů Světové banky se země v roce 2020 nacházela na 148. místě z hlediska HDP na obyvatele (přibližně 2 166 USD na obyvatele podle parity kupní síly). Navzdory pozitivnímu hospodářskému vývoji v posledních letech zůstává Mauritánie málo rozvinutou zemí – z hlediska indexu lidského rozvoje (HDI) se v roce 2019 umístila na 157. místě ze 189 zemí. Odhaduje se, že přibližně 31,8 % mauritánských domácností se nachází pod hranicí chudoby (méně než 2 USD na den), což se týká zejména obyvatel rozsáhlých venkovských oblastí. Země také trpí vysokou mírou korupce. Hlavními slabinami mauritánské ekonomiky jsou vysoká míra nezaměstnanosti, oficiálně uváděná zhruba 11% (ale v kategorii mladistvích ve věku 15 – 24 let dosahuje až 50%) a nediverzifikovaná ekonomická základna.
Hospodářství je založeno na rybolovu, chovu dobytka a těžbě nerostných surovin. Zemědělství a rybolov tvoří 27,4 % HDP a zaměstnávají přibližně polovinu pracovní síly, z níž část žije kočovným způsobem. Zpracovatelský průmysl a těžební průmysl tvoří 30 % HDP země. Služby tvoří přibližně 42,6 % HDP – především obchod, veřejná správa a telekomunikace. Mauritánskou ekonomiku ohrožují také vnější vlivy, zejména extrémní sucho a kolísání světových cen některých komodit. Obyvatelstvo se tak obtížně vyrovnává s rostoucími cenami. V roce 2022 činila inflace cca 9,5 % především u potravin a energií, která byla stlačena v roce 2023 na 5% a odhad 2024 činí 2,5%.
Ukazatel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Růst HDP (%) | 0,74 | 6,38 | 4,8 | 6,5 | 7,9 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 5674,3 | 6295,76 | 6700 | 7110 | 7620 |
Inflace (%) | 3,57 | 9,53 | 5,10 | 3,8 | 2,9 |
Nezaměstnanost (%) | 11,29 | 11,11 | 11,00 | 10,80 | 10,80 |
Export zboží (mld. USD) | 2,919 | 3,831 | 3,842 | 4,35 | 4,728 |
Import zboží (mld. USD) | 5,927 | 8,128 | 7,852 | 8,101 | 8,905 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -0,606 | -1,002 | -0,827 | -0,468 | -0,569 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 4,62 | 4,74 | 4,86 | 4,99 | 5,13 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | 7/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Zhoršení globální ekonomiky v roce 2020 v důsledku pandemie Covid – 19 způsobilo, že se reálný HDP v Mauritánii v roce 2020 snížil o 3,6 %, poté, co v roce 2019 vzrostl o 5,9 %.
Rozpočet zaznamenal v roce deficit 4,1 % HDP poté, kdy byl v předchozím roce v přebytku. Zatěžujícími faktory jsou výrazný pokles daňových příjmů během hospodářského zpomalení, pokles příjmů z vývozu a výrazné zvýšení výdajů na zdravotnictví v boji proti pandemii. Zpomalení světové ekonomiky se dotklo zahraničního obchodu a přímých zahraničních investic, které klesly z 937 milionů USD na 594 milionů USD.
Deficit běžného účtu v pandemických letech (až rekordních 17,6 % v roce 2021) způsobuje pokles vývozu železné rudy a zastavení vývozu produktů pocházejících z rybolovu. Oficiální devizové rezervy zůstaly v roce 2020 stabilní na hodnotě 1,135 miliardy USD.
Veřejné finance | 2023 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -2,40 |
Veřejný dluh (% HDP) | N/A |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -1,282 |
Daně | 2024 |
PO | – |
FO | – |
DPH | – |
2.3. Bankovní systém
Hlavní dozor nad bankovním sektorem vykonává Mauritánská centrální banka. Finanční systém země dále tvoří 13 místních bank a 5 zahraničních (např. Société Général, Attijari bank, katarská QNB). Aktivní jsou též 2 mauritánské finanční společnosti a několik pojišťoven a institucí specializovaných na mikrofinance.
