MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Palestinská ekonomika patří v blízkovýchodním kontextu k těm menším. Charakterizuje ji úzká provázanost s Izraelem, s nímž tvoří de facto celní a měnovou unii, a rozdělení na dvě politicky oddělené entity, Západní břeh Jordánu spravovaný Palestinskou národní správou (přičemž 60 % území je pod přímou kontrolou Izraele) a Gazu, kde aktuálně probíhá ozbrojený konflikt mezi Izraelem a dosud vládnoucím teroristickým hnutím Hamás. V důsledku pandemie HDP v roce 2020 poklesl o 11,5 %, po následném oživení došlo k novému propadu v důsledku konfliktu v Gaze v roce 2023. V roce 2025 se očekává výrazný růst, jehož předpokladem je nastolení trvalého příměří. Hlavní výzvou postkonfliktního vývoje bude sjednocení obou částí Palestiny spolu s rekonstrukcí válkou zničené Gazy. Zahraniční obchod je dlouhodobě deficitní a probíhá z velké části přes Izrael, vláda proto usiluje o navýšení exportu a diverzifikaci dovozu. Probíhá též snaha o reformy podnikatelského prostředí s cílem přilákat zahraniční investice a napomoci rozvoji soukromého sektoru. Vládní finance procházejí vleklou krizí, kterou značně prohloubil probíhající konflikt, Palestina proto nadále spoléhá na finanční pomoc ze zahraničí. Mezi oběma palestinskými územími jsou výrazné ekonomické rozdíly, o čemž svědčí např. výše HDP na obyvatele: zatímco na Západním břehu v roce 2023 činil 5073 USD, v Gaze pouze 1084 USD.
Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Růst HDP (%) | 3,9 | -5 | -13,9 | 11,6 | – |
Veřejný dluh (% HDP) | 22 | 25,6 | – | – | – |
Míra inflace (%) | 3,7 | 5,9 | 19,5 | 4,7 | – |
Populace (mil.) | 5,4 | 5,5 | 5,6 | 5,8 | – |
Nezaměstnanost (%) | 24,4 | 31 | 42 | 34 | – |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 3 800 | 3 360 | – | – | – |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -2,9 | -3,5 | -4,6 | -4,3 | – |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -8 | -7,7 | -6,5 | -7,9 | – |
Průmyslová produkce | 3,3 | -8 | – | – | – |
Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | – | – |
Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD, PCBS, MF Palestiny |
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zemí (%) | |
Izrael | 53,1 |
Turecko | 10,3 |
Čína | 6,8 |
Jordánsko | 3,3 |
Německo | 2,5 |
Zdroj: EIU |
Top 5 import dle zboží (mld. USD) | |
Celkem | 9 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živočných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 1,3 |
Energie elektrická | 0,7 |
Krmiva pro zvířata (kromě nemletých obilnin) | 0,4 |
Vápno, cement, prefabrikáty stav. (ne skleněné, hliněné) | 0,2 |
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 0,2 |
Zdroj: EIU |
Zemědělství a potravinářství
Palestinská zemědělská produkce zdaleka nepokrývá lokální spotřebu a trh s potravinami je tak dlouhodobě z velké části závislý na dovozu. Na celkovém objemu dovozů se zemědělské a potravinářské výrobky podílejí více než 30 %. Dováží se prakticky všechny druhy potravin, existuje rovněž solidní prostor pro dovoz krmných směsí a živých zvířat. V souvislosti se snahami o rozvoj lokálních výrobních kapacit se příležitosti nabízejí rovněž v technologiích a vybavení v oblasti zemědělství a zpracování potravin.
