Cena projektu
V předchozích odstavcích jsme řekli, že kontrakt obsahuje nabídku, která je specifikací budoucího příslibu nabízející strany o provedení služby, dodávce produktu nebo výstavbě či implementaci, a ohodnocení, které je oboustrannou dohodou o tom, co bude poskytnuto jako odměna za dodržení daného příslibu. Finančním vyjádřením této odměny je cena kontraktu o dodávce projektu.
Cena projektu
Odměna, která je stanovena za provedení nebo dodávku předmětu kontraktu, a to za současného splnění podmínek specifikujících kontrakt.
Na cenu projektu podle uzavřeného kontraktu se musíme dívat ze dvou zorných úhlů:
- z pohledu dodavatele projektu představuje stanovení ceny výpočty pokrytí nákladů a předpokládaného zisku z projektu,
- z pohledu zákazníka projektu představuje podklad k rozhodnutí o návratnosti investice.
Cena z pohledu dodavatele projektu
Jedním z důležitých podmínek úspěchu projektu je správně a spravedlivě určená odměna za jeho realizaci. Cena, která je kontraktu o realizaci projektu přiřazena, vychází z mnoha aspektů, mezi nejdůležitější patří:
- náklady na pořízení pracovní síly, technologií a vybavení potřebného pro vlastní realizaci projektu, a to včetně subdodávek,
- náklady na řízení projektu,
- časová hlediska – kritické a urgentní projekty jsou nákladnější,
- rizika spojená s realizací projektu,
- výlučnost a strategická hodnota předmětu projektu,
- tržní podmínky, kvalifikace a tržní pozice dodavatele,
- přiměřený profit dodavatele.
Určení ceny projektu z pohledu dodavatele je komplexní problematika, která vyžaduje mnoho podkladových informací a velkou dávku zkušenosti, a to jak z oblasti plánování projektu a ekonomie společnosti, tak informace o tržním prostředí, o chování a možnostech konkurentů.
Určitou pomoc v hledání optimální ceny projektu mohou poskytnout informace o rozpočtu zákazníka – zadavatele a standardizované šablony dodavatele pro tvorbu nákladového modelu projektu, pokud takovými podnik disponuje.
Cena z pohledu zákazníka projektu
Pro stanovení přijatelnosti ceny kontraktu z pohledu zákazníka – zadavatele projektu jsou nejdůležitějšími hledisky:
- rozpočet, schválený nákladový limit, který je odrazem hodnoty výstupů projektu a strategických potřeb podniku,
- návratnost investice – v určení délky období, které je potřebné pro získání finančního prospěchu, který pokryje velikost investice do projektu.
Návratnost investic do projektu je jedním z významných kritérií při rozhodování o objemu investovaných prostředků – tvorba zisku z hospodářských činností je základním požadavkem podnikání a konkurenční tlaky nebo zákonná nařízení dalšími významnými faktory, které mají na rozhodování vliv.
Typickými příklady jsou výpočty ziskovosti a návratnosti projektu (viz kapitola 4.4.2 Výpočty ziskovosti a návratnosti projektu):
- doba návratnosti projektu,
- diskontované peněžní toky,
- návratnost investic nebo též rentabilita projektu (angl. Return on Investment, ROI).
To, jaké výpočty jsou pro ekonomické zdůvodnění výše investičních prostředků zvoleny a jaké další podmínky a regulace jsou užity, ve většině případů záleží na vnitřních metodikách společnosti, která prostředky vynakládá.