Finanční služby jsou však málo rozvinuté a slouží především omezenému počtu velkých společností. Velmi omezený je přístup malých a středních podniků k úvěrovým nabídkám. V zemi je málo bankovních poboček, koncentrovaných do měst Nouakchottt a Nouadhibou. Odhaduje se, že jen necelých 7 % populace má bankovní účet či úvěr.
V zemi se aktuálně rozvíjí zejména tzv. islámské bankovnictví.
Banque Centrale de Mauritanie (BCM) Avenue de l’Indépendance, BP 623 Nouakchott Tel: 00 222 525.22.06/525.28.88, Web: www.bcm.mr, e-mail : info@bcm.mr
Banque Mauritanienne pour le Commerce International (BMCI) Avenue Gamal Abdel Nasser, B.P. 622 Nouakchott Tél.: 00 222 525 24 69/525 28 26 /00 222 45 29 53 95 ou 00 222 45 25 28 26, Web: www.bmci.mr
Banque National de Mauritanie Avenue du Roi Fayçal, BP 291, 614 Nouakchott Tél: 00222 525 26 02/525 27 07/ 525 12 62, www.bnm.mr
Société Général Mauritanie Avenue Charles De Gaulle, BP 5085 Nouakchott Tel : 00 222 45 29 70 00, www.sgm.mr
2.4. Daňový systém
Mauritánský daňový systém je poměrně značně diverzifikovaný – jedná se o 23 typů daní rozdělených na celostátní a obecní daně.
Mezi hlavní typy daní patří:
Daň z průmyslové a obchodní činnosti (tzv. BIC) – 25 % z příjmu, splatná ke 30. dubnu každého roku
Paušální daň z činnosti (tzv. IMF) – 2,5 % z ročního obratu
Pozemková daň – 6 % z vlastnictví nemovitosti, 10 % ze zisku z pronájmu nemovitosti
Daň z příjmu ze závislé činnosti – progresivní zdanění dle příjmu (0 %, 5 %, 15 %, 25 % a 33 %)
Daň z přidané hodnoty – základní sazba 14 %, 18 % pro uhlovodíky a 16 % telekomunikace
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
Saldo zahraničního obchodu s Mauritánií je pro ČR pozitivní. Hodnota obratu vzájemné obchodní výměny mezi ČR a Mauritánií měla dynamickou růstovou trajektorii – s vrcholy v období zejména 2010 – 2011, kdy tahouny českého exportu byly tkaninami (propad v roce 2013) a letouny.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 0,03 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,02 |
Export do ČR (mld. CZK) | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | -0,02 | -0,02 | -0,02 | -0,02 | -0,02 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
523 | Soli kovové, peroxosoli kyselin anorganických | 6,55 | 36,39 |
022 | Mléko, smetana a mléčné výrobky (ne máslo a sýry) | 3,88 | 21,56 |
723 | Stroje, zaříz. pro stavebnictví, stavební inženýrství | 1,52 | 8,44 |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 1,51 | 8,39 |
652 | Tkaniny bavlněné tkané (ne úzké a speciální) | 1,31 | 7,28 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
037 | Ryby, korýši, měkkýši ap. upravení nebo konzervovaní j. n. | 0,30 | 0,59 |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 0,29 | 0,59 |
057 | Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené | 0,23 | 0,45 |
651 | Příze textilní | 0,10 | 0,20 |
841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 0,06 | 0,12 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z EU (mil. EUR) | 795,25 | 730,00 | 755,09 | 1229,10 | 1240,25 |
Export do EU (mil. EUR) | 676,81 | 493,40 | 655,76 | 756,06 | 601,59 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -118,44 | -236,59 | -99,33 | -473,04 | -638,67 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Mezi nejdůležitější obchodní partnery mimo EU se řadí Čína, Spojené arabské emiráty a Japosnko. Do Číny se exportuje především železná ruda a mořské plody.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 3705,52 | 3754,22 | 4727,39 | 6289,30 | 6022,85 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 1468,45 | 1907,80 | 2044,32 | 2787,62 | 2952,26 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -2237,07 | -1846,41 | -2683,07 | -3501,69 | -3070,58 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Sledování přímých zahraničních informací v Mauritánie není jednoduché. Existuje minimum informací. Objem investic je velmi proměnlivý.