V oblasti potravin je Palestina silně závislá na dovozu ze zahraničí, palestinská zemědělská a potravinářská výroba zdaleka nepokrývají lokální spotřebu. Z politických i ekonomických důvodů je patrný zájem o diverzifikaci dovozu potravin, který stejně jako v mnoha dalších sektorech pochází z Izraele (podíl činí cca 50 %). Podle údajů za rok 2022 (novější zatím nejsou k dispozici) činil podíl importovaných potravin na celkových dovozech 1,9 mld. USD, tedy necelých 21 %. Dováží se prakticky všechny druhy potravin, mezi hlavní položky importované z EU patří živá zvířata (porážky se s ohledem na náboženské dietetické požadavky provádějí velmi často až na místě), nápoje (zejména slazené, ale i alkoholické), mléčné výrobky a další produkty živočišného původu, těstoviny, ovoce, cereálie, tabákové výrobky a v neposlední řadě cukrovinky (sušenky, čokolády). Palestinci ocení známé značky, jsou ale otevření i novým výrobkům „evropské kvality” za kompetitivní ceny, čemuž v postcovidové době nahrávají vyšší náklady na dopravu z Číny či Turecka. Obecnou komplikací je roztříštěnost trhu; většina dovozců dokáže pokrýt jen část palestinského území (nejlepšímu pokrytí se těší guvernoráty Ramalláh, Betlém a Hebron, které jsou zároveň ekonomicky nejvýznamnější).
Palestina usiluje rovněž o navýšení domácí potravinářské výroby. V zemědělství jsou v posledních letech patrné snahy o inovativní přístup spočívající například v zavádění nových exotických druhů ovoce, jako je avokádo nebo liči, které by farmářům zajistilo vyšší marže než tradiční druhy, nebo rozvoj zavlažování.
Příležitosti se nacházejí i v oblasti zemědělství – jedná se například o dovoz krmiv, osiv nebo insekticidů, problematický je naopak dovoz výrobků chemického průmyslu včetně těch používaných v zemědělství (dovoz chemikálií je na základě Pařížského protokolu regulován či přímo zakázán ze strany Izraele). Příležitostně se mohou objevit poptávky po moderních zemědělských technologiích, zejména pro živočišnou výrobu. Lokální palestinští výrobci v potravinářském sektoru projevují zájem o moderní potravinářské technologie a strojní zařízení, včetně například plnicí a obalové techniky, zájem je rovněž o suroviny pro domácí potravinářskou výrobu (například mouka, mléko a tuky).
Voda a životní prostředí
Země se dlouhodobě potýká s nedostatkem vody, který je způsoben nejen malým počtem zdrojů, ale také jejich neefektivním využitím. Úřady usilují o obnovu vodovodních a kanalizačních soustav s cílem zabránit ztrátám. Prioritou zůstává výstavba čistíren odpadních vod: na Západním břehu se doposud zpracovává méně než 25 % odpadních vod. Sektor zpracování a recyklace pevných odpadů není příliš rozvinutý, téměř veškerý odpad končí na skládkách. V poslední době se ale s ohledem na environmentální rizika objevují snahy o změnu této situace. Samostatnou kapitolou je Gaza, kde probíhající konflikt způsobil značné škody na infrastruktuře i na životním prostředí jako takovém.
Zásobování vodou je v Palestině dlouhodobým problémem, který je zčásti způsoben nedořešenými vztahy s Izraelem. Ten kontroluje na základě dohod z Osla 80 % vodních zdrojů na Západním břehu (v praxi je tento poměr ještě vyšší). Dalším problémem je nakládání s dostupnými zdroji, včetně nedostatečného zpracování a využití odpadních vod. Situaci se zásobováním vodou dále komplikuje růst populace, ačkoli dlouhodobě mírně zpomaluje. V Gaze před současným konfliktem pokrývaly část spotřeby odsolovací stanice, zbytek pak vodovody z Izraele a studny, přičemž místní voda vzhledem ke znečištění nebyla pitná. Velká část této infrastruktury byla konfliktem poničena – podle hodnocení vztaženému ke konci ledna 2024 byly škody vyčísleny na více 500 mil. USD.
