Náklady a financování projektu



Čerpání nákladů projektu

Plán řízení nákladů

Plán řízení nákladů popisuje, jak se budou řídit odlišnosti od směrného plánu nákladů. Například pokud se vyskytnou odchylky o předem danou částku, projektový manažer může buď pouze sepsat zprávu o odchylce, iniciovat setkání s vedením podniku nebo zahájit audit.

Průběh řízení nákladů

Řízení nákladů se zaměřuje na změny nákladů, na způsoby povolování těchto změn nebo jejich zamezování a na rozpoznání důvodu, proč k nim došlo. Když se odchylky nákladů vyskytnou, musí být prozkoumány, zaznamenány a prošetřeny. Vždy je důležité zaznamenat, proč změna vznikla. Řízení změn nákladů se zaměřuje na:

  • zjišťování příčin změn pro ověření, zda jsou změny opravdu zapotřebí;
  • řízení a dokumentaci změn nákladového směrného plánu;
  • řízení změn v projektu a jejich vlivu na náklady;
  • sledování nákladů za účelem rozpoznání a porozumění nákladovým odchylkám;
  • zaznamenávání patřičných změn nákladů do nákladového směrného plánu;
  • zamezení neodsouhlaseným změnám;
  • komunikaci o změnách nákladů s majiteli projektu, sponzory či orgány poskytujícími dotaci;
  • snahu o udržení nákladů v přijatelných mezích.

Ukázka z knihy „Projektový management podle IPMA“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing. Autor: Jan Doležal, Branislav Lacko, Pavel Máchal a kolektiv.

• Témata: Dotace a financování

Doporučujeme