V roce 2020 představovali PZI okolo 11 % HDP, zejména v sektorech důlního, ropného průmyslu, zemědělství a rybolovu.
V současné době neevidujeme žádné PZI z ČR do Mauritánie.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Mauritánie byla patnáctou zemí západní Afriky, která podepsala tzv. Economic partnership agreement.
Smlouvy s ČR
V současnosti neexistuje žádná platná smlouva mezi ČR a Mauritánií. Obě strany projevily zájem na podepsání Smlouvy na ochranu investic, poté případně Smlouvy o obchodní spolupráci, která by zahrnovala komplexní formát vzájemných obchodních kontaktů včetně pracovních skupin a pravidelných bilaterálních konzultací.
3.4. Rozvojová spolupráce
Mauritánie nepatří mezi prioritní země české rozvojové spolupráce.
Z prostředků Ministerstva zahraničních věcí proběhl v roce 2008 v severozápadní části země (region Ouaddan) tzv. malý lokální projekt české rozvojové pomoci na vytvoření regionální základny pro prodej propanbutanových lahví, jehož cílem bylo zajistit zdroj energie pro nejchudší vrstvy populace a zamezit kácení lesů pro topné účely.
V roce 2021 byl realizován tzv. malý lokální projekt české rozvojové pomoci v oblasti Trarza v blízkosti hranic se Senegalem. Jeho cílem bylo vytvoření solárního ostrovního systému, který zásobuje malou vesnici elektrickou energií. Projekt byl součástí většího plánu tzv. Women Barefoot Solar Engineers of Africa.
V roce 2021 byl prostřednictvím českého vládního programu MEDEVAC realizován projekt ve spolupráci s DIAKONIA ČCE a mauritánskou pobočkou Lutheran World Federation. Cílem bylo zdravotnické vybavení kliniky ve městě Bassikounou v blízkosti hranic s Mali, kde se nachází uprchlický tábor Mbera. Zdravotnických služeb v klinice v Bassikonou využívají rovněž uprchlíci z tábora Mbera.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Perspektivní obory v rámci Mapy oborových příležitostí nejsou pro Mauritánii zpracovávány.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Mauritánci jsou velmi zdvořilí a pohostinní. Jedná se však o společnost založenou na silných tradicích a v tomto kontextu je také potřeba při obchodních jednáních postupovat.
4.2. Oslovení
Webové stránky mauritánských partnerů budete hledat velmi obtížně. Emailová komunikace může zafungovat, ale nejlepším způsobem je společný kontakt. Mauritánské obchodníky můžete potkat na veletrzích v okolních zemí (např. Maroko). Velmi důležité bude vyhodnotit, zda Váš produkt má na místním trhu šanci uspět.
Cílová skupina zákazníků či klientů se může od evropských trhů velmi lišit. Mauritánská ekonomika je velmi malá. Většina zboží se musí dovážet. Rozhodující bude především cena nikoliv kvalita. Řada zboží se na mauritánský trh dostává reexportem z Maroka či jiných sousedních zemí.
Pokud se již dostanete do fáze uzavírání obchodu, dbejte na použití správného platebního instrumentu, jako např. neodvolatelný akreditiv.
4.3. Obchodní schůzka
Protokol a hierarchie je pro Mauritánce velmi důležitý. Často se mohou domnívat, že k uzavření obchodu je důležité jednat přímo s ředitelem společnosti. Pro schůzku je vhodné zvolit konferenční místnosti v některém z dobře renomovaných hotelů. Jednání mohou být poměrně dlouhá a náročná. Připravte se na vícero schůzek a zachovejte trpělivost. Mauritánci, kteří mají zahraniční zkušenosti ocení Vaší vizitku jako znak důvěry, že Vás mohou v budoucnu kontaktovat.