Kromě vládních zdrojů jsou investice do infrastruktury pokrývány z prostředků zahraničních donorů a rozvojových investic. Jedná se především o výstavbu velkokapacitních čističek odpadních vod a opravy vodovodní infrastruktury, na Západním břehu zejména z důvodu opotřebování či nedostatečných kapacit. Palestinský vodní úřad v tomto kontextu představil na roky 2020 až 2025 celkem 20 projektů cílených na oblast zpracování odpadních vod v hodnotě více jak 360 mil. USD a dalších 30 projektů za více než 160 mil. USD se pak zaměřuje na zásobování vodou.
Z 96 mil. m3 odpadních vod vyprodukovaných každoročně na Západním břehu je pouze 11 mil. m3 zpracovaných. Zbylých téměř 90 % odpadních vod končí v údolních tocích, z nichž část následně prochází čištěním na izraelské straně hranice. Tato praxe palestinskou stranu stojí kolem 40 mil. EUR ročně, nadto se jedná o environmentální riziko a rovněž nevyužitou příležitost, kdy by se tato voda mohla znovu využít například v zemědělství.
Konkrétními klíčovými investicemi v oblasti vodního hospodářství, které v současné doby probíhají nebo jsou plánovány, je čistička v Hebronu s plánovanou počáteční kapacitou 15 tis. m3 denně, která je dílem již v provozu a v plné verzi by měla sloužit až 250 tis. osob. Z evropských peněz jsou dále placené projekty čističek v Náblusu a v Tubásu. Projekty v Gaze byly se začátkem konfliktu pozastaveny, diskuze o poválečné obnově jsou zatím na začátku. Jedním z velkých projektů byla odsolovací stanice s kapacitou 55 mil. m3 ročně. Během konfliktu bylo poškozeno dle odhadů téměř 60 % stávající infrastruktury, kterou bude třeba po jeho skončení obnovit.
Zapojení českých firem se nabízí zejména ve spolupráci se soukromým sektorem, který se na výstavbě infrastruktury podílí nebo ji bude po dokončení využívat. Slibné příležitosti se rýsují v oblasti energetiky, konkrétně napojení vodní infrastruktury na obnovitelné zdroje energie, či na poli infrastruktury pro zavlažování.
Zpracování pevného odpadu je v Palestině rovněž zásadním problémem, k jehož řešení se místní samosprávy odhodlávají jen velmi pomalu a postupně. Na Západním břehu se vyprodukuje ročně více než 600 tis. tun pevného odpadu, z něhož jsou cca dvě třetiny sváženy na dvě oficiální skládky. Zbylá třetina je pak nelegálně spalována nebo končí na černých skládkách. Třídění a recyklace jsou zatím v počátcích. Některé samosprávy, do jejichž gesce nakládání s odpady spadá, se však o ně začínají snažit. Problémem je nedostatek financí, kvůli čemuž se tyto snahy omezují především na osvětové kampaně, šanci na úspěch mají investice nebo spolupráce s lokálními firmami. Samostatnou kapitolou je zpracování kamenného odpadu z těžebního průmyslu, který je největším palestinským exportním odvětvím. Firmy působící v tomto oboru mají zájem o potenciální další využití tohoto dosud odpadního materiálu. V Gaze konflikt způsobil škody na životním prostředí v odhadované výši 411 mil. USD, jedná se zejména o kontaminaci podzemních vod a půdy, přítomnost nebezpečného odpadu a zničení pobřežní oblasti s přesahem do mořského prostředí.
Energetika
Poptávka po elektrické energii setrvale roste a zároveň je zde patrná snaha o zvýšení soběstačnosti a diverzifikaci dovozu. Přes 90 % elektřiny spotřebované na Západním Břehu se dováží z Izraele a Jordánska. V Gaze od začátku konfliktu elektřina funguje jen ve výjimečných případech a je závislá na dodávkách paliva do generátorů, i před ním ale nedostatečné pokrytí vedlo k tomu, že elektřina fungovala pouze část dne. Velký potenciál mají obnovitelné zdroje energie, především solární elektrárny. V plánu je rovněž obnova infrastruktury pro přenos elektřiny a navýšení její kapacity.
Výroba a distribuce elektrické energie představuje klíčový sektor, ve kterém Palestina plánuje ve střednědobém horizontu vybudovat vlastní produkční kapacity, jež umožní snížit závislost na dovozech energie. Spotřeba elektrické energie na Západním břehu Jordánu dosahuje v současnosti 1300 MW, do roku 2030 se očekává nárůst o více než čtvrtinu. Kolem 80 MW se generuje z obnovitelných zdrojů energie, dalších 80 MW se dováží z Jordánska. Zbytek energetického mixu, takto kolem 85 %, pak připadá na dovoz z Izraele.
S ohledem na výše uvedené by se podle palestinské energetické strategie mělo v budoucnu 50 % energie generovat v domácích plynových elektrárnách, 40 % dovážet ze sousedních zemí (cílem je zároveň navýšit podíl dovozu z Jordánska na úkor Izraele) a 10 % by mělo pocházet z obnovitelných zdrojů energie (200 MW do roku 2026). V Palestině, kde je více než 300 slunečných dnů ročně, se jedná především o solární energii.
Před říjnem 2023 v Gaze dostupné zdroje energie pokrývaly pouze cca třetinu až polovinu tamních potřeb – místní naftová elektrárna o maximálním výkonu 140 MW a dovoz z Izraele pokryly pouze cca 200 MW z potřebných až 600 MW, obyvatelé Gazy tak měli dlouhodobě přístup k elektřině jen zhruba polovinu dne. Se zlepšením situace měly pomoci projekty Gas for Gaza (G4G) (počítal s přeměnou naftové elektrárny na plynovou, navýšením kapacity a napojením Gazy na izraelskou plynovodní síť) a rozvoj solárních elektráren. Konflikt započatý v říjnu 2023 dle odhadu z konce března 2024 způsobil škody na elektrické infrastruktuře ve výši 279 mil. USD. Poškozeno nebo zničeno bylo 150 km vedení (více než 60 %) i solární panely na střechách veřejných budov. Zasažena byla i místní elektrárna, ale rozsah škod pro tuto chvíli není znám. Obnova energetické infrastruktury bude jedním z důležitých bodů poválečného uspořádání.
Jednání o poválečné obnově budou zahrnovat i další důležitý bod, a to rozvoj plynového pole o velikosti více než 30 mld. m3, nacházejícího se u pobřeží Gazy (Gaza Marine Field). V únoru 2021 podepsala Palestinská samospráva s egyptskou státní společností EGAS memorandum o rozvoji tohoto pole, v červnu 2023 připojil souhlas i Izrael, válečný konflikt odsunul jakékoli další kroky na neurčito.
Příležitosti pro české firmy spočívají především v dodávkách materiálu a know-how pro solární elektrárny. Dá se počítat zejména s menšími projekty jako jsou solární panely na střechách, které zásobují jednotlivé objekty včetně příslušenství. Kromě toho, že se jedná o čistý zdroj energie, by solární energie v palestinském kontextu mohla být pro koncové uživatele dle odhadů až o polovinu levnější, což k investicím do tohoto odvětví motivuje i soukromý sektor.
Palestinská národní správa dále plánuje rozvoj a obnovu infrastruktury, včetně navýšení kapacit rozvodné sítě. Příležitosti se tak naskýtají rovněž společnostem, jež se specializují na výrobu či instalaci síťových zařízení. A nadále pak existuje tržní prostor i pro firmy vyrábějící tradiční dieselové generátory.
Průmyslové technologie, průmysl 4.0
Jednou z priorit Palestinské národní správy je navýšení domácí výroby, což pomůže snížit chronický, výrazný obchodní deficit. Průmyslová výroba se v roce 2023 podílela na HDP z necelých 12 %, podobně jako ostatní sektory zaznamenala v 4. čtvrtletí výrazný pokles v souvislosti s válkou v Gaze. Vzhledem k rozvoji industriálních zón na Západním břehu Jordánu roste poptávka po strojním zařízení a technologiích využitelných v dalších průmyslových oborech. Kromě hlavního odvětví výroby, kterým je těžba a zpracování kamene, se jedná především o spotřební průmysl.