Mauritánci jsou velmi pohostinní. Rádi Vás pozvou k sobě na večeři. V případě návštěvy u Vás v ČR budou očekávat obdobné zacházení.
Jednacím jazykem je francouzský nebo arabský jazyk. Dokumenty by v nejlepším případě měly být sepsány v obou jazycích. Je vhodné na jednání přinést menší dárek. Něco typického z Vaší země jako suvenýr.
Alkohol je v Mauritánii zakázán a není podáván ani v hotelových restauracích.
4.4. Komunikace
Obchodním jazykem je francouzština a arabština. Pokud máte v týmu člena, který jeden z těchto jazyků ovládá, pak tlumočníka nebude potřeba.
Komunikačními tabu jsou náboženství a politika. Je lepší se jím vyhnout a zaměřit se na méně významná témata.
Nejlepší je komunikovat osobně. Pokud to není možné, pak telefonicky.
4.5. Doporučení
Velmi důležité je respektovat místní odlišnou kulturu. Určitě se na jednání dobře připravte a zjistěte si reálie o Mauritánii před samotným příjezdem. Základní přehled o zemi Vám umožní rychlejší pochopení místního způsobu života a jejich kultury.
4.6. Státní svátky
1. ledna – Nový rok
1. května – svátek práce
22. březen – začátek ramadánu
20. dubna – konec ramadánu – Eid el Fitr
25. května – den Afriky
10. července – Eid El Adha
30. července – nový rok dle muslimského kalendáře
8. října – Milad un Nabi (Mawlid) – narození proroka Mohammeda
28. listopadu – Den nezávistlosti
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Potenciální zájemci o působení na marockém trhu by nejdříve měli navštívit Mauritánii a své investiční záměry prodiskutovat s příslušnými úřady. Seznámit se s administrativními podmínkami a možnostmi pobídek pro zahraniční investory.
Vyplatí se navázat kontakt s lokálním partnerem, případně obchodním partnerem, který již má s obchodováním v Mauritánii praxi. Obchodním jazykem je francouzština případně arabština.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Ideální formou působení na trhu je prostřednictvím místního zástupce, s jehož firmou a s ním osobně je třeba se dobře seznámit (ekonomické aktivity firmy, finanční odolnost, místní reputace).
5.3. Marketing a komunikace
V Mauritánii trh s marketingovými službami v našem pojetí teprve pomalu vzniká.
Mladá generace hojně využívá instagram, který slouží i k propagaci mauritánských firem, jejich služeb a produktů. Hojně se využívá aplikace WApp.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Základní informace k problematice duševního vlastnictví v Mauritánie lze nalézt na https://www.wipo.int/directory/en/details.jsp?country_code=MR
5.5. Trh veřejných zakázek
Státní zakázky se dělí do tří kategorií:
a) velké rozvojové projekty nad 10 mil. USD. Většinou financovány multinacionálními fondy a bankami – Světová banka, Evropská investiční banka apod
b) rozvojové projekty týkající se středních a malých projektů
c) veřejné zakázky týkající se malých projektů pod 1 mil. USD
Veřejné zakázky a) a b) se zadávající prostřednictvím mezinárodních veřejných soutěží. Zakázky c) se po vzájemné dohodě uskutečňují bez veřejné soutěže.
Odpovědným orgánem je Národní komise pro kontrolu veřejných zakázek – http://www.cncmp.mr
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
V zemi není v posledních letech znám případ vyvlastňování majetku zahraničního subjektu. Znárodnění či vyvlastnění je explicitně vyloučeno investičním zákonem, a to s výjimkou „národního zájmu“.