Dle údajů z roku 2023 v Palestině působilo celkem 176 000 soukromých podniků, z toho výrobou se zabývalo 10 % z nich. Dvě třetiny působí na Západním břehu (hlavním výrobním centrem Palestiny je s především Hebron, následuje Náblus, s větším odstupem pak Ramalláh, Betlém a Dženín), v Gaze působilo okolo 5400 výrobních podniků, které prakticky všechny v důsledku války ukončily aktivitu.
Výroba je omezená především na spotřební průmysl, těžký průmysl v Palestině prakticky neexistuje. Zdaleka nejvýznamnějším palestinským odvětvím je těžba a zpracování mramoru a stavebního a obkladového kamene. Toto odvětví představuje 4,8 % palestinského HDP (20 % palestinského exportu) a působí v něm téměř tisícovka firem. Používá především poloautomatické a automatické výrobní linky. Poptávány jsou v této souvislosti moderní technologie pro kamenný průmysl, včetně technologií umožňujících recyklaci odpadního materiálu. K dalším odvětvím se řadí textilní průmysl, výroba nábytku, potravinářství, farmaceutický průmysl, výroba plastů, kovovýroba a reprografie.
V posledním desetiletí vznikají na Západním břehu průmyslové zóny, často s finančním přispěním zahraničních donorů a investorů, konkrétně v Dženínu (rozvíjená ve dvou fázích pomocí německých a tureckých investic), Betlémě (s francouzskou účastí) a Jerichu (výstavba byla financována s japonskou podporou). V budoucnu se očekává nárůst kapacit těchto zón, případně vznik dalších. Cílem je vytvořit až desítky tisíc pracovních míst, podpořit výrobu a zvýšit palestinský export.
Příležitostí je existující poptávka po strojních zařízeních ve výše popsaných, popřípadě i dalších, méně četně zastoupených odvětvích především spotřebního průmyslu. Kromě toho se objevuje poptávka po strojních zařízeních pro rozvíjející se odvětví recyklace plastů nebo elektroniky (na Západní břeh se k recyklaci dováží elektronika z Izraele – ačkoli část je zpracována nelegálně, existují zde firmy, které se věnují standardní recyklaci). Poptávány jsou rovněž použité stroje a průmyslová zařízení a některé průmyslové suroviny.
Automobilový sektor
Osobní automobily představují dlouhodobě největší položku českého exportu do Palestiny, na jeho celkovém objemu se podílejí z více než 95 %. Vzhledem k neexistenci lokální výroby a nedostatečnosti hromadné dopravy budou automobily i nadále hlavním dopravním prostředkem. Uplatnit se mohou také užitková a speciální vozidla. Zájem je jak o nové, tak ve větší míře i o použité vozy.
V Palestině je výlučným způsobem dopravy pozemní silniční doprava. Městská kolejová doprava zde neexistuje a její rozvoj není pro tuto chvíli v plánu. Systém hromadné dopravy je postaven na taxi, sdílených taxi a příměstských a meziměstských minibusech a autobusech. Primárním způsobem přepravy osob je osobní automobilová doprava. Počet aut na obyvatele roste a vozový park je průběžně obnovován. Nejpopulárnějším pohonem je diesel, objevují se ale i elektrické vozy, zatím jen v desítkách kusů ročně (118 v roce 2022).
Vedle nových vozů představuje velmi významný trh rovněž segment použitých vozů, dále existuje poptávka po náhradních dílech, pneumatikách a dalším příslušenství pro osobní automobily. V menší míře jsou zde možnosti uplatnění rovněž pro užitkové a speciální vozy, používané například ve stavebnictví, zemědělství nebo těžebním průmyslu. Povrchová těžba kamene je hlavním palestinským exportním sektorem. Jedná se o stavební techniku, traktory nebo nákladní vozy. Celkový dovoz nových automobilů dosáhl za rok 2021 úrovně 198 mil. USD. Ročně přibude cca 30 000 nově registrovaných vozů, z toho 85 % jsou osobní vozy, zbytek různé jiné typy vozidel.
Osobní automobily jsou dlouhodobě hlavní položkou českého exportu do Palestiny. Společně s náhradními díly představují více než 95 % jeho celkového objemu. Zároveň se vozy české výroby dlouhodobě drží v čele palestinských žebříčků nejprodávanějších značek. V absolutních číslech se nicméně nejedná o příliš vysoké počty. Jednotlivých značek se prodá ročně stovky, maximálně okolo tisíce kusů (na 1700 vozů v rekordním roce 2022). Důvodem je fakt, že jen nanejvýš 20 % z celkového počtu vozidel nově registrovaných ministerstvem dopravy představují skutečně nové vozy a z více než dvou třetin se jedná o dovoz a prodej ojetých vozů. Zájem je v tomto ohledu především o lehce použité vozy ze zemí EU.
Stavebnictví
Stavebnictví je jedním z nejvýznamnějších a nejdynamičtějších ekonomických odvětví. Na Západním břehu v tomto sektoru pracuje 15 % všech zaměstnanců. Po krátkodobém pandemickém propadu v roce 2020 brzy překonalo původní úroveň, k dalšímu propadu došlo v souvislosti s válkou v Gaze koncem roku 2023. Navzdory tomu lze vzhledem k populačnímu růstu předpokládat, že zájem o rezidenční i komerční výstavbu jen tak neopadne. Sektor je silně závislý na dovozu stavebních materiálů, zájem je o vybavení i technologie. Samostatnou otázkou bude poválečná obnova Gazy, kde válka způsobila bezprecedentní škody na budovách i infrastruktuře.
Stavebnictví po krátkodobém propadu způsobeném pandemií v roce 2020 velmi rychle překonalo původní úroveň a stalo se nejrychleji rostoucím sektorem ekonomiky. Stavební boom je podporován populačním růstem, který v současnosti dosahuje cca 2,5 % ročně (ačkoli z dlouhodobého hlediska mírně zpomaluje), je proto pravděpodobné, že odvětví neztratí na významu ani v budoucnu.
Ve čtvrtém čtvrtletí 2023 zasáhla válka v Gaze stavebnictví hůře než jiná odvětví ekonomiky (propad o 38 % – na Západním břehu “pouze” o 27 % – oproti propadu celkového HDP o 29 % za stejné období) a přímo v Gaze způsobila obrovské škody – ke konci ledna 2024 bylo dle odhadů zničeno 62 % obydlí, škody v této oblasti byly vyčísleny na více než 13 mld. USD, stejný poměr se týká zničených silnic, obrovské jsou i škody na veřejných budovách (bylo zničeno nebo poškozeno např. 84 % všech zdravotnických zařízení, škody jsou odhadovány na více než 0,5 mld. USD). Obnova bude zároveň zahrnovat odklizení a likvidaci nebo recyklaci obrovského množství suti.
Ačkoli je Palestina významným exportérem stavebních materiálů (konkrétně se jedná o stavební a obkladový kámen), je palestinské stavebnictví zároveň silně závislé na dovozech – ročně se doveze 1,5 mil. tun cementu, 300 tis. tun oceli a 255 tun písku, především z Izraele a Jordánska. Po mnoha zpožděních byla zahájena výstavba cementárny v Jerichu, která by měla ročně vyprodukovat 1,1 mil. tun cementu a pokrýt tím cca třetinu palestinské poptávky. Provoz by měla zahájit koncem roku 2024.
Poptávka je rovněž po dalších typech stavebních materiálů a příslušenství – stavební dřevo, ocelové armatury, okna, dveře, zárubně, osvětlení, klimatizační jednotky, sanitace a podobně. Výstavba se týká jak bydlení, tak komerčních objektů. Možnosti jsou rovněž například v oblasti automatizace domácností.
Firmy působící v odvětví těžby a zpracování kamene (které představuje 20 % palestinského exportu) poptávají moderní technologie v této oblasti, zejména strojní zařízení nebo technologie k recyklaci kamenného odpadu. Příležitosti mohou být také v oblasti recyklace stavebního odpadu, který v současnosti končí výhradně na skládkách, a jeho opětovném využití ve stavebnictví.