Zákon rovněž naznačuje hlavní možnosti řešení obchodních sporů mezi zahraniční a mauritánskou stranou – na prvním místě platí smluvní podmínky, pokud ty nelze aplikovat či nejsou dostatečně přesné, přistoupí se k arbitráži a teprve poté k lokální soudní instituci. Přesný vzor pro řešení sporů však nelze zpracovat, neboť do sporů jsou vždy zainteresovány strany s rozdílnými přístupy i různými konexemi. Drobné spory jsou obvykle řešeny s příslušným odborem ministerstva či s pomocí lokální arbitráže vytvořené ad hoc pro daný případ. Spory mohou být postoupeny i soudu, ale stává se tak poměrně zřídka.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Ke vstupu do Mauritánie musí být občan ČR vybaven cestovním pasem s platností nejméně 6 měsíců po vstupu do Mauritánie a v něm vylepeným mauritánským vízem.
Vízum je možné získat na hranicích při vstupu do země, doporučujeme však žádat o vízum v předstihu na mauritánském velvyslanectví v Berlíně, Německo.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Zahraniční zaměstnanci musí mít platné povolení k pobytu a pracovní povolení.
Pro místní pracovníky se podmínky zaměstnávání řídí Zákoníkem práce (č. 2004-015).
Pracovní poměr je dvojího typu – na dobu určitou (může být dvakrát prodloužen o 2 roky) a neurčitou.
Průměrný hrubý měsíční plat je 40 000 MRO (cca 125 EUR).
Mauritánie nedisponuje téměř žádnou sítí zdravotní péče, s výjimkou hlavního města Nouakchottu a ekonomického centra Nouadhibou, kde lze nalézt alespoň základní zdravotní ošetření v případě nutnosti.
Vzhledem k velmi omezené telefonní síti nejsou v Mauritánii vždy funkční nouzová telefonní čísla. Mauritánie má mezinárodní telefonní předvolbu +222.
5.9. Veletrhy a akce
Dle dostupných informací se v Mauritánii nekonají mezinárodní veletrhy.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
V Mauritánii působí honorární konzulát ČR v Nouakchottu, na nějž je možno směřovat zejména obchodní dotazy:
Honorární konzulát ČR v Nouakchottu
Avenue Charles de Gaulle SOCOGIM
T. Zeina N. 100 Nouakchott
Tel: 00 222 45 29 05 69, Fax: 00 222 52 90 571
Email: nouakchott@honorary.mzv.cz
Pro zemi je rovněž diplomaticky příslušný Zastupitelský úřad ČR v Rabatu (Maroko):
Ambassade de la République tchèque
4,5 km, Avenue Mohammed VI
10, Rue Zankat Ait Melloul
10000 Rabat
Royaume du Maroc
Tel.: 00212 537 75 54 21, fax: 00212 537 75 43 93
E-mail: rabat@embassy.mzv.cz, Web: www.mzv.cz/rabat
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Vzhledem k velmi omezené telefonní síti nejsou v Mauritánii vždy funkční ústřední nouzová telefonní čísla.
Policie: 17
Hasiči: 18
Centre Hospitalier National – 00 222 45 25 51 35
Hôpital Militaire – 00 222 45 25 70 15
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Dostupnost informačních zdrojů k Mauritánii je obecně velmi nízká. Některé informace k ekonomickému vývoji (často s velkým časovým zpožděním) poskytuje mauritánský Národní úřad pro statistiku (ONS).
Bohatším informačním zdrojem je webový server African economic outlook, jenž je společným projektem Africké banky pro rozvoj, Rozvojového centra OECD, Hospodářské komise OSN pro Afriku a Rozvojového programu OSN.
Pro ekonomické a sociální statistiky je vhodným zdrojem portál Světové banky.
– ons.mr – Office National dela Statistique (Národní úřad pro statistiku)
– africaneconomicoutlook.org – African Economic Outlook
– http://data.worldbank.org – data Světové banky
– mauritania.mr – oficiální stránky Mauritánské informační kanceláře
– investinmauritania.gov.mr – podpora investicí – Min. hospodářství
– beta.mr – portál ekonomických informací o Mauritánii (včetně vypsaných tendrů)
– pmd.mr – informační portál o Mauritánii (Mauritánský rozvojový portál)
– tourisme-mauritanie.com – Office National du Tourisme (Národní úřad cestovního ruchu)
– Ministerstvo ropy, energie a dolů – Ministère du Pétrol, de l’Energie et des Mines – www.petrole.gov.mr