Zdravotnictví a farmacie
Ročně se do Palestiny doveze zdravotnické vybavení a zdravotnický materiál v hodnotě zhruba 100 mil. USD. Při nákupu zdravotnického vybavení hraje významnou roli financování ze strany donorů, zároveň je ale zájem o kvalitní výrobky. Významnou položku dovozu – asi 290 mil. USD – představují farmaceutické výrobky. V zemi nicméně paralelně existuje významný farmaceutický průmysl, který má zájem o dovoz surovin a vybavení.
V Palestině bylo v roce 2022 celkem 93 nemocnic, z toho 58 na Západním břehu a 35 v Gaze. Přibližně třetinu z těchto nemocnic spravuje palestinské ministerstvo zdravotnictví. Dále se v Palestině nacházelo 757 zařízení primární péče (608 na Západním břehu, 159 v Gaze). Kromě Palestinské národní správy jsou významnými poskytovateli zdravotní péče různé nevládní organizace (zejména Palestinský červený půlměsíc, který provozuje i rychlou záchrannou službu), soukromé výdělečné subjekty a v neposlední řadě UNRWA, jež se angažuje v uprchlických táborech. Mnohá ze zdravotnických zařízení provozovaných nevládními a obecně prospěšnými společnostmi financují svůj provoz i nákup vybavení především z darů, včetně zahraniční rozvojové spolupráce. To se vzhledem k trvající finanční krizi a nedostatečnému pokrytí veřejného pojištění částečně týká i zdravotnických zařízení provozovaných Palestinskou národní správou. V důsledku konfliktu v Gaze bylo poškozeno 84 % zdravotnických zařízení, se škodami vyčíslenými ke konci ledna 2024 na 554 mil. USD.
Domácí výroba zdravotnických technologií a materiálu je téměř neexistující; výjimkou jsou producenti ochranných pomůcek, kteří za asistence mezinárodních donorů vyrostli v kontextu pandemie covid-19. Prakticky veškeré zdravotnické vybavení, a stejně tak velká část spotřebního zdravotnického materiálu, se tak do Palestiny dováží. Nákupy vybavení probíhají, podobně jako u mnoha dalších druhů zboží, nejčastěji prostřednictvím specializovaných místních firem. Je zájem o kvalitní vybavení s dlouhou dobou životnosti, což souvisí i se způsobem financování z darů, které jsou často poskytovány nepravidelně – je proto výhodnější, pokud vybavení není nutné obměňovat příliš často. Palestinské ministerstvo zdravotnictví vypisuje dvakrát ročně tendry na dodávky léků, zdravotnického vybavení i materiálu, účast v nich je nicméně otevřena jen registrovaným palestinským dovozcům a distributorům. V nákupech zdravotnického zařízení se angažuje rovněž WHO nebo UNRWA.
Palestinský farmaceutický průmysl má za sebou tradici několika desetiletí a s produkcí v hodnotě přesahující 120 mil. USD je desátým největším výrobním odvětvím v Palestině. Ve farmaceutickém průmyslu působí šestice největších firem, z nichž některé jsou díky spolupráci s mezinárodními hráči nebo investicím v zemích EU schopny vyvážet i do Evropy. Tyto firmy mají zájem o dovoz surovin (dovážejí se převážně z Indie), ale také o stroje a vybavení pro laboratoře a výrobní závody. Lokálně vyráběné léky jsou určené zejména pro místní trh, v roce 2021 dosáhl vývoz v tomto odvětví jen cca 20,7 mil. USD. Kromě toho zde působí rovněž několik výrobců veterinárních léků. Zároveň se léky v násobné hodnotě dováží (v roce 2021 cca 330 mil. USD). Dovoz nových látek nicméně vyžaduje kromě izraelského povolení také schválení palestinským ministerstvem zdravotnictví, a udělení nové licence může trvat dva roky